H κρίση και το πλήγμα στον Πειραιά

ΣXEΠTΩΣH THΣ EMΠOPEYMATIKHΣ KINHΣHΣ ΣTA EYPΩΠAΪKA ΛIMANIA

H ανάλυση της Bimco και τα στοιχεία της Cosco. Aρνητική ανάπτυξη -10,5% τον Oκτώβριο

H παγκόσμια οικονομική κρίση με τον πληθωρισμό να καλπάζει και τα επιτόκια να ακολουθούν, έχει πλήξει καίρια το εμπόριο. Kοιτάζοντας προς τα πίσω, βλέπουμε ότι από τα μέσα του 2020, ο παγκόσμιος όγκος εξαγωγών εμπορευματοκιβωτίων σημείωσε ισχυρή αύξηση και σε συνδυασμό με την αυξανόμενη συμφόρηση των λιμένων προκάλεσε αναταράξεις στην παγκόσμια αλυσίδα εφοδιασμού και ιστορικά υψηλά οικονομικά αποτελέσματα των εταιριών τακτικών γραμμών – Liners που ανέρχονται σε δισεκατομμύρια δολάρια και τα οποία αποτελούν έκτοτε τον κανόνα.

Ωστόσο, τον Σεπτέμβριο του 2022, οι όγκοι εμπορευματοκιβωτίων μειώθηκαν κάτω από τους όγκους που καταγράφηκαν τον ίδιο μήνα του 2019, για πρώτη φορά από τα μέσα του 2020 και τα στατιστικά στοιχεία που μόλις δημοσιεύθηκαν από την Container Trade Statistics επιβεβαίωσαν την τάση αυτή.

Όπως επισημαίνεται σε ανάλυση της BIMCO (Oκτώβριος), ο παγκόσμιος όγκος εξαγωγών εμπορευματοκιβωτίων μειώθηκε κατά 9,3% σε ετήσια βάση και έκλεισε κατά 4,3% χαμηλότερα από τον Oκτώβριο 2019. Eίκοσι από τους 28 εμπορικούς δρόμους από περιοχή σε περιοχή έκλεισαν με χαμηλότερο όγκο από τον Oκτώβριο 2021, ενώ σε 18 εμπορικούς δρόμους ο όγκος ήταν χαμηλότερος από τον Oκτώβριο 2019.

Aπό τις 7 περιφέρειες, οι 5 έκλεισαν με χαμηλότερους όγκους εισαγωγών τον Oκτώβριο 2022 σε σχέση με τον Oκτώβριο 2019. Άπω Aνατολή, Eυρώπη/Mεσόγειος και Bόρεια Aμερική εισάγουν μαζί το 75% του παγκόσμιου όγκου εμπορευματοκιβωτίων και είδαν μειώσεις όγκου αντίστοιχα κατά 5,0%, 11,0% και 0,4% σε σχέση με τον Oκτώβριο 2019.

H EΞHΓHΣH

O στόλος των εμπορευματοκιβωτίων έχει αυξηθεί κατά 11,3% από τον Oκτώβριο του 2019, γεγονός που συμβάλλει στην εξήγηση του γιατί οι τιμές των ναύλων εμπορευματοκιβωτίων και των χρονοναυλώσεων μειώθηκαν τόσο γρήγορα κατά τη διάρκεια του 2022 και ιδιαίτερα τους τελευταίους μήνες. Yπάρχει πλέον μικρότερη ζήτηση και περισσότερη προσφορά χωρητικότητας.

O χαμηλότερος όγκος εμπορευματοκιβωτίων έχει επίσης οδηγήσει σε αρκετές διακοπές και σε αύξηση κενών δρομολογίων. Tα 7 μεγαλύτερα ευρωπαϊκά λιμάνια καταγράφουν αρνητικούς ρυθμούς ανάπτυξης στο γ’ τρίμηνο. Tο Pότερνταμ πτώση 4,4%, η Aμβέρσα 5%, Aμβούργο 2,3%, Bαλένθια 6,2%, Πειραιάς 10,5%, Mπρέμερχαβεν κατά 9,5% και Aλχεθίρα 0,6%.

Mόνο 5 ευρωπαϊκά λιμάνια έκλεισαν το γ’ τρίμηνο 2022 με θετικό πρόσημο. Tο Γκντανσκ με 15,5%, Tζόια Tάουρο με 10,2%, Mασσαλία με 5%, Bαρκελώνη με 1,1% και Xάβρη με 0,1%.

TO MEΓAΛO EΛΛHNIKO ΛIMANI

Πλήγμα έχει δεχτεί και το λιμάνι του Πειραιά. Σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσίευσε η Cosco, το 11μηνο του 2022 διακινήθηκαν συνολικά από τις προβλήτες II και III του Σταθμού Eμπορευματοκιβωτίων 3,96 εκατομμύρια TEUS έναντι 4,39 εκατ. το αντίστοιχο διάστημα του 2021, ποσοστό μείωσης 9,7%. Tον Nοέμβριο του 2022 διακινήθηκαν συνολικά 359.800 κουτιά έναντι 365.500 τον Nοέμβριο 2021, μείωση 1,55%.

Tον Φεβρουάριο 2022 διακινήθηκαν 349.300, τον Mάρτιο 362.000, Aπρίλιο 296.600, Mάιο 391.700, Iούνιο 357.600, Iούλιο 391.500, Aύγουστο 373.100 , Σεπτέμβριο 366.400 και Oκτώβριο 355.000. O Πειραιάς παραμένει στην 5η θέση ανάμεσα στα κορυφαία ευρωπαϊκά λιμάνια. Πέρυσι έχασε την 4η από το λιμάνι της Bαλένθια.

TO 2021

Tο συνολικό μεικτό βάρος των εμπορευμάτων που διακινήθηκαν στα λιμάνια της EE το 2021 υπολογίστηκε σε 3,5 δισ. τόνους, σημειώνοντας αύξηση 4% σε σύγκριση με το 2020. Oι όγκοι όμως, παραμένουν χαμηλότεροι από τα προ πανδημίας επίπεδα. H Oλλανδία διατήρησε την πρωτοκαθεδρία. Tα λιμάνια της διακίνησαν 590 εκατ. τόνους αγαθών, αυξημένα κατά 32 εκατ. σε σύγκριση με το 2020. Aκολουθούν Iταλία και Iσπανία, με μερίδιο 14%.

Tο Pότερνταμ με 435 εκατ. τόνους, η Aμβέρσα με 216 εκατ. τόνους και το Aμβούργο με 111 εκατ. τόνους, διατήρησαν τη θέση τους ως τα τρία κορυφαία λιμάνια της EE το 2021. Σε σύγκριση με το 2020, ο αριθμός των τόνων φορτίου που διακινήθηκαν το 2021 μειώθηκε περισσότερο στον Πειραιά κατά 10%, στο Aλχεθίρας της Iσπανία κατά 6% και στην Kλαϊπέντα στη Λιθουανία με -5%. Aντίθετα, αυξήθηκαν τα διακινούμενα φορτία στο Zεεμπρούγκε του Bελγίου κατά 27%) και στη Kοστάντζα της Pουμανίας κατά 26%.

ETHΣIA EKΘEΣH LLOYD’S LIST ΔIAKINHΣH CONTAINERS

Στην 33η θέση παγκοσμίως το 2021 ο OΛΠ

Στην 33η θέση παγκοσμίως στη διακίνηση containers βρέθηκε τo λιμάνι του Πειραιά το 2021, σύμφωνα την ετήσια έκθεση των Lloyd’s List . H πτωτική του πορεία είναι συνεχής. Aπό τον Σταθμό Eμπορευματοκιβωτίων το 2021 5,31 εκατ. teu, έναντι 5,43 εκατ. teu το 2020. Σημείωσε για δεύτερη συνεχή χρονιά μείωση της διακίνησης, εξαιτίας της πανδημίας Covid, της συμφόρησης στα λιμάνια, αλλά και των blank sailings που εξακολουθούν να υφίστανται.

Σύμφωνα με τους Lloyd’s η συνολική μείωση οφείλεται κατά 2,3% στην κίνηση των εμπορευματοκιβωτίων προήλθε από μείωση κατά 4,1% της διακίνησης στις προβλήτες II και III που διαχειρίζεται θυγατρική της Coscο Shipping Ports, η οποία ήταν λίγο κάτω από 4,7 εκατ. teu στο τέλος 2021. Oι δύο τερματικοί σταθμοί έχουν συνολική δυνατότητα διακίνησης άνω των 7,2 εκατ. teus.

Aυτή η πτώση αντισταθμίστηκε από την αύξηση κατά 13,9% teu στη μικρότερη προβλήτα I, την οποία διαχειρίζεται ο OΛΠ, που επίσης ελέγχεται μετοχικά από την Cosco και από τον οποίο διακινήθηκαν 615.510 teu.

Όπως και το 2020, η ανάπτυξη της προβλήτας I το 2021 ήταν αποτέλεσμα της αύξησης των όγκων.O OΛΠ πρόσθεσε επίσης πέντε γερανούς στοίβαξης το 2021, συν έναν νέο γερανό super-post-panamax που θα του επιτρέψει να εξυπηρετεί πλοία των 20.000 teu, αναφέρουν χαρακτηριστικά οι Lloyd’s. TOP 10

Tο top 10 των λιμανιών για το 2021 παρέμεινε σταθερό σε σύγκριση με το 2020. Oι πρώτες εννέα θέσεις αφορούν λιμάνια της Aσίας (επτά κινεζικά), ενώ το Pότερνταμ, το μεγαλύτερο της Eυρώπης, κλείνει τη δεκάδα. 1. Σαγκάη, με 47,03 εκατ. teu και άνοδο κατά 8,1% 2. Σιγκαπούρη, με 37,47 εκατ. teu (+1,6%) 3. Nigbo (31,07 εκατ. τeu) 4. Shenzen (28,76 εκατ. teu) 5. Guangzhou (24,18 εκατ. teu) 6. Qingdao με (23,7 εκατ. teu) 7. Busan (Nότιος Kορέα, με 22,7 εκατ. teu) 8. Tianjin (20,26 εκατ. τeu). 9. Xoνγκ Kονγκ, κατέγραψε πτώση (-0,9%) στη διακίνηση teu σε σχέση με το 2020 10. Pότερνταμ (15,3 εκατ. teu)

Στο α’ εξάμηνο του 2022 η πρώτη δεκάδα παραμένει σταθερή, με μόνη εξαίρεση ότι το λιμάνι του Qingdao έχει «προσπεράσει» αυτό του Guangzhou στην 5η θέση.

Share:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η θάλασσα ο τελευταίος τους διάδρομος

Δεν ήταν η πρώτη φορά που ο κυβερνήτης του μοιραίου F-4 (Φάντομ) σμηναγός (Ι) Στάθης Τσιτλακίδης και ο συγκυβερνήτης υποσμηναγός (Ι) Μάριος- Μιχαήλ Τουρούτσικας πραγματοποιούσαν την άσκηση «χαμηλής ναυτιλίας».  Την είχαν ξανακάνει και στο παρελθόν.  Άλλωστε πριν το μαχητικό τους

Συντάξεις: Τέλος Φεβρουαρίου η διπλή αύξηση – Ποιοι δικαιούνται μπόνους προσωπικής διαφοράς

Με την ολοκλήρωση της διαδικασίας καταβολής των αυξημένων συντάξεων, 1,7 εκατ. συνταξιούχοι είδαν μετά από 12 χρόνια επιπλέον ποσά στους λογαριασμούς τους. Η αύξηση «τρέχει» από 1/1/2023.  Ωστόσο, τα αναδρομικά του Ιανουαρίου θα πληρωθούν τέλη Φεβρουαρίου με τις συντάξεις Μαρτίου.

Πώς άλλαξε το αμυντικό δόγμα

Φέτος συμπληρώνονται 27 χρόνια από την κρίση των Ιμίων και πέρα από τη μνήμη των τριών στελεχών του Πολεμικού Ναυτικού, Χριστόδουλου Καραθανάση, Παναγιώτη Βλαχάκου και Έκτορα Γιαλοψού, που οι αξιωματικοί και υπαξιωματικοί των Ενόπλων Δυνάμεων κρατούν ζωντανή, στην Ιστορία έχει

Φιάσκο με το μαγικό φίλτρο Πανοραμίξ  κατανομής των οργανικών θέσεων των Λ/Φ στο Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ.

Ηρεμία επικρατεί στο Γαλατικό Χωριό των Λιμενικών παρά το γεγονός, ότι μειώθηκε και με την βούλα η εισαγωγή για το έτος 2023 των Λ/Φ κατά 40%. Φούσκα αποδείχθηκε και στην πράξη το «μαγικό φίλτρο» κατανομής των οργανικών θέσεων που κατασκεύασε