Κάποιος να μαζέψει τους κήρυκες του σκοταδισμού

Η Εκκλησία πρέπει να αποφασίσει εάν θέλει να παίξει το ρόλο της «θρησκευτικής ακροδεξιάς»

Ο θόρυβος γύρω από τις δηλώσεις του τιτουλάριου Μητροπολίτη Δωδώνης μόνο αδικαιολόγητος δεν ήταν.

Γιατί δεν διατύπωσε κάποιες πάγιες θέσεις της εκκλησίας.

Έκανε ένα κήρυγμα μισογυνισμού, που δεν διορθώνεται από την επανορθωτική δήλωση που έκανε μετά.

Όμως, εγώ δεν θέλω να ασχοληθώ απλώς με το τι είπε ένας ηλικιωμένος ιεράρχης.

Πιστεύω ότι αναδεικνύεται ένα συνολικότερο ζήτημα για το πώς βλέπει η Εκκλησία το ρόλο της στον 21ο αιώνα.

Και ο λόγος είναι ότι αυτή τη στιγμή παρατηρούμε δύο αντιφατικές αλλά και με έναν τρόπο συμπληρωματικές τάσεις.

Από τη μια ο κόσμος αλλάζει σε όλες τις πλευρές του: αλλάζουν οι μορφές παραγωγής, οι συνήθειες, η αισθητική, οι παραλλαγές διαπροσωπικών σχέσεων, οι οικογένειες. Διευρύνεται η ανοχή μας στη διαφορετικότητα. Κατανοούμε ότι η ζωή είναι ένα «ουράνιο τόξο».

Από την άλλη, το θρησκευτικό συναίσθημα γενικά δεν υποχωρεί. Οι άνθρωποι εξακολουθούν να αναζητούν υπαρξιακή διέξοδο στην πίστη.

Η Εκκλησία στηρίζεται στην πίστη, όμως αυτή κανονικά συνδυάζεται με ένα συντηρητικό πρότυπο ζωής, που ίσως σε πλευρές του να μην φαίνεται συμβατό με το πώς ορίζουμε τον σύγχρονο τρόπο ζωής και τα δικαιώματα των ανθρώπων μέσα σε αυτόν.

Αυτό εκ των πραγμάτων γεννά το ερώτημα μιας δύσκολης ισορροπίας ανάμεσα στο να μην χάσει την επαφή της με έναν κόσμο που αλλάζει και να διατηρήσει την εσωτερική συνοχή της. Σε τελική ανάλυση υπαρξιακή επιλογή είναι η πίστη όχι απλώς «ταυτότητα».

Σε αυτό το τοπίο γεννιούνται διάφοροι «πειρασμοί».

Και ένας από αυτούς είναι να επιλεγεί ένας δρόμος που μπορεί να περιγραφεί ως «θρησκευτική ακροδεξιά».

Το βλέπουμε με άλλα δόγματα στο εξωτερικό: το πιο χαρακτηριστικό είναι οι Ευαγγελικοί Χριστιανοί στις ΗΠΑ που είναι ο σκληρός πυρήνας της εκλογικής βάσης του Τραμπισμού και έχουν ρίξει το βάρος τους και υπέρ της απαγόρευσης των αμβλώσεων και υπέρ της οπλοκατοχής.

Κάτι τέτοιο είναι το τελευταίο που χρειαζόμαστε σε μια κοινωνία όπως η ελληνική.

Κανείς δεν ζητά από την Εκκλησία να αλλάξει απόψεις ή να τροποποιήσει το δόγμα.

Οι πιστοί έχουν το δικαίωμα να αποδέχονται τις δεσμεύσεις που η πίστη επιβάλλει, παρότι όλοι ξέρουμε ότι στην πράξη η Εκκλησία είναι πιο συγχωρητική και ανοιχτόκαρδη.

Όμως, δεν μπορεί σήμερα η Εκκλησία να δοκιμάσει να παρέμβει σε ζητήματα που έχουν κλείσει οριστικά και αμετάκλητα για την ελληνική κοινωνία και την έννομη τάξη, είτε πρόκειται για τις αμβλώσεις και το δικαίωμα των γυναικών στο σώμα τους είτε για τον εκσυγχρονισμό του οικογενειακού δικαίου.

Δεν της αναλογεί ο ρόλος ενός νεοσυντηρητικού και νεοσκοταδιστικού λόμπι.

Δεν ταιριάζει στο βαθύ της ρίζωμα στην ελληνική κοινωνία και το πώς έχει αποτελέσει παράγοντα αλληλεγγύης και κοινωνικής συνοχής.

Λόγο αγάπης πρέπει να έχει και όχι μίσους.

Λευτέρης Χαραλαμπόπουλος

Share:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Ελλάδα είναι η 22η διπλωματική δύναμη στον κόσμο – Οι 10 κορυφαίες χώρες

Η Ελλάδα καταλαμβάνει την 22η θέση παγκοσμίως μεταξύ των χωρών με τη μεγαλύτερη διπλωματική ισχύ, σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Δείκτη Διπλωματίας 2024 που καταρτίζει το  Ινστιτούτο Lowy της Αυστραλίας. Η έκθεση απεικονίζει τα διπλωματικά δίκτυα 66 χωρών και εδαφών της Ασίας,

Πώς έφθασε η ΕΛ.ΑΣ. στα ίχνη των δέκα – Το DNA, οι σημειώσεις και οι «γκάφες»

Στις 19 Ιανουαρίου 2024, λίγα εικοσιτετράωρα πριν από την έκρηξη βόμβας στο υποκατάστημα της Εθνικής Τράπεζας στα Πετράλωνα, δύο από τους πρόσφατα συλληφθέντες για τρομοκρατία ακούγονται να λένε σε μεταξύ τους συνομιλία: «Να πας να το μπουμπουνίσεις, να κάτσεις να

Γιατί ο Φεβρουάριος έχει 29 μέρες, φέτος;

Χωρίς δίσεκτα έτη, το χειμερινό ηλιοστάσιο θα έπεφτε τον Ιούνιο. Αυτό θα συνέβαινε επειδή ο χρόνος περιστροφής της Γης γύρω από τον Ήλιο δεν διαρκεί ακριβώς 365 ημέρες. Σύμφωνα με τις μετρήσεις της NASA, το ηλιακό έτος (περιστροφή Γης περί

ΑΑΔΕ: Στενεύουν τα περιθώρια λαθρεμπορίας καυσίμων – Νέα ψηφιακά εργαλεία φορολογικής εποπτείας τίθενται σε λειτουργία

Την έναρξη ηλεκτρονικής παραλαβής στο σύστημα Εισροών-Εκροών των δεδομένων από τις Φορολογικές Αποθήκες και τις Αποθήκες Τελωνειακής Αποταμίευσης και τη λειτουργία της ψηφιακής εφαρμογής Μητρώου Δεξαμενών Ενεργειακών Προϊόντων Πλωτών Μέσων (Δεξαμενοπλοίων) ανακοίνωσε η ΑΑΔΕ. Συγκεκριμένα, με εγκυκλίους του διοικητή της ΑΑΔΕ,

Μετάβαση στο περιεχόμενο