Η εκτίναξη του λειτουργικού κόστους περνάει στις τιμές των ναύλων

Η προοπτική ένταξης ολόκληρης της νησιωτικής χώρας στο ευρωπαϊκό σύστημα εμπορίας ρύπων προοιωνίζεται νέες αυξήσεις

Διερευνώντας τους λόγους για τους οποίους τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια παραμένουν ακριβά σε σχέση με το πρόσφατο παρελθόν, διαπιστώνεται πως πέραν των καυσίμων, μια σειρά ολόκληρη από δεδομένα του λειτουργικού κόστους έχει αυξηθεί, σύμφωνα με τα στοιχεία
που έδωσε στην «Καθημερινή» ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας.

Κατ’ αρχάς, οι μισθοί και οι υπόλοιπες παροχές προς τους εργαζομένους έχουν αυξηθεί κατά 24% από το 2021. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι ο μισθός ενός επίκουρου (βοηθός θαλαμηπόλου) ανέρχεται το 2024 στα 2.404 ευρώ καθαρά, από 1.931 ευρώ το 2021. Παράλληλα οι τιμές ανταλλακτικών των μηχανών των πλοίων έχουν αυξηθεί κατά 8%, των αναλωσίμων των μηχανών κατά 25%, των ηλεκτρονικών ανταλλακτικών κατά 30% ενώ τα αναλώσιμα γέφυρας και καταστρώματος 16%, όσο και τα ανταλλακτικά και αναλώσιμα του ξενοδοχειακού τμήματος. Συνολικά το κόστος των ανταλλακτικών, των επισκευών και των συντηρήσεων στην ακτοπλοΐα εμφανίζεται αυξημένο κατά 14% την τελευταία τριετία.

Παράλληλα, οι 10 αυξήσεις επιτοκίων των τελευταίων ετών έχουν οδηγήσει τα χρηματοοικονομικά κόστη, δηλαδή το κόστος δανεισμού, 43% υψηλότερα. Αναφορικά με το κρίσιμα στοιχείο κόστους, αυτό των τιμών των καυσίμων, ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας επισημαίνει πως με βάση τα στοιχεία του Απριλίου οι προβλέψεις για το 2024 σε σχέση με το 2023 παρουσιάζουν αύξηση 5,8% για το βαρέλι
Brent, αύξηση 9% για τους τύπους καυσίμου HSFO και VLSFO (είναι οι τύποι καυσίμων που χρησιμοποιούν τα συμβατικά πλοία) και σταθερή ίδια τιμή για το MGO (ο τύπος καυσίμου που χρησιμοποιούν τα ταχύπλοα). Ωστόσο, σε έναν χρόνο από σήμερα και ειδικότερα από την 1η Μαΐου 2025 βάσει ευρωπαϊκού κανονισμού θα επιβληθεί η υποχρεωτική χρήση καυσίμων με μειωμένη μέγιστη περιεκτικότητα σε θείο 0,1% (MGO και ULSFO) στη Μεσόγειο, δηλαδή αύξηση σε σημερινές τιμές της τάξης του 35%.

Στην εξίσωση του κόστους των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων πρέπει να προστεθεί και η προοπτική ένταξης ολόκληρης της νησιωτικής χώρας στο ευρωπαϊκό σύστημα εμπορίας ρύπων στα τέλη του 2028. Ήδη τα δρομολόγια προς Ιταλία επιβαρύνονται με αυτό το κόστος, μέρος του οποίου περνάει στους επιβάτες και τους μεταφορείς, όπως άλλωστε και στην Κρήτη.

Η κυβέρνηση διά του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής επιχειρεί να μετριάσει κατά το δυνατόν τα κόστη μεταφοράς των νησιωτών, αλλά και των επισκεπτών της νησιωτικής χώρας, αφενός με την αύξηση τα τελευταία χρόνια των ποσών που χρηματοδοτούν συμβάσεις εκτέλεσης δημόσιας υπηρεσίας, των επιδοτήσεων δηλαδή για την εκτέλεση άγονων εμπορικά δρομολογίων, αλλά και με το μεταφορικό ισοδύναμο που δικαιούνται οι νησιώτες και οι νησιωτικές επιχειρήσεις, το οποίο έχει τη μορφή επιστροφής επί του καταβληθέντος τιμήματος του εισιτηρίου. Απαιτείται ωστόσο -και η σχετική εργασία έχει ξεκινήσει ο εξορθολογισμός των άγονων γραμμών, όπως έχει δηλώσει ο υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης, καθώς εκτιμάται ότι ένα σημαντικό μέρος των επιχορηγήσεων αυτών δεν χρησιμοποιείται όσο αποδοτικά θα μπορούσε. Σε περιπτώσεις μάλιστα στο παρελθόν εμφανίστηκαν επιδοτήσεις σε γραμμές που ήταν εμπορικά βιώσιμες, αναφέρουν χαρακτηριστικά από το υπουργείο, οι οποίες πλέον καταργήθηκαν.

Share:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΕ: Υιοθέτηση του 14ου πακέτου κυρώσεων ενάντια στη Ρωσία

Το Συμβούλιο των Υπουργών υιοθέτησε σήμερα (24/6) το 14ο πακέτο κυρώσεων σε βάρος της Ρωσίας. Η νέα δέσμη περιλαμβάνει περιοριστικά μέτρα για επιπλέον 116 άτομα και οντότητες που είναι υπεύθυνες για ενέργειες που υπονομεύουν ή απειλούν την εδαφική ακεραιότητα, την

Αναζήτηση πόρων για ακτοπλοΐα και short sea

Αντίθετα μετράει ο χρόνος για την ελληνική ακτοπλοΐα, αφού η ανάγκη ανανέωσης του στόλου με πλοία με χαμηλό περιβαλλοντικό αποτύπωμα είναι επιτακτική. Από το 2030 η εξαίρεση της ελληνικής ακτοπλοΐας (εκτός Κρήτης) από το σύστημα δικαιωμάτων εμπορίας ρύπων τελειώνει. Όπως επεσήμανε ο

Πέντε νεκροί από πνιγμό το τριήμερο

ΤΟ ΤΡΙΗΜΕΡΟ του Αγίου Πνεύματος είχε τραγική κατάληξη για λουομένους οι οποίοι βρέθηκαν στις παραλίες και υπό συνθήκες που αναμένεται να προσδιοριστούν από τη νεκροτομή κατέληξαν από πνιγμό. Αναλυτικότερα, οι ισχυροί άνεμοι που έπνεαν στην παραλία Ζούμπερι της Νέας Μάκρης

«Σκιές» στις συλλήψεις εμπρηστών

Ερωτήματα για την ορθότητα ορισμένων από τις έρευνες της Πυροσβεστικής για τον εντοπισμό των αιτίων πυρκαγιών και της σύλληψης των εμπρηστών προκύπτουν από τα πρόσφατα συμβάντα σε Βάρης – Κορωπίου, Ύδρα και Νάξο. Συγκεκριμένα, οι αναφορές για «εμπρηστή με μπιτόνι»

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΚΑΙΡΟΣ

Μετάβαση στο περιεχόμενο