Κατά 9% αυξήθηκε το 2023 η αξία της ελληνικής ναυτιλίας

Η ελληνική ναυτιλία διατήρησε και το 2023 τη θέση της μεταξύ των κορυφαίων στόλων παγκοσμίως. Σύμφωνα με πρόσφατη ανάλυση της Veson Nautical, η αξία του ελληνόκτητου στόλου ανήλθε σε 169 δισ. δολάρια, από 156 δισ. δολάρια το 2022, σημειώνοντας ετήσια αύξηση κατά 9%. Κατατάσσεται στην τρίτη θέση με βάση την αξία των πλοίων, με την Ιαπωνία και την Κίνα να καταλαμβάνουν την πρώτη και τη δεύτερη θέση, με 206,3 και 204 δισ. δολάρια αντίστοιχα.

Βασικός λόγος της διαφοράς αυτής είναι η απουσία ελληνικών εταιρειών από την κατηγορία των μικρών φορτηγών πλοίων, όπου π.χ. η Ιαπωνία διατηρεί στόλο ύψους άνω των 7 δισ. δολαρίων. Επίσης, η ελληνική ναυτιλία παραδοσιακά επένδυε λιγότερο σε πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Έτσι, τα ελληνικά πλοία αυτής της κατηγορίας είναι αξίας 10 δισ. δολαρίων, έναντι 42,6 δισ. δολαρίων της Κίνας και 26,4 δισ. δολαρίων της Ιαπωνίας. Αμφότερες οι χώρες είναι εκ των ηγετών στις εξαγωγές προϊόντων μέσω κοντέινερ, επομένως είναι φυσιολογικό να έχουν και τις αντίστοιχες ναυτιλιακές εταιρείες, όπως π.χ. η Cosco της Κίνας και οι NYK, Mitsui O.S.K. Lines και K-Line της Ιαπωνίας.

Στον αντίποδα, οι Έλληνες εφοπλιστές διατηρούν τα σκήπτρα στην κατηγορία των δεξαμενόπλοιων, ελέγχοντας στόλο αξίας 69,5 δισ. δολαρίων, έναντι 47,4 δισ. δολαρίων της Κίνας και 38,4 δισ. δολαρίων της Ιαπωνίας. Επίσης, η ελληνική ναυτιλία ελέγχει και τον δεύτερο ακριβότερο στόλο πλοίων μεταφοράς LNG παγκοσμίως με 143 πλοία αξίας 31,1 δισ. δολαρίων, μέγεθος που πρόκειται να αυξηθεί σημαντικά τα επόμενα χρόνια, μετά και τις πρόσφατες επενδύσεις του ομίλου του κ. Ευάγγελου Μαρινάκη στην αγορά αυτήν. Στην κορυφή βρίσκεται προς το παρόν η Ιαπωνία, με πλοία LNG αξίας 37,8 δισ. δολαρίων. Όσον αφορά τα φορτηγά πλοία, η Ελλάδα κατατάσσεται στην τρίτη θέση με πλοία αξίας 49,5 δισ. δολαρίων.

Οι προοπτικές της ελληνικής ναυτιλίας

Όσον αφορά τις προοπτικές της ναυλαγοράς το 2024, η εικόνα εμφανίζεται διαφορετική, ανάλογα με τις επιμέρους αγορές. Για παράδειγμα, σύμφωνα με τους ειδικούς, η ανοδική πορεία των δεξαμενόπλοιων φαίνεται πως θα συνεχιστεί και το επόμενο διάστημα, λόγω της έλλειψης τονάζ. Στον αντίποδα, οι ναύλοι των φορτηγών πλοίων ενδέχεται να πιεστούν προς τα κάτω, λόγω μιας πιθανής κάμψης της ζήτησης.

Όπως αναφέρει η BIMCO στην πρόσφατη τριμηνιαία της ανάλυση, η προσφορά φορτηγών πλοίων προβλέπεται ότι θα αυξηθεί κατά 1%-2% φέτος, αλλά και το 2025, αλλά η ζήτηση δεν θα αυξηθεί με τον ίδιο ρυθμό. Συγκεκριμένα, η ζήτηση αναμένεται να αυξηθεί κατά 0,5%-1,5% φέτος και 1%-2% του χρόνου. Στο πλαίσιο αυτό, η εκτίμηση των αναλυτών της BIMCO είναι ότι η αγορά θα παραμείνει στο ίδιο επίπεδο (με τις σχετικές διακυμάνσεις φυσικά) που ήταν και το 2023.

Ο κύριος λόγος για τη μειωμένη ζήτηση φορτίων είναι η μείωση της ζήτησης άνθρακα, που αποτελεί τη δεύτερη μεγαλύτερη κατηγορία φορτίων, μετά το σιδηρομετάλλευμα. Καθώς οι περισσότερες χώρες προχωρούν σε σταδιακή απεξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα, περιορίζουν τη χρήση άνθρακα και λιγνίτη, με αποτέλεσμα να μειώνεται αντίστοιχα και η ζήτηση των σχετικών φορτίων, επηρεάζοντας έτσι τη ναυλαγορά. Σημαντικό ρόλο θα διαδραματίσει και η πορεία της οικονομίας της Κίνας, η οποία προς το παρόν δεν φαίνεται ικανή να επιστρέψει σε επιτάχυνση του ρυθμού της οικονομικής ανάπτυξης, λόγω της κρίσης στην αγορά ακινήτων, που επίσης λειτουργεί αρνητικά για τη ζήτηση πρώτων υλών κι επομένως και πλοίων για να τα μεταφέρουν.

Από την άλλη πλευρά, ο στόλος των φορτηγών πλοίων έχει αρχίσει να αυξάνεται, έστω και λίγο, σε σχέση με το χαμηλό των προηγούμενων ετών. Για το 2024, η BIMCO προβλέπει ότι ο παγκόσμιος στόλος των φορτηγών πλοίων θα αυξηθεί κατά 2,7%, ενώ για το 2025 η αύξηση αναμένεται να αγγίξει το 1,9%. Ωστόσο, είναι πιθανό τελικά το ποσοστό της αύξησης αυτής να περιοριστεί στην πράξη, σε 1%-2%, τόσο για φέτος όσο και για το 2025, εξαιτίας της μείωσης της μέσης ταχύτητας πλεύσης.

«Πρωταθλητισμός» για τα δεξαμενόπλοια

Σε πρόσφατη ανάλυσή του, ο μεγαλύτερος νηογνώμονας παγκοσμίως, η ολλανδική DNV, αναφέρει ότι τα επόμενα χρόνια θα είναι ιδιαίτερα κερδοφόρα για τα δεξαμενόπλοια, συνεχίζοντας τη θετική πορεία που ξεκίνησε από το ξέσπασμα του πολέμου στην Ουκρανία και μετά. Η εξέλιξη αυτή είχε αποτέλεσμα να ανασχεδιαστεί ο «χάρτης» των θαλάσσιων ροών πετρελαίου και πετρελαιοειδών, εξαιτίας των κυρώσεων που επιβλήθηκαν και άλλαξαν τους συσχετισμούς, με την ΕΕ να υποχρεώνεται να εισάγει πετρέλαιο από αγορές που βρίσκονται πιο μακριά κι απαιτούν κυρίως πλοία για τη μεταφορά.
Την ίδια περίοδο, η προσφορά τονάζ παραμένει χαμηλή, κάτι που ωθεί τους ναύλους προς τα πάνω.

Ένας ακόμα παράγοντας που λειτουργεί υπέρ της περαιτέρω ανόδου των ναύλων, ιδίως αυτήν την περίοδο, είναι η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα. Σύμφωνα με την BIMCO, τον Φεβρουάριο τα δεξαμενόπλοια που διέσχισαν τη Διώρυγα του Σουέζ ήταν κατά 50% μικρότερης μεταφορικής ικανότητας, καθώς πολλά πλοία απέφυγαν την περιοχή, λόγω των επιθέσεων των ανταρτών Χούθι. Η εξέλιξη αυτή περιόρισε ακόμα περισσότερο την προσφορά πλοίων, τη στιγμή που η ζήτηση διατηρείται σε υψηλό επίπεδο.

Σύμφωνα με την BIMCO, η μεταφορική ικανότητα του στόλου των δεξαμενόπλοιων αργού πετρελαίου θα αυξηθεί κατά μόλις 0,6% φέτος και 1,1% το 2025, φτάνοντας τους 471 εκατ. τόνους έως το τέλος του 2025, από 463 εκατ. τόνους που ήταν στο τέλος του 2023. Την ίδια στιγμή, η ζήτηση δεξαμενόπλοιων αναμένεται να αυξηθεί κατά 6,5%-7,5% το 2024 και 2%-3% το 2025, ακριβώς λόγω των αυξημένων αποστάσεων που καλούνται να διανύσουν πολλά πλοία. Επομένως, τα θεμελιώδη μεγέθη για τα δεξαμενόπλοια είναι πολύ θετικά και συνηγορούν υπέρ μιας μεγάλης αύξησης των ναύλων, τόσο φέτος όσο και το 2025.

Share:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

72,5 ετών στη σύνταξη οι σημερινοί έφηβοι

Ένας νέος που γεννήθηκε στην Ελλάδα μέσα στην κρίση και θα ενταχθεί στην αγορά εργασίας κάπου κοντά στο 2030 θα πρέπει να εργαστεί τουλάχιστον 38,5 χρόνια για να μπορέσει να συνταξιοδοτηθεί περίπου το 2070. Αν και η αύξηση του προσδόκιμου ζωής θεωρείται «βιολογικό προνόμιο» και

Άγιοι Ανάργυροι: Ολοκληρώνεται η ΕΔΕ για τους αστυνομικούς – Ουδείς αναλαμβάνει την ευθύνη, κανείς δεν… είδε

Σε ένα τραγικό πινγκ- πονγκ ευθυνών φέρεται να εξελίσσεται η υπόθεση της Κυριακής, που έχασε τη ζωή της έξω από το αστυνομικό τμήμα των Αγίων Αναργύρων, με τους αρμόδιους αξιωματούχους των Αρχών λίγο πριν την ολοκλήρωση της ΕΔΕ να δηλώνουν άγνοια για

Σκύρος: Έτοιμη για την “πράσινη” ακτοπλοΐα – Πρόταση για ναυπήγηση πλοίου με μειωμένες εκπομπές άνθρακα

Έτοιμο να πρωτοστατήσει στην πράσινη μετάβαση της ακτοπλοΐας, παρουσιάζοντας συγκεκριμένη πρόταση μελέτη μέσω του Πολυτεχνείου, για τη ναυπήγηση ενός νεότευκτου πλοίου με μειωμένες εκπομπές άνθρακα, δηλώνει το νησί της Σκύρου. Ήδη ο χρόνος μετράει αντίστροφα έως το 2030 με βάση

Αιφνίδιος θάνατος βαθμοφόρου: Διευκρινίσεις ΥΥ/ΛΣ-ΕΛΑΚΤ

Προς διευκρίνιση των αναγκαίων λεπτομερειών για την ορθή ενημέρωση όλων και κατά το μέρος που αφορά την εμπλοκή της Υπηρεσίας Υγειονομικού (Υ.Υ.) Λ.Σ-ΕΛ.ΑΚΤ στην υπόθεση του αιφνίδιου θανάτου του συναδέλφου μας που υπηρετούσε στο Π.Α.Θ. 80, εκτός υπηρεσίας, σας γνωρίζουμε

Μετάβαση στο περιεχόμενο