Εναλλακτικά πράσινα καύσιμα για… πολύ λίγους

Τα πλοία που είναι σε θέση να τα χρησιμοποιήσουν εξακολουθούν να αποτελούν μια πολύ μικρή μειοψηφία του παγκόσμιου εμπορικού στόλου

Τα εναλλακτικά πράσινα καύσιμα κερδίζουν έδαφος αλλά μετ’ εμποδίων καθώς τα πλοία που είναι σε θέση να τα χρησιμοποιήσουν εξακολουθούν να αποτελούν μια πολύ μικρή μειοψηφία του παγκόσμιου εμπορικού στόλου. Τα στοιχεία που παραθέτει ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv είναι αποκαλυπτικά καθώς μόλις το 0,8% του εν λειτουργία στόλου των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, το 3% του στόλου των containerships και το 2,1% του στόλου των δεξαμενόπλοιων μπορούν να αξιοποιήσουν εναλλακτικά καύσιμα.

Από τα παραπάνω προκύπτει ότι δεν υπάρχει εναλλακτική τεχνολογία καυσίμου που να έχει πείσει τους πλοιοκτήτες για την αποτελεσματικότητά της προκειμένου να επενδύσουν σε αυτήν. Καθώς τα πλοία με δυνατότητα εναλλακτικών καυσίμων αποτελούν μειοψηφία, και στο βιβλίο παραγγελιών και τα πλοία έτοιμα για εναλλακτικά καύσιμα είναι λιγότερα, η ανάγκη για μεγάλες καινοτομίες και αποφάσεις είναι μπροστά εάν η ναυτιλιακή βιομηχανία θα πρέπει να επιτύχει τους στόχους απεξάρτησης από τον άνθρακα το 2050 αναφέρει ο ναυλομεσιτικός οίκος.

Πράσινα καύσιμα: Οι πλοιοκτήτες θέλουν, η έρευνα υστερεί

Στα ξηρού φορτίου

Αναλυτικότερα στον κλάδο των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου ο στόλος εναλλακτικών καυσίμων είτε πρόκειται για πλοία που είναι έτοιμα προς χρήση είτε έχουν τη δυνατότητα με μετατροπές να το κάνουν αντιπροσωπεύει 105 πλοία, που αντιστοιχεί περίπου στο 0,8 % του συνολικού στόλου των πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου. Στο βιβλίο παραγγελιών, τα πλοία με δυνατότητα εναλλακτικών καυσίμων είναι περίπου 5% (44 πλοία) επί του συνολικού βιβλίου παραγγελιών, ενώ τα έτοιμα για εναλλακτικά καύσιμα αντιστοιχούν στο 3,5% (31 πλοία) των υπό ναυπήγηση πλοίων.

Ολα μαζί αθροίζουν το 8,5% του υπό παραγγελία στόλου έναντι μόλις 7,9% πέρυσι. Σημειώνεται ότι ο παγκόσμιος εν ενεργεία στόλος χύδην ξηρού φορτίου, τον Δεκέμβριο του 2022 είναι στα 13.107 πλοία, έναντι 12.675 πλοία πέρυσι τον ίδιο μήνα, ενώ το βιβλίο παραγγελιών φέτος έχει αυξηθεί κατά περίπου 18% σε 899 παραγγελίες (6,8% αναλογία βιβλίου παραγγελιών προς στόλο) έναντι 757 πλοία πέρυσι.

Λίγο καλύτερη είναι η εικόνα στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων καθώς 167 πλοία από το σύνολο του τρέχοντος στόλου εμπορευματοκιβωτίων είναι έτοιμα και ικανά για εναλλακτικά καύσιμα (ήτοι ποσοστό 3%).

Στο βιβλίο παραγγελιών, αυτοί οι αριθμοί είναι πολύ καλύτεροι, καθώς 338 πλοία είναι είτε ικανά για εναλλακτικά καύσιμα είτε έτοιμα (που ισοδυναμεί με ποσοστό 36%), με το πρώτο να αντιστοιχεί σε 188 πλοία (20%), ενώ το δεύτερο να είναι 150 πλοία (16%). Τον Δεκέμβριο του 2021, το 22% των παραγγελιών κοντέινερ μπορούσαν να αξιοποιήσουν εναλλακτικά καύσιμα.

Ο στόλος των containerships αριθμεί 5.789 πλοία, αυξημένος κατά περίπου 4% σε σύγκριση με τον Δεκέμβριο του 2021, όταν ο στόλος ήταν 5.577 πλοία. Το βιβλίο παραγγελιών έχει αυξηθεί από 723 σε 928 πλοία σήμερα (αύξηση κατά 28%) που ισοδυναμεί με αύξηση της αναλογίας βιβλίου παραγγελιών προς στόλο από 13% σε 16% προς το παρόν.

Τα δεξαμενόπλοια

Στον κλάδο των δεξαμενόπλοιων, 163 δεξαμενόπλοια από τα 7.413 του εν λειτουργία στόλου είναι ικανά ή έτοιμα για εναλλακτικά καύσιμα (2,1%) ενώ στο βιβλίο παραγγελιών η αναλογία είναι αρκετά υψηλότερη στο 31,5% (100 πλοία), σχεδόν στα ίδια επίπεδα με τον Δεκέμβριο του 2021 (30%). Ο ενεργός στόλος των πλοίων άνω των 10.000 DWT έχει αυξηθεί κατά περίπου 2% στα 7.413 πλοία φέτος, ενώ τον Δεκέμβριο του 2021 ήταν 7.244 πλοία.

Ωστόσο, το βιβλίο παραγγελιών έχει μειωθεί σημαντικά κατά περίπου 46% σε 317 πλοία. Με άλλα λόγια, η αναλογία βιβλίου παραγγελιών προς στόλο έχει υποχωρήσει από 8,1% σε 4,2%. Ο στόλος των δεξαμενόπλοιων αναμένεται να συρρικνωθεί τα επόμενα χρόνια, κυρίως λόγω του γεγονότος ότι το βιβλίο παραγγελιών αγγίζει τα χαμηλότερα επίπεδα από το 1996, αλλά και επειδή τα γηραιότερα πλοία αποτελούν μεγάλο μέρος του συνολικού στόλου δεξαμενόπλοιων (τα πλοία ηλικίας άνω των 20 ετών είναι 635 πλοία, 8,5% του ενεργού στόλου).

Share:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Απόστρατοι ΛΣ-ΕΛΑΚΤ: Παιδιά ενός κατώτερου Θεού;

Όταν, το 1919, ιδρύθηκε το Λιμενικό Σώμα, προήλθε από τα «σπλάχνα» του Πολεμικού Ναυτικού.  Έτσι, βάσει εθνικών σχεδίων, το Λιμενικό Σώμα είναι Σώμα υπαγόμενο στο συγκεκριμένο κλάδο των Ενόπλων Δυνάμεων της χώρας. Παρότι στο παρελθόν επανειλημμένα αμφισβητήθηκε, αυτός ο «γνήσιος

21 Απριλίου 1967: Οι Στρατιωτικοί που είπαν ΟΧΙ στη χούντα

Το πρωί της 21ης Απριλίου 1967 η Ελλάδα έμπαινε στο γύψο μιας ακόμη στρατιωτικής χούντας. Οι συνέπειες για τον ελληνισμό ήταν βαρύτατες, Επτά χρόνια μετά οι ανόητοι που κατέλυσαν τη Δημοκρατία ξεπουλούσαν και τη Κύπρο. Το στίγμα της χούντας βάραινε

Εκσυγχρονισμός πολλαπλών εκτοξευτών RM-70: Στον εξοπλιστικό σχεδιασμό του Στρατού Ξηράς το Πυροβολικό Μάχης

* Του Κώστα Σαρικά Η ενίσχυση του Πυροβολικού Μάχης αποτελεί προτεραιότητα για τον Στρατό Ξηράς έπειτα και από την επανεξέταση όλων των εξοπλιστικών προγραμμάτων στο πλαίσιο εξορθολογισμού που αποφάσισε η ηγεσία του υπουργείου Εθνικής Άμυνας. Μεταξύ των προγραμμάτων που πήραν το «πράσινο» φως

MED-5: Μέτρα πρόληψης των μεταναστευτικών ροών και όχι απώθησής τους ζητούν οι χώρες του Ευρωπαϊκού Νότου

Οι πέντε μεσογειακές χώρες που αποτελούν τα νότια σύνορα της Ευρώπης και οι οποίες εκ των πραγμάτων βρίσκονται στην πρώτη γραμμή της μεταναστευτικής πίεσης και του προβλήματος της παράνομης διακίνησης απεύθυναν έκκληση στην Ευρωπαϊκή Ένωση ώστε να σταματήσει να έχει πολιτικές κυρίως

Μετάβαση στο περιεχόμενο