Η καταραμένη αναδιανομή

Η αναδιανομή δεν ήταν απλώς μια φορολογική πρακτική

Η ρύθμιση για την επιπλέον φορολογία στα υπερκέρδη των διυλιστηρίων, που ακολουθεί κατευθύνσεις που έχουν συζητηθεί και σε ευρωπαϊκό επίπεδο, ήρθε να υπενθυμίσει μια «ξεχασμένη» για δεκαετίες οικονομική πρακτική που κάποτε θεωρήθηκε η βάση της δυνατότητας να υπάρξει κοινωνικό κράτος, άμβλυνση των κοινωνικών ανισοτήτων και προσπάθεια για έναν δικαιότερο κόσμο: την αναδιανομή.

Η αναδιανομή δεν ήταν απλώς μια φορολογική πρακτική. Ηταν η συνολικότερη πεποίθηση ότι μια ανεξέλεγκτη οικονομία της αγοράς στο τέλος οδηγεί σε ολοένα και μεγαλύτερη συσσώρευση πλούτου στη μία μεριά και φτώχεια στην άλλη πλευρά της κοινωνικής ιεραρχίας. Ως απάντηση θεωρήθηκε ότι ένα μέρος του κοινωνικού πλεονάσματος έπρεπε να αναδιανέμεται συμβάλλοντας στη μείωση των ανισοτήτων και υποστηρίζοντας την οικοδόμηση των θεσμών της κοινωνικής συνοχής.

Η αναδιανομή πολεμήθηκε και χρειάστηκε η ισχυρή παρουσία του ιστορικού εργατικού κινήματος, σε συνδυασμό με τον φόβο της κοινωνικής ανατροπής για να κατοχυρωθεί ως πρακτική και όχι πάντα στον ίδιο βαθμό. Γι’ αυτόν τον λόγο και αποτέλεσε εξαρχής σημαία του αναδυόμενου νεοφιλελευθερισμού η αναίρεση των πρακτικών αναδιανομής, η λογική των λιγότερων φόρων, και η φαντασιακή προβολή ότι αρκεί η οικονομική μεγέθυνση, ώστε να περισσέψει κάτι και για όσους βρίσκονται «από κάτω», προβολή που διαψεύδεται οικτρά τις τελευταίες δεκαετίες από το γεγονός ότι οι κοινωνίες έγιναν περισσότερο και όχι λιγότερο άνισες, στοιχείο που αποτυπώθηκε, εκτός όλων των άλλων, και στην άνιση ευαλωτότητα απέναντι στην πανδημία.

Οσο για το εάν η αναίρεση των πρακτικών αναδιανομής οδήγησε σε αύξηση της επένδυσης, νομίζω ότι ο τρόπος που παγκοσμίως καταγράφεται μια υπερδιόγκωση της χρηματοπιστωτικής σφαίρας, τροφοδοτημένη σε μεγάλο βαθμό από πλούτο δεν αναζητά παραγωγική επένδυση, αλλά άμεση και γρήγορη κερδοφορία (και κερδοσκοπία), συμβάλλοντας, πέραν όλων των άλλων, σε «φούσκες» που ενέχουν τον κίνδυνο διόρθωσης που μπορεί να μετατραπεί σε ύφεση και ανεργία (το 2008 δεν είναι τόσο μακρινό), προσφέρει αρκετά επιχειρήματα περί του αντιθέτου.

Share:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Παραχώρηση αιγιαλών και παραλιών: Οι αλλαγές που φέρνει ο ν. 5092/2024*

Στοχεύοντας στη μεγαλύτερη διαφάνεια των διαγωνισμών παραχώρησης μέσω κεντρικής ηλεκτρονικής διαδικασίας και την υψηλότερη αποτελεσματικότητα των ελέγχων μέσω της αξιοποίησης της σύγχρονης τεχνολογίας σε συνδυασμό με την αυστηροποίηση των ποινών, προσπαθεί να αντιμετωπίσει διαχρονικές παθογένειες. Από την άλλη, όμως, έχει

Οι θέσεις της CLIA για τη θαλάσσια συνδεσιμότητα

Στη συνάντηση, ο κ. Vago εξέφρασε την αλληλεγγύη του κλάδου της κρουαζιέρας προς τον ευρύτερο ναυτιλιακό τομέα στον κορυφαίο στόχο της διασφάλισης της ασφάλειας των ναυτικών, λαμβάνοντας υπόψη τις τρέχουσες απειλές στην Ερυθρά Θάλασσα και αλλού. Η CLIA ανέδειξε την

Ανώτατο Ειδικό Δικαστήριο: Συζητήθηκε η περικοπή των δώρων στους συνταξιούχους

Ειδικότερα, η κυρία Σταυρουλάκη έθεσε ζήτημα αν πράγματι υπάρχει θέμα αντιθέτων αποφάσεων (δηλαδή θέμα παραδεκτού) μεταξύ των αποφάσεων του ΣτΕ και του Α.Π., καθώς το κάθε ένα από αυτά τα δύο δικαστήρια επελήφθη επί διαφορετικών νομοθετικών δεδομένων. Κατά την εισηγήτρια, τον Α.Π. τον

Χούθι: «Έχουμε επιτεθεί σε περισσότερα από 100 πλοία του εχθρού»

Οι αντάρτες Χούθι της Υεμένης επιτέθηκαν σε περίπου 100 πλοία «που συνδέονταν με τον εχθρό», δηλαδή το Ισραήλ, στην Ερυθρά Θάλασσα και τον Κόλπο του Άντεν, αφότου ξεκίνησαν τις επιχειρήσεις τους σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους Παλαιστίνιους της Λωρίδας της

Μετάβαση στο περιεχόμενο