Γεωπολιτικοί «ύφαλοι» στη ρότα της ναυτιλιακής βιομηχανίας

«Σκοτεινός στόλος» και ρύποι ακολουθούν στην έρευνα της Lloyd’s List

Τα σήματα κινδύνου για το μέλλον της ναυτιλιακής βιομηχανίας έρχονται όλο και πιο ηχηρά, με τη μεγάλη έρευνα της Lloyd’s List να εξετάζει τους παράγοντες που προκαλούν ανησυχία.

ΟΠΩΣ τονίζουν τα στελέχη του κλάδου, η μεγαλύτερη απειλή για τη ναυτιλία προέρχεται από τις γεωπολιτικές εξελίξεις, ενώ η πλειονότητα των ερωτηθέντων εκφράζει την άποψη ότι η Ερυθρά Θάλασσα δεν θα ξανανοίξει πλήρως για τα διερχόμενα πλοία μέχρι το 2026.

Επίσης, στη λίστα των ανησυχιών προστίθεται η ραγδαία αύξηση του λεγόμενου «σκοτεινού στόλου» και οι διαφαινόμενοι δασμοί μετά και την εκλογή του Ντόναλντ Τραμπ στην προεδρία των Ηνωμένων Πολιτειών. Η επιβολή νέων αμερικανικών δασμών, σε συνδυασμό με την αύξηση από τον περασμένο Οκτώβριο των ευρωπαϊκών δασμών, θα μπορούσε να υπονομεύσει τις οικονομικές προοπτικές της Ασίας, η οποία θεωρείται η κινητήριος δύναμη της παγκόσμιας ανάπτυξης. Οι νέοι δασμοί αναμένεται να προκαλέσουν αντίστοιχα αντίποινα, που θα οδηγήσουν σε αύξηση του κόστους και κατ’ επέκταση σε διαταραχές στις εφοδιαστικές αλυσίδες.

Αποτελέσματα

Στην έρευνα Lloyd’s List Outlook συμμετείχαν 342 στελέχη της παγκόσμιας ναυτιλιακής βιομηχανίας, ενώ τα αποτελέσματα παρουσιάστηκαν στο Lloyd’s List Forum στο Trinity House, στη σκιά του Πύργου του Λονδίνου.

Όπως φαίνεται από τα σχετικά στοιχεία, το 47% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι για την επόμενη διετία η μεγαλύτερη απειλή με την οποία θα βρεθούν αντιμέτωπες οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο είναι η γεωπολιτική αστάθεια, κάτι που ίσως δεν αποτελεί έκπληξη, καθώς ο κλάδος αντιμετωπίζει έναν κόσμο που διασπάται σε διακριτά εμπορικά μπλοκ. Μάλιστα, αυτό το ποσοστό ξεπέρασαν οι ερωτηθέντες στο ίδιο το Trinity House, όπου σχεδόν το 60% των παρευρισκόμενων επέλεξε τον ίδιο κίνδυνο όταν ρωτήθηκε επιτόπου.

Στην ίδια έρευνα το 37% των στελεχών που συμμετείχαν απάντησε χαρακτηριστικά ότι η Ερυθρά Θάλασσα -ένα πεδίο ισχυρών αναταράξεων από τις ενέργειες των Χούθι- δεν θα ανοίξει μέχρι το 2026. Το ποσοστό όσων ανέφεραν ότι θα ανοίξει αργότερα από το 2027 απ’ ό,τι το 2025 ήταν μεγαλύτερο, ενώ και πάλι η οπτική όσων έδωσαν το «παρών» στο Λονδίνο ήταν ακόμη πιο απαισιόδοξη, με το 41% των
ερωτηθέντων να επιλέγει μια ημερομηνία επαναλειτουργίας πολύ αργότερα από το 2027.

Ωστόσο, ο επικεφαλής του ναυτιλιακού τμήματος της Trafigura, Andrea Olivi, δήλωσε ότι οι διελεύσεις από τη Διώρυγα του Σουέζ θα ξαναρχίσουν το 2025, επικαλούμενος την αλλαγή σκυτάλης στην ηγεσία των ΗΠΑ, η οποία -όπως είπε- πιθανότατα θα ακολουθήσει μια πιο επιθετική προσέγγιση στο θέμα.

«Σκοτεινός στόλος»

Δεύτερη στη λίστα ανησυχιών της ναυτιλιακής βιομηχανίας ήταν η ανάπτυξη του λεγόμενου «σκοτεινού στόλου», με το 16% των ερωτηθέντων στην έρευνα της Lloyd’s List να τον κατονομάζει ως τον μεγαλύτερο κίνδυνο για τη ναυτιλία τα επόμενα δύο χρόνια. Ένα ποσοστό αντίστοιχο με τον αυξανόμενο προστατευτισμό που παρατηρείται και τους αναμενόμενους εμπορικούς δασμούς (επίσης 16%). Στο πλαίσιο αυτό, ο επικεφαλής του ναυτιλιακού τμήματος της Trafigura συμμερίστηκε τις ανησυχίες πολλών, συμπεριλαμβανομένων του Σουηδού υπουργού Εξωτερικών και του εκπροσώπου της Φινλανδικής Ένωσης Εφοπλιστών, όταν είπε ότι ο μεγαλύτερος φόβος του για τα επόμενα δύο χρόνια αποτελεί ένα πιθανό σοβαρό συμβάν, με την εμπλοκή ενός δεξαμενόπλοιου του «σκοτεινού στόλου». «Δεν έχουμε κάνει πραγματικά αρκετά για να το σταματήσουμε αυτό. Παίζουμε με την ασφάλεια των ανθρώπων σε αυτά τα πλοία» είπε ο Olivi στο Outlook Forum.

Στο ίδιο μήκος κύματος και ο διευθύνων σύμβουλος του Lloyd’s Register, Nick Brown, ο οποίος τόνισε ότι η αποπαγκοσμιοποίηση είναι μια από τις μεγαλύτερες απειλές για τη ναυτιλία. «Ο κλάδος ευδοκιμεί εξαιτίας της αποτελεσματικότητας και της πρόσβασης σε λιμάνια σε όλο τον κόσμο, κάτι που είναι τώρα και πάλι στον αέρα, ενώ ήταν εγγυημένο σχεδόν παντού για τόσο καιρό» σημείωσε.

Ρύποι και ναύλοι

Η ελεύθερη πρόσβαση στις θάλασσες θεωρείται δεδομένη εδώ και πολύ καιρό, αλλά τώρα είναι η μεγαλύτερη ανησυχία της ναυτιλίας, σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό από την πιθανότητα καθυστερήσεων στην εφαρμογή της απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές. Ενδεικτικά, μόλις το 12% των στελεχών της ναυτιλιακής βιομηχανίας δήλωσε ότι η αποτυχία επιβολής εισφοράς άνθρακα είναι η μεγαλύτερη ανησυχία.

Αξίζει να σημειωθεί ότι στην τελευταία θέση των ανησυχιών βρίσκεται η συνέχιση της πτώσης των ναύλων, με το 10% των ερωτηθέντων να απαντά ότι αυτό αποτελεί τον Νο1 κίνδυνο.

Βέβαια, σύμφωνα με τους αναλυτές, παρά τη συζήτηση για την απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές και τους περιβαλλοντικούς κινδύνους, η απειλή για την ελεύθερη ναυσιπλοΐα σε παγκόσμιο επίπεδο είναι αυτή που κρατά… ξάγρυπνα τα στελέχη της βιομηχανίας.

Share:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΟΛΠ: Ανοδική τάση της κρουαζιέρας Homeporting στο λιμάνι Πειραιά το 2025

Τα οφέλη που προκύπτουν από το homeporting για την τοπική και εθνική οικονομία είναι πολυάριθμα, τονίζει ανακοίνωση ο ΟΛΠ. ΗΔιοίκηση της ΟΛΠ αλωσόρισε το πλοίο MSC Sinfonia στον λιμένα Πειραιά για το έτος 2025, διοργανώνοντας ειδική εκδήλωση κατά την οποία

Ο Τραμπ και ο Μασκ προκαλούν αναταραχές στην Ευρώπη

Ενώ απομένουν λιγότερο από δύο εβδομάδες πριν την ορκωμοσία του στον Λευκό Οίκο, ο Τραμπ σε μια εκρηκτική συνέντευξη Τύπου από το Sea to Lake, αναφέρθηκε σε μια κατάκτηση «με στρατιωτική δύναμη» της Διώρυγας του Παναμά και της Γροιλανδίας, σε μια καθόλου συγκεκαλυμμένη

Συνάντηση Αρχηγού ΓΕΑ με στελέχη της Lockheed Martin για τα προγράμματα των μαχητικών F-16 Viper και F-35

Με κλιμάκιο στελεχών της αμερικανικής εταιρείας Lockheed Martin Aeronautics με επικεφαλής τον Steve Sheehy (Vice President Global Pursuits) συναντήθηκε σήμερα Τρίτη ο Αρχηγός του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας, αντιπτέραρχος Δημοσθένης Γρηγοριάδης. Κατά τη συνάντηση συζητήθηκαν τρέχοντα θέματα που αφορούν στην εξέλιξη

Χαλκιδική: Έκλεψαν κοσμήματα αξίας 1.000.000 ευρώ

Κοσμήματα αξίας 1.000.000 ευρώ άρπαξαν επιτήδειοι από σπίτι στην Κασσάνδρα Χαλκιδικής. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την ΕΡΤ, η διάρρηξη σημειώθηκε σε οικία, στην περιοχή Φούρκα. Η ηλικιωμένη ιδιοκτήτρια απουσίαζε από τις αρχές του έτους και χθες επέστρεψε στη μονοκατοικία της, όπου διαπίστωσε ότι

Μετάβαση στο περιεχόμενο