ΟΛΙΓΑ ΝΑΥΤΙΛΙΑΚΑ σήμερα: Ποιος μπορεί να ξεχάσει ότι ο μακαρίτης Σόιμπλε είχε επανειλημμένα ζητήσει από την Ελλάδα να αυξήσει τη φορολογία στο ελληνικό πλοίο και τις ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακές εταιρίες, ώστε «να μην έχει ανάγκη επιπλέον δανεισμό». Εμείς, φυσικά, γνωρίζαμε ότι πίσω από τις δηλώσεις Σόιμπλε βρισκόταν το γεγονός ότι μεγάλο μέρος του στόλου ο οποίος ανήκε σε γερμανικά συμφέροντα είχε περάσει σε ελληνικά χέρια, αν και η Γερμανία, μολονότι είχε δημιουργήσει το καλύτερο φορολογικό πλαίσιο στην Ευρώπη για τη ναυτιλία της, έμενε πίσω…
Ήταν το 2017, όταν ο υπουργός Μεταφορών της Γερμανίας Αλεξάντερ Ντομπρίντ κατά την ομιλία του σε εκδήλωση της Ένωσης Γερμανών Εφοπλιστών (Verband Deutscher Reeder) υποσχέθηκε στους Γερμανούς εφοπλιστές «αμέριστη κρατική στήριξη» στα θέματα της στελέχωσης και των ασφαλιστικών εισφορών των πλοίων.
Ο υπουργός παρέσχε τη διαβεβαίωση στα μέλη της ένωσης ότι η κυβέρνηση θα ενισχύσει την ανταγωνιστικότητα του γερμανικού πλοίου-θα πράξει, δηλαδή, εκείνο για το οποίο κατηγορεί Αναμνήσεις από το μέλλον τη χώρα μας! Είχαν προηγηθεί οι υποσχέσεις της καγκελαρίου Μέρκελ για θέσπιση επιπλέον κινήτρων για την προσέλκυση πλοίων στη γερμανική σημαία.
Ενδιαφέρον, όμως, είχαν τα τότε στοιχεία της «Deloitte», σύμφωνα με τα οποία «ο ελληνικός φόρος χωρητικότητος (επιβάλλεται επί του tonnage του στόλου) εκτιμάται ότι είναι τρεις φορές μεγαλύτερος από τον δεύτερο υψηλότερο στην Ε.Ε. και δέκα φορές μεγαλύτερος από εκείνον της Μάλτας! Ο ίδιος οίκος ανέφερε σε έκθεση του ότι ένας Έλληνας πλοιοκτήτης καταβάλλει φόρο 66.770 ευρώ για ένα δεξαμενόπλοιο χωρητικότητος 51.000 τόνων και 68.328 ευρώ για ένα φορτηγό 58.000 τόνων, όταν για πανομοιότυπα πλοία ένας Γερμανός εφοπλιστής καταβάλλει 22.037 ευρώ και 23.850 ευρώ, αντίστοιχα». Δεν έφταιγε η Ελλάδα όταν, παρά τα κρατικά δεκανίκια, η γερμανική ναυτιλιακή βιομηχανία συρρικνωνόταν! Μήπως τελικά η ναυτιλία είναι και θέμα… DNA;
Και για να πάμε πιο πίσω, το 2016, ο γερμανικός εμπορικός στόλος μειώθηκε τρίτο συνεχόμενο έτος, φθάνοντας τα 3.122 πλοία. Παρουσίαζε δηλαδή μείωση κατά 17% εν σχέσει με το 2012, όταν οι Γερμανοί είχαν φτάσει στον μεγαλύτερο αριθμό πλοίων στην ιστορία της γερμανικής ναυτιλίας. «Κάθε πλοίο που πωλείται σε ξένη χώρα λειτουργεί ανταγωνιστικά πλέον προς τον γερμανικό στόλο» δήλωνε τότε ο πρόεδρος της Ένωσης Γερμανών Εφοπλιστών Αλφρεντ Χάρτμαν.
Το 2017 οι Γερμανοί εφοπλιστές πούλησαν 182 βαπόρια, μεταξύ των οποίων και 68 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, τα οποία αποτελούσαν τον «σκληρό πυρήνα» του γερμανικού στόλου. Τα περισσότερα εξ αυτών αγοράστηκαν από Έλληνες. Αλλά η ναυτιλία είναι, τελικά, θέμα DNA. Και στην Ελλάδα η ναυτιλία είναι καθημερινότητα…