Σε υψηλότερα επίπεδα από το α’ τρίμηνο του 2024 κινήθηκε η διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων στο λιμάνι του Πειραιά το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2025, αγγίζοντας τα 1,019 εκατομμύρια κοντέινερ (TEU) στις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ. Πρόκειται για αύξηση 9,4% γεγονός που σηματοδοτεί την πλήρη επιστροφή του λιμανιού σε ρυθμούς προ κρίσης, παρά τις συνεχιζόμενες επιθέσεις Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα.
Η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα είχε προκαλέσει σοβαρές ανακατατάξεις στις θαλάσσιες μεταφορές από την Ασία προς την Ευρώπη. Πολλά πλοία αναγκάστηκαν να παρακάμψουν τη Διώρυγα του Σουέζ και να πλεύσουν γύρω από την Αφρική, επηρεάζοντας αρνητικά τα λιμάνια της Ανατολικής Μεσογείου, μεταξύ αυτών και ο Πειραιάς.
Όμως , σε σύγκριση με άλλα λιμάνια της περιοχής, ο Πειραιάς επηρεάστηκε λιγότερο. Χάρη στη στρατηγική της COSCO Shipping, κύριας μετόχου του ΟΛΠ και της θυγατρικής ΣΕΠ Α.Ε., αυξήθηκε ο αριθμός των πλοίων που καταπλέουν στο λιμάνι αφού τα κινεζικών συμφερόντων πλοία, που δεν έχουν στοχοποιηθεί από τις επιθέσεις των Χούθι.
Τον Μάρτιο του 2025 διακινήθηκαν 357,3 χιλιάδες TEU, παρουσιάζοντας αύξηση 4,1% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2024. Η απόδοση του Πειραιά ξεπέρασε κατά ποσοστό τόσο τον μέσο όρο των 35 λιμανιών της COSCO παγκοσμίως (7,1%), όσο και των 14 λιμανιών εκτός Κίνας (6,9%).
Η απόφαση της COSCO να στηρίξει ακόμα περισσότερο τον Πειραιά συνδέεται με την ευρύτερη στρατηγική ενίσχυσης των συμφερόντων της στην περιοχή, αξιοποιώντας το λιμάνι ως βασικό κόμβο συνδυασμένων μεταφορών και logistics.
Όπως έχει σπιηαμ΄νει στο newmoney.gr o Άγγελος Καρακώστας αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΠ «ο Πειραιάς δεν είναι πια περιφερειακό λιμάνι. Είναι κόμβος παγκόσμιας σημασίας. Είμαστε σε υψηλή θέση στην παγκόσμια κατάταξη:1/ Στα κοντέινερ είμαστε πρώτοι στη Μεσόγειο.
2/ Στα επιβατικά πλοία είμαστε πάλι πρώτοι στην Ευρώπη.
3/ Στην κρουαζιέρα έχουμε συνεχή αύξηση. Αυτό δείχνει την τάση βελτίωσης, αλλά και την κοινωνική αποτύπωση.
Η ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη αναβαθμίζεται. Ήρθαν η πλωτή δεξαμενή, δύο νέοι γερανοί αξίας περί τα 8 εκατ. ευρώ, οι οποίοι διαθέτουν ανυψωτικές ικανότητες 40 τόνων και μπορούν να εξυπηρετούν εργασίες επισκευής για πλοία μέχρι 55 μέτρα.
Στο κομμάτι του Ro-Ro (οχηματαγωγών πλοίων) ολοκληρώθηκε η προβλήτα της ΔΕΗ, αναβαθμίστηκε ο λιμένας Ηρακλέους. Η αξία της επένδυσης είναι 20 εκατ. ευρώ και προσέθεσε δυναμικότητα για 5.100 οχήματα. Το έργο βελτιώνει περαιτέρω την ανταγωνιστικότητα και την ελκυστικότητα του λιμανιού ως κόμβου μεταφόρτωσης οχημάτων στη Μεσόγειο Θάλασσα. Η πρώτη άφιξη Ro-Ro πλοίου γίνεται με ένα της COSCO, που είναι τεράστιο, με μεταφορική ικανότητα 7.000 αυτοκινήτων. Το αναμένουμε στις 10 Ιουνίου.
Επίσης, ολοκληρώνουμε και την εκβάθυνση του κεντρικού λιμανιού που βοηθά στην αποτροπή πλημμυρών, δίνει ασφάλεια στις προσδέσεις και γίνεται με οικολογικό τρόπο.
Εχουμε ρυθμισμένες σχέσεις με τους εργαζομένους και αυξάνουμε την εταιρική κοινωνική ευθύνη. Τα οικονομικά δεδομένα αυξάνονται, τα κέρδη ανεβαίνουν και καταγράφονται τα υψηλότερα μερίσματα.
Αυτό είναι αποτέλεσμα επενδύσεων, καλών σχέσεων με τους εργαζομένους και της κοινωνίας που στέκεται δίπλα μας».
Προτού αλλάξουμε θέμα, πρόσθεσε: «Επιπλέον, το 2024 κατακτήσαμε την 7η θέση παγκοσμίως στον δείκτη Xinhua-Baltic, ανάμεσα στα κορυφαία ναυτιλιακά κέντρα του κόσμου. Ενας δείκτης που αξιολογεί, μεταξύ άλλων, τις υποδομές του λιμένα, τις υπηρεσίες ναυτιλίας και περιβαλλοντικούς δείκτες. Επίσης, βρισκόμαστε στην 38η θέση της παγκόσμιας κατάταξης των 100 κορυφαίων λιμένων της Lloyd’s List. Ο κοινός παρονομαστής είναι ένας: ανταγωνιστικότητα. Και αυτή χτίζεται με τρεις λέξεις: καινοτομία, βιωσιμότητα, διαφοροποίηση».
Ο ίδιος διευκρίνισε: «Η αλήθεια είναι ότι αυτή η επιτυχία δεν είναι τυχαία. Και δεν είναι αποτέλεσμα ενός μόνο παράγοντα. Θα έλεγα ότι στηρίζεται σε τρεις βασικούς πυλώνες: στρατηγική διαφοροποίηση, συνεχή επένδυση και προσαρμοστικότητα.
Πιο συγκεκριμένα:
■ Πρώτον, λειτουργούμε με μια φιλοσοφία ισόρροπης ανάπτυξης σε όλους τους τομείς δραστηριότητας. Εμπορευματική μεταφορά, ακτοπλοΐα, κρουαζιέρα, ναυπηγοεπισκευή, όλα συνθέτουν ένα πολυλειτουργικό λιμάνι. Αυτό το μοντέλο μάς προσφέρει ανθεκτικότητα. Οταν υπάρχει πίεση σε έναν τομέα, μπορούμε να αντλήσουμε ισχύ από άλλον.
■ Δεύτερον, έχουμε επενδύσει σταθερά σε τεχνολογία, πράσινες υποδομές και αποδοτικότητα. Ο ψηφιακός και περιβαλλοντικός μετασχηματισμός δεν είναι για εμάς απλώς συμμόρφωση – είναι ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.
■ Τρίτον, έχουμε καλλιεργήσει μια κουλτούρα ευελιξίας. Είμαστε έτοιμοι να προσαρμοστούμε στις συνθήκες – είτε αυτό λέγεται πανδημία, είτε αλλαγές στις εμπορικές διαδρομές, είτε γεωπολιτική ένταση.
Ενας ακόμη καθοριστικός παράγοντας είναι η συνεργασία μας με την COSCO Shipping, παγκόσμια ηγέτιδα στον κλάδο. Αυτή η στρατηγική συμμαχία μάς προσφέρει διασυνδεσιμότητα, επενδυτικά κεφάλαια και τεχνογνωσία υψηλού επιπέδου.
Παράλληλα, ενισχύουμε συνεργασίες με λιμάνια της Μεσογείου, της Αδριατικής, της Μαύρης Θάλασσας δημιουργώντας ένα ευρύτερο πλέγμα συνδυασμένων μεταφορών και κοινών λύσεων».