Ανισότητα στη Ναυτιλία: Οι γυναίκες αποτελούν μόλις το 2% των ναυτικών

Τα συμπεράσματα της πρώτης κοινής έρευνας “Women in Maritime 2021” του ΙΜΟ και της WISTA International

Στη ναυτιλιακή βιομηχανία συνεχίζεται η ανισότητα σε βάρος των γυναικών. Στο συμπέρασμα αυτό κατέληξε η πρώτη κοινή έρευνα “Women in Maritime 2021” του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού και της WISTA Ιnternational.

Όπως αναφέρεται στα συμπεράσματα “στον θαλάσσιο τομέα υπάρχει μεγάλη ανισότητα μεταξύ του αριθμού των γυναικών που εργάζονται στη θάλασσα και στην ακτή.

Οι γυναίκες αποτελούν μόλις το 2% των ναυτικών παγκοσμίως. “Επειδή υπάρχει μια αυξανόμενη έλλειψη ναυτικών, και είναι η ναυτιλιακή βιομηχανία δεν έχει την πολυτέλεια να αποκλείσει τη μισή ανθρωπότητα από το εργατικό δυναμικό της , ως εκ τούτου πρέπει να βρεθεί ένας τρόπος να γίνει ελκυστική ως επιλογή η καριέρα στη ναυτιλία για τις γυναίκες και κορίτσια” επισημαίνουν οι ερευνητές.

Οι βιομηχανίες της κρουαζιέρες και της επιβατηγού ναυτιλίας παρουσιάζουν τις μεγαλύτερες ευκαιρίες για τις γυναίκες. Στις κατηγορίες αυτές υπηρετεί μικρός αριθμός γυναικών ως πλοίαρχοι με άλλα ναυτικά επαγγέλματα.

Σίγουρα προκύπτει ότι περισσότερες γυναίκες μπαίνουν στη ναυτιλιακή βιομηχανία σήμερα από ό,τι παλαιότερα – αλλά αυτό σε ορισμένες χώρες είναι σχεδόν απαγορευτικό.

Η έκθεση επισημαίνει μεγάλες διαφορές μεταξύ των επιμέρους υποτομέων. Σύμφωνα με στοιχεία που συγκεντρώθηκαν από κράτη μέλη, οι ομάδες έρευνας και διάσωσης στις εθνικές -Λιμενικές ναυτιλιακές αρχές έχουν σημαντικά λιγότερο γυναικείο προσωπικό, μόλις (10%) σε σύγκριση με τις γυναίκες διπλωμάτες (33%) και το εκπαιδευτικό προσωπικό (30%).

Η Πρόεδρος της WISTA International, Δέσποινα Παναγιώτου Θεοδοσίου, δήλωσε: «Η γνώση που έχουμε συγκεντρώσει για την ποικιλομορφία των φύλων στη ναυτιλιακή βιομηχανία μέσω αυτής της πρώτης Έρευνας Women in Maritime 2021 είναι ένα σημαντικό βήμα στη φιλοδοξία μας να δημιουργήσουμε ολιστική ποικιλομορφία φύλου. Η έρευνα παρέχει ενδεικτικά στοιχεία για το πόση δουλειά χρειάζεται ακόμη να γίνει. Μας δείχνει όμως και πού υπάρχουν μερικά φωτεινά σημεία. Η ναυτιλιακή βιομηχανία μπορεί να δει από μόνη της ποιοι τομείς προωθούν την ποικιλομορφία και ποιοι όχι».

Η έρευνα διεξήχθη το 2021 μέσω διαδικτυακών αξιολογήσεων που στάλθηκαν σε κράτη μέλη και εταιρείες του ΙΜΟ. Η έρευνα είναι μία από τις δραστηριότητες στο πλαίσιο του Μνημονίου Συνεννόησης (MoU) του 2020 IMO-WISTA για την προώθηση μεγαλύτερης ποικιλομορφίας και ενσωμάτωσης μέσω ενισχυμένων δραστηριοτήτων συνεργασίας στον ναυτιλιακό τομέα.

Οι γυναικείες ενώσεις της Κένυας και των Κομόρων ηγούνται στο θέμα των γυναικών-ναυτεργατών. Από τα φιλιππινέζικα πληρώματα που απασχολείται μόλις 434, ή 1,16%, ήταν γυναίκες.

Από τα 54.211 πλήρωμα των κινεζικών εταιρειών, μόλις 76 — σχεδόν στατιστικά αμελητέο 0,14% — ήταν γυναίκες. Γερμανία και τη Δανία, με μεγέθη δειγμάτων 10.898 και 21.027 πλήρωμα αντίστοιχα, το καθένα είχε περίπου 2%.

Εξετάζοντας την κατανομή των βαθμίδων που εργάζονται οι γυναίκες το 39% των γυναικών στις εταιρείες που συμμετείχαν στην έρευνα εργάζονται στη μέση διοίκηση, 28% σε τεχνικούς ρόλους και 48% σε διοικητικούς και υποστηρικτικούς ρόλους.

Από τις εταιρείες που δήλωσαν ότι έχουν διοικητικό συμβούλιο, το ποσοστό των γυναικών μελών είναι 28%. Στις θέσεις C-level, από τις περισσότερες από 500 εταιρείες που συμμετείχαν στην έρευνα , 125 έχουν γυναίκες CEO, 127 γυναίκες επικεφαλής αξιωματικοί για το ανθρώπινου δυναμικού και 109 έχουν γυναίκες επικεφαλής στα οικονομικά.

Κοιτάζοντας τη ρυμούλκηση/διάσωση/βυθοκόρηση mβιομηχανίες, έχουν από τα χαμηλότερα ποσοστά των γυναικών που απασχολούνται συνολικά σε ποσοστό μόλις 10%. Από αυτά, το 8% των βασικών ρόλων καλύπτεται από γυναίκες.

Στις απαντήσεις από τον κλάδο ανεφοδιασμού, εκ των οποίων ήταν πέντε συνολικά, το 10% του εργατικού δυναμικού ήταν γυναίκες, και από αυτές, το 9% κατείχε βασικούς ρόλους.

Το χαμηλότερο ποσοστό γυναικών απασχολούνταν στο ποντοπόρο κλάδο, 4%. Όσον αφορά τις παράκτιες βιομηχανίες, οι γυναίκες
ανεβαίνουν σε πολύ μεγαλύτερο ποσοστό. Στη διαφήμιση, το μάρκετινγκ και δημοσίων σχέσεων, οι μισοί από τους 821 συνολικά εργαζόμενους από επτά διαφορετικούς οργανισμούς προσδιορίζονται ως γυναίκες. Στη ναυτική ασφάλιση, οι γυναίκες αντιπροσωπεύουν το 51% του εργατικού δυναμικού.

Ίσως ένα από τα πιο ενδιαφέροντα ευρήματα ήταν ότι στα γραφεία πληρωμάτων και τμήματα εκπαίδευσης πληρώματος, το εργατικό δυναμικό είναι γυναίκες σε ποσοστό 55%. Με άλλα λόγια, ενώ η συντριπτική πλειοψηφία των ναυτικών τη στιγμή της έρευνας παραμένουν οι άνδρες αυτοί στρατολογούνται και εκπαιδεύονται από γυναίκες.

Μηνάς Τσαμόπουλος

Ανισότητα στη Ναυτιλία: Οι γυναίκες αποτελούν μόλις το 2% των ναυτικών

Share:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τοποθετήσεις Υποναυάρχων ΛΣ

Ο Υποναύαρχος ΛΣ Χαμέτης Παντελής του Ιωάννη (Α.Μ. 913) στον Κλάδο Α΄ (Ασφάλειας και Αστυνόμευσης) Ο Υποναύαρχος ΛΣ Καστάνης Χρήστος του Γεωργίου (Α.Μ. 915) στον Κλάδο Δ΄ (Διοίκησης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης) Ο Υποναύαρχος ΛΣ Ροκίδης Ζαφείριος του Δημητρίου (Α.Μ. 916)

ΠΕΑΛΣ – ΠΟΕΠΛΣ: Κοινό Αίτημα για συνάντηση με Υπουργό Εθνικής Άμυνας κ. Δένδια για ενημέρωση επί σχεδιασμών – προθέσεων για Μετοχικό Ταμείο Ναυτικού

Προς:  Υπουργό Εθνικής Άμυνας κ. Δένδια Νικόλαο Θέμα: «Αίτημα για συνάντηση»                                                           

Ρούλα Πισπιρίγκου: Ποινή ισόβιας κάθειρξης για τον θάνατο της Τζωρτζίνας

Το δικαστήριο ομόφωνα επέβαλε την ομόφωνα ποινή ισόβιας κάθειρξης στη Ρούλα Πισπιρίγκου για τον θάνατο της 9χρονης κόρης της, Τζωρτζίνας. Μετά από διαδικασία 14 μηνών, το δικαστήριο έκρινε ένοχη την 35χρονη από την Πάτρα για τον χαμό του 9χρονου παιδιού, που υπέκυψε στις 29 Ιανουαρίου 2022

Κολωνός: Ένοχος για βιασμό και μαστροπεία ο Ηλίας Μίχος – Αθώα η μητέρα της 12χρονης

Την ενοχή του Ηλία Μίχου, βασικού κατηγορούμενου για την υπόθεση σεξουαλικής κακοποίησης της 12χρονης στον Κολωνό, αποφάσισε το Μικτό Ορκωτό Δικαστήριο της Αθήνας, το οποίο δεν υιοθέτησε τελικά την εισαγγελική πρόταση. Παράλληλα, αθώα κρίθηκε και η μητέρα του παιδιού, για

Μετάβαση στο περιεχόμενο