Ενταση «Αερομαχίες» διαρκείας πάνω από το Αιγαίο

Τι ακριβώς συνέβη την περασμένη Τετάρτη όταν ελληνικά F-16 «κλείδωσαν» στους στόχους τους τουρκικά μαχητικά αεροσκάφη δυτικά της Λέσβου ? Οι ισχυρισμοί της Αγκυρας για «επιθετική τακτική» της Αθήνας και η ελληνική διάψευση

Ηταν τέσσερις το απόγευμα της Τετάρτης, όταν στα ελληνικά ραντάρ φάνηκε το στίγμα δύο τουρκικών F-16 που εισέρχονταν παρανόμως, ως πειρατές, στον εθνικό εναέριο χώρο, χωρίς να καταθέσουν σχέδιο πτήσης, όπως προβλέπεται από τους διεθνείς αεροπορικούς κανονισμούς. Αμέσως σήμανε στην αεροπορική βάση του Βόλου αλλά και της Σκύρου «scrabble», δηλαδή εντολή για άμεση απογείωση μαχητικών. Ούτε πέντε λεπτά δεν χρειάστηκαν για να βρεθούν δύο ελληνικά F-16 στον αέρα για να κυνηγήσουν τον εναέριο εισβολέα.

Τελευταίως άλλωστε οι Τούρκοι κάνουν αρκετές πονηριές στο Αιγαίο και λένε συνεχώς χονδροειδή ψέματα αναμειγνύοντας στις προκλήσεις τους και αεροσκάφη του ΝΑΤΟ, ώστε να κρύβονται από τα ελληνικά μαχητικά και να παρουσιάζουν τους έλληνες πιλότους ως… επιτιθέμενους. Το έκαναν πριν από λίγες ημέρες με το γιγαντιαίο βομβαρδιστικό B-52, το κάνουν και τώρα με ένα awacks (ιπτάμενο ραντάρ), χωρίς όμως να υπάρχει άσκηση του ΝΑΤΟ. Αποτέλεσμα ήταν ένα καλοκαίρι γεμάτο με αναχαιτίσεις, γεμάτο με τουρκικές προκλήσεις, με παραβιάσεις του εθνικού εναέριου χώρου, με παραβάσεις των κανόνων εναέριας κυκλοφορίας, με υπερπτήσεις πάνω από νησιά και βραχονησίδες, με τις επικίνδυνες εικονικές αερομαχίες. Ετσι πέρασε ολόκληρο το καλοκαίρι στο Αιγαίο, αφού οι Τούρκοι δεν τήρησαν τη συμφωνία Παπούλια – Γιλμάζ για την αποφυγή προκλήσεων στους θερινούς (τουριστικούς) μήνες.

 

Lock από τα ελληνικά F-16

Το ζεύγος των ελληνικών F-16 πλησίασε στο μεταξύ τα τουρκικά F-16. Η ώρα πήγε 4.15 μ.μ. και τα τουρκικά πετούσαν εκείνη την ώρα δυτικά της Λέσβου σε ύψος 21.000 πόδια. Οι έλληνες πιλότοι τα πλησίασαν, τα αναγνώρισαν και επιχείρησαν να τα αναχαιτίσουν («πιάνοντας» την ουρά τους). Οταν συνέβη αυτό και αντί οι τούρκοι πιλότοι να βάλουν την ουρά στα σκέλια και να απομακρυνθούν, έκαναν μια στροφή (μανούβρα) και επιχείρησαν να αναχαιτίσουν αυτοί τα ελληνικά, μέσα στον εθνικό εναέριο χώρο μας. Και τότε προκλήθηκαν εικονικές αερομαχίες, «dogfights» τις λένε οι πιλότοι σε όλον τον κόσμο. Οι έλληνες πιλότοι των F-16 εφάρμοσαν όλους τους κανόνες εμπλοκής και δεν είχαν άλλη επιλογή παρά να «λοκάρουν» τα τουρκικά αεροσκάφη. Με το «λοκάρισμα» οι Τούρκοι κατάλαβαν πως έπρεπε να απομακρυνθούν και μάλιστα ταχύτατα προς το FIR Κωνσταντινούπολης, προβάλλοντας (για τη φυγή τους) κάποια επιχειρήματα του τύπου «για τιμή των όπλων», ότι δηλαδή τους τελειώνουν τα καύσιμα και άλλες τέτοιου είδους δικαιολογίες.

 

Διαστρέβλωση

Γνώριζαν ωστόσο πολύ καλά ότι τα ελληνικά μαχητικά τα είχαν εγκλωβίσει στους στόχους τους και ότι ουσιαστικά εάν βρισκόμαστε εν καιρώ πολέμου ίσως να ήταν διαφορετικά τα πράγματα για αυτούς.

Επέστρεψαν, λοιπόν, οι Τούρκοι στη βάση τους και κατήγγειλαν (ως μαθητούδια) στους προϊσταμένους τους ότι δήθεν συμμαχικά αεροσκάφη τους… λόκαραν σε άσκηση μάλιστα του ΝΑΤΟ. Και οι προϊστάμενοί τους με τη σειρά τους κατήγγειλαν τους έλληνες πιλότους στο υπουργείο Εξωτερικών και στο υπουργείο Αμυνας της Τουρκίας και να σου ο έλληνας στρατιωτικός ακόλουθος στο τουρκικό υπουργείο Αμυνας, να λαμβάνει διάβημα διαμαρτυρίας.

Τι είχε όμως στην πραγματικότητα συμβεί;

Στην εκδοχή της υποτιθέμενης παρενόχλησης τουρκικών F-16 από ελληνικά μαχητικά αεροσκάφη, οι μη κατονομαζόμενες πηγές του τουρκικού υπουργείου Αμυνας που μίλησαν στο τουρκικό κρατικό πρακτορείο ειδήσεων Anadolu, πρόσθεσαν τον ισχυρισμό ότι τα τουρκικά αεροσκάφη μετείχαν σε άσκηση του ΝΑΤΟ στο Αιγαίο.

Η υποτιθέμενη «νατοϊκή» άσκηση στην οποία συμμετείχαν μόνο τουρκικά μαχητικά αεροσκάφη είχε σχεδιαστεί να διεξαχθεί σε τουρκικό εναέριο χώρο. Αλλά τι είδους νατοϊκή άσκηση ήταν αυτή; Είναι γνωστό στους πάντες στο ΝΑΤΟ ότι στις εθνικές ασκήσεις μπορεί να καλέσει μια χώρα του ΝΑΤΟ νατοϊκά αεροσκάφη εγκαίρου προειδοποίησης (ιπτάμενα ραντάρ) για να συμμετάσχουν στην άσκηση. Στο παρελθόν το έκαναν και τα ελληνικά αεροσκάφη σε εθνικές ασκήσεις, προχθές το έκαναν και τα τουρκικά. Καμία όμως σχέση με άσκηση του ΝΑΤΟ.

 

Τουρκική προβοκάτσια

Με προφανή σκοπό να στήσουν προβοκάτσια ότι δήθεν η Ελλάδα δημιουργεί προβλήματα σε ασκήσεις του ΝΑΤΟ, οι Τούρκοι έστειλαν δύο μαχητικά τύπου F-16 στον ελληνικό εναέριο χώρο, ΒΑ της Λέσβου, χωρίς να έχουν καταθέσει προηγουμένως σχέδιο πτήσης στις αρμόδιες ελληνικές Αρχές.

Μετά την είσοδο των τουρκικών F-16 στο FIR Αθηνών και την παραβίαση του ελληνικού εναέριου χώρου (στα δέκα ναυτικά μίλια), ελληνικά μαχητικά αεροσκάφη F-16 επιφυλακής απογειώθηκαν και αναγνώρισαν τα τουρκικά αεροσκάφη, όπως προβλέπεται από τους διεθνείς κανόνες. Οταν, όπως αναφέρθηκε παραπάνω, τα τουρκικά μαχητικά αεροσκάφη αρνήθηκαν να επιστρέψουν στον τουρκικό εναέριο χώρο αλλά αντέστρεψαν και ενεπλάκησαν σε αερομαχία με τα ελληνικά μαχητικά, οι έλληνες πιλότοι λόκαραν τα τουρκικά F-16 στα ραντάρ τους – όπως προβλέπεται από τους κανόνες εμπλοκής.

Αλλά δεν αρκέστηκαν σε αυτό. Εστειλαν στην περιοχή ακόμη πέντε ζεύγη τουρκικών F-16, τέσσερα από τα οποία ήταν οπλισμένα και ακολούθησαν ακόμη δύο εικονικές αερομαχίες με τα ελληνικά μαχητικά αεροσκάφη επιφυλακής.

Συνολικά την Τετάρτη καταγράφηκαν 10 παραβάσεις του FIR Αθηνών (είσοδος τουρκικών F-16 στον χώρο ελέγχου πτήσεων της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας χωρίς κατάθεση σχεδίου πτήσης) και 8 παραβιάσεις του ελληνικού εναέριου χώρου. Σε τρεις περιπτώσεις, τουρκικά μαχητικά προκάλεσαν dogfights – εικονικές αερομαχίες ή εμπλοκές – με τα ελληνικά μαχητικά αεροσκάφη επιφυλακής.

 

Σύστημα «μπες – βγες»

Γεγονός είναι ότι οι έλληνες πιλότοι είχαν αυτό το καλοκαίρι αρκετή δουλειά. Υπήρξαν μεν πολλές παραβιάσεις, αλλά φέτος κάπως διαφορετικές. Οι Τούρκοι έστελναν στο Αιγαίο τριών ειδών αεροσκάφη: μαχητικά (F-16 και Phantom), ελικοφόρα ναυτικής συνεργασίας (CN-235) και μη επανδρωμένα κατασκοπευτικά αεροσκάφη (UAV). Το διαφορετικό ήταν ότι οι Τούρκοι μεν προκαλούσαν αλλά δεν έμεναν για πολύ στον εθνικό εναέριο χώρο μας. Ισως επειδή ήθελαν απλώς να γκριζάρουν εναέριες περιοχές, ή επειδή δεν είχαν προσωπικό, ή τέλος, λόγω των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν με ανταλλακτικά τα αεροσκάφη τους. Γεγονός είναι ότι έκαναν αυτό το καλοκαίρι το σύστημα του… «μπες και βγες», πάντοτε με τον φόβο μη συναντήσουν κανένα ελληνικά μαχητικό και δουν στα ραντάρ τους την ώρα που πετούν στο FIR Αθηνών ότι έχουν… λοκαριστεί.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΝΕΑ

Share:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Στα Λινοπεράματα το πλοίο της Greenpeace

Έπλεε στη θαλάσσια περιοχή βόρεια του Δήμου Μαλεβιζίου Στη θαλάσσια περιοχή του Δήμου Μαλεβιζίου πλέει από το μεσημέρι του Σαββάτου το πλοίο “Rainbow Warrior” της Greenpeace. Πολλοί ήταν εκείνοι που αντιλήφθηκαν το διάσημο σκαρί της περιβαλλοντικής οργάνωσης και έσπευσαν να το φωτογραφίσουν απαθανατίζοντάς

Σταμάτης Κόκοτας: Πέθανε σε ηλικία 85 ετών

Την τελευταία του πνοή σε ηλικία 85 ετών άφησε ο Σταμάτης Κόκοτας. Νοσηλευόταν στο Ασκληπιείο Βούλας μετά από ραγδαία επιδείνωση της υγείας του. Ο Σταμάτης Κόκοτας ήταν γεννημένος στην Αθήνα στις 23 Μαρτίου 1937. Είχε σημαντική δισκογραφική παρουσία κατά τη διάρκεια

Το ναυάγιο της 29ης Μαΐου ’41 και η ιστορία του

Ο Μάικλ Μπέντον θυμάται εκείνη την ημέρα πεντακάθαρα, και ας έχουν περάσει 15 χρόνια από τότε. Ηταν ένα τυπικό καλοκαιρινό απόγευμα στη χερσόνησο της Γραμβούσας και τίποτα δεν προμήνυε ότι θα ήταν καθοριστική για την υπόλοιπη ζωή του. Οπως συνήθιζαν με τη

Εκλογές τον Μάρτιο ή στο τέλος Ιουνίου – Οι πιθανές ημερομηνίες που συζητούν στο Μέγαρο Μαξίμου

Ο Μάρτιος και το δεύτερο δεκαπενθήμερο του Ιουνίου φαίνεται να είναι τα επικρατέστερα χρονικά διαστήματα για τη διεξαγωγή των εκλογών. Το συμπέρασμα αυτό προκύπτει μετά και τις τελευταίες δηλώσεις του πρωθυπουργού (Bloo­mberg) ότι οι κάλπες θα στηθούν άνοιξη ή αρχές