Κυριαρχούν παγκοσμίως τα κινεζικά λιμάνια στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων με τα ευρωπαϊκά να «πληρώνουν το μάρμαρο» των γεωπολιτικών και οικονομικών αναταράξεων.
Ανάμεσά τους και ο Πειραιάς ο οποίος μετά από τρία χρόνια βρέθηκα εκτός από την 30άδα των κορυφαίων λιμανιών παγκοσμίως. Το 2021 ήταν στην 29η θέση με 5,2 εκατ. teu, το 2020 στην 27η με 5,4 εκατ. το 2020 και στην 25η το 2019 με 5,648 εκατ. κουτιά.
Στην Ευρώπη παραμένει στην 5η θέση και 2ο στα ευρωπαϊκά λιμάνια της Μεσογείου πίσω από την Βαλένθια. Τους χωρίζουν μόλις 50.000 κουτιά. Και η Βαλένθια βρέθηκε εκτός 30άδας. Στο ισπανικό λιμάνι έχει παρουσία η Cosco Shipping Ports. Τα στοιχεία προκύπτουν από την ετήσια έρευνα της Alphaliner. Η πτώση των ευρωπαϊκών λιμανιών είναιο συνολική. Τα τρία μεγαλύτερα λιμάνια της Γηραιάς Ηπείρου υποχώρησαν, το Ρότερνταμ κατά 5,8%, η Αμβέρσα κατά 5,5%, και το Αμβούργο κατά 5,4%.
Στο Ρότερνταμ το 2022 διακινήθηκαν 14,4 εκατ. containers έναντι 15,3 εκατ. το 2021, στην Αμβέρσα 13,5 εκατ. έναντι 14,2 το 2021 και στο Αμβούργο 8,3 εκατ. έναντι 8,7 εκατ. το 2021.
Η διακίνηση «κουτιών» αυξήθηκε κατά 1% στα 454 εκατομμύρια το 2022. Άνοδος η οποία προήλθε εξ ολοκλήρου από την Κίνα και σε μικρότερο βαθμό από τη Μέση Ανατολή. Παρά τα μέτρα του Πεκίνου για την πανδημία, τα 10 κορυφαία κινεζικά λιμάνια ο όγκος εμπορευματοκιβωτίων αυξήθηκε κατά 4,1% φθάνοντας τον αριθμό ρεκόρ των 222 εκατομμυρίων.
Η Alphaliner ξεχωρίζει και την άνοδο του λιμανιού της Τanger Med του Μαρόκου κατά 5,6% το 2002 σε σύγκριση με το 2021 και 7,6 εκατομμύρια κουτιά. Το οποίο βρίσκεται στην 22η θέση παγκοσμίως όταν το 2019 ήταν εκτός 30άδας.
Πρώτο λιμάνι στον κόσμο είναι της Σαγκάης κατακτώντας για 12η χρονιά την κορυφή. Από αυτό διακινήθηκαν το 2022 47,2 εκατομμύρια containers έναντι 47 εκατ. το 2021.
Στη δεύτερη θέση βρίσκεται η Σιγκαπούρη με 37,2 εκατ. έναντι 37,4 το 2021. Ακολουθούν τα κινεζικά λιμάνια, Ningho-Zhoushan, Shenzhen, Qingdao Guangzhou, Busan και Tianjin.
Στις ΗΠΑ συνέχισαν την ανερχόμενη πορεία τους τα λιμάνια της Νέας Υόρκης/Νιου Τζέρσει και Savannah σημειώνοντας το 2022 αύξηση όγκου κατά 5,3% και 4,7% αντιστοίχως. Αντιθέτως, η απόδοση του Λος Άντζελες μειώθηκε κατά 5,3%.
ΜΗΝΑΣ ΤΣΑΜΟΠΟΥΛΟΣ
Καθίζηση για τα ευρωπαϊκά εμπορικά λιμάνια – Κυρίαρχοι οι Κινέζοι στη διακίνηση containers