Άρθρο για τα Drones του Σημ/ρου ΛΣ (εα) Π. Καραγάτσου

ΤΑ ΜΗ ΕΠΑΝΔΡΩΜΕΝΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΣΤΗΝ ΣΗΜΕΡΙΝΗ ΕΠΟΧΗ

Είναι γεγονός αναμφισβήτητο ότι τα κοινώς ονομαζόμενα  συστήματα μη επανδρωμένων αεροσκαφών («Drones» ή ΣμηΕΑ ή RPAS ή UAV ή UAS) συναντιούνται ολοένα και περισσότερο στην καθημερινή δραστηριότητα των ανθρώπων.

Στη Γεωργία,drones συμμετέχουν σε προγράμματα «Ευφυούς Γεωργίας» για καταγραφές χωραφιών με σκοπό την παρακολούθηση των δεικτών βλάστησης, ανάλυσης του εδάφους και την εκτέλεση ψεκασμών ακριβείας. Έτσι, επιτυγχάνεται αύξηση της γεωργικής παραγωγής με ταυτόχρονη μείωση του κόστους, λαμβάνοντας υπόψη την αύξηση των τιμών της ενέργειας στις μέρες μας.

Στον τομέα των κατασκευών, συστήματα μη επανδρωμένων αεροσκαφών χρησιμοποιούνται για την μελέτη, καταγραφή και παρακολούθηση των υπό κατασκευή δημοσίων έργων (δρόμων, γεφυρών, σηράγγων, κλπ.).

Τα τελευταία τρία χρόνια, μη επανδρωμένα συστήματα χρησιμοποιούνται κατά κόρον στα πεδία των μαχών της Αρμενίας, Ουκρανίας, Ρωσίας, Ιράν, Ισραήλ (UCAV, HALE, MALE). Επίσης, στον Ελληνικό Εναέριο χώρο εντοπίζονται dronesτης γείτονας χώρας, σε διάφορα ύψη και με ποικίλο οπλισμό.

Επίσης, είναι σημαντικό ν’ αναφερθεί ότι υπάρχει παρουσία ΣμηΕΑ και στην Εμπορική Ναυτιλία, καθώς πολλές εργασίες που άλλοτε γίνονταν με φυσική παρουσία του ανθρώπου – επιθεωρητή, τώρα δεν απαιτείται πλέον. Αυτό συμβαίνει στις περιπτώσεις επιθεώρησης κλειστών χώρων (αμπαριών και γενικά δύσκολα προσβάσιμων κλειστών χώρων),όπου ο επιθεωρητής (surveyor) και ο χειριστής (operator) του μη επανδρωμένου συστήματος βρίσκονται σε ασφαλές μέρος, χωρίς να κινδυνεύουν από πτώσεις, βλαβερά αέρια ή άλλο σοβαρό κίνδυνο.

Παράλληλα, μη επανδρωμένα συστήματα αεροσκαφών σταθερών πτερύγων(F/W) αλλά κα πολλαπλών στροφείων (M/R) επιχειρούν στη θάλασσα για τον έλεγχο και την καταγραφή των ποσοστών CO2 που περιέχονται στα καυσαέρια των πλοίων σύμφωνα με τη σχετική Ευρωπαϊκή Οδηγία. Φέρουν ειδικούς αισθητήρες (Sensors)με τους οποίους συλλέγουν πληροφορίες, ακολουθώντας την πορεία των πλοίων (tracking).

Μαζί με τα ΣμηΕΑ έχουν αναπτυχθεί και συστήματα anti-drones,δηλαδή συστήματα που κάνουν ορατή την παρουσία των dronesστον αέρα, στο έδαφος, στη θάλασσα και όπου αλλού απαιτείται. Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός της εγκατάστασης anti-dronesσυστημάτων εγχώριας παραγωγής στις φρεγάτες του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού στο πλαίσιο της στρατιωτικής επιχείρησης της E.E. με την επωνυμία EUNAVFORAspides,ως απάντηση στις επιθέσεις των Χούθις σε πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα.

Επιπρόσθετα, το Π.Ν. πρόσφατα πρόσθεσε στο οπλοστάσιό τουUAVsγνωστής κεντροευρωπαϊκής εταιρείας, ενισχύοντας σημαντικά την επιτήρηση περιοχών στις οποίες βρίσκονται μονάδες επιφανείας του στόλου. Ο συνδυασμός τους με τα σύγχρονα επανδρωμένα ελικόπτερα AEGEANHAWKRomeoδημιουργεί μια ομπρέλα προστασίας από οποιαδήποτε απειλή.

Σημαντικότατο ρόλο στη φύλαξη των θαλασσίων συνόρων διαδραματίζει το Λιμενικό Σώμα – Ελληνική Ακτοφυλακή (Λ.Σ – ΕΛ.ΑΚΤ.) που αντιμετωπίζει αυξημένες μεταναστευτικές και προσφυγικές ροές στα νότια και ανατολικά σύνορά μας, τα οποία είναι ταυτόχρονα και σύνορα της Ε.Ε.

Ικανοποιητικός αριθμός μη επανδρωμένων συστημάτων σε συνδυασμό με επανδρωμένα εναέρια – πλωτά μέσα και με την προσθήκη τεχνητής νοημοσύνης (ΑΙ) εκτιμάται ότι θα αναπτύξουν μια νέα δυναμική, η οποία με βάση και την αξιοποίηση σχετικών εκτιμήσεων κινδύνου (riskassessments), θα βοηθήσει σημαντικά στην επιτήρηση, τον εντοπισμό και, γενικά, τη διαχείριση μεταναστευτικών ροών στο μέλλον.

Η ανάπτυξη κι αξιοποίηση νέων, σύγχρονων, καινοτόμων, αποδοτικών, έξυπνων τεχνολογιών πρέπει να θεωρείται μονόδρομος, καθώς και η συνεχής ενημέρωση των εμπλεκόμενων στελεχών όλων των βαθμίδων γι’ αυτές.

 

Λαμία, 11 Νοεμβρίου 2024

ΚΑΡΑΓΑΤΣΟΣ Παναγιώτης

Σημαιοφόρος Λ.Σ – ΕΛ.ΑΚΤ. (ε.α.)

Χ.Σ.Ε.Α.Φ. (OPERATOR EO/IR -A.I.S -RADARS – SLARS)

ΠΙΛΟΤΟΣ ΙΔΙΩΤΙΚΩΝ ΕΛΑΦΡΩΝ ΜΟΝΙΚΙΝΗΤΗΡΙΩΝ ΑΕΡΟΠΛΑΝΩΝ EASA

ΠΙΛΟΤΟΣ ΣΜΗΕΑ Α1, Α2, Α3 STS EASA

 

ΑΚΡΩΝΥΜΙΑ

RPAS: REMOTELY PILOTED AIRCRAFT SYSTEM

UAV: UNMANNED AERIAL VEHICLE

UAS: UNMANNED AERIAL/AIR/AIRCRAFT SYSTEM

UCAV: UNMANNED COMBAT AERIAL VEHICLE

HALE: HIGH ALTITUDE LONG ENDURANCE

MALE: MEDIUM ALTITUDE LONG ENDURANCE

F/W: FIXED WING

M/R: MULTI ROTOR

AI: ARTIFICIAL INTELLIGENSE

Δεν υπάρχει διαθέσιμη περιγραφή.

Δεν υπάρχει διαθέσιμη περιγραφή.

Δεν υπάρχει διαθέσιμη περιγραφή.

Δεν υπάρχει διαθέσιμη περιγραφή.

Δεν υπάρχει διαθέσιμη περιγραφή.

Share:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αγιος Νικόλαος: Ο προστάτης των ναυτικών και των λιμενικών

Ο Άγιος Νικόλαος γεννήθηκε στα Πάταρα της Λυκίας, που είναι στη Μ. Ασία, γύρω στα 250 μ.Χ. Ήταν μοναχοπαίδι. Οι γονείς του ήταν ευσεβείς και καλής οικονομικής καταστάσεως. Ακολούθησε τον σκληρό, αλλά άγιο δρόμο της ασκήσεως, από μικρός. Σαν έγινε

Ανοδική η πορεία των πωλήσεων των Σούπερ Μάρκετ το δεκάμηνο του 2024

Αυξάνουν συνεχώς τον τζίρο τους Στα 9,957 δισ. ευρώ διαμορφώθηκε ο τζίρος των ταχυκίνητων καταναλωτικών αγαθών (FMCGs) την χρονική περίοδο Ιανουαρίου-Οκτωβρίου 2024 από 9,623 δισ. ευρώ το αντίστοιχο περυσινό διάστημα, σημειώνοντας αύξηση 3,5%, σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας ερευνών

Υπερδιπλασιάστηκε η περιουσία των δισεκατομμυριούχων την τελευταία δεκαετία

  Σύμφωνα με την UBS το διάστημα 2015-2024 αρθροιστικά η περιουσία τους αυξήθηκε κατά 121% περνώντας από τα 6,3 τρισ. δολάρια στα 14 τρισ. δολάρια Η περιουσία των δισεκατομμυριούχων υπερδιπλασιάστηκε σε διεθνές επίπεδο σε ένα διάστημα σχεδόν 10 ετών, καταγράφοντας

ΕΛΣΤΑΤ: Στο 9% μειώθηκε το ποσοστό της ανεργίας στη χώρα το γ’ τρίμηνο

Στο 9% μειώθηκε το ποσοστό της ανεργίας στη χώρα το γ’ τρίμηνο εφέτος, από 10,8% το αντίστοιχο τρίμηνο του προηγούμενου έτους και 9,8% το β’ τρίμηνο του 2024. Ο αριθμός των ανέργων ανήλθε σε 428.424 άτομα, παρουσιάζοντας μείωση κατά 8,4%

Μετάβαση στο περιεχόμενο