Γιατί η ένωση των Μετοχικών Ταμείων ΕΔ, δεν είναι ούτε νόμιμη αλλά ούτε και ηθική

Άρθρο του Π. Σταμάτη*

Εδώ και αρκετά χρόνια υπάρχει μια αήθης επίθεση των στελεχών του Στρατού Ξηράς απέναντι στα δύο ΜΤΝ και ΜΤΑ, προτείνοντας μια ενοποίηση όλων των ΜΤ, ελπίζοντας ότι θα λάβουν αυξημένο μέρισμα από το ΜΤΣ, δεν μπορούν να καταλάβουν χωρίς όμως να αντιλαμβάνονται ότι κάτι τέτοιο είναι παντελώς ανέφικτο διότι:

  • Δεν υπάρχει νομικό πλαίσιο, που να προβλέπει συνένωση τριών ανεξάρτητων ΝΠΔΔ, χωρίς να έχει προηγηθεί η διάλυση – εκκαθάρισή τους, η μεταφορά της κινητής και ακίνητης περιουσίας τους στο ΥΠ.ΟΙΚ. και στη συνέχεια η ίδρυση ενός άλλου φορέα.
  • Αλήθεια πώς θα αντιμετωπιστούν τα Ταμεία κύριας και επικουρικής συνταξιοδότησης των υπαλλήλων του ΜΤΣ, ΜΤΝ, ΜΤΑ και ΝΙΜΤΣ, που λειτουργούν ως φορείς υπό των ΜΤ; Θα ενταχθούν και αυτά στον ενιαίο φορέα που έχουν κατά νου οι μέτοχοι του ΜΤΣ;
  • Πώς θα αντιμετωπιστούν οι ειδικοί λογαριασμοί του ΜΤΝ, ΝΙΝ και ΕΛΠΝ, οι οποίοι δεν συναντούν αντίστοιχους στο ΜΤΣ και ΜΤΑ.
  • Πώς θα αντιμετωπιστούν τα χρέη που οι Διοικήσεις του ΜΤΣ «φόρτωσαν» διαχρονικά δια των πράξεων και παραλήψεών τους στο ΜΤΣ, ώστε προκειμένου αυτά να μην βαρύνουν το νέο ενιαίο Μετοχικό Ταμείο;
  • Πώς θα αντιμετωπισθούν τα ΕΚΟΕΜ, που δεν είναι φορείς υπό τα Μετοχικά Ταμεία, αλλά στα πλαίσια της ενοποίησης θα πρέπει να ενοποιηθούν και αυτά;
  • Πώς θα αντιμετωπισθούν οι στρεβλώσεις και οι διαφορές που έχουν προέλθει προκληθεί από τη διαφορετική ανά Ταμείο πολιτική που διαχρονικά ακολουθήθηκε επί της διαμόρφωσης των μερισματικών κλιμακίων;
  • Πώς θα αντιμετωπισθεί το ΒΟΕΑ που σήμερα λειτουργεί εντός του ίδιου κύριου ειδικού λογαριασμού του κάθε Ταμείου και που υπάρχουν ουσιαστικές διαφορές στα ποσά των εισφορών υπέρ αυτού, ανά Ταμείο;
  • Το νέο ενιαίο Μετοχικό Ταμείο, πώς θα κατορθώσει να λειτουργήσει ως φορέας οικονομικής μέριμνας και υποστήριξης των ενεργών και αποστράτων στρατιωτικών, στο πλαίσιο της συνολικής Διοικητικής Μέριμνας του στρατεύματος αποφεύγοντας την δυναμική να λειτουργήσει ως σαν Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης υπό την εποπτεία του υπεύθυνου αρμόδιου για τους φορείς κοινωνικής ασφάλισης, Υπουργείου Εργασίας;

Πρέπει να γίνει κατανοητό ότι η περιουσία του κάθε ΜΤ είναι διαφορετική, προέρχεται από κληροδοτήματα, από πόρους που έχουν να κάνουν από τη συγκεκριμένη φύση επικινδυνότητας κατά την άσκηση των καθηκόντων τους των στελεχών του κάθε κλάδου των ΕΔ και από τις εισφορές των ε.ε. στελεχών.

Θα παρακαλέσω λοιπόν στο εξής τους διάφορους αυτόκλητους «σωτήρες» του ΜΤΣ να φροντίσουν κατ΄ αρχάς να εξυγιάνουν το ταμείο τους, να αξιοποιήσουν καλύτερα την μεγάλη ακίνητη περιουσία του ταμείου, να διαχωριστεί το ταμείο τους σύμφωνα με το άρθρ.27 του ν.1911/1990 και με αυτό τον τρόπο θα φτάσει σε ικανοποιητικό ύψος το ποσό του μερίσματός τους.

Συγκεκριμένα για το ΜΤΣ, να θυμηθούμε τα κάτωθι:

Οι πόροι του Ταμείου προέρχονται από εισφορές των εργαζομένων (4% επί του βασικού μισθού και του επιδόματος χρόνου υπηρεσίας), από επιχειρηματική δραστηριότητα (ενοίκια κτιρίων, τόκοι καταθέσεων κ.λπ.) και από πόρους (κρατήσεις από εξοπλισμούς, εκτέλεση έργων κ.λπ.), οι οποίοι πρέπει να καλύπτουν το 46% των απαιτούμενων εξόδων του Ταμείου.

Προβλέπεται ποσοστό 4% από το κόστος υλοποίησης του κάθε εξοπλιστικού προγράμματος να πηγαίνει στο αντίστοιχο Μετοχικό Ταμείο. Δηλαδή αν η Πολεμική Αεροπορία υλοποιήσει σήμερα εξοπλιστικό πρόγραμμα το 4% της αξίας του προγράμματος πήγαινε στο Μετοχικό Ταμείο Αεροπορίας. Το αντίστοιχο γίνεται με το Πολεμικό Ναυτικό και το Μετοχικό Ταμείο του Πολεμικού Ναυτικού.

Το 1987 μετά την ενοποίηση της Χωροφυλακής (η οποία ασφαλιζόταν πάντα στο ΜΤΣ) με την Αστυνομία, αποφασίσθηκε με Προεδρικό Διάταγμα ότι θα ασφαλιζόταν στο ίδιο Ταμείο το 68% των ανδρών που θα εισέρχονταν στην ΕΛ.ΑΣ. και το υπόλοιπο 32% στο Μετοχικό Ταμείο Πολιτικών Υπαλλήλων. Με το νόμο 1911, άρθρο 27 προέβλεπε και καθοριζόταν ο διαχωρισμός του ΜΤΣ σε δύο Ταμεία, με το ένα να υπάγεται στο ΥΠΕΘΑ και το άλλο στο υπουργείο Δημοσίας Τάξεως. Το σχετικό Προεδρικό Διάταγμα προς τούτο δεν εξεδόθη ποτέ λόγω της έντονης αντιδράσεως του υπουργείου Δημοσίας Τάξεως.

Με την από 31 Ιαν 1990 απόφαση του Υπουργού Εθνικής Άμυνας εγκρίθηκε η επιχορήγηση του Μ.Τ.Σ., από τον προϋπολογισμό του Υπουργείου Οικονομικών, με το συνολικό ποσόν των 5 δισ. δρχ «για κάλυψη δημιουργηθέντος ελλείμματος από την άσκηση κοινωνικής πολιτικής της Πολιτείας, χωρίς επιχορήγησή του». Εξ’ αυτών δόθηκαν 3,5 δισ. δρχ και το υπόλοιπο 1,5 δισ. δρχ (5,0 εκ. ευρώ) δεν έχει εισέτι δοθεί.

Σε εφαρμογή του Ν.2913/2001 χορηγήθηκε μέρισμα στους «αποκατασταθέντες διοικητικά και συνταξιοδοτικά αγωνιστές της Εθνικής Αντίστασης» παρ’ ότι αυτοί δεν ευρίσκοντο σε ανταποδοτική σχέση, με ρητή δέσμευση του τότε Υπουργού Εθνικής Άμυνας ότι η επιβάρυνση του Μ.Τ.Σ. θα εκαλύπτετο από τον Κρατικό Προϋπολογισμό (πρακτικά Βουλής). Η συνολική επιβάρυνση του Ταμείου έχει ανέλθει μέχρι σήμερα στο ποσόν των 4.366.000 ευρώ χωρίς να τηρηθεί η δέσμευση της Πολιτείας.

Με την εφαρμογή των νόμων 2838/2000 και 3016/2002 χορηγήθηκαν, στα πλαίσια κοινωνικής πολιτικής της Πολιτείας, εκτεταμένες μισθολογικές προαγωγές στους εν ενεργεία μετόχους και κατ’ επέκταση στους μερισματούχους με αποτέλεσμα τη σημαντική αύξηση του χορηγουμένου μερίσματος (π.χ. αστυφύλακας συνταξιοδοτούμενος ελάμβανε μέρισμα βαθμού ταγματάρχου – 231,62 ευρώ – και μετά την εφαρμογή των ως άνω νόμων λαμβάνει μέρισμα υποστρατήγου – 316,95 – ευρώ). Τούτο ασφαλώς ορθώς έγινε πλην δεν υπήρξε πρόβλεψη ανάλογης επιχορήγησης του Μ.Τ.Σ.

Την περίοδο 1990-2000 επιβλήθηκαν παρανόμως – σύμφωνα με τελεσίδικη δικαστική απόφαση – φόροι επί των εσόδων εκμετάλλευσης του Μεγάρου Μ.Τ.Σ. συνολικού ύψους 12.229.221 ευρώ εκ των οποίων δεν έχουν εισέτι επιστραφεί ύψους 8.693.000 ευρώ (απώλεια εσόδων από τόκους της τάξεως 2-3 εκ. ευρώ).

Το Μ.Τ.Σ. προέβη ,την περίοδο 1995-2000 με έγκριση της στρατιωτικής και πολιτικής ιεραρχίας, σε εκποίηση ακίνητης περιουσίας ύψους 44.459.904 ευρώ και ρευστοποίηση μετοχών της Γ.Τ.Ε. αξίας 49.889.948 ευρώ.

Το 1999 δόθηκε ένα αρκετά σοβαρό ποσό από τα αποθεματικά του για τη στήριξη της μετοχής της Γενικής Τράπεζας. Το ΜΤΣ συνολικά είχε εκταμιεύσει για αυξήσεις Μετοχικού Κεφαλαίου της ΓΤΕ έως το 2000, ποσό 225.000.000 ευρώ περίπου, και το 2001 επανήλθε με αίτημα αύξησης μετοχικού κεφαλαίου από το ΜΤΣ 75.000.000,00 ευρώ σε δύο δόσεις 25.000.000,00 το 2002 και 50.000.000,00 ευρώ το 2003, αιτία που οδήγησε στην αναζήτηση νέου ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟΥ ΕΠΕΝΔΥΤΗ με πώληση σημαντικού μέρους των μετοχών του ΜΤΣ.

Με την απώλεια του ελέγχου της Γενικής Τράπεζας, το ΜΤΣ έφτασε το 2004 να κατέχει μόνο το 10,4% των μετοχών της (από 38,57% μέχρι τότε), για να έχει αμέσως μετά τη γνωστή τύχη των μειοψηφιών από τις διαδοχικές αυξήσεις κεφαλαίου που ξεκίνησε η Societe Generale.

Το 2005 στην αύξηση κεφαλαίου που αποφάσισε η γαλλική τράπεζα το ΜΤΣ, προκειμένου να διατηρήσει το ποσοστό του (10,44%), αναγκάστηκε να δανειστεί από την Alpha Bank 10.400.000 ευρώ, ποσό που ακόμη οφείλει.

Το 2007, το ΜΤΣ δεν μπόρεσε κατόρθωσε να συμμετάσχει σε μία νέα αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της τράπεζας, με αποτέλεσμα το ποσοστό της να πέσει στο 5,44%. Στην επόμενη αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου, που αποφάσισε πάλι η Societe Generale, το ποσοστό του ΜΤΣ περιορίσθηκε σε μόλις 1,6%. Η πώληση των μετοχών της Γενικής. στις αρχές του 2004 απέφερε μονο 34 εκ. ευρώ (36εκ. – 2 εκ. ευρώ περίπου η αμοιβή Συμβούλων πώλησης).

Πέραν των ανωτέρω, οι διορισθείσες Διοικήσεις της Γενικής Τράπεζας την οδήγησαν, παρά την προνομιακή σχέση της με τις Ε.Δ. και το προσωπικό των Ε.Δ. και της ΕΛ.ΑΣ., σε σταδιακή απαξίωση με χορηγήσεις επισφαλών επιχειρηματικών και καταναλωτικών δανείων, διόγκωση των λειτουργικών εξόδων, υπέρμετρες προσλήψεις προσωπικού, περιττά έξοδα διαφημίσεων, επιχορηγήσεις συλλόγων και υψηλές αμοιβές προσωπικού. Επιπλέον με υψηλές αμοιβές Συμβούλων, πώλησης της Τραπέζης, τις οποίες μάλιστα χρέωσαν εξ’ ολοκλήρου στο Μ.Τ.Σ.

Τις περιόδους 2001 έως και 2004 δόθηκαν αυξήσεις στα μερίσματα πολύ πάνω από τον πληθωρισμό ήτοι 9,12,14 και 15%, όταν ο πληθωρισμός «έτρεχε» κοντά στο 5%).

Το 2006 έγινε μία πλήρης μελέτη από την εταιρεία Deloitte, με τις προτάσεις της οποίας η βιωσιμότητα του ΜΤΣ εξασφαλιζόταν μέχρι και το 2018.

Ήδη Ο νεοδιορισθής πρόεδρος του ΜΤΣ, Ταξίαρχος ε.α. Δημήτριος Χατσίκας γνωρίζοντας τα σημαντικά θέματα λειτουργίας του ταμείου, είναι βέβαιο ότι θα τα επιλύσει επ΄ ωφελεία των μετόχων-μερισματούχων του ΜΤΣ.

Υπό τα δεδομένα, άλλωστε, αυτά, «οι παροικούντες την Ιερουσαλήμ» πρέπει να καταλάβουν όλοι ότι η ενοποίηση δεν είναι λύση, αλλά θηλιά που θα πνίξει τα υγιή ΜΤΝ και ΜΤΑ, χωρίς να προσδώσει όφελος στο μεγάλο ασθενή το ΜΤΣ, αφού λόγω μεγέθους η ενοποίηση ως θεραπεία θα φάνταζε ως ασπιρίνη λαμβάνουσα για την εξάλειψη του καρκίνου.

_______________
* Ο Παναγιώτης Δ. Σταμάτης, είναι Ανώτερος Αξιωματικός ε.α. και μέλος ΔΣ/ΕΑΑΝ.

Share:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Νέο μισθολόγιο στις Ενοπλες Δυνάμεις και το πρώτο λάθος του κ. Υπουργού

Εκτός της Ατζέντας 2030 που μας βομβαρδίζει συνεχώς το Υπουργείο Άμυνας, να μας αναφέρει τι θα κάνει εδώ και τώρα,  με τις αποδοχές των Στρατιωτικών  .Γιατί  το νέο μισθολόγιο ακόμα το ψάχνουνε γράφαμε πριν 6 μήνες στον  ΠΟΛΙΤΗ ΟΠΛΙΤΗ   .   Φτάσαμε 

Τοποθετήσεις Αστυνομικών Διευθυντών – Όλα τα ονόματα

Με τις μεταθέσεις των αστυνομικών διευθυντών συνεχίζονται οι κρίσεις στην Ελληνική Αστυνομία. Με Απόφαση του Αρχηγού της Ελληνικής Αστυνομίας, Αντιστράτηγου Δημήτριου Μάλλιου, τοποθετήθηκαν – μετακινήθηκαν οι Αστυνομικοί Διευθυντές της Ελληνικής Αστυνομίας, ως ακολούθως: ΑΖΕΛΗΣ Γεώργιος, από Διεύθυνση Αστυνομίας Ιωαννίνων στη

Το σχέδιο δράσης του Αντιναυάρχου ε.α. ΠΝ  Ιωάννη Σαμαρά Υποψηφίου Προέδρου για το ΔΣ/ΕΑΑΝ

ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ ΥΠΟΨΗΦΙΟΥ ΓΙΑ ΤΗ  ΘΕΣΗ  ΤΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΥ  ΤΟΥ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΤΗΣ ΈΝΩΣΗΣ ΑΠΟΣΤΡΑΤΩΝ ΑΞΙΩΜΑΤΙΚΩΝ ΝΑΥΤΙΚΟΥ (ΔΣ/ΕΑΑΝ), ΠΝ & ΛΣ-ΕΛ.ΑΚΤ. Αντιναυάρχου ε.α. ΠΝ  Ιωάννη Σαμαρά Αξιότιμες/οι κυρίες/ριοι, σεβαστά μέλη της ΕΑΑΝ, ε.α. συνάδελφοι ΠΝ και ΛΣ.-ΕΛ.ΑΚΤ., Στο πλαίσιο της

Τελετή Παράδοσης – Παραλαβής Καθηκόντων Διοικητή ΑΣΔΥΣ «ΘΗΣΕΑΣ»

Την Τρίτη 21 Ιανουαρίου 2025, παρουσία του Υφυπουργού Εθνικής Άμυνας κ. Γιάννη Κεφαλογιάννη, συνοδευόμενος από τον Αρχηγό του Γενικού Επιτελείου Εθνικής Άμυνας Στρατηγό Δημήτριο Χούπη και τον Αρχηγό του Γενικού Επιτελείου Στρατού Αντιστράτηγο Γεώργιο Κωστίδη, πραγματοποιήθηκε στο Στρατόπεδο «ΖΟΡΜΠΑ», η

Μετάβαση στο περιεχόμενο