Το 2023, τα ναυπηγεία παρέδωσαν 350 νέα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων συνολικής χωρητικότητας 2,2 εκατομμυρίων TEU, ξεπερνώντας το προηγούμενο ρεκόρ από το 2015, όταν παραδόθηκαν 1,7 εκατομμύρια TEU.
«Το ρεκόρ του 2023 είναι πλέον πιθανό να ξεπεραστεί ήδη το 2024», αναφέρει ο Niels Rasmussen, επικεφαλής ναυτιλιακός αναλυτής της BIMCO.
Καθώς το 2023 παρατηρήθηκε σχετικά χαμηλό επίπεδο ανακύκλωσης πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, η είσοδος νέων πλοίων στο στόλο προκάλεσε αύξηση της χωρητικότητας του στόλου εμπορευματοκιβωτίων κατά 8%, την ταχύτερη αύξηση που καταγράφεται από το 2011. Τα πλοία μεγαλύτερα των 15.000 TEU συνέχισαν να κυριαρχούν στις παραδόσεις και το τμήμα αυτό αυξήθηκε κατά 28%, αφού το 2023 παραδόθηκαν 1,3 εκατομμύρια TEU.
“Το 2024 έχουν προγραμματιστεί να παραδοθούν 478 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων χωρητικότητας 3,1 εκατομμυρίων TEU, ξεπερνώντας το ρεκόρ του 2023 κατά 41%. Επομένως, η χωρητικότητα του στόλου εμπορευματοκιβωτίων αναμένεται να αυξηθεί κατά 10% το 2024”, αναφέρει ο Rasmussen.
Η διάλυση πλοίων αναμένεται να αυξηθεί το 2024, αλλά ο στόλος αναμένεται να αυξηθεί κατά σχεδόν 2,8 εκατομμύρια TEU και μέχρι το τέλος του 2024 να ξεπεράσει τα 30 εκατομμύρια TEU για πρώτη φορά στην ιστορία.
Το 2024 αναμένεται να παραδοθούν 83 πλοία μεγαλύτερα των 15.000 TEU προσθέτοντας 1,4 εκατομμύρια TEU στη χωρητικότητα του τμήματος και διπλασιάζοντας τη χωρητικότητά του σε μόλις τέσσερα χρόνια.
Προηγούνται οι Κινέζοι
Τα κινεζικά ναυπηγεία επωφελήθηκαν περισσότερο από τις υψηλές παραγγελίες ρεκόρ, παραδίδοντας σχεδόν το 55% του συνόλου της χωρητικότητας των πλοίων που θα παραδοθούν κατά τη διάρκεια του 2023 και 2024 και εδραιώνοντας την Κίνα ως την κορυφαία τοποθεσία για τη ναυπήγηση πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Τα νοτιοκορεατικά ναυπηγεία αναμένεται να παραδώσουν το 38% της χωρητικότητας των πλοίων.
Μόλις παραδοθούν όλα τα πλοία, η χωρητικότητα του στόλου εμπορευματοκιβωτίων θα έχει αυξηθεί κατά 10%. Ωστόσο, οι συναλλαγές εμπορευματοκιβωτίων αναμένεται να αυξηθούν σημαντικά πιο αργά. Προβλέπουμε ότι η αύξηση του όγκου των εμπορευματοκιβωτίων θα αυξήσει τη ζήτηση για χωρητικότητα πλοίων κατά 3-4% το 2024.
Εν τω μεταξύ, η μέση ταχύτητα πλεύσης των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων έχει μειωθεί από 14,3 κόμβους το 2022 σε 13,9 κόμβους το 2023 και θα μπορούσε να μειωθεί περαιτέρω το 2024. Αυτό μειώνει την αποδοτικότητα του στόλου και ίσως χρειαστεί να αναπτυχθεί 3-4% επιπλέον χωρητικότητα για να εξασφαλιστεί ότι μπορεί να εξυπηρετηθεί η αύξηση του όγκου το 2024.
Η ανισορροπία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης θα διευρυνθεί το 2024. Ωστόσο, η παρατεταμένη διαταραχή στην Ερυθρά Θάλασσα, η οποία αναγκάζει τα πλοία να πλέουν μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας, θα μπορούσε να βελτιώσει την ισορροπία προσφοράς/ζήτησης. Εν τω μεταξύ, άλλα 3 εκατομμύρια TEU έχουν προγραμματιστεί να παραδοθούν κατά την περίοδο 2025-2026 και, εκτός εάν οι διαλύσεις πλοίων, αυξηθούν σημαντικά, η ανισορροπία της αγοράς φαίνεται ότι θα επανέλθει μόλις επιλυθεί η κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα, αναφέρει ο Rasmussen.