Αντιτορπιλικό Βασίλισσα Όλγα: Ένας θρύλος στο βυθό της Λέρου

Η ΜΑΧΗ ΤΗΣ ΛΕΡΟΥ – ΠΡΩΤΟ ΘΥΜΑ ΤΟ “Β. ΟΛΓΑ”

Η «Μάχη της Λέρου» είχε ως πρώτο θύμα το ελληνικό
αντιτορπιλλικό«Βασ.΄Ολγα», που βυθίστηκε στις26 Σεπτεμβρίου 1943στον
όρμο Λακκί Λέρου, μετά από την πρώτη συστηματική αεροπορική επίθεση, με
γερμανικά αεροσκάφη JU-88.

Το θρυλικό αντιτορπιλλικό, μετά από μικρή ανάπαυλα,
το πρωί της 25ης Σεπτεμβρίου απέπλευσε από την Αλεξάνδρεια, μαζί με το
βρετανικό αντιτορπιλικό HMS Intrepid (D10) για να διεξάγουν περιπολία
στην περιοχή δυτικά της Καρπάθου με σκοπό να εμποδίσουν την διέλευση
εχθρικών πλοίων από την ηπειρωτική Ελλάδα και την Κρήτη προς τα
Δωδεκάνησα.

Καθώςτα δύο πλοία περιπολούσαν στην καθορισμένη
περιοχή, τα ξημερώματα της 26ης Σεπτεμβρίου έλαβαν σήμα με το οποίο
διατάσσονταν να καταπλεύσουν στη Λέρο. Στις 07.00 το πρωί της ίδιας
μέρας έφτασαν στον όρμο Λακκί της Λέρου, με το Βασίλισσα Όλγα να
αγκυροβολεί κοντά στο μέσο του όρμου και το Intrepid περίπου 200 μέτρα
ανατολικότερα. H ολονύχτια περιπολία είχε κουράσει το πλήρωμα του
Βασίλισσα Όλγα κι έτσι οι περισσότεροι κατέβηκαν στα υποφράγματα για να
αναπαυθούν.

Στη γέφυραέμεινε ο Αξιωματικός Φυλακής με τους
βοηθούς του, στα πυροβόλα και τα πολυβόλα έμειναν οι μισοί άνδρες των
ομοχειριών και οι μηχανές διατηρήθηκαν σε δίωρη ετοιμότητα για απόπλου.
Υπό την προστασία των ιταλικών αντιαεροπορικών πυροβολαρχιών, τα
πληρώματα των δύο αντιτορπιλικών πίστεψαν ότι στο ορμητήριο της Λέρου θα
περνούσαν μια γαλήνια αιγαιοπελαγίτικη μέρα.

Περίπουστις 10:00 εμφανίστηκαν στον ουρανό της
Λέρου 20-24 γερμανικά αεροσκάφη Ju 88 της 2ης Σμηναρχίας της 51ης
Πτέρυγας Βομβαρδισμού (II/KG51) και της 2ης Σμηναρχίας της 6ης Πτέρυγας
Βομβαρδισμού (II/KG6). Τα Ju 88 επιτέθηκαν κατά των δύο αντιτορπιλικών
σε τρία κύματα των 6-8 αεροσκαφών.

Τα Ju 88του πρώτου κύματος, ακολουθώντας τον άξονα
εισόδου του όρμου, ξεκίνησαν την βύθισή τους από ύψος περίπου 1500
μέτρων και έριξαν τις βόμβες τους κατά του Βασίλισσα Όλγα και του
Intrepid από τα 300-400 μέτρα, ενώ ταυτόχρονα έριχναν με τα πολυβόλα
τους κατά των καταστρωμάτων ώστε να εμποδίσουν τα πληρώματα να
καταλάβουν θέσεις μάχης.

Το Βασίλισσα Όλγαέμεινε αλώβητο παρά τις κοντινές
εκρήξεις που το συγκλόνισαν, όμως το Intrepid δέχτηκε μία βόμβα που του
δημιούργησε ρήγμα 2×1 μέτρων και διέλυσε τον Νο 3 λέβητα. Έπειτα από ένα
λεπτό από το τέλος του πρώτου κύματος εμφανίστηκε το δεύτερο κύμα των
Ju 88, το οποίο βομβάρδισε τις ιταλικές εγκαταστάσεις στο νησί, δίνοντας
τον χρόνο στα πληρώματα των αντιτορπιλικών να επανδρώσουν τα
αντιαεροπορικά πυροβόλα τους.

Όμωςη εμφάνιση του τρίτου κύματος ήταν μοιραία για
το Βασίλισσα Όλγα. Οι πρώτες ριπές των Ju 88 βρήκαν τον κυβερνήτη,
Πλωτάρχη Μπλέσσα, στο στήθος και στον λαιμό, ρίχνοντάς τον νεκρό στο
κατάστρωμα του πλοίου. Δίπλα του έπεσαν νεκροί αρκετοί άντρες.

Λίγομετά το αντιτορπιλικό δέχτηκε δύο τουλάχιστον
βόμβες που έπεσαν πίσω από την πρυμναία τσιμινιέρα και ανατίναξαν το
βληματοθέσιο του αντιαεροπορικού πυροβόλου Vickers και ίσως το
βληματοθέσιο του τρίτου πυροβόλου των 127 mm. Επακολούθησε μια φοβερή
έκρηξη και το πρυμναίο τμήμα σχεδόν αποκομμένο, έγειρε δεξιά και άρχισε
να βυθίζεται παρασύροντας το υπόλοιπο σκάφος προς τον βυθό.

«ΖΗΤΩ Η ΟΛΓΑ»

Οι απεγνωσμένεςπροσπάθειες του πληρώματος να
διασωθεί το πληγωμένο σκάφος δεν έφεραν αποτέλεσμα και έτσι δόθηκε στις
10:08 διαταγή από τον Ανθυποπλοίαρχο Δανιήλ να εγκαταλειφθεί. Έπειτα από
λίγο το σκάφος αναποδογύρισε και τελικά βυθίστηκε στις 10:11 πρωινή.
Την στιγμή που το τελευταίο μέρος του πλοίου, η πλώρη του, χανόταν κάτω
από την επιφάνεια της θάλασσας, όσοι από το πλήρωμα κατάφεραν να σωθούν,
αναφώνησαν γεμάτοι συγκίνηση:«Ζήτω η Όλγα».

Σκοτώθηκαν

  • ο κυβερνήτης, Πλωτάρχης Γεώργιος Μπλέσσας,
  • πέντε αξιωματικοί
    • Υποπλοίαρχος Μιχαήλ Γρηγορόπουλος,
    • Υποπλοίαρχος Δημήτριος Μπάτσης,
    • Υποπλοίαρχος Αλέξανδρος Σακίπης,
    • Σημαιοφόρος Νικόλαος Σιμιτζόπουλος,
    • Επ. Σημαιοφόρος Παναγιώτης Κονταράτος,
  • 10 υπαξιωματικοί,
  • 54 ναυτοδίοποι
  • και τρεις Άγγλοι ναύτες.

Απότους συνολικά 141 Έλληνες διασωθέντες υπήρχαν 23
τραυματίες. Επίσης ως επισκέπτες επέβαιναν στο αντιτορπιλικό 15 Λέριοι
πολίτες και 7 Έλληνες ναύτες από το πλήρωμα του φορτηγού πλοίου
Taganrog. Από αυτούς έχασαν την ζωή τους 3 Λέριοι και 4 ναύτες…

Απότο βρετανικό αντιτορπιλικόHMS Intrepid (D10)σκοτώθηκαν 15 άτομα, δύο αξιωματικοί και 13 υπαξιωματικοί και ναύτες.

Τις επόμενεςμέρες οι αεροπορικές επιθέσεις
συνεχίζονται, βομβαρδίζονται οι αεροναυτικές εγκαταστάσεις, καθώς
βυθίζεται το ιταλικό αντιτορπιλικό «Euro».

  • Στις3 Οκτωβρίου οι Γερμανοί καταλαμβάνουν το νησί Κω και χάνεται κάθε ελπίδα των Άγγλων για ένα αεροδρόμιο στο Αιγαίο.
  • Στις5 Οκτωβρίου, από αεροπορική επιδρομή,
    βυθίζεται το ναρκαλιευτικό “Legnano” και στις 6 το πλοίο ψυγείο
    “Ivorea”. Την ίδια μέρα οι Άγγλοι αποσύρουν τις δυνάμεις τους από τη
    νήσο Κάλυμνο, που την επόμενη μέρα καταλαμβάνεται άμεσα από τους
    Γερμανούς.
  • Στις8 Οκτωβρίου το ιταλικό
    αντιτορπιλικό «Volta», σε μια προσπάθεια του να ξεφύγει από τις
    αεροδρομικές επιδρομές στην Λέρο, απομακρύνεται. Κατόπιν λάθους όμως
    βομβαρδίζεται από αγγλικές κανονιοφόρους και παθαίνει μεγάλες ζημιές.
    Λίγο αργότερα γερμανικά αεροπλάνα το εντοπίζουν και το αποτελειώνουν.

Ηιστορία του “ΒΑΣΙΛΙΣΣΑ ΟΛΓΑ” αρχίζει στην Αγγλία,
όπου ναυπηγείται και καθελκύεται το 1938. Στις 14 Φεβρουαρίου, το
ΒΑΣΙΛΙΣΣΑ ΟΛΓΑ με κυβερνήτη τον Μ. Ζαρόκωστα αφήνει τη Γλασκώβη και
ξεκινά για την Ελλάδα. Δεκαπέντε ημέρες μετά, την 1η Μαρτίου του 1939,
θα καταπλεύσει στον Ναύσταθμο της Σαλαμίνας.

Η δράσητου Β. ΟΛΓΑ αρχίζει στις 15 Αυγούστου του
1940. Τότε, μετά τον τορπιλισμό της ΕΛΛΗΣ στην Τήνο, κλήθηκε μαζί με το
αδελφό του πλοίο Β.ΓΕΩΡΓΙΟΣ να συνοδεύσει τα επιβατηγά σκάφη με τους
προσκυνητές της Μεγαλόχαρης από την Τήνο στον Πειραιά. Κυβερνήτης του Β.
Όλγα αυτή την περίοδο, ήταν ο Πλοίαρχος Α. Λεοντόπουλος.

Με τηνκήρυξη του πολέμου, στις 28 Οκτωβρίου το
1940, το Β. ΟΛΓΑ αναπτύσσει έντονη πολεμική δραστηριότητα. Παίρνει μέρος
σε επικίνδυνες πολεμικές επιχειρήσεις, σε περιπολίες, καταδρομικές
εξόδους, συνοδείες νηοπομπών αλλά και αποστολές εξόντωσης των εχθρικών
πλοίων.

Στις 27Απριλίου 1941 τα γερμανικά στρατεύματα
μπαίνουν στην Αθήνα και υψώνουν στην Ακρόπολη την σημαία με τον αγκυλωτό
σταυρό. Δυο μέρες πριν, το Β. ΟΛΓΑ άφηνε πίσω της, την πατρίδα και
έπλεε προς την Αλεξάνδρεια για την συνέχιση του αγώνα.

Στην Αλεξάνδρεια,το Β. ΟΛΓΑ εντάσσεται στη
βρετανική μοίρα αντιτορπιλικών ενώ την κυβέρνησή της αναλαμβάνει ο
37χρονος πλωτάρχης Γεώργιος Μπλέσσας. Με κυβερνήτη τον Μπλέσσα το Β.ΟΛΓΑ
θα ζήσει τις πιο δοξασμένες στιγμές της αλλά και τις πιο τραγικές της
ώρες. Υπόδειγμα αξιωματικού , ο αισιόδοξος κεφαλλονίτης με τη σιδερένια
θέληση και τις ακλόνητες αρχές του, ο Γ. Μπλέσσας ταύτισε το όνομά του
με την αυτοθυσία και τη συναδελφική αλληλεγγύη. Ο άγγλος αξιωματικός ,
ανθυποπλοίαρχος G.Connell, περιγράφει τον πλωτάρχη Γ. Μπλέσσα με τα
παρακάτω λόγια : «Η Β.ΟΛΓΑ είχε κυβερνήτη τον εγκάρδιο και θαρραλέο
πλωτάρχη Μπλέσσα, ο οποίος εκτός από έξοχος επαγγελματίας, ήταν επίσης
ένας διεθνούς φήμης πρωταθλητής γέφυρας..»

Αυτόςο κυβερνήτης θα κερδίσει τον σεβασμό και την
απεριόριστη εκτίμηση του πληρώματος του πλοίου του, πολύ γρήγορα.
Απαιτητικός κατά τη διάρκεια των πολεμικών συγκρούσεων, πραγματικός
φίλος όμως όταν οι συνθήκες το επέτρεπαν ή το απαιτούσαν. Ήξερε να είναι
άψογος κυβερνήτης αλλά και σωστός άνθρωπος με ενδιαφέρον και κατανόηση
για τους συντρόφους του. Με αυτόν τον Κυβερνήτη το Β. Ολγα θα γράψει, τα
χρόνια που θα ακολουθήσουν, μία από τις πιο χρυσές σελίδες της ναυτικής
μας ιστορίας.

Συμμετείχεστη ναυμαχία του Ταίναρου. Μαζί με το
αγγλικό αντιτορπιλικό PETARD αιχμαλώτισε το ιταλικό υποβρύχιο UARSCIEK,
κοντά στη Βεγγάζη. Εγιναν τρεις επιθέσεις από το PETARD και την Β.ΟΛΓΑ
κατά του ιταλικού υποβρυχίου. Η τελευταία από το ελληνικό αντιτορπιλικό
έδωσε και τη χαριστική βολή στο UARSCIEK, που αναγκάστηκε να αναδυθεί.
Το UARSCIEK ήταν το τελευταίο από τα 20 ιταλικά υποβρύχια που χάθηκαν
στη Μεσόγειο το 1942.

Τον Ιανουάριοτου 1943, το ΒΑΣΙΛΙΣΣΑ ΟΛΓΑ βυθίζει το
Ιταλικό πετρελαιοφόρο STROMPOLI και τον Ιούνιο της ίδιας χρονιάς
βυθίζει σε συνεργασία με το βρετανικό JERVIS, δύο πολεμικά και δύο πλοία
συνοδείας.

Πρωτοστάτησεστην επίθεση κατά της Παντελλερίας, του
«νησιού φρουρίου» του Μουσολίνι και στην απόβαση της Σικελίας. Ήταν το
μοναδικό ελληνικό πλοίο που συμμετείχε το Σεπτέμβριο του 1943, στην
παράδοση του ιταλικού στόλου, μετά τη συνθηκολόγηση της Ιταλίας. Η
συμμετοχή της Β. ΟΛΓΑΣ, ήταν ιδιαίτερα τιμητική τόσο για το θρυλικό
αντιτορπιλικό μας όσο και το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό.

Μετάτη συνθηκολόγηση της Ιταλίας, άρχισαν οι
επιχειρήσεις στα Δωδεκάνησα. Τα ελληνικά αντιτορπιλικά, παρά τους
κινδύνους, έπλεαν στο Αιγαίο, χτυπούσαν εχθρικές νηοπομπές, αποβίβαζαν
κομμάντος στα Δωδεκάνησα και επέστρεφαν στις βάσεις τους για ν’
ανεφοδιαστούν και ν’ αποπλεύσουν πάλι για άλλες περιπολίες ή αποστολές.
Μια τέτοια τόσο επικίνδυνη όσο και επιτυχή αποστολή πραγματοποίησε η
Β.ΟΛΓΑ τον Σεπτέμβριο του 1943, κοντά στην Αστυπάλαια. Μαζί με τα
αγγλικά αντιτορπιλικά FAULKNOR και ECLIPSE είχαν εντοπίσει γερμανική
νηοπομπή.

Αντιτορπιλικό Β.ΟΛΓΑ

Διαστάσεις: Μήκος: 97,5m Πλάτος: 9,7m Βύθισμα: 2,7m

Εκτόπισμα: 1.414 τόνοι

Πρόωση: 34.000 ίπποι , διπλέλικο

Ταχύτητα: 35 κόμβοι

Οπλισμός: 4 πυροβόλα των 5 ιντσών, 4 Α/Α πολυβόλα των 37 χιλ., 2 τετραπλοί Τ/Σ των 21 ιντσών.

Το 1941 αφαιρέθηκε το 4ο πυροβόλο των 5 ιντσών και οι πρυμνιοί Τ/Σ
για να προστεθούν 1 Α/Α πυροβόλο 3 ιντσών, 6 πυροβόλα 20 χιλ. και
συσκευή Α/Υ.

lerosnews.gr

Share:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Πλωτάρχης ΛΣ Λευτέρης Βαλεργάκης στη Μόνιμη Ελληνική Αντιπροσωπεία στην Ευρωπαϊκή Ένωση για τα επόμενα δύο έτη

ΚΟΙΝΗ ΑΠΟΦΑΣΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΞΩΤΕΡΙΚΩΝ ΣΤ Α ́ ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΤ1 Δ/ΝΣΗ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚ. ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ Αρ.Πρωτ.: Π12β- 58515 «ΑΠΟΣΠΑΣΗ ΠΛΩΤΑΡΧΗ ΛΣ ΒΑΛΕΡΓΑΚΗ ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ (ΑΜ 1187) ΣΤΗ ΜΟΝΙΜΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΕΙΑ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΝΩΣΗ, ΓΙΑ ΔΥΟ (2)ΕΤΗ ».  – Ο

Χαιρετισμός Επίτιμου Προέδρου Π.Ε.Α.Λ.Σ. στο 15ο Πανελλήνιο συνέδριο

ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΣ  ΕΠΙΤΙΜΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΥ  ΠΕΑΛΣ ΣΤΟ 15Ο ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ Σεβασμιότατε Αρχιεπίσκοπε Κρήτης κ.κ Ευγένιε Κύριε Αρχηγέ ΛΣ, φαντάζομαι ότι σήμερα εκπροσωπείται τον κ. υπουργό αν και θα ήταν επιθυμητό έως και αναγκαίο να έχει περιληφθεί στο πρόγραμμα του Υπουργού η παρουσία του

Το Δ.Σ. της Ε.Α.Α.Λ.Σ. στο Ηράκλειο Κρήτης

Προσκεκλημένο να συμμετάσχει στις εργασίες του 15ου Τακτικού Συνεδρίου της Πανελλήνιας Ένωσης Αξιωματικών Λ.Σ. (ΠΕΑΛΣ), κλιμάκιο του Δ.Σ. της Ε.Α.Α.Λ.Σ., αποτελούμενο από τον Πρόεδρο Σταύρο Βοϊδονικόλα, το Γενικό Γραμματέα Δημ. Σαϊτάκη, την Ταμία και επικεφαλής Τομέα Ισότητας Ελένη Κοντάκου και τον

Ξεκίνησε το ταξίδι της…αποκαθήλωσης για 4 ελικόπτερα ΛΣ-ΕΛΑΚΤ

Σε δύο διαδοχικά ρεπορτάζ των Λιμενικών Νέων (στις 18/8 και 6/9), σας πληροφορούσαμε για τη σύμβαση-πλαίσιο που υπεγράφη ανάμεσα στην NSPA (ΝΑΤΟ Support & Procurement Agency – Υπηρεσία Υποστήριξης και Προμηθειών του ΝΑΤΟ) και την Airbus France, με την οποία