Μετάφραση-απόδοση στα ελληνικά: «ΛΙΜΕΝΙΚΑ ΝΕΑ»
Ο όγκος του θαλασσίου εμπορίου προβλέπεται να τριπλασιασθεί ως το 2050, όσο αυξάνεται η ζήτηση. Ωστόσο, η εξάρτηση των πλοίων από καύσιμα, που εκπέμπουν διοξείδιο του άνθρακα, επιβαρύνει το περιβάλλον, με την επιβάρυνση της ναυτιλίας να ανέρχεται στο 3% του συνόλου των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Αυτή η περιβαλλοντική επιβάρυνση υπογραμμίζει τον επείγοντα χαρακτήρα του περιορισμού των εκπομπών και της επίτευξης πλήρους απανθρακοποίησης – σε συμμόρφωση με τις παγκόσμιες πρωτοβουλίες αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής – και μηδενικών εκπομπών, ως το 2050.
Παρά τον άρρηκτο δεσμό της ναυτιλίας με την κοινωνία, η εξεύρεση αειφόρου καθαρής ενέργειας υπήρξε δύσκολη, ιδίως λόγω της θεμελιώδους πρόκλησης της ενεργειακής πυκνότητας. Οι υπάρχουσες εναλλακτικές επιλογές, όπως οι μπαταρίες, υπολείπονται από την εκπλήρωση των αναγκών πλοίων μεγάλου όγκου. Όσο πιέζει ο κλάδος να ξεπεραστούν τα εμπόδια της απανθρακοποίησης, προσδοκάται ότι η ιστορική μετάβαση θα γίνει τη χρονιά που έρχεται. Με το ενεργειακό τοπίο να διευρύνεται και τις καινοτόμες τεχνολογίες να βρίσκονται στο χείλος της εμπορικής βιωσιμότητας, ο ναυτιλιακός κλάδος είναι ενώπιον της υλοποίησης της σημαντικότερης επένδυσης σε καθαρή ενέργεια. Αυτής που θα διευκολύνει την απανθρακοποίηση του κλάδου και θα κάνει εφικτό ένα πιο αειφόρο μέλλον για τη ναυτιλία.
Για την ευθυγράμμιση με τους παγκόσμιους κλιματικούς στόχους, η International Energy Agency (IEA) δήλωσε ότι οι παγκόσμιες εκπομπές από τη ναυτιλία πρέπει να παραμείνουν σταθερές μέχρι το 2025, οπότε θα αρχίσει ετήσια αποκλιμάκωσή τους κατά 3% ως το τέλος της δεκαετίας. Αναλογιζόμενοι ότι ο μέσος όρος ζωής ενός πλοίου είναι 25 έτη, τότε εκείνα που θα ναυπηγηθούν το 2025 ή μεταγενέστερα ως πηγή προωστήριας ενέργειας θα έχουν είτε εναλλακτικά καύσιμα είτε θα εξοπλισθούν με κινητήρες, που θα προσαρμόζονται με ευκολία σε τέτοια καύσιμα. Αυτό υπογραμμίζει την αδήριτη ανάγκη για σημαντικές επενδύσεις σε λύσεις καθαρής ενέργειας, που θα διασφαλίζουν τη συμμόρφωση με τους τεθέντες στόχους.
Tα ενθαρρυντικά νέα είναι ότι επίκεινται προσεχώς βιώσιμες λύσεις. Ο ναυτιλιακός κλάδος γίνεται μάρτυρας ευρείας γκάμας εναλλακτικών καυσίμων και επιλογών απανθρακοποίησης, με τους εταίρους του κλάδου να εξετάζουν την ενσωμάτωσή τους σε ποικίλους τύπους ποντοπόρων πλοίων. Επιπρόσθετα, ο κλάδος υλοποιεί μεγάλο αριθμό πιλοτικών και επιδεικτικών δράσεων, με σκοπό τη δοκιμή των εν λόγω καυσίμων και τεχνολογιών αιχμής. Για παράδειγμα, η Amogy αντικαθιστά σε ρυμουλκό, ναυπήγησης του 1957, το ντηζελοκινητήρα και την ηλεκτρογεννήτρια με σύστημα ισχύος 1 MW που θα μετατρέπει την αμμωνία σε ηλεκτρική ενέργεια. Tο σκάφος θα ενεργοποιηθεί εντός του 2024, αποδεικνύοντας στον κλάδο ότι η αμμωνία είναι, βραχυπρόθεσμα, μια εφικτή καθαρή λύση.
Επίσης, σύμφωνα με τους Clarksons Research, η ζήτηση σε εναλλακτικού καυσίμου ποντοπόρα πλοία κορυφώθηκε το 2023 και αναμένεται να αυξηθεί έτι περαιτέρω τα προσεχή έτη. Το 2023, το μερίδιο εναλλακτικού καυσίμου πλοίων ανέρχεται σε 12% των παραγγελιών ναυπήγησης νέων πλοίων, από σχεδόν μηδενικό μερίδιο που ήταν το 2013. Σ’ αυτό συντείνουν τα κρατικά σχέδια και οι κυβερνητικές στρατηγικές πολιτικές, που ευνοούν τη μεγέθυνση της ζήτησης. Σημαντικά κείμενα αναφοράς, όπως το “US Ocean Climate Action Plan” (OCAP) και ο Οδηγός “Energy Efficiency and Decarbonization Technical Guide”, που εκπονήθηκαν από δομές της ομοσπονδιακής κυβέρνησης, έθεσαν στόχους και οδικούς χάρτες δράσης για την ανάπτυξη και χρησιμοποίηση λύσεων καθαρής ενέργειας στη ναυτιλία.
Το ταξίδι του ναυτιλιακού κλάδου προς την αειφορία είναι, αναμφίβολα, περίπλοκο και απαιτεί συνεργασία όλων των εταίρων παγκοσμίως, ώστε να ξεπεραστούν οι προκλήσεις και να επιτευχθούν οι τόσο φιλόδοξοι μα και τόσο αναγκαίοι στόχοι. Αυτές οι κοινοπρακτικές προσπάθειες ανάμεσα σε κλάδο και κυβέρνηση θα διαδραματίσουν ζωτικό ρόλο στην ώθηση του ναυτιλιακού κλάδου προς την απανθρακοποίηση. Παρόλες τις προκλήσεις, το τρέχον τοπίο προσφέρει τη βέλτιστη ευκαιρία για πρόοδο. Οι επιλογές σε εναλλακτικά καύσιμα πολλαπλασιάζονται, οι νεωτερικές τεχνολογίες φθάνουν σε στάδιο εμπορικής ωρίμανσης και το κανονιστικό όσο και το πλαίσιο πολιτικής διευκολύνουν την ομαλή μετάβαση περισσότερο από ποτέ άλλοτε στο παρελθόν. Το 2024 θα είναι ένα έτος καμπής για το ναυτιλιακό κλάδο και, στην Amogy είμαστε ενθουσιασμένοι για όσα πρόκειται να μας φέρει η νέα χρονιά._