Στις 17 Δεκεμβρίου αναμένεται να ξεκινήσει στο Τριμελές Εφετείο Κακουργημάτων Καλαμάτας μία ακόμη δίκη για διακίνηση μεταναστών. Μεταξύ των τριών κατηγορουμένων, όμως, θα βρεθεί στο εδώλιο και μια ασυνήθιστη φιγούρα. Τη λένε Τάρα Μ., είναι 26 ετών και της αποδίδεται ενεργός ρόλος στην παράνομη μεταφορά δεκάδων ανθρώπων με ένα υπερφορτωμένο ιστιοφόρο. Αντίστοιχες διώξεις έχουν ασκηθεί στο παρελθόν και σε ανηλίκους, αλλά νομικοί που έχουν χειριστεί παρόμοιες υποθέσεις σε βάθος ετών δεν μπορούν να ανακαλέσουν πολλές περιπτώσεις στις οποίες εμπλέκονται γυναίκες.
Το ιστιοφόρο με τους 77 ανθρώπους ξεκίνησε το ριψοκίνδυνο ταξίδι του στις αρχές Αυγούστου από κάποιο σημείο στα τουρκικά παράλια, κοντά στην Αλικαρνασσό. Σε αυτό επέβαιναν κυρίως Αιγύπτιοι, μαζί με Ιρανούς και Σύρους, καθώς και λίγα άτομα από το Σουδάν και το Αφγανιστάν. Προορισμός τους ήταν η Ιταλία. Έπειτα από λίγες ημέρες πλεύσης, όμως, το σκάφος έμεινε από καύσιμα. Άνοιξε πανιά, αλλά δεν είχε σύμμαχο τον αέρα. Οι επιβάτες κάλεσαν σε βοήθεια. Στις 19.55 της 5ης Αυγούστου το Λιμεναρχείο Καλαμάτας ενημερώθηκε από το Ενιαίο Κέντρο Έρευνας και Διάσωσης του Λιμενικού Σώματος για το σήμα κινδύνου. Το ιστιοφόρο έπλεε ακυβέρνητο σε απόσταση 115 ναυτικών μιλίων νοτιοδυτικά της Πύλου, εντός ελληνικής περιοχής έρευνας και διάσωσης. Δόθηκε εντολή στο παραπλέον κρουαζιερόπλοιο «Odyssey of the Seas» να το εντοπίσει και να διασώσει τους επιβάτες. Αφού εκείνοι μεταφέρθηκαν σώοι στην Καλαμάτα, συνελήφθησαν τρία άτομα, ανάμεσά τους και η Ιρανή υπήκοος Τάρα.
Ένας από τους διασωθέντες υποστήριξε σε κατάθεσή του ότι εάν έφταναν στην Ιταλία θα έδιναν 8.000 ευρώ έκαστος στους διακινητές. Εάν κατέληγαν στην Ελλάδα η αμοιβή τους θα έπεφτε στις 4.500 ευρώ. Κατηγόρησαν την Τάρα πιθανολογώντας ότι «ήταν το κορίτσι» του χειριστή του ιστιοφόρου. «Σε όλη τη διάρκεια του ταξιδιού εμείς, οι επιβάτες, μέναμε στο εσωτερικό του σκάφους και μπορούσαμε για λίγα λεπτά να ανέβουμε στο κατάστρωμα να πάρουμε αέρα, ενώ αυτοί οι τρεις ήταν πάντα εκεί και ποτέ μαζί μας», κατέθεσε προανακριτικά ένας από τους διασωθέντες, αναφερόμενος στην 26χρονη και τους συγκατηγορουμένους της.
Απολογίες
Στη δική του απολογία ένας από τους κατηγορουμένους υποστήριξε ότι η Τάρα δεν είχε καμία σχέση μαζί τους. Ανέφερε ότι τη συνάντησε πρώτη φορά σε ξενοδοχείο της Αλικαρνασσού και ότι εκείνη του είπε πως είχε πληρώσει 8.000 ευρώ για το ταξίδι. Και η ίδια αρνείται οποιαδήποτε εμπλοκή της. «Είμαι αθώα, το μόνο που ζήτησα ήταν ένα καλύτερο μέλλον. Το μόνο που ήθελα ήταν να ταξιδέψω στην Ιταλία», υποστήριξε στη δική της απολογία.
«Θεωρώ δεδομένο ότι η ελληνική Δικαιοσύνη θα αποκαταστήσει την αδικία και θα κηρύξει αθώα την εντολέα μου. Αποτελεί θύμα, όχι μόνο των κυκλωμάτων διακινητών μεταναστών, αλλά και όσων απέτυχαν να διεκπεραιώσουν με επάρκεια την ποινική δικογραφία», δηλώνει στην «Κ» ο δικηγόρος της Ζαχαρίας Κεσσές.
Το δικαστήριο πάντως ενδέχεται να μη χρειαστεί να εξετάσει την ουσία όλων αυτών των ισχυρισμών. Ένα από τα πρωταρχικά ζητήματα που θα κληθεί για μία ακόμη φορά να κρίνει είναι αυτό της δικαιοδοσίας. Υπενθυμίζεται ότι τον περασμένο Μάιο το Τριμελές Εφετείο Καλαμάτας έπαυσε την ποινική δίωξη κατά εννέα Αιγυπτίων για το πολύνεκρο ναυάγιο της Πύλου, κρίνοντας ότι είναι αναρμόδιο να δικάσει την υπόθεση λόγω έλλειψης δικαιοδοσίας. Εκείνο το πλοίο δεν έφερε ελληνική σημαία και είχε βυθιστεί 47 ναυτικά μίλια νοτιοδυτικώς της Πύλου.
Αντίστοιχη κατάληξη είχε άλλη μία παρόμοια δίκη το 2023 στο Τριμελές Εφετείο Κακουργημάτων Ρόδου. Έξι άτομα, εκ των οποίων οι τέσσερις ήταν μέλη της ίδιας οικογένειας, είχε θεωρηθεί ότι είχαν διακριτούς ρόλους στο δρομολόγιο. Ένας φέρεται να ήταν ο καπετάνιος, άλλοι παρακολουθούσαν το στίγμα του πλοίου ή μοίραζαν τρόφιμα στους επιβάτες. Η βάρκα τους είχε αναχωρήσει από τον Λίβανο με 172 ανθρώπους πάνω και η μηχανή της έπαυσε να λειτουργεί 70 ναυτικά μίλια νοτιοανατολικά της Καρπάθου, σε διεθνή ύδατα. Όλοι διασώθηκαν από ένα φορτηγό πλοίο. Και σε αυτή την περίπτωση οι συνήγοροι των κατηγορουμένων υπέβαλαν στο δικαστήριο ένσταση περί έλλειψης διεθνούς δικαιοδοσίας, η οποία έγινε δεκτή.