Εκ βαθέων: Η Μαρία Αγγελικούση μιλά για τον πατέρα της, τον πρωτοπόρο Γιάννη Αγγελικούση

Η Μαρία Αγγελικούση, η Ελληνίδα πλοιοκτήτρια που με περιουσία $6,4 δισ., βρίσκεται στην 432η θέση της λίστας του «Forbes», μιλά για τον πατέρα της, του οποίου το έργο συνεχίζει επάξια

Είναι από τις ελάχιστες φορές κατά τις οποίες η Μαρία Αγγελικούση, η ισχυρότερη πλοιοκτήτρια της ελληνικής ναυτιλίας, με τα περισσότερα πλοία από όλους τους Έλληνες συναδέλφους της και ένα από τα ισχυρότερα ονόματα διεθνώς, μιλάει δημοσίως για τον πατέρα της, τον αείμνηστο Ιωάννη Αγγελικούση, ο οποίος έφυγε ξαφνικά από τη ζωή τέτοιες ημέρες πριν από τρία χρόνια, στις 10 Απριλίου του 2021.

Η αναφορά στον πατέρα της έγινε με αφορμή τη σεμνή τελετή που πραγματοποιήθηκε στα γραφεία του Ομίλου, όπου η διοίκηση του Πανεπιστημίου Πειραιώς επέδωσε στη Μαρία και στη μητέρα της Λιζ το δίπλωμα του Επίτιμου Διδάκτορα του Τμήματος Ναυτιλιακών Σπουδών και το επιτηβέννιο του Πανεπιστημίου Πειραιώς για τον Ιωάννη Αγγελικούση.

Το όνομα της Μαρίας ήρθε πρόσφατα στην επικαιρότητα με αφορμή τη δημοσιοποίηση της ετήσιας λίστας του περιοδικού «Forbes» με τους δισεκατομμυριούχους του πλανήτη.

Με περιουσία 6,4 δισ. δολαρίων, η Ελληνίδα πλοιοκτήτρια «αναρριχήθηκε» στη θέση 432 της συνολικής κατάταξης από 455 το 2023 και βρίσκεται στην υψηλότερη θέση μεταξύ των Ελλήνων.

Ο Όμιλος Αγγελικούση διαθέτει στόλο από 141 πλοία στο νερό, εκ των οποίων τα 122 είναι υπό ελληνική σημαία, ποσοστό 86,5%. Επίσης, έχει σε εξέλιξη ναυπηγικό πρόγραμμα για 21 πλοία, οκτώ εκ των οποίων είναι δεξαμενόπλοια και 13 LNG Carriers – πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου.

Ο όμιλος έχει τρεις εταιρείες:

■ Τη Maran Tankers με 54 δεξαμενόπλοια στο νερό και οκτώ υπό ναυπήγηση, σύνολο 62.
■ Τη Maran Gas με 58 LNG Carriers και 13 υπό ναυπήγηση.
■ Τη Maran Dry με 42 φορτηγά πλοία.

(1)Η διοίκηση του Πανεπιστημίου Πειραιώς επέδωσε στη Μαρία και στη μητέρα της Λιζ το δίπλωμα του Επίτιμου Διδάκτορα του Τμήματος Ναυτιλιακών Σπουδών και το επιτηβέννιο του Πανεπιστημίου Πειραιώς για τον Ιωάννη Αγγελικούση

Ο Ιωάννης Αγγελικούσης

Πριν από τέσσερα χρόνια, τον Μάρτιο του 2020, η Γενική Συνέλευση του Τμήματος Ναυτιλιακών Σπουδών εισηγήθηκε στη Σύγκλητο του Πανεπιστημίου Πειραιώς την απονομή του τίτλου του Επίτιμου Διδάκτορα του Τμήματος στον Ιωάννη Αγγελικούση, ηγετική προσωπικότητα της ελληνικής και της παγκόσμιας ναυτιλίας, την οποία η Σύγκλητος του Πανεπιστημίου αποδέχθηκε ομοφώνως. Οι περιορισμοί στις εκδηλώσεις λόγω της πανδημίας και ο αιφνίδιος θάνατος του Ιωάννη Αγγελικούση δεν είχαν επιτρέψει τη διοργάνωση της τελετής απονομής.

«Αποτελεί τιμή για τον αείμνηστο πατέρα μου και εμάς την οικογένειά του η αναγόρευσή του σε Επίτιμο Διδάκτορα του Τμήματος Ναυτιλιακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πειραιά. Ο πατέρας μου ανέλαβε τη διοίκηση της οικογενειακής επιχείρησης στα φορτηγά πλοία αμέσως μετά τον θάνατο του παππού μου Αντώνη Αγγελικούση, το 1989, δίπλα στον οποίο είχε μαθητεύσει για 15 ολόκληρα χρόνια. Ήταν ένας σεμνός, προοδευτικός και φιλόδοξος πλοιοκτήτης, αφοσιωμένος με πάθος και δυναμισμό στη ναυτιλιακή επιχειρηματική δραστηριότητα. Οι επαγγελματικές επιλογές του ήταν αποτέλεσμα βαθιάς σκέψης, διορατικότητας και μελέτης των διεθνών συνθηκών της αγοράς και ήθελε πάντοτε οι κινήσεις του να είναι προσεκτικές, σταθερές, μακρόπνοες και με όσο το δυνατόν λιγότερο κίνδυνο», ήταν τα πρώτα λόγια της Μαρίας Αγγελικούση στη διάρκεια της τελετής:

«Στο πλαίσιο αυτής της στρατηγικής, το έτος 1992 επέκτεινε τις δραστηριότητες της επιχείρησης και στον τομέα των tankers. Ήταν ο πρώτος Έλληνας εφοπλιστής που παρήγγειλε το ίδιο έτος φορτηγά πλοία τύπου capesize, κάτι το οποίο για πολλούς θεωρήθηκε επιχειρηματικά επικίνδυνο, λόγω του μεγάλου μεγέθους των πλοίων, και αντιμετωπίστηκε με επιφυλακτικότητα. Σύντομα όμως αποδείχθηκε απόλυτα επιτυχημένη απόφαση, η οποία άνοιξε τον δρόμο στις παραγγελίες αυτού του τύπου φορτηγών πλοίων στην ελληνική και διεθνή αγορά.

Στη συνέχεια, το 2003, είναι ο πρώτος Έλληνας πλοιοκτήτης ο οποίος επεκτείνει τις δραστηριότητές του στην αγορά πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου αερίου LNG. Η δομή του Ομίλου άλλαξε και η διαχείριση του στόλου γίνεται από τρεις διαφορετικές εταιρείες εγκατεστημένες στην Ελλάδα και στελεχωμένες με το κατάλληλο ανθρώπινο δυναμικό. Σήμερα ο Όμιλος έχει έναν από τους μεγαλύτερους ιδιωτικούς στόλους παγκοσμίως και είναι ο μεγαλύτερος ελληνόκτητος στόλος με ελληνική σημαία.

Ο πατέρας μου έδινε έμφαση στην ποιότητα της διαχείρισης, στην ασφάλεια του πλοίου, στις υψηλές προδιαγραφές του πλοίου, στις νέες ναυπηγήσεις. Είχε πίστη στους Έλληνες ναυτικούς και το ανθρώπινο δυναμικό στα πλοία και στα γραφεία, και ήταν υποστηρικτής της ναυτικής εκπαίδευσης μέσω του κοινωφελούς ιδρύματος που συνέστησε με την επωνυμία: ΙΔΡΥΜΑ ΑΝΤΩΝΙΟΣ ΚΑΙ ΙΩΑΝΝΗΣ ΑΓΓΕΛΙΚΟΥΣΗΣ. Το όραμα του αείμνηστου πατέρα μου είναι μια πραγματικότητα!

Δυστυχώς, όμως, η ζωή τα έφερε έτσι ώστε να μην είναι ο ίδιος εδώ σήμερα να παραλάβει τον τιμητικό τίτλο του Πανεπιστημιακού Διδάκτορα, αλλά είμαστε εδώ εμείς, η οικογένειά του, για την παραλαβή αυτού, οι οποίοι και υποσχόμαστε ότι θα συνεχίσουμε το έργο του και την οικογενειακή παράδοση».

Καινοτόμες κινήσεις

Κατά τη διάρκεια της τελετής, ο πρύτανης του πανεπιστημίου, καθηγητής Μιχαήλ Σφακιανάκης, αναφέρθηκε στην προσωπικότητα του Ιωάννη Αγγελικούση και στα στοιχεία που τον κατέταξαν ως ηγετική φυσιογνωμία της ελληνικής και της παγκόσμιας ναυτιλίας. Ο κοσμήτορας της Σχολής Ναυτιλίας και Βιομηχανίας, καθηγητής Άγγελος Παντουβάκης, μίλησε για την ιδιαίτερη επιχειρηματική προσέγγισή του και στο παράδειγμα που αυτή συγκροτεί. Ο πρόεδρος του Τμήματος Ναυτιλιακών Σπουδών, καθηγητής Γιάννης Θεοτοκάς, παρουσίασε τα βασικά σημεία της εισήγησης του τμήματος και απόφασης της Συγκλήτου του πανεπιστημίου για την απονομή του τίτλου, τονίζοντας ότι ο Ιωάννης Αγγελικούσης αντιμετωπίστηκε ως ηγετική μορφή από την παγκόσμια ναυτιλιακή κοινότητα, καθώς οι επιχειρηματικές κινήσεις του υπήρξαν κατά κανόνα ιδιαίτερα επιτυχημένες. Στα στοιχεία της επιχειρηματικής φιλοσοφίας του, τα οποία θα πρέπει να ληφθούν υπόψη για την κατανόηση των πρωτοποριακών και καινοτόμων κινήσεών του, μεταξύ των άλλων, περιλαμβάνονταν:

■ Έμφαση στην ποιότητα διαχείρισης, στην ασφάλεια και την προστασία του περιβάλλοντος, με στόλο υψηλών προδιαγραφών, νέας ναυπήγησης, στην ανάπτυξη αντίστοιχων συστημάτων διοίκησης και την πιστοποίησή τους από αναγνωρισμένους νηογνώμονες. Πρέπει να τονιστεί ότι, διαχρονικά, για την επέκταση του στόλου των εταιρειών του Ομίλου ο Ι. Αγγελικούσης επέλεγε τη ναυπήγηση πλοίων. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι μόνο στα ναυπηγεία Daewoo της Κορέας έχουν ναυπηγηθεί για τις εταιρείες του περισσότερα από 100 πλοία.

■ Υποστήριξη της ελληνικής σημαίας. Σχεδόν το σύνολο των πλοίων του στόλου του είναι εγγεγραμμένα στο ελληνικό νηολόγιο, παραμένοντας σταθερά η εταιρεία με τον μεγαλύτερο υπό ελληνική σημαία στόλο.

■ Έμφαση στον ανθρώπινο παράγοντα τόσο στα πλοία όσο και στα γραφεία της επιχείρησης, με σταθερή επιδίωξη τη διαρκή αναβάθμιση της εκπαίδευσής του.

■ Πίστη στους Έλληνες ναυτικούς, τους οποίους θεωρούσε καθοριστικό παράγοντα της αυξημένης απόδοσης του στόλου του. Στο πλαίσιο αυτό, η επιλογή στελεχών για τα γραφεία και τις εταιρείες του Ομίλου για το τμήμα διαχείρισης των πλοίων γίνεται πάντα από αξιωματικούς που έχουν υπηρετήσει στα πλοία του Ομίλου.

■ Υποστήριξη της ναυτικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα. Ο Όμιλος Αγγελικούση αποτελεί σταθερά τον μεγαλύτερο υποστηρικτή των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού της χώρας, αφού μεγάλος αριθμός σπουδαστών εκτελεί τα εκπαιδευτικά ταξίδια στα πλοία του.

■ Η πρωτοπόρος στα τέλη της δεκαετίας του 1980 κίνηση για την εισαγωγή της εταιρείας Anangel American Shipholding στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης, αλλά και η επιλογή του, στις αρχές της δεκαετίας του 2000, αντίθετα από την τάση της εποχής, για την έξοδό της από το χρηματιστήριο και τη διατήρηση του οικογενειακού χαρακτήρα στον Όμιλο.

Συνοψίζοντας, ο καθηγητής Γιάννης Θεοτοκάς ανέφερε ότι ο Ι. Αγγελικούσης με τη δράση του είχε συμβάλει πολλαπλά στην ανάπτυξη της ελληνόκτητης ναυτιλίας και της ελληνικής οικονομίας, όπως επίσης και στην ανάπτυξη του ανθρώπινου παράγοντα στον κλάδο της ναυτιλίας. Η επιχειρηματική του δραστηριότητα διατηρούσε και αναδείκνυε την ελληνική ταυτότητά της, είτε μέσω της ελληνικής σημαίας που φέρουν τα πλοία, είτε μέσω της απασχόλησης Ελλήνων ναυτικών σε αυτά, είτε μέσω της διατήρησης της κέντρων διαχείρισης του στόλου στην Ελλάδα, ενώ παράλληλα με την επιτυχημένη επαγγελματική πορεία του, ο τιμώμενος διακρίθηκε για τη σημαντική κοινωνική του προσφορά στους χώρους της παιδείας, της έρευνας και του πολιτισμού.

Παρόντες στην τελετή ήταν επίσης ο καθηγητής του Τμήματος Ναυτιλιακών Σπουδών Κωνσταντίνος Χλωμούδης και ο Κωνσταντίνος Παναγόπουλος, νομικός σύμβουλος και φίλος του Ιωάννη Αγγελικούση.

Share:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τα θαύματα της ελληνικής ναυτιλίας

ΗΕλλάδα είναι η μεγαλύτερη ναυτιλιακή χώρα στον κόσμο, καθώς οι έλληνες πλοιοκτήτες ελέγχουν το 21% του παγκόσμιου εμπορικού στόλου σε όρους dwt. Τα τελευταία δέκα χρόνια η συνολική χωρητικότητα του ελληνικού εμπορικού στόλου, που αποτελείται από 5.520 πλοία, έχει αυξηθεί

Τρόφιμα, μόδα και ναυτιλία: Γιατί πρέπει να ενδιαφέρεστε περισσότερο για τη ναυτιλία

Αρσένιο Ντομίνγκεζ Οι περισσότεροι άνθρωποι στον πλανήτη ντύνονται και τρέφονται χάρη στη ναυτιλιακή βιομηχανία. Ωστόσο, η ναυτιλία παραμένει σε μεγάλο βαθμό υποτιμημένη και αόρατη, παρά τον ζωτικό της ρόλο στη μεταφορά βασικών αγαθών που καθιστούν δυνατή τη ζωή όπως την

Λιμάνι Πειραιά: Τουλάχιστον 109 κιλά κοκαΐνης σε φορτίο με κατεψυγμένα καλαμαράκια

Εκατό συσκευασίες που περιείχαν πάνω από 109 κιλά κοκαΐνης εντοπίστηκαν σε εμπορευματοκιβώτιο με νόμιμο φορτίο κατεψυγμένα καλαμαράκια, ανακοίνωσε η αστυνομία την Τρίτη. Το συγκεκριμένο εμπορευματοκιβώτιο προερχόταν από το Περού με προορισμό την Κροατία. Σύμφωνα με την ανακοίνωση της αστυνομίας, πραγματοποιήθηκε

Πειραιάς: Νέο φορτίο με 46 κιλά κοκαΐνης εντόπισε η ΑΑΔΕ σε κοντέινερ με μπανάνες

Ειδικότερα, οι τελωνειακοί ελεγκτές της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων κατέσχεσαν 46 κιλά κοκαΐνης, επιμελώς κρυμμένης μέσα σε ψυκτικό κοντέινερ με μπανάνες προερχόμενο από το Εκουαδόρ και τελικό προορισμό τον Πειραιά. Ακολούθησε έλεγχος x-ray όπου εντοπίστηκε ύποπτη οργανική ουσία στα ψυκτικά μηχανήματα του

Μετάβαση στο περιεχόμενο