Ένας στους δύο Έλληνες δεν θα κάνουν διακοπές – «Κόβουν» δαπάνες από παντού λόγω ακρίβειας

Σύμφωνα με την τελευταία έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), η οποία πραγματοποιήθηκε την εβδομάδα 23-29 Ιουνίου 2024, μόνο 1 στους 2 θα κάνει διακοπές το καλοκαίρι 2024 λόγω αυξημένου κόστους σε εισιτήρια και διαμονή.

Επιπλέον η έρευνα έδειξε ότι οι πληθωριστικές τάσεις έχουν επηρεάσει τις συνήθειες των καταναλωτών για εξοικονόμηση χρημάτων και αύξηση των εσόδων τους και ότι η τιμή συνεχίζει να είναι το βασικό κριτήριο για την επιλογή τροφίμων με τάση αποκλιμάκωσης από το δεύτερο κριτήριο που είναι η ποιότητα.

Οι ανατιμήσεις ακυρώνουν την διασκέδαση

ielka-sxima-1_edc46.jpg

Όπως καταγράφεται στο σχήμα 1, υπάρχουν σημαντικές αλλαγές το τελευταίο διάστημα στις καταναλωτικές συνήθειες οι οποίες αποδίδονται σε μεγάλο βαθμό στις ανατιμήσεις προϊόντων και υπηρεσιών.

Καταρχάς είναι ξεκάθαρη μία τάση των καταναλωτών για εξοικονόμηση χρημάτων για τις αγορές βασικών αγαθών και υπηρεσιών και δευτερευόντως διαχείρισης χρημάτων.

Όπως φαίνεται μεγαλύτερη είναι η πίεση στη μείωση των δαπανών για βασικές υπηρεσίες και λιγότερο για βασικά αγαθά.

Συγκεκριμένα:

  • Το 71% (έναντι 75% το 2023) του κοινού δηλώνει ότι έχει ακυρώσει δαπάνες διασκέδασης όπως είναι η εστίαση, οι διακοπές, τα ταξίδια κ.α.
  • Το 55% (έναντι 54% το 2023) δηλώνει ότι έχει μειώσει συνολικά τις αγορές σε είδη τροφίμων και είδη παντοπωλείου.
  • Το 49% (έναντι 48% το 2023) του κοινού δηλώνει ότι έχει αναβάλει εργασίες συντήρησης και επισκευής, π.χ. στο σπίτι ή στο αυτοκίνητο.
  • Το 42% (έναντι 49% το 2024) δηλώνει ότι έχει αλλάξει μάρκα-επωνυμία προϊόντος.
  • Το 27% δηλώνει ότι έχει χρησιμοποιήσει χρήματα από τις αποταμιεύσεις του προκειμένου να καλύψει τις αγορές του.
  • Το 27% (έναντι 32% το 2024) έχει αναβάλει την πληρωμή λογαριασμών ή έχει προχωρήσει σε στάση πληρωμής των υποχρεώσεων του.
  • Το 16% (έναντι 17% το 2024) δηλώνει ότι έχει αυξήσει τον χρόνο εργασίας ή έχει βρει δεύτερη εργασία προκειμένου να αυξήσει το εισόδημα του.
  • Μόλις 3% του κοινού δηλώνουν ότι δεν έχουν λάβει κανένα απολύτως μέτρο για την αντιμετώπιση των πληθωριστικών πιέσεων.

Η τιμή πιο πάνω από την ποιότητα – Με τι κριτήριο ψωνίζουν οι Έλληνες

ielka-sxima-2_9df16.jpg

Στο παραπάνω σχήμα καταγράφει διαχρονικά τους παράγοντες που επηρεάζουν τους καταναλωτές την τελευταία 4ετία σε σχέση με την επιλογή τροφίμων.

Η τιμή παραμένει το βασικό κριτήριο (57%), αλλά ειδικά στις τελευταίες μετρήσεις η ένταση μειώνεται (από 69% το 2023) και είμαστε στα επίπεδα του 2022. Παράλληλα η ποιότητα είναι το κύριο κριτήριο για το 27% των καταναλωτών, αλλά αυξάνεται από 16% του 2023.

Άρα τον τελευταίο χρόνο καταγράφεται σταδιακή αποκλιμάκωση με την «ψαλίδα» ανάμεσα στα δύο βασικά κριτήρια να κλείνει.

Δεν πάνε διακοπές οι μισοί Έλληνες

ielka-sxima-3_de37d.jpg

Η αναγκαία περικοπή δαπανών από τα νοικοκυριά αποτυπώνεται και στο σχήμα 3, όπου 1 στους 2 καταναλωτές δηλώνει ότι δεν θα κάνει διακοπές το 2024, ενώ 1 στους 3 δηλώνει ότι θα κάνει μεν διακοπές, αλλά πιο περιορισμένες.

Επιπλέον 6 στους 10 καταναλωτές δηλώνουν ότι οι δαπάνες τους φέτος θα είναι μειωμένες σε σχέση με πέρυσι, ενώ 4 στους 10 ότι θα είναι μειωμένη άνω του 50%.

Οι κύριοι λόγοι είναι είτε το μειωμένο διαθέσιμο εισόδημα λόγω ανατιμήσεων, αλλά κυρίως τα αυξημένα κόστη σε εισιτήρια (50%) και διαμονή (48%).

ΠΗΓΗ

 

Share:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τα διαχρονικά εξελίξιμα στοιχεία του κοινωνικού και οικονομικού τουριστικού φαινομένου

Του Πλοιάρχου Λ.Σ Δημητρίου Κουκουβίνου ε.α Τα διαχρονικά εξελίξιμα στοιχεία του κοινωνικού και οικονομικού τουριστικού φαινομένου Ο τουρισμός, ως κοινωνικό και οικονομικό φαινόμενο, αποτελεί μια πολύπλευρη και εξελίξιμη δραστηριότητα. Ορίζεται ως η προσωρινή μετακίνηση ατόμων για ψυχαγωγικούς κυρίως σκοπούς, χωρίς

Πύλος: Δύο χρόνια μετά. Μνήμη, ευθύνη, ανθρωπιά

Γράφει ο Νίκος Ι. Σπανός, Ναύαρχος Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. (εα), Πρώην Δ/ντής Λιμένων – Λιμενικής Πολιτικής & Λιμενικής Αστυνομίας, Διεθνής Πραγματογνώμονας Επιστημών Ναυτιλίας Στις 13 προς 14 Ιουνίου 2023, τα νερά ανοιχτά της Πύλου έγιναν σιωπηλός μάρτυρας μιας από τις μεγαλύτερες ναυτικές

Π. Αναστασόπουλος (Λιμάνι Πάτρας): Συζητάμε σήμερα τα αυτονόητα του 1930

Αδιανόητο να συζητάμε το 2025 για υποδομές που ήταν αυτονόητες το 1930, τονίζει ο διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Λιμένος Πάτρας, Π. Αναστασόπουλος. Η σημασία των επενδύσεων στο λιμάνι για την ανάπτυξη της Πάτρας και της περιοχής. Σε μια εποχή που

Έκφραση οδύνης από την ΠΟΑΣΥ για την τραγική κατάληξη της συναδέλφου μας

Ανακοίνωση της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Αστυνομικών Υπαλλήλων για το θάνατο της αστυνομικού που είχε τραυματιστεί σοβαρά σε τροχαίο ατύχημα στη Χαλκιδική. Με βαθιά θλίψη πληροφορηθήκαμε τον απροσδόκητο θάνατο της αστυνομικού της Διεύθυνσης Αστυνομίας Χαλκιδικής η οποία υπέκυψε τελικά στα τραύματά της

Μετάβαση στο περιεχόμενο