Φρεγάτες κλάσης Formidable : Η εξέλιξη των φρεγατών La Fayette – Αυξημένη δύναμη πυρός και νέες δυνατότητες

Τον Μάρτιο του 2002 το ναυτικό της Σιγκαπούρης επέλεξε το σχέδιο της γαλλικής DCN σημερινής Naval Group για την κατασκευή έξι φρεγατών γενικών καθηκόντων με χαρακτηριστικά στέλθ. Οι φρεγάτες κλάσης Formidable προέρχονται σχεδιαστικά από τις φρεγάτες La Fayette. Είναι μικρότερες σε μέγεθος και επομένως έχουν χαμηλότερο αποτύπωμα στα αντίπαλα ραντάρ αλλά πολύ ισχυρότερες σε οπλισμό και ηλεκτρονικά. Η πρώτη φρεγάτα χτίστηκε στις εγκαταστάσεις της DCNS (νυν Naval Group) στο Lorient και παραδόθηκε στο Σιγκαπουριάνικο ναυτικό το 2007. Οι υπόλοιπες πέντε φρεγάτες χτίστηκαν με μεταφορά τεχνολογίας από την ST Marine, του ομίλου ST Engineering, στη Σιγκαπούρη και η τελευταία φρεγάτα παραδόθηκε το 2009 μόλις δύο χρόνια μετά την παράδοση του πρώτου πλοίου της κλάσης.

Το πλοίο έχει ολικό μήκος 114,8 μέτρα, πλάτος 16,3 μέτρα και μέγιστο βύθισμα 6 μέτρα. Το εκτόπισμα φτάνει τους 3200 τόνους. Σχεδιαστικά ακολουθεί τις γραμμές της La Fayette όπως προαναφέραμε, με καίριες όμως αλλαγές στη δομή και στη σχεδίαση της υπερκατασκευής ώστε να ενσωματωθούν τα διαφορετικά όπλα και οι αισθητήρες. Σε αντίθεση με τις La Fayette όπου σε μεγάλο μέρος της υπερκατασκευής χρησιμοποιούνται σύνθετα υλικά, ολοκληρη η υπερκατασκευή στις Formidable είναι από χάλυβα. Αλλαγές έχουμε και στους ιστούς με την εγκατάσταση στον πρόσθιο ιστό του ραντάρ παθητικής ηλεκτρονικής σάρωσης πολλαπλών ρόλων Herakles καθώς και στη διάταξη των τσιμινιέρων που διαχωρίζονται από μία στο μητρικό σκάφος σε δύο, εκατέρωθεν του πίσω ιστού. Το πλήρωμα του πλοίου είναι 71 άτομα συν το προσωπικό εξυπηρέτησης του ελικοπτέρου και είναι λιγότερο από το μισό πλήρωμα των φρεγατών La Fayette. Αυτό δείχνει την πολύ υψηλή αυτοματοποίηση των συστημάτων του πλοίου ώστε να μπορεί να βγάλει σε πέρας τις αποστολές με ένα τόσο μικρό σε μέγεθος πλήρωμα.

Το σύστημα πρόωσης του πλοίου είναι συνδυασμός πετρελαιοκινητήρων CODAD (Combination of Diesel and Diesel). Το πλοίο διαθέτει τέσσερις κύριες ντηζελομηχανές MTU 20V8000 M90 οι οποίες αποδίδουν 8200kW έκαστη και κινούν ανά ζεύγη μέσω μειωτήρα από μία προπέλα. Η μέγιστη ταχύτητα που επιτυγχάνει η φρεγάτα είναι 27 κόμβοι ενώ με ταχύτητα πλεύσης 18 κόμβων έχει εμβέλεια 4000 ναυτικά μίλια. Για κάλυψη των αναγκών του πλοίου σε ηλεκτρική ενέργεια υπάρχουν τέσσερις ηλεκτρομηχανές ντήζελ Isotta Franschini Motori V1708 με απόδοση 805 kW έκαστη.

Φωτογραφία όπου φαίνεται χαρακτηριστικά η διάταξη του οπλισμού πλώρα, με το κύριο πυροβόλο Compatto SR 76 χιλ, τους τέσσερις κάθετους εκτοξευτές Sylver VLS και τους δύο εκτοξευτές αντιμέτρων Dagaie NG.

Ο οπλισμός του πλοίου είναι αρκετά εντυπωσιακός για φρεγάτα αυτού του μεγέθους. Στην πλώρη βρίσκεται το κύριο πυροβόλο του πλοίου το γνωστό Compatto Super Rapid των 76 χιλ με περίβλημα χαμηλού RCS. Ακολουθούν τέσσερις κάθετοι εκτοξευτές Α/Α πυραύλων. Δύο εκτοξευτές A43 για πυραύλους Aster 15 και δύο Α50 εκτοξευτές για πυραύλους Aster 30. Στο μεσόστεγο μεταξύ των δύο ιστών του πλοίου βρίσκονται τοποθετημένοι δύο τετραπλοί εκτοξευτές αντιπλοϊκών πυραύλων RGM-84C Harpoon. Το εντυπωσιακό είναι ότι στο χώρο αυτό υπάρχουν οι βάσεις και οι καλωδιώσεις έτσι ώστε το πλοίο σε πλήρη διαμόρφωση να μπορεί να πάρει μέχρι έξι εκτοξευτές, ήτοι 24 αντιπλοϊκοι πύραυλοι.

Για ανθυποβρυχιακό πόλεμο υπάρχουν δύο τριπλοί εκτοξευτές τορπιλών εκατέρωθεν Β-515 για ελαφρές τορπίλες Α244/S mod 3. Κατά τον εκσυγχρονισμό μέσης ζωής στα πλοία τοποθετήθηκαν πάνω από το υπόστεγο του ελικοπτέρου δεξιά και αριστερά από ένα RWS Typhoon με πυροβόλο Bushmaster 25 χιλ. Παράλληλα θα γίνει αντικατάσταση των πυραύλων Harpoon από τον Blue Spear. Ο Blue Spear είναι ένας πύραυλος Επ.Επ. πέμπτης γενιάς με εμβέλεια 290 χιλιομέτρων ο οποίος αναπτύχθηκε από κοινού από τις ΙΑΙ και ST Engineering. Τον οπλισμό συμπληρώνουν τέσσερα βαρέα πυροβόλα των 0.50 ιντσών. Τέλος το πλοίο διαθέτει ελικοδρόμιο και υπόστεγο ελικοπτέρου ικανό να υποστηρίξει ελικόπτερο 10 τόνων. Το υπόστεγο μπορεί να φιλοξενήσει είτε δύο ελικόπτερα είτε ένα ελικόπτερο και ένα UAV.

Γραφική απεικόνιση του μεσόστεγου όπου φαίνεται χαρακτηριστικά η δυνατότητα της φρεγάτας να φέρει 24 αντιπλοϊκούς πυραύλους

Ο κύριος αισθητήρας του πλοίου είναι το παθητικό ραντάρ ηλεκτρονικής σάρωσης Herakles το οποίο εκπέμπει στις μπάντες E/F και έχει εμβέλεια περίπου 300 χλμ για στόχους αέρος και 80 χιλιόμετρα για θαλάσσιους στόχους. Για Α/Υ πόλεμο διαθέτει το συρόμενο σόναρ EDO Model 980 ALOFTS (Active Low-Frequency Towed Sonar). Κατά το πρόγραμμα MLU τοποθετήθηκε το ραντάρ ελέγχου πυρός Sting EO Mk 2. Επίσης διαθέτει το ραντάρ ναυτιλίας και έρευνας επιφανείας Scanter 2001 της Terma. Καρδιά του πλοίου είναι το σύστημα διαχείρισης μάχης το οποίο αναπτύχθηκε στην Σιγκαπούρη από την DSTA (Defence Science and Technology Agency) και το ναυτικό όσον αφορά το λογισμικό του συστήματος ενώ όλο το Hardware με τις κονσόλες των 20 ιντσών σχεδιάστηκε και κατασκευάστηκε από την ST Electronics μέλος του ομίλου ST Engineering.

Το ολοκληρωμένο σύστημα επικοινωνιών του πλοίου Superne ST 2600 είναι και αυτό σιγκαπουριάνικης ανάπτυξης από την εταιρία CET Technologies Pte Ltd. Επιπλέον διαθέτει κεραίες Inmarsat B και VSAT οι οποίες βρίσκονται τοποθετημένες στο χώρο ανάμεσα στις δύο τσιμινιέρες. Το σύστημα ηλεκτρονικών μέτρων υποστήριξης (ESM) του σκάφους είναι το Rafael C-PEARL-M. Το C-PEARL-M είναι ένα ελαφρύ σύστημα ESM που αποτελείται από δύο μονάδες αντικατάστασης γραμμής (LRU) – μια μονάδα κεραίας και μια μονάδα δέκτη-επεξεργαστή – που παρέχουν αυτόματη ανίχνευση, μέτρηση δεδομένων και αναγνώριση απειλών.

Φωτογραφία όπου φαίνονται οι δύο σταθμοί Bushmaster 25mm αριστερά και δεξιά, οι δύο εκτοξευτές αντιμέτρων WASS C310 στο κέντρο και η κεραία Inmarsat B ανάμεσα από τις δύο τσιμινιέρες.

Τελευταία γραμμή άμυνας του πλοίου είναι οι εκτοξευτές αντιμέτρων. Το πλοίο διέθετε τρεις εκτοξευτές αντιμέτρων νέας γενιάς NGDS (New Generation Dagaie System) της EADS, δύο στην πλώρη πίσω από τους Sylver VLS και έναν στην πρύμνη κεντρικά πάνω στο υπόστεγο του ελικοπτέρου. Κατά τη διάρκεια του προγράμματος MLU ο πρυμναίος εκτοξευτής αντικαταστάθηκε από δύο συστήματα αντιμέτρων κατά τορπιλών WASS C310 της Leonardo. Τέλος στο πλοίο είναι εγκατεστημένο ένα μη φονικό ηχοβολιστικό σύστημα LRAD500X. Η χρήση ενός τέτοιου συστήματος είναι είτε η διάδοση κμηνυμάτων σε μεγάλη απόσταση είτε η μη θανατηφόρα αποτροπή στο να πλησιάσει ο οποιοσδήποτε το σκάφος.

Share:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Παραχώρηση αιγιαλών και παραλιών: Οι αλλαγές που φέρνει ο ν. 5092/2024*

Στοχεύοντας στη μεγαλύτερη διαφάνεια των διαγωνισμών παραχώρησης μέσω κεντρικής ηλεκτρονικής διαδικασίας και την υψηλότερη αποτελεσματικότητα των ελέγχων μέσω της αξιοποίησης της σύγχρονης τεχνολογίας σε συνδυασμό με την αυστηροποίηση των ποινών, προσπαθεί να αντιμετωπίσει διαχρονικές παθογένειες. Από την άλλη, όμως, έχει

Οι θέσεις της CLIA για τη θαλάσσια συνδεσιμότητα

Στη συνάντηση, ο κ. Vago εξέφρασε την αλληλεγγύη του κλάδου της κρουαζιέρας προς τον ευρύτερο ναυτιλιακό τομέα στον κορυφαίο στόχο της διασφάλισης της ασφάλειας των ναυτικών, λαμβάνοντας υπόψη τις τρέχουσες απειλές στην Ερυθρά Θάλασσα και αλλού. Η CLIA ανέδειξε την

Ανώτατο Ειδικό Δικαστήριο: Συζητήθηκε η περικοπή των δώρων στους συνταξιούχους

Ειδικότερα, η κυρία Σταυρουλάκη έθεσε ζήτημα αν πράγματι υπάρχει θέμα αντιθέτων αποφάσεων (δηλαδή θέμα παραδεκτού) μεταξύ των αποφάσεων του ΣτΕ και του Α.Π., καθώς το κάθε ένα από αυτά τα δύο δικαστήρια επελήφθη επί διαφορετικών νομοθετικών δεδομένων. Κατά την εισηγήτρια, τον Α.Π. τον

Χούθι: «Έχουμε επιτεθεί σε περισσότερα από 100 πλοία του εχθρού»

Οι αντάρτες Χούθι της Υεμένης επιτέθηκαν σε περίπου 100 πλοία «που συνδέονταν με τον εχθρό», δηλαδή το Ισραήλ, στην Ερυθρά Θάλασσα και τον Κόλπο του Άντεν, αφότου ξεκίνησαν τις επιχειρήσεις τους σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους Παλαιστίνιους της Λωρίδας της

Μετάβαση στο περιεχόμενο