Αποκαλυπτήρια στο πρόγραμμα εξοπλισμών: Ποια όπλα θα αποκτήσει η Ελλάδα

Στη Βουλή θα παρουσιάσει ο Ν. Δένδιας το δωδεκαετές πρόγραμμα ενίσχυσης των Ενόπλων Δυνάμεων. Ποια οπλικά συστήματα έχουν προτεραιότητα στους τρεις κλάδους και το Iron Dome αλά ελληνικά.

Εν αναμονή της παρουσίασης του δωδεκαετούς προγράμματος για την ενίσχυση των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων από τον υπουργό Εθνικής Άμυνας Νίκο Δένδια στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής, οι συζητήσεις και τα σενάρια έχουν ήδη ξεκινήσει για το τι θα περιλαμβάνει.

Μέσα από το εν λόγω πρόγραμμα προωθούνται διατάξεις για τα εξοπλιστικά των τριών κλάδων, το προσωπικό αλλά και τη θητεία. Αποσπασματικά, λίγο έως πολύ έχουν ανακοινωθεί κάποια σχέδια, είτε μέσω συνεντεύξεων είτε μέσω εκδηλώσεων όπου ο υπουργός έχει δώσει μία πρόγευση για το τι μέλλει γενέσθαι.

Το πρόγραμμα για την ενίσχυση των Ενόπλων Δυνάμεων εκτός από τις ανάγκες των τριών κλάδων, όπως αυτές καταγράφηκαν από τα τρία επιτελεία, προφανώς και λαμβάνει υπ’ όψιν τα δημοσιονομικά περιθώρια της χώρας και βασικός στόχος είναι αυτά να μην ξεπεραστούν.

«Οδηγός» φυσικά των αναγκών είναι οι γεωπολιτικές εξελίξεις και οι πολεμικές συγκρούσεις που εκτυλίσσονται το τελευταίο διάστημα στην Ευρώπη αλλά και στη Μέση Ανατολή και έχουν δείξει πόσο έχουν αλλάξει τα πράγματα στις εμπόλεμες συρράξεις. Η ανάγκη απόκτησης ισχυρής αμυντικής βιομηχανίας, που να μπορεί να παράγει προϊόντα με διττή χρήση και σύγχρονα οπλικά συστήματα είναι μία από τις προτεραιότητες που έχουν γίνει πλέον ξεκάθαρες.

Οι προτεραιότητες

Για το Πολεμικό Ναυτικό, μάλλον τα πράγματα είναι πολύ ξεκάθαρα, καθώς προτεραιότητα έχει όπως είναι αναμενόμενο η απόκτηση της τέταρτης φρεγάτας FDI Belharra και η προσθήκη στα τρία εξ αυτών τους πυραύλους επιφανείας Scalp Naval.

Πολυσυζητημένο και πολυταλαιπωρημένο πρόγραμμα ο γρίφος του οποίου λογικά θα λυθεί, είναι ο εκσυγχρονισμός των τεσσάρων φρεγατών ΜΕΚΟ, κλάσης «ΥΔΡΑ». Μετά από διαπραγματεύσεις επί διαπραγματεύσεων, που κράτησαν πάνω από ένα χρόνο, η Ελλάδα έχει στα χέρια της προσφορές για όλα τα …βαλάντια από την κοινοπραξία TKMS – Thales Nederland, και αυτό που μένει είναι να αποφασίσει επιτέλους το υπουργείο τι θέλει να κάνει με αυτές τις τέσσερις φρεγάτες που αποτελούν τα πιο σύγχρονα τμήματα του Στόλου ηλικίας 30 ετών και άνω.

Επίσης το Πολεμικό Ναυτικό όπως έχει δηλώσει και ο ίδιος ο υπουργός Ν. Δένδιας ενδιαφέρεται για τον εκσυγχρονισμό των υποβρυχίων 214, καθώς και για την αγορά νέων υποβρυχίων, ενώ ακολουθεί η αναβάθμιση των πυραυλακάτων Super Vita. Βασικό κομμάτι του σχεδιασμού του υπουργείου είναι η συμμετοχή της χώρας μας στο πρόγραμμα των αμερικανικών φρεγατών Constellation, πρόγραμμα στο οποίο δεν παρέλειψε να «εμπλακεί» και ο υπουργός Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος, με δηλώσεις που έκανε επισκεπτόμενος τα Ναυπηγεία Ελευσίνας.

Η απόκτηση αρχικά τουλάχιστον 20 αεροσκαφών F-35 είναι το πρόγραμμα που κυριαρχεί στην Πολεμική Αεροπορία, προκειμένου να συγκροτηθεί η πρώτη μοίρα αεροσκαφών 5ης γενιάς, ενώ ανοιχτό είναι το δικαίωμα προαίρεσης για την αγορά ακόμη 20. Η ολοκλήρωση της αναβάθμισης των 83 F-16 στη διαμόρφωση Viper, ενώ είμαστε εν αναμονή της απάντησης από τις ΗΠΑ για το αν θα προχωρήσει και η αναβάθμιση των 38 F-16 Block 50. Σύμφωνα με τα λεγόμενα του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, η χώρα ενδιαφέρεται να αποκτήσει επιπλέον γαλλικά αεροσκάφη Rafale για να δημιουργηθεί μία δεύτερη μοίρα. Άμεσης ανάγκης είναι η απόκτηση μεταφορικών αεροσκαφών C-130, καθώς όπως όλα δείχνουν αυτά που περιελάμβανε το «πακέτο» Μπλίνκεν ήταν μάλλον …μουσειακά κομμάτια.

Οι πολεμικές συρράξεις που εκτυλίσσονται στην ευρύτερη «γειτονιά» μας έχει αποδείξει ότι επιβάλλεται εκσυγχρονισμός του πυροβολικού, πρόγραμμα που ενδιαφέρει ιδιαίτερα το Γενικό Επιτελείο Στρατού, κάτι που θα περιλαμβάνει την αναβάθμιση των MLRS. Ενώ προτεραιότητα είναι και η απόκτηση νέων τεθωρακισμένων οχημάτων μάχης (ΤΟΜΑ). Αντικαταστάσεις σε οχήματα είτε βοηθητικά είτε τροχορόφορα, καθώς και η πολυσυζητημένη αλλαγή του ατομικού οπλισμού είναι στις άμεσες ανάγκες που υπάρχουν στον Στρατό Ξηράς.

Το ελληνικό Iron Dome

Τελευταίο αλλά όχι λιγότερο σημαντικό, είναι ο αντιαεροπορικός «θόλος», ή αλλιώς αυτό που έχει επικρατήσει ως ελληνικό …Iron Dome, από το ισραηλινό οπλικό σύστημα της Rafael και της IAI. Η προτεραιότητα τέθηκε από τον Νίκο Δένδια για τη δημιουργία ενός ελληνικού θόλου στα πρότυπα του Ισραήλ, με σκοπό τη δημιουργία μιας σύγχρονης ελληνικής αεράμυνας ώστε να μπορέσει να αντιμετωπίσει αποτελεσματικά κάθε απειλή από αέρος.

Κι όταν λέμε «θόλο», μιλάμε για ένα πολυεπίπεδο σύνολο οπλικών συστημάτων με διαλειτουργικότητα και το κυριότερο με κεντρικό σύστημα πληροφοριών και διοίκησης. Σε ένα τέτοιο σύστημα συμμετέχουν και λειτουργούν με ότι διαθέτουν και οι τρεις κλάδοι των Ενόπλων Δυνάμεων σε επίπεδο όπλων, ραντάρ, πληροφοριών, ενώ καθοδηγούνται από ένα ενιαίο κέντρο διοίκησης. Αυτό είναι ουσιαστικά η «πρωτοτυπία» των Ισραηλινών, που τους έκανε να μπορούν σε περίπτωση επίθεσης να λειτουργούν τα συστήματά τους αυτόματα ως ένα, δημιουργώντας έτσι έναν αδιαπέραστο «θόλο».

Share:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο ΥφΥΝΑΝΠ κ. Στ. Γκίκας στη Σαγκάη

Ο Υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Στέφανος Γκίκας, μετά από πρόσκληση των διοργανωτών, επισκέφθηκε την Σαγκάη (Κίνα) όπου συμμετείχε ως κεντρικός ομιλητής (“keynote speaker”), αρχικά στην τελετή έναρξης της “Ναυτιλιακής Εβδομάδας της Σαγκάης” (“Pudong Shipping Week 2024”), με θέμα “Navigating

Συνεδριάζει η Επιτροπή Ασφάλειας Ναυσιπλοΐας ΙΜΟ

Από τις 2-6 Δεκεμβρίου 2024 πραγματοποιούνται στην έδρα του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) στο Λονδίνο οι εργασίες της 109ης συνόδου της Επιτροπής Ασφάλειας Ναυσιπλοΐας (MSC 109). Στη σύνοδο θα προεδρεύσει η κα. Mayte Medina από τις ΗΠΑ, με την υποστήριξη

Μύκονος – Λιμενικό Ταμείο: Προσφορά πομποδεκτών στο Λιμεναρχείο

Οι πομποδέκτες είναι απόλυτα συμβατοί με τα μέτρα ασφαλείας του κώδικα ISPS που αποτελεί ένα ολοκληρωμένο σύνολο μέτρων για την ενίσχυση της ασφάλειας των πλοίων και των λιμενικών εγκαταστάσεων. Ειδικότερα, ο International Ship and Port Facility (ISPS) εισάγει ένα σύνολο προληπτικών μέτρων

Κίνητρα επιστροφής στο ελληνικό νηολόγιο

Στις κινήσεις που κάνει το υπουργείο Ναυτιλίας, προκειμένου να εγγραφούν πλοία στο ελληνικό νηολόγιο και να σηκώσουν την ελληνική σημαία, αναφέρθηκε ο υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης στο OT Forum «Ένα νέο παραγωγικό πρότυπο – Ελλάδα 2030» που διοργάνωσε ο «Οικονομικός

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΚΑΙΡΟΣ

Μετάβαση στο περιεχόμενο