Έρευνα – κόλαφος για την τραγωδία στο Μάτι…

Οι 99 τραγικοί θάνατοι από την πυρκαγιά στην Ανατολική Αττική θα μπορούσαν να είχαν αποφευχθεί, διαπιστώνει μελέτη διεθνούς ερευνητικής ομάδας με επικεφαλής τον…

Κώστα Συνολάκη, καθηγητή Φυσικών Καταστροφών στο Πολυτεχνείο Κρήτης.

Σύμφωνα με την περίληψη των συμπερασμάτων, οι Αρχές απέτυχαν να κινητοποιήσουν έγκαιρα τα πυροσβεστικά αεροσκάφη, τα οποία θα μπορούσαν να είχαν προλάβει τη φωτιά πριν περάσει τη Λεωφόρο Μαραθώνος.

Απέτυχαν επίσης να αξιοποιήσουν εύκολα διαθέσιμες προσομοιώσεις για την εξέλιξη της πυρκαγιάς, αν και ήταν εύκολο να αντιληφθεί κανείς ότι οι φλόγες θα έφταναν στη Μαραθώνος σε μιάμιση ώρα, δεδομένης της έντασης και της κατεύθυνσης του ανέμου.

Και είχαν παραλείψει να δημιουργήσουν σύστημα έγκαιρης προειδοποίησης των πολιτών, το οποίο «υπάρχει σε πολλές χώρες του κόσμου».

Το κρίσιμο συμπέρασμα είναι ότι, σύμφωνα με τις προσομοιώσεις που εξετάστηκαν, «η πεζή εκκένωση της περιοχής προς τις ακτές θα είχε επιτευχθεί το αργότερο σε 83 λεπτά, χωρίς να κινδυνεύσει κανείς από την πυρκαγιά, υπό την προϋπόθεση βέβαια ότι είχε δοθεί έγκαιρη εντολή στους κατοίκους».

Προσομοίωσης της εκκένωσης που δεν έγινε. Οι γαλάζιες γραμμές είναι οι κάτοικοι που έχουν ειδοποιηθεί και κατευθύνονται πεζή προς τη θάλασσα. Στην δεύτερη απεικόνιση όλοι έχουν προλάβει να σωθούν (Πηγή: Synolakis et al.)

Τα ευρήματα της μελέτης Συνολάκη παρουσιάστηκαν την Τετάρτη σε εκδήλωση της ΝΔ για την τραγωδία του Ματιού, η οποία πραγματοποιήθηκε στο Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού.

Απόντα αεροσκάφη

«Η πυρκαγιά της Ανατολικής Αττικής της 23ης Ιουλίου ήταν ένα ακραίο φαινόμενο που, ωστόσο, δεν δικαιολογεί την απουσία σχεδιασμού και προετοιμασίας του μηχανισμού Πολιτικής Προστασίας» είναι η πρώτη φράση στο κείμενο της περίληψης συμπερασμάτων.

Η ερευνητική ομάδα εξέτασε προσομοιώσεις της εξάπλωσης της φωτιάς (πρόγραμμα FARSITE), οι οποίες «θα μπορούσαν και θα έπρεπε να έχουν εξετασθεί στο Ενιαίο Συντονιστικό Κέντρο Επιχειρήσεων της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας ή ακόμη και να προϋπήρχαν ως πρότυπα μοντέλα για τη λήψη άμεσων αποφάσεων».

Σε διάφορα σενάρια μετεωρολογικών συνθηκών, οι προσομοιώσεις έδειξαν ότι η πυρκαγιά θα έφτανε στη Λεωφόρο Μαραθώνος σε περίπου μιάμιση ώρα, εξέλιξη που «θα μπορούσε άλλωστε να προβλεφθεί και χωρίς τα μοντέλα προσομοίωσης», δεδομένου ότι ο άνεμος έσπρωχνε τις φλόγες προς την ακτή.

«Η προσομοίωση διαφόρων τακτικών εναέριας αναχαίτισης του πύρινου μετώπου απέδειξε επίσης ότι ο συνδυασμός ρίψεων νερού από αεροσκάφη τύπου CL-215 και CL-415 θα μπορούσε να επιβραδύνει την εξέλιξη της φωτιά για τουλάχιστον μία ώρα, επιτρέποντας την ασφαλή απομάκρυνση όλων των κατοίκων είτε πεζή, είτε ακόμη και με αυτοκίνητα» αναφέρουν οι ερευνητές.

Οι εν λόγω προσομοιώσεις βασίστηκαν σε δύο μαθηματικά μοντέλα (Artisoc 4.0 και NETLOGO) τα οποία είχαν αναπτυχθεί από μέλη της ερευνητικής ομάδας.

Ρίψεις νερού δεν πραγματοποιήθηκαν εγκαίρως, «καθώς οι περισσότεροι πυροσβεστικοί πόροι επιχειρούσαν στο ήδη υπάρχον μέτωπο στα Γεράνεια Όρη (Κινέτα)».

«Ένα ελικόπτερο Ericksson S-64 επιχείρησε λίγες ρίψεις 45 λεπτά μετά την έναρξή της πυρκαγιάς και μόνον για 30 λεπτά, καθώς χρειάστηκε να προσγειωθεί για ανεφοδιασμό καυσίμων. Επίσης τα τρία CL-415 που εντάχθηκαν στις προσπάθειες έφτασαν στην περιοχή 1 ώρα και 45 λεπτά μετά την έναρξη της φωτιάς, αλλά λόγω των ισχυρών ανέμων και του καπνού οι ρίψεις τους αστόχησαν, και μετά σταμάτησαν να επιχειρούν. Όπως άλλωστε υπογραμμίσθηκε και αυτές οι ρίψεις θα ήταν αναποτελεσματικές, καθώς η φωτιά είχε ήδη περάσει σε μιάμιση ώρα από την εκδήλωσή της τη Λεωφόρο Μαραθώνος» επισημαίνεται στο κείμενο.

Σύστημα προειδοποίησης

Για το κρίσιμο ζήτημα του ανύπαρκτου συστήματος έγκαιρης προειδοποίησης, η ερευνητική ομάδα προτείνει την άμεση υλοποίηση τριών μέτρων: συνεργασία με ραδιοφωνικούς σταθμούς για την μετάδοση μηνυμάτων Πολιτικής Προστασίας, δημιουργία βιβλιοθήκης με εξειδικευμένα μηνύματα για κάθε περιοχή, και επέκταση αυτού του συστήματος για τη μετάδοση μηνυμάτων από υπολογιστές και κινητά.

Όσον αφορά τις αρμοδιότητες και την κατάρτιση σχεδίων ετοιμότητας, η μελέτη διαπιστώνει πως «δεν υπάρχουν κατάλληλα σχέδια αντιμετώπισης καταστροφικών περιστατικών και εκκένωσης, ενώ σε τοπικό επίπεδο ο εν λόγω σχεδιασμός είναι επί της ουσίας ανύπαρκτος. Ασαφές και προβληματικό είναι και το πλαίσιο των αρμοδιοτήτων που έχουν όλοι εμπλεκόμενοι φορείς τόσο σε εθνική όσο και σε τοπική κλίμακα. Καθίσταται συνεπώς αδήριτη η ανάγκη συγκρότησης ενός νέου και ολοκληρωμένου σχεδίου για τη διαχείριση έκτακτων καταστάσεων, τόσο σε εθνικό όσο και τοπικό επίπεδο».

Οι ερευνητές, τέλος, επισημαίνουν την ανάγκη διενέργειας ασκήσεων ετοιμότητας, οι οποίες πρέπει να πάψουν να έχουν «χαρακτήρα επετειακών γιορτών»…

Αναρτήθηκε από nonews-NEWS

Share:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Κλείδωσαν» οι πληρωμές για τους απόστρατους

«Πράσινο φως» για την καταβολή αναδρομικών 27 μηνών στους απόστρατους από τις διαφορές κρατήσεων που προέκυψαν επ’ ωφελεία τους στις κύριες συντάξεις εξαιτίας της κατάργησης των περικοπών του νόμου 4093 από τα μερίσματά τους άναψε από το υπουργείο Εργασίας και

Το φαινόμενο ντόμινο στην Ευρώπη (*)

Πριν από τις ευρωεκλογές, η ψήφιση του Συμφώνου για τη Μετανάστευση και το Άσυλο, έδωσε σε πολλούς την εντύπωση ότι το Μεταναστευτικό μπήκε σε μια σειρά και ένα από τα πιο δύσκολα ζητήματα για την Ευρωπαϊκή Ένωση «λύθηκε». Υπήρξαν αρκετοί

«Τραπεζίτης» λαθροδιακινητής

Διερμηνέας, αλλά και αρμόδιος για την παροχή στέγασης σε αιτούντες διεθνή προστασία του Δήμου Θεσσαλονίκης ήταν ο «τραπεζίτης» κυκλώματος που διακινούσε μετανάστες στη Ρόδο. Αυτό διαπίστωσαν την περασμένη Τετάρτη οι αστυνομικοί της Υποδιεύθυνσης Ασφαλείας Ρόδου, οι οποίοι συνέλαβαν έναν 60χρονο

Συντάξεις: Οι 6 κατηγορίες δικαιούχων για τα αναδρομικά

Το θέμα των αναδρομικών θα ανοίξει εκ νέου με την έκδοση της απόφασης του Ειδικού Δικαστηρίου (ΑΕΔ), που αναμένεται τον Οκτώβριο ή Νοέμβριο. Και πλέον οι λύσεις για τις πληρωμές θα εξεταστούν εντός του 2025. Η απόφαση αυτή, ακόμη και

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΚΑΙΡΟΣ

Μετάβαση στο περιεχόμενο