Χρ. Στυλιανίδης: Μόνιμη πρόκληση η ασφάλεια στη θάλασσα

Στο Βερολίνο βρέθηκε ο υπ. Ναυτιλίας Χρ. Στυλιανίδης. Τι λέει για τους στόχους της ναυτιλίας, την ασφάλεια των πλοίων, το ναυάγιο της Πύλου και τα σκιώδη τάνκερ στον Λακωνικό Κόλπο.

Τη σύσφιξη και συστηματοποίηση της ελληνογερμανικής συνεργασίας στο πεδίο της ναυτιλίας επιβεβαίωσαν από τη γερμανική πρωτεύουσα ο Έλληνας υπ. Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Χρήστος Στυλιανίδης με τον Γερμανό υπ. Μεταφορών Φόλκερ Βίσινγκ από τους Φιλελευθέρους, σε μια χρονιά που έχει χαρακτηρισθεί έτος προσέλκυσης νέων ναυτικών και ναυτικής εκπαίδευσης στη Γερμανία. Σε μια περίοδο που αποτελεί “κρίσιμο σταυροδρόμι” για την ευρωπαϊκή και διεθνή ναυσιπλοΐα, σύμφωνα με τον Χρ. Στυλιανίδη, οι στόχοι της επίσκεψης στο Βερολίνο ήταν απολύτως συγκεκριμένοι. Πρώτον, να “αναθερμανθούν” οι διμερείς σχέσεις στο πεδίο της ναυτιλίας με γνώμονα μια κοινή ευρωπαϊκή ατζέντα (και όχι μόνο στο πλαίσιο μιας συμμαχίας του ευρωπαϊκού νότου) με “κοινά συμφέροντα” για την “ενιαία ευρωπαϊκή ναυτιλία” ώστε να γίνει πιο ανταγωνιστική διεθνώς.

Δεύτερον, η συζήτηση με “ειλικρίνεια” για τις προκλήσεις της πράσινης μετάβασης της ευρωπαϊκής ναυτιλίας βάσει των προδιαγραφών του Διεθνούς Οργανισμού Nαυτιλίας (ΙΜΟ). “Πρέπει να είμαστε ριζοσπάστες στα θέματα πράσινης μετάβασης αλλά και ρεαλιστές” πιστεύει ο Έλληνας υπουργός, κάτι που συμμερίζεται και ο Γερμανός ομόλογός του, όπως ανέφερε σε ενημέρωση ανταποκριτών στο Βερολίνο. Κρίσιμης σημασίας είναι και το ζήτημα της εμπορίας ρύπων, από το οποίο επηρεάζονται άμεσα και τα ελληνικά λιμάνια. Τρίτο σημείο που απασχολεί έντονα και τη διεθνή επικαιρότητα είναι η συμμετοχή και συνεργασία Ελλάδας και Γερμανίας τόσο στην ευρωπαϊκή αποστολή ΑΣΠΙΔΕΣ κατά των ανταρτών Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα με στόχο την προάσπιση της διεθνούς ναυσιπλοΐας όσο και στη νατοϊκή αποστολή SEA GUARDIAN στη Μεσόγειο.

Για την ασφάλεια των πλοίων – Μετά τα Τέμπη 

Μια ημέρα μετά τη μαύρη επέτειο των Τεμπών κι ενώ ήδη από πέρυσι έχει ανοίξει στην Ελλάδα μια ευρύτερη συζήτηση για την ασφάλεια των ελληνικών συγκοινωνιών, μεταξύ αυτών και των πλοίων της γραμμής δεδομένου ότι βάσει επίσημων στοιχείων πολλά εξ αυτών είναι άνω των 20-25 ετών, ο Χρήστος Στυλιανίδης τονίζει ότι “το θέμα της ασφάλειας είναι μια μόνιμη πρόκληση για όλες τις χώρες που έχουν θάλασσα και ακτοπλοΐα, για την Ισπανία, την Ιταλία, την Ελλάδα. Το Αιγαίο μάλιστα είναι ίσως η δυσκολότερη θάλασσα” σημειώνει χαρακτηριστικά.

“Ένας από τους στόχους του υπουργείου είναι να αυξήσουμε την ασφάλεια” αναφέρει τονίζοντας ότι “η χώρα την περίοδο της κρίσης δεν έκανε τίποτα γι’ αυτά τα θέματα”. Όταν μιλάμε για την  Ελλάδα, όπως σημειώνει, πρέπει κανείς να αντιλαμβάνεται ρεαλιστικά ότι πρόκειται για χιλιάδες λιμάνια. “Για να γίνει η αναβάθμιση όλων αυτών των λιμανιών η χώρα χρειάζεται το γερμανικό μπάτζετ για μια πενταετία” παρατηρεί σκωπτικά.

Ενόψει μάλιστα της τουριστικής σεζόν υπενθυμίζει ότι πέρυσι στο Αιγαίο κινήθηκαν με ασφάλεια πάνω από 20 εκατομμύρια τουρίστες. “Να μην πέφτουμε θύματα ούτε μιας λογικής τουριστικού ανταγωνισμού” προσθέτει χαρακτηριστικά υπογραμμίζοντας ότι διεξάγονται όλοι οι έλεγχοι που προβλέπονται. Ατυχήματα βέβαια πάντα μπορούν να συμβούν ακόμη και στα πιο ασφαλή λιμάνια, πχ των ΗΠΑ.

Για το ναυάγιο της Πύλου και το μεταναστευτικό 

Δεδομένου ότι η δράση της Ελληνικής Ακτοφυλακής (Λιμενικού) υπάγεται διοικητικά στην αρμοδιότητα του υπ. Ναυτιλίας και λαμβάνοντας υπόψιν πρόσφατη έκθεση της Ευρωπαίας Συνηγόρου του Πολίτη για το ναυάγιο της Πύλου, η οποία ζητά περαιτέρω διερεύνηση των συνθηκών του ναυαγίου της Πύλου και τυχόν ευθυνών τόσο της Frontex όσο των ελληνικών αρχών κατά την επιχείρηση διάσωσης, ρωτήσαμε τον Έλληνα υπουργό σε ποιο σημείο βρίσκονται σήμερα οι έρευνες.

Διέξαγονται τρεις διαδικασίες, όπως μας είπε ο υπ. Ναυτιλίας: δύο δικαστικές, μια από το ναυτοδικείο που διερευνά τις ενέργειες του Λιμενικού και μια από τις δικαστικές αρχές της Καλαμάτας που διερευνά τις ευθύνες διακινητών καθώς και μια τρίτη διοικητική διαδικασία στον Συνήγορο του Πολίτη. “Να περιμένουμε να ολοκληρωθούν αυτές οι διαδικασίες και εάν καταλογιστούν ευθύνες, τότε το Λιμενικό και το υπ. Ναυτιλίας να πάρει αποφάσεις” αναφέρει χαρακτηριστικά.

“Θα πρέπει να είμαστε συγκρατημένοι και αφού βγουν τα πορίσματα, τότε να συζητήσουμε. Ως υπουργός περιμένω να ολοκληρωθούν οι έρευνες, όπως και το Λιμενικό Σώμα”, σημειώνει ο Χρ. Στυλιανίδης. Τονίζει πάντως ότι σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να εστιάσουν όλοι κυρίως στα κυκλώματα διακινητών που δρουν ανεξέλεγκτα ειδικά σε χώρες όπου δεν λειτουργούν οι κρατικές δομές, πχ στη Λιβύη.

Ως προς τη συνεργασία με την  Τουρκία στο πεδίο του μεταναστευτικού, στο πλαίσιο της ελληνοτουρκικής προσέγγισης που βρίσκεται εδώ και μήνες σε εξέλιξη, ο Έλληνας υπουργός αναφέρει ότι πλέον υπάρχουν “δίαυλοι επικοινωνίας” και “έχουν επιτευχθεί μεγάλα βήματα σε ό,τι έχει να κάνει με τη διαχείριση του μεταναστευτικού”. Κι αυτό επειδή σε αντίθεση με τη Λιβύη, στην Τουρκία “υπάρχει κράτος”. Μάλιστα κάνει λόγο για σχεδόν καθημερινή επικοινωνία των αρμόδιων αρχών και στις δύο χώρες. Αποκλείει όμως εκ νέου, όπως δήλωσε πρόσφατα και σε συνέντευξή του στην Καθημερινή, το ενδεχόμενο “κοινών περιπολιών με την Τουρκία” σημειώνοντας ότι κάτι τέτοιο δεν “δεν θα ήταν σκόπιμο αυτή τη στιγμή”.

Για τον Λακωνικό κόλπο και το ρωσικό πετρέλαιο 

Αναφορικά με τα δημοσιεύματα στον διεθνή, γερμανικό αλλά και ελληνικό Τύπο σχετικά με αμφιλεγόμενες κατά πολλούς πρακτικές “μετάγγισης” ρωσικού πετρελαίου από τάνκερ σε τάνκερ (ship to ship transfers) στον Λακωνικό Κόλπο κι ενώ η Ρωσία βρίσκεται σε καθεστώς κυρώσεων μετά την εισβολή στην Ουκρανία, ο Έλληνας υπουργός και οι συνεργάτες του από το Λιμενικό που τον συνόδευσαν στο Βερολίνο διευκρίνισαν, μετά από σχετική ερώτηση, ότι το ελληνικό υπουργείο είναι πλήρως ενημερωμένο για τα πάντα.

Ωστόσο πρόκειται “για δραστηριότητες που διενεργούνται σε διεθνή ύδατα”, δηλαδή εκτός των ελληνικών χωρικών υδάτων. Ως εκ τούτου “δεν είναι παράνομες βάσει του διεθνούς δικαίου” εξηγεί η ελληνική πλευρά, τονίζοντας ότι ούτε η ΕΕ θέτει πια προς την Ελλάδα σχετικά ερωτήματα ή ζητά διευκρινήσεις. Υπογραμμίζουν ότι η Ελλάδα τηρεί πάντα το διεθνές δίκαιο και ότι οι ελληνικές αρχές δεν μπορούν εκ των πραγμάτων να επέμβουν.

Αξίζει τέλος να σημειωθεί ότι στο Βερολίνο συμφωνήθηκε από τους δύο υπουργούς και η σύσταση ελληνογερμανικής Ομάδας Εργασίας για όλο το φάσμα των θεμάτων ναυτιλίας με γνώμονα πάντα το κοινό ευρωπαϊκό συμφέρον. Στο πλαίσιο της επίσκεψής του στο Βερολίνο ο Χρήστος Στυλιανίδης συναντήθηκε και με την πρόεδρο της ισχυρής Ένωσης Γερμανών Εφοπλιστών Γκάμπι Μπορνχάιμ από το Αμβούργο. 

Share:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

SEA Europe: Τα “πράσινα” πλοία του αύριο πρέπει να είναι ευρωπαϊκά

Την παροχή οικονομικών κινήτρων στους πλοιοκτήτες, προκειμένου να μπορούν να  ναυπηγούν και να μετασκευάζουν πλοία στην Ευρώπη, μειώνοντας παράλληλα το χάσμα τιμών μεταξύ ευρωπαϊκών και ασιατικών ναυπηγείων αλλά και παρέχοντας φορολογικά πλεονεκτήματα πλαισιωμένα από ένα ευρωπαϊκό σύστημα, ζητεί η  SEA

Σιέρα Λεόνε: Ξανά ηλεκτρικό ρεύμα στη χώρα, αφού πλήρωσε την τουρκική εταιρεία που την τροφοδοτεί

Η παροχή ηλεκτρικού ρεύματος αποκαταστάθηκε στη Σιέρα Λεόνε έπειτα από εβδομάδες διακοπών ρεύματος, καθώς η χώρα πλήρωσε μέρος του λογαριασμού των 48 εκατ. δολαρίων που όφειλε σε τουρκική εταιρεία. Με την πληρωμή της δόσης των 18 εκατ. δολαρίων, ο υπουργός Ενέργειας της χώρας παραιτήθηκε, αναλαμβάνοντας πλήρως την

Δημοσκόπηση GPO: Έσπασε το… φράγμα του 33,5% η Νέα Δημοκρατία ενόψει ευρωεκλογών – «Ξεμακραίνει» ο ΣΥΡΙΖΑ από το ΠΑΣΟΚ

Ποιοι υποψήφιοι του κυβερνώντος κόμματος προηγούνται στις προτιμήσεις των πολιτών Η Νέα Δημοκρατία φαίνεται να επιτυγχάνει τον αντικειμενικό της στόχο για τις επικείμενες ευρωεκλογές της 9ης Ιουνίου. Σύμφωνα με δημοσκόπηση της GPO για τα «Παραπολιτικά» το κυβερνών κόμμα προηγείται στην

Ανδρουλάκης: «Επί Κυριάκου Μητσοτάκη η Ελλάδα πήρε το “πανευρωπαϊκό πρωτάθλημα” ακρίβειας».

  «Έχουμε τη μεγαλύτερη ακρίβεια στην Ευρώπη. Κατάφερε ο κ. Μητσοτάκης να δώσει στην Ελλάδα το “πανευρωπαϊκό πρωτάθλημα” ακρίβειας, καθώς τον Μάρτιο ο ρυθμός αύξησης του πληθωρισμού τροφίμων ήταν υπερτετραπλάσιος σε σχέση με τον μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης» ανέδειξε

Μετάβαση στο περιεχόμενο