Σύμφωνα με μετάδοση του CNBC, το 40% της συνολικής κυκλοφορίας εμπορευματοκιβωτίων των ΗΠΑ ταξιδεύει μέσω της Διώρυγας του Παναμά κάθε χρόνο και συνολικά 270 δισεκατομμύρια δολάρια σε φορτίο ετησίως. Οι ΗΠΑ και η Κίνα είναι οι κορυφαίοι χρήστες της Διώρυγας του Παναμά και ο ρόλος της στην παγκόσμια ναυτιλία έχει αυξηθεί τα τελευταία χρόνια λόγω της διατάραξης των παγκόσμιων αλυσίδων εφοδιασμού. Τα έσοδα της Αρχής Διώρυγας του Παναμά έφτασαν τα 3,38 δισεκατομμύρια δολάρια πέρυσι, παρά τις συνθήκες ξηρασίας, και τα έσοδα αυξάνονται κάθε χρόνο από το 2017.
Μαζική παύση κινεζικών εξαγωγών προς ΗΠΑ λόγω δασμών
Η αβεβαιότητα του εμπορικού πολέμου και ο δασμός 145% του Τραμπ στα κινεζικά αγαθά – ο οποίος θα αρχίσει να πλήττει τα αγαθά που φθάνουν από την Κίνα στα λιμάνια των ΗΠΑ στις 27 Μαΐου με βάση τις τέσσερις έως έξι εβδομάδες που χρειάζονται τα θαλάσσια φορτία για να φθάσουν στις ΗΠΑ από την Ασία – έχει ήδη οδηγήσει σε μια μαζική παύση των αμερικανικών εισαγωγών που κατευθύνονται από την Κίνα. Σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας πληροφόρησης για την εφοδιαστική αλυσίδα Project44, υπήρξε αύξηση 300% στις κενές αποπλεύσεις (ακυρωμένα φορτηγά πλοία) από την Κίνα προς τις Ηνωμένες Πολιτείες από την ανακοίνωση των λεγόμενων δασμών της «Ημέρας Απελευθέρωσης» του Τραμπ στις 2 Απριλίου.
Τα λιμάνια της δυτικής ακτής των ΗΠΑ έχουν ήδη πληγεί και ο αντίκτυπος στα λιμάνια της ανατολικής ακτής αναμένεται να αυξηθεί, με την απόσυρση των πλοίων να είναι αποτέλεσμα της μείωσης των παραγγελιών κατασκευής για τα κινεζικά εργοστάσια: λιγότερα προϊόντα που κατασκευάζονται μεταφράζονται σε λιγότερα εμπορευματοκιβώτια για τους ωκεανομεταφορείς.
Ζημιές στα έσοδα της Διώρυγας του Παναμά- Οι κατηγορίες Τραμπ
Για την εμπορική διαδρομή από την Ασία προς την Ανατολική Ακτή της Βόρειας Αμερικής, η Sea-Intelligence έχει καταγράψει αθροιστικά κενή χωρητικότητα 261.822 μονάδων ισοδύναμων είκοσι ποδιών (TEUs.) κατά τις τελευταίες έξι εβδομάδες. Αυτή η μείωση των εμπορευματοκιβωτίων και των πλοίων μπορεί να επηρεάσει τα έσοδα της Διώρυγας του Παναμά. Η Διώρυγα του Παναμά κερδίζει τα χρήματά της από τον αριθμό των διελεύσεων πλοίων και των εμπορευματοκιβωτίων που διακινούνται μέσω της πλωτής οδού.
«Δεδομένου ότι σχεδόν το 75% του φορτίου μας κατευθύνεται προς ή από τις Ηνωμένες Πολιτείες, οποιαδήποτε ύφεση παγκοσμίως ή στις Ηνωμένες Πολιτείες θα επηρεάσει με κάποιο τρόπο τη Διώρυγα του Παναμά», δήλωσε ο Boris Moreno, αντιπρόεδρος των επιχειρήσεων της Αρχής Διώρυγας του Παναμά. «Αυτό είναι σίγουρο».
Ένα από τα «Επτά Θαύματα του Σύγχρονου Κόσμου», σύμφωνα με την Αμερικανική Εταιρεία Πολιτικών Μηχανικών, η διώρυγα έχει γίνει αλεξικέραυνο αντιπαράθεσης τα τελευταία χρόνια στη μάχη για την παγκόσμια κυριαρχία μεταξύ των ΗΠΑ και της Κίνας. Ο Τραμπ έχει υποστηρίξει ότι τα βασικά λιμάνια της διώρυγας ελέγχονται από την Κίνα και έχει απειλήσει να επαναφέρει τον έλεγχο των ΗΠΑ στη διώρυγα, κατηγορώντας τον Παναμά ότι χρεώνει υπερβολικές τιμές. Η Κίνα, μαζί με την κυβέρνηση του Παναμά, έχουν αρνηθεί τους ισχυρισμούς αυτούς.
Ο υπουργός Εξωτερικών Μάρκο Ρούμπιο και ο υπουργός Άμυνας Πιτ Χέγκσεθ επισκέφθηκαν αμφότεροι αξιωματούχους της κυβέρνησης του Παναμά τους τελευταίους μήνες.
Πέφτει ο Παναμάς στην αγκαλιά της Κίνας;
«Νομίζω ότι ο Παναμάς τα τελευταία πέντε χρόνια πλησιάζει όλο και περισσότερο στην Κίνα και απομακρύνεται από τις Ηνωμένες Πολιτείες», δήλωσε ο ομοσπονδιακός επίτροπος Ναυτιλίας Louis Sola σε συνέντευξή του στο CNBC νωρίτερα φέτος. «Είδα την Κίνα και τη Βραζιλία να αφαιρούν 20 δισεκατομμύρια δολάρια με απευθείας συμβάσεις. Πρέπει σίγουρα να έχουμε τουλάχιστον ένα παιχνίδι εκεί».
Ο Ricaurte Vasquez, διαχειριστής της Αρχής Διώρυγας του Παναμά, δήλωσε στο CNBC ότι με τις ΗΠΑ να είναι η μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου, εξετάζει τις ανησυχίες του Trump.
«Ό,τι λέγεται στην Ουάσινγκτον έχει αντίκτυπο παντού», δήλωσε ο Vasquez. «Προσπαθούμε να παραμείνουμε ψύχραιμοι, ήρεμοι και συγκεντρωμένοι».
Και πρόσθεσε: «Δεν είναι αλήθεια ότι μας διοικούν Κινέζοι. Δεν είναι αλήθεια ότι διαφοροποιούμε τις τιμές. Δεν είναι αλήθεια ότι 38.000 άνθρωποι πεθαίνουν κατά την κατασκευή της διώρυγας του Παναμά. Όλοι όσοι θέλουν να ταξιδέψουν περνούν από τη διώρυγα του Παναμά. Και είμαστε ανοιχτοί στον κόσμο. Αυτή είναι η συνθήκη ουδετερότητας. Πρέπει να παραμείνουμε ανοιχτοί».
Τον Μάρτιο, ένας επενδυτικός όμιλος με επικεφαλής την αμερικανική εταιρεία BlackRock ανακοίνωσε ότι προσπαθεί να αγοράσει δύο λιμάνια στα δύο άκρα της διώρυγας, καθώς και περίπου 40 άλλα από την εταιρεία CK Hutchison με έδρα το Χονγκ Κονγκ. Η έκβαση αυτής της συμφωνίας παραμένει ασαφής.
Πηγή: Reporter.gr