Η επόμενη ημέρα της ναυτιλίας στην EE

Διεθνής ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής ναυτιλίας και πράσινη μετάβαση, οι δύο μεγάλες προκλήσεις

Οι μεγάλες προκλήσεις που αντιμετωπίζει η ευρωπαϊκή ναυτιλία, η οποία συνεισφέρει με €149 δισ. στο ευρωπαϊκό ΑΕΠ, θα συζητηθούν στο European Shipping Summit που πραγματοποιείται αύριο και μεθαύριο στις Βρυξέλλες. Το πανευρωπαϊκό συνέδριο διοργανώνουν οι διεθνείς ναυτιλιακές ενώσεις που εκπροσωπούν όλους τους ναυτιλιακούς κλάδους, όπως είναι ECSA (φορτηγός ναυτιλία), Interferry (ακτοπλοΐα), CLΙA (κρουαζιέρα), ECASBA (ναυλομεσίτες) αλλά και των ναυτικών (ETF).

Ο θεμελιώδης ρόλος της ναυτιλίας στην εξασφάλιση της ενεργειακής ασφάλειας της Ευρώπης και της αποτελεσματικής λειτουργίας της εφοδιαστικής αλυσίδας είναι από τα σημαντικότερα θέματα που θα απασχολήσουν το συνέδριο. Επίσης κυρίαρχο ζήτημα είναι η διατήρηση
και ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής ναυτιλίας, έναντι άλλων ναυτιλιακών δυνάμεων κυρίως από την Άπω Ανατολή. Ακόμη η ενεργειακή μετάβαση σε μια ναυτιλία χωρίς άνθρακα, η ενίσχυση του ανθρώπινου δυναμικού του ναυτιλιακού κλάδου, καθώς χωρίς ναυτικούς δεν υπάρχει ναυτιλία, και η ψηφιακή μετάβαση εντάσσονται στην ατζέντα του συνεδρίου, αναφέρει στα «ΝΕΑ» ο γενικός γραμματέας της ένωσης των εφοπλιστικών φορέων των χωρών – μελών της ΕΕ κ. Σωτήρης Ράπτης.

Η ναυτιλία επιτελεί έναν σημαντικό στρατηγικό ρόλο στην ευρωπαϊκή οικονομία και οι εφοπλιστικές ενώσεις θέλουν ο ρόλος αυτός να αναγνωριστεί και να αναδειχθεί από τις πολιτικές της ΕΕ ώστε να διατηρηθεί η ανταγωνιστικότητά της έναντι άλλων ναυτιλιακών δυνάμεων. Ειδικά σήμερα που η ΕΕ δρομολόγησε το Green Deal Industrial Plan (GDIP) στην προσπάθειά της να αυξήσει ριζικά την παραγωγή νέων τεχνολογιών και πράσινων προϊόντων, είναι ιδιαίτερα σημαντικό να τονιστεί ότι η υλοποίηση αυτής της πολιτικής δεν
μπορεί να γίνει χωρίς μια ευρωπαϊκή ναυτιλία πρωταγωνίστρια και ανταγωνιστική στο διεθνές οικονομικό σκηνικό. Η ναυτιλία προσβλέπει στην υλοποίηση του GDIP για την ανάπτυξη εναλλακτικών, ασφαλών και αποκλειστικών για τη ναυτιλία καυσίμων το συντομότερο δυνατό, καθώς αποτελεί το κλειδί για την επιτυχία του σκοπού τής εν λόγω πρωτοβουλίας, σημειώνει η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών στην ετήσια
έκθεσή της. Είναι ζωτικής σημασίας να διασφαλιστεί η διεθνής ανταγωνιστικότητα της ναυτιλίας της ΕΕ, καθώς είναι εκτεθειμένη σε σκληρό
παγκόσμιο ανταγωνισμό, τονίζει ΕΕΕ η οποία θα εκπροσωπηθεί στα πάνελ του συνεδρίου από τον κ. Δημήτρη Φαφαλιό, γενικό της γραμματέα και πρόεδρο της Intecargo.

Προοπτικές

Η αναγνώριση του αναντικατάστατου ρόλου της ναυτιλίας από τα θεσμικά όργανα της ΕΕ και η αναβάθμισή της στην πολιτική ατζέντα της ΕΕ είναι επίσης απαραίτητες προϋποθέσεις τόσο για την επιτυχία του GDIP όσο και για τη διασφάλιση προοπτικών ανάπτυξης της Ευρώπης, συμπεριλαμβανομένης της ενεργειακής αυτονομίας και ασφάλειάς της.

Επισημαίνεται ότι η ναυτιλία διαδραματίζει καίριο ρόλο για την ευρωπαϊκή οικονομία, όπως αναγνωρίζει και ο κοινοτικός κανονισμός για τη
χρήση ανανεώσιμων καυσίμων και καυσίμων χαμηλών ανθρακούχων εκπομπών στις θαλάσσιες μεταφορές. Οι ναυτιλιακές μεταφορές συμβάλλουν περίπου στο 75% του όγκου του εξωτερικού εμπορίου της ΕΕ και στο 31% του όγκου του εσωτερικού εμπορίου της ΕΕ, και αποτελούν ουσιαστική συνιστώσα του ευρωπαϊκού συστήματος μεταφορών. Επιπλέον, περισσότερο από τα δύο τρίτα (68,5%, 135 δισεκατομμύρια τονοχιλιόμετρα) των εμπορευματικών μεταφορών της ΕΕ αντιπροσώπευαν το 2021 οι θαλάσσιες μεταφορές στην Ευρώπη,
σύμφωνα με τη Eurostat.

Σύμφωνα με σχετική μελέτη της ECSA (2020), η ναυτιλιακή βιομηχανία της ΕΕ άμεσα απασχολεί 685.000 άτομα και συνεισφέρει άμεσα στο
ευρωπαϊκό ΑΕΠ σχεδόν €54 δισ. κατά τη διάρκεια του 2018.

Με τη συμπερίληψη της εφοδιαστικής αλυσίδας η έμμεση συνεισφορά της ναυτιλίας στην απασχόληση είναι πάνω από 2,0 εκατομμύρια θέσεις εργασίας.

Επίσης η συνολική συμβολή του κλάδου στο ευρωπαϊκό ΑΕΠ, συμπεριλαμβανομένης της αλυσίδας εφοδιασμού και των επιπτώσεων των δαπανών των εργαζομένων, εκτιμάται στα €149 δισ., ενώ με €78.000 ανά εργαζόμενο η παραγωγικότητα στη ναυτιλία της ΕΕ στη βιομηχανία παραμένει πάνω από τον μέσο όρο της ΕΕ (€63.000).

Η μελέτη της ECSA αναφέρει, τέλος, ότι για κάθε €1 εκατ. ΑΕΠ που δημιουργεί η ναυτιλιακή βιομηχανία δημιουργούνται άλλα €1,8 εκατ. ευρύτερα στην οικονομία της ΕΕ.

Share:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τα «γεύματα αγάπης» στους Λιμενικούς και ο πονηρός πολιτευτής

Ιδιαίτερη αίσθηση προκάλεσε στην μεγάλη πλειοψηφία των  στελεχών του Λιμενικού Σώματος,  η πρωτοβουλία που ανέλαβε η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Ναυτιλίας για να εκφράσει το ενδιαφέρον της για τους υπηρετούντες στα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου τις Άγιες Ημέρες του Πάσχα.

«Αντίδοτο» για τα Rafale εξακολουθεί να ψάχνει η Τουρκία: Ανοιχτό το ενδιαφέρον για Typhoon Eurofighter

*Του Κώστα Σαρικά Παρά την απόκτηση 40 καινούργιων μαχητικών F-16 Viper και την αναβάθμιση ακόμη 79 στην ίδια διαμόρφωση φαίνεται ότι τα Rafale της Πολεμικής μας Αεροπορίας εξακολουθούν να παραμένουν ο μεγάλος «πονοκέφαλος» της Άγκυρας. Πόσο μάλλον όταν η πολιτική και στρατιωτική

Επιχείρηση «ΑΣΠΙΔΕΣ»: «Δεν είναι αρκετά τα πλοία», προειδοποιεί ο Υποναύαρχος Γρυπάρης

Μετά την απόσυρση της γερμανικής φρεγάτας Hessen, η ευρωπαϊκή επιχείρηση «ΑΣΠΙΔΕΣ» (EUNAVFOR ASPIDES) στην Ερυθρά Θάλασσα θα δυσκολευτεί να φέρει εις πέρας τις αποστολές της. Σύμφωνα με όσα αναφέρει η γερμανική εφημερίδα «Spiegel», ο Έλληνας διοικητής της επιχείρησης, υποναύαρχος Βασίλειος Γρυπάρης ,

Η πολιτική οικονομία της δημογραφικής παρακμής

I. Δύο προσεγγίσεις για την σχέση δημογραφίας και ανάπτυξης Στην οικονομική φιλολογία η μελέτη των σχέσεων μεταξύ δημογραφίας και ανάπτυξης είναι περιορισμένη. Οι υφιστάμενες εργασίες δεν είναι πολλές και, πέραν από την κλασσική θεωρία του «δημογραφικού μερίσματος» (demographic dividend) έχουν

Μετάβαση στο περιεχόμενο