Χιονοκαταιγίδα «ΕΛΠΙΔΑ»: Κι’ όμως διασώστες στην θάλασσα έδρασαν με επιτυχία

Πολλοί λίγοι πολίτες αντιλήφθηκαν, ότι η  χιονο-καταιγίδα «ΕΛΠΙΔΑ» δεν επηρέασε μόνο την στεριά της  χώρας με ισχυρές χιονοπτώσεις, αλλά  δημιούργησε  και σοβαρά προβλήματα και στην θάλασσα, αφού έπνεαν άνεμοι 8-9 ΒF.

Λόγω των άσχημων καιρικών συνθηκών απαγορεύτηκε ο απόπλους όλων των Ε/Γ-Ο/Γ πλοίων σχεδόν από όλα τα λιμάνια της χώρας.

Όμως  άσχημος καιρός δημιούργησε  σοβαρότατα προβλήματα στα Φ/Γ πλοία που κινούνταν στην περιοχή του Αιγαίου και της Ανατολικής Μεσογείου.

Έτσι κατά την διάρκεια της χιονοκαταιγίδας «ΕΛΠΙΔΑ» είχαμε και στην θάλασσα κατάσταση συναγερμού, αφού ένα Φ/Γ πλοίο με το όνομα «ΜΑΝΑSSA ROSE M» σημαίας Κομόρες και μήκους 96 μέτρων στο οποίο επέβαιναν ως πλήρωμα  10 υπήκοοι Αιγύπτου, εξ’ αιτίας των ισχυρών ανέμων σε συνδυασμό με την χαμηλή νέφωση και τον παγετό παρασύρθηκε και προσάραξε  στα αβαθή 500 μέτρα από την ακτή στο κόλπο Κισσάμου Χανίων.

Το πλοίο παρουσίασε ρήγμα και μεγάλη εισροή υδάτων (στη συνέχεια από τον καιρό κόπηκε στα δύο) και ήταν επιτακτική ανάγκη να το εγκαταλείψει το πλήρωμά του.

Τότε άρχισε μία τεράστια επιχείρηση από τον Θάλαμο Επιχειρήσεων του Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. (δηλ.  η αντίστοιχη Πολιτική Προστασία της θάλασσας) με δύο στόχους:

-Να μην έχουμε απώλεια ζωής και να διασωθεί το πλήρωμα

-Να αποφευχθεί η πρόκληση ρύπανσης που θα είχε καταστροφικές συνέπειες σε μια τόσο ευαίσθητη περιοχή όπως είναι ο κόλπος Κισσάμου Χανίων.

Για την επίτευξη του πρώτου στόχου απέπλευσε φρεγάτα του Π.Ν. από την Σούδα και εδόθη εντολή να απογειωθεί ελικόπτερο και από την Ελευσίνα. Παράλληλα ενεργοποιήθηκε και το τοπικό σχέδιο έρευνας και διάσωσης στο οποίο -όπως συμβαίνει πάντα- προβλέπεται  και η συμμετοχή ιδιωτών εθελοντών.

Η προσέγγιση στο ναυάγιο λόγω των ισχυρών ανέμων και των αβαθών ήταν σχεδόν απαγορευτική με τα συνήθη μέσα (ΠΛΣ 149, Φρεγάτα Π.Ν κ.λ.π.). Τότε ζητήθηκε η συνδρομή από την Εθελοντική Ομάδα Διάσωσης η οποία διέθετε κατάλληλο φουσκωτό και jet ski (!!!) τα μέλη της οποίας  με αυτοθυσία προσέγγισαν το πλοίο, ζήτησαν  από τα μέλη του πληρώματος να ενεργοποιήσουν και να επιβιβαστούν στην πνευστή σχεδία ( LIFE RAFT) την οποία  με τεράστιο κίνδυνο με το jet ski οδήγησαν στην ακτή διασώζοντας τους ναυτικούς.

Για την επίτευξη του δεύτερου στόχου, δηλαδή την αποφυγή οικολογικής καταστροφής, εστάλη στην περιοχή μεγάλος αριθμός αντιρρυπαντικών υλικών (φράγματα, πετσέτες, λουκάνικα κ.λ.π.) ενώ παράλληλα άμεσα κατέπλευσε στην περιοχή του ναυαγίου και το αντιρρυπαντικό σκάφος ΠΛΣΛ 414.

Ένας ακόμη παράγοντας που δυσχέραινε το έργο της απάντλησης  των καυσίμων, ήταν το γεγονός, ότι  η πλοιοκτήτρια εταιρεία και ο ασφαλιστικός οργανισμός του πλοίου δεν ανταποκρίθηκαν στις υποχρεώσεις τους.

Λόγω της σοβαρότητας της κατάστασης με παρέμβαση  του Αρχηγού  Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ εθελοντής ιδιωτική εταιρεία απορρύπανσης ανέλαβε και προέβη άμεσα -αδαπάνως για το δημόσιο- στην απάντληση των καυσίμων και όλου του ρυπογόνου εξοπλισμού (μπαταρίες κ.τ.λ.)

Οι εργασίες αυτές εργασίες αυτές διενεργήθηκαν υπό την εποπτεία στελεχών Διεύθυνσης Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος και της Επιθεώρησης Εμπορικών Πλοίων που εστάλησαν άμεσα από το Κέντρο.

Παράλληλα δύτες από την ΜΥΑ/Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ συνέδραμαν στην όλη επιχείρηση με την  επιθεώρηση του πλοίου εσωτερικά και εξωτερικά.

Ήδη άρχισε η απομάκρυνση του φορτίου από τα αμπάρια του πλοίου (μεταλλικοί ράβδοι και οχήματα) και παράλληλα ξεκίνησε η διαδικασία εφαρμογής των διατάξεων του  ν.2881/2001 περί ναυαγίων  για την απομάκρυνση των δύο κομματιών του πλοίου.

Το όλο εγχείρημα αποτέλεσε μία τεράστια επιχείρηση διάσωσης ανθρώπινων ζωών από πλευράς Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ με ευτυχή κατάληξη στην οποία συμμετείχαν εκατοντάδες διασώστες και  η οποία όμως δεν έτυχε ανάλογης προβολής και χάθηκε κάτω από την σκιά των γεγονότων της ισχυρής χιονόπτωσης στην Αττική,  αφού είναι σύνηθες να  προβάλλονται   οι αστοχίες του κρατικού μηχανισμού και όχι οι επιτυχίες του.

 

 

Share:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ουγγαρία: Αλυσοδεμένη στο δικαστήριο η 38χρονη Ιταλίδα δασκάλα που επιτέθηκε σε νεοναζί στη Βουδαπέστη

Η ουγγρική δικαιοσύνη δεν ενέκρινε την μετατροπή της προφυλάκισης της Ιλάρια Σάλις, σε κατ’ οίκον περιορισμό. Πρόκειται για την Ιταλίδα δασκάλα η οποία κατηγορείται για επίθεση κατά τριών νεοναζί, στην Βουδαπέστη, τον Φεβρουάριο του 2023. Κατά την σημερινή δικάσιμο στην ουγγρική πρωτεύουσα, η Σάλις μεταφέρθηκε

Βαλτιμόρη: Σε ασφαλιστικές αποζημιώσεις ρεκόρ μπορεί να οδηγήσει η κατάρρευση της γέφυρας

Η κατάρρευση της γέφυρας «Francis Scott Key» στη Βαλτιμόρη, έπειτα από την πρόσκρουση σε αυτή του φορτηγού πλοίου DALI την περασμένη Τρίτη, θα μπορούσε να οδηγήσει στη μεγαλύτερη πληρωμή ναυτασφαλίσεων όλων των εποχών, δήλωσε την Πέμπτη ο πρόεδρος του ασφαλιστικού γίγαντα Lloyd’s του Λονδίνου. Οι αναλυτές έχουν

Ανανέωση Θητείας Εκπροσώπου Ελλάδος στο Θεσμό “IMO Goodwill Maritime Ambassador” (28.3.2024)

Στο πλαίσιο του θεσμού του «Ναυτιλιακού Πρεσβευτή» (ΙΜΟ Goodwill Maritime ν Ambassador) που αποτελεί πρωτοβουλία του Γενικού Γραμματέα του Οργανισμού, κ. Αρσένιο Ντομίνγκεζ και κατόπιν σχετικού αιτήματος του Οργανισμού, πραγματοποιήθηκε σήμερα στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, η ανανέωση της

Χρήστος Στυλιανίδης: «Η ασφάλεια των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών είναι για μας στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής πρώτη προτεραιότητα»

«Η ασφάλεια των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών είναι για μας, στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, πρώτη προτεραιότητα» τόνισε ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Χρήστος Στυλιανίδης, κατά τη διάρκεια της ομιλίας του στο σεμινάριο εξειδίκευσης για τον “Οδηγό εκπόνησης μελετών σκοπιμότητας

Μετάβαση στο περιεχόμενο