Δέσμευση πλοίων για «λεηλασία» σιτηρών

Εντάλματα δέσμευσης για 24 πλοία που μεταφέρουν, σύμφωνα με το Κίεβο, «λεηλατημένα» σιτηρά, εξέδωσε η Ουκρανία.

ΣΥΜΦΩΝΑ με τη ναυτιλιακή επιθεώρηση των Lloyd’s list, σε εγκύκλιο που υποβλήθηκε στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό ΙΜΟ, μέσω της βρετανικής πρεσβείας, η ουκρανική κυβέρνηση υπενθύμισε στα κράτη μέλη ότι οποιαδήποτε είσοδος πλοίων με ξένη σημαία σε λιμάνια της Κριμαίας θεωρείται παράνομη, ενώ επικαλείται και ψηφίσματα των Ηνωμένων Εθνών που αναγνωρίζουν την κυριαρχία της Ουκρανίας. Από τα 24 πλοία που κατονομάζονται στην εγκύκλιο, τα 13 έχουν ρωσική σημαία.

Συνολικά οκτώ διαφορετικά νηολόγια έχουν σκάφη που κατονομάζονται στον κατάλογο, συμπεριλαμβανομένων του Αζερμπαϊτζάν, του Καμερούν, του Καζακστάν, της Γουινέας-Μπισάου και των Μπαρμπάντος, καθώς και της Ρωσίας, του Παναμά και του Εσβατίνι.

Η κυβέρνηση της Ουκρανίας δήλωσε ότι έχουν κλαπεί 400.000 τόνοι σιτηρών, σύμφωνα με δημοσίευμα του CNN.

Η διαδικασία

Οι δορυφορικές εικόνες που ελήφθησαν κατά τη διάρκεια έρευνας του Radio Liberty δείχνουν πλοία να φορτώνουν στα λιμάνια, ενώ το σύστημα αυτόματης αναγνώρισής τους είναι απενεργοποιημένο.

Η ουκρανική κυβέρνηση δήλωσε ότι κατέγραψε «συστηματική και μεγάλης κλίμακας» κατάσχεση σιτηρών από τα κατεχόμενα εδάφη του Ντονέτσκ, της Χερσώνας, του Λουγκάνσκ και της Ζαπορίζια, που μεταφέρονται στην Κριμαία, για να εξαχθούν σε όλο τον κόσμο.

Είπε ότι είχε παρατηρήσει πλοία να απενεργοποιούν το Αυτόματο Σύστημα Αναγνώρισης όταν πλησιάζουν τις ακτές της Κριμαίας, κάτι που αποτελεί παραβίαση της σύμβασης Solas.

Σύμφωνα με τη σύμβαση Solas, το AIS μπορεί να απενεργοποιηθεί μόνο εάν ο πλοίαρχος πιστεύει ότι η συνέχιση της λειτουργίας θα έθετε σε κίνδυνο την ασφάλεια ή την προστασία του σκάφους, για παράδειγμα κατά τη διέλευση από τον Κόλπο του Άντεν.

Η τακτική αυτή έχει χρησιμοποιηθεί νόμιμα από πλοία που διέρχονται από την Ερυθρά Θάλασσα για να αποφύγουν τη στόχευση από πυραύλους των Χούθι.

Στην επιστολή αναφέρεται επίσης ένα ψήφισμα του ΙΜΟ τον Δεκέμβριο του 2023, που καλεί τα κράτη-μέλη να διερευνήσουν τα πλοία που προσεγγίζουν κατεχόμενα λιμάνια.

Λαμβάνοντας υπόψη αυτά τα ψηφίσματα, η Ουκρανία «ζητά ευγενικά από τα ενδιαφερόμενα κράτη-μέλη του ΙΜΟ να συμμορφώσουν τις δραστηριότητες των διοικήσεων των σημαιών τους με τα σχετικά ψηφίσματα της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ και του ΙΜΟ» και ζήτησε έρευνες και δράση για τον περιορισμό των «παράνομων πρακτικών».

Σημειώνεται ότι οι αφίξεις στα λιμάνια της Ουκρανίας μειώθηκαν για δύο συνεχόμενους μήνες, καθώς η χώρα αναμένει τη νέα περίοδο συγκομιδής.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Lloyd’s List Intelligence, οι συνολικές αφίξεις πλοίων στην Ουκρανία ήταν μειωμένες κατά 31% την περίοδο Ιανουαρίου-Μαΐου, ενώ ειδικά για τα πλοία που μεταφέρουν σιτηρά ήταν 12% χαμηλότερες από τον προπολεμικό όγκο.

Η Ουκρανική Ένωση Σιτηρών μείωσε πρόσφατα την εκτίμηση για τη συγκομιδή σιτηρών και ελαιούχων σπόρων της χώρας το 2024 σε 74,6 εκατ. τόνους. Η UGA είχε αναφέρει ότι η συγκομιδή του 2023 ήταν 82,8 εκατ. τόνοι.

Οι πρώτες προβλέψεις του υπουργείου Γεωργίας των ΗΠΑ υποδηλώνουν περαιτέρω ασθενέστερες προοπτικές για την Ουκρανία την περίοδο 2024-2025, καθώς η μείωση της παραγωγής αναμένεται να επηρεάσει τις εξαγωγές σιτηρών.

Λιμενικοί πράκτορες επισημαίνουν ότι η Ρωσία καταστρέφει συστηματικά το ενεργειακό σύστημα σε λιμάνια, κάτι που μειώνει τις εργασίες.

Η Ουκρανία ανέκτησε τον πλήρη έλεγχο του θαλάσσιου εμπορίου της τον περασμένο Σεπτέμβριο, όταν άνοιξε ξανά ανεξάρτητα τα λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας μετά την κατάρρευση της πρωτοβουλίας του ΟΗΕ για τη Μαύρη Θάλασσα.

Πριν απ’ αυτό μόνο τα ουκρανικά λιμάνια στον ποταμό Δούναβη λειτουργούσαν χωρίς εξωτερική επίβλεψη.

Share:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Νέος υπουργός Ναυτιλίας στη Βρετανία

Ο Μάικ Κέιν (φωτογραφία) διορίστηκε υπουργός Ναυτιλίας από τη νέα κυβέρνηση των Εργατικών της Βρετανίας μετά τη νίκη τους στις γενικές εκλογές την περασμένη εβδομάδα. Ο Κέιν έχει εκπροσωπήσει την κυρίως εργατική τάξη στην εκλογική περιφέρεια των Wythenshawe και Sale

Στην πατρίδα του Οδυσσέα, δεν τον θέλουν… (*)

ΑΣ ΥΠΟΘΕΣΟΥΜΕ ότι είστε ένας άνθρωπος των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης, που ασχολείται με την εμπορική ναυτιλία, η οποία είναι τοις πάσι γνωστό- αποτελεί σήμερα τη μεγαλύτερη δύναμη στον χώρο των θαλάσσιων μεταφορών. Γνωστό είναι επίσης ότι διά της ναυτιλίας, με

Νέες προδιαγραφές ρυμούλκησης για την ασφαλή διαχείριση υπηρεσιών στα λιμάνια

Με στόχο η διαχείριση των ναυτικών συμβάντων στο Αιγαίο αλλά και η ρυμούλκηση μεγάλων πλοίων στα λιμάνια να αποκτήσουν τη μέγιστη δυνατή ασφάλεια, το υπουργείο Ναυτιλίας έδωσε νέα “πίστωση” χρόνου στα ρυμουλκά πλοία να συμμορφωθούν πλήρως με τις νέες προδιαγραφές του προεδρικού

Τα μαθήματα από τη δράση των φρεγατών κατά των UAV στην Ερυθρά

Χρήσιμα συμπεράσματα για την αντιμετώπιση μη επανδρωμένων απειλών εξάγουν οι Έλληνες αξιωματικοί από τη συμμετοχή του Πολεμικού Ναυτικού στην ευρωπαϊκή επιχείρηση «Aspides» στην Ερυθρά Θάλασσα. Μέχρι σήμερα τα ελληνικά πλοία έχουν καταρρίψει τρία UAV των Χούθι, ένα εκ των οποίων με τη

Μετάβαση στο περιεχόμενο