ΥΨΗΛΟΥΣ και αυξημένους κινδύνους για το παγκόσμιο εμπόριο βλέπουν οι αναλυτές από την κλιμάκωση των γεωπολιτικών εντάσεων στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας.
Το θερμόμετρο στην περιοχή έχει ανέβει κατακόρυφα τους τελευταίους μήνες επαναφέροντας σε πρώτο πλάνο την εμπορική σημασίας της Θάλασσας της Νότιας Κίνας-της οριακής και πολλαπλώς αμφισβητούμενης θάλασσας του Δυτικού Ειρηνικού Ωκεανού που αποτελεί κομβικό δρόμο εξαγωγών και εισαγωγών για την Κίνα, την Ιαπωνία και την Ινδία, τρεις από τις μεγαλύτερες οικονομίες του κόσμου.
Το Πεκίνο διεκδικεί
Το Πεκίνο παγίως διεκδικεί την πλήρη κυριαρχία στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας, οι παράλληλες αξιώσεις όμως των Φιλιππίνων και του Βιετνάμ τροφοδοτούν τη διαρκώς κλιμακούμενη ένταση πυροδοτώντας πια φόβους για ένα «ατύχημα» ή ακόμη και για θερμό επεισόδιο, που θα μπορούσε να διαταράξει το παγκόσμιο εμπόριο. Οι εξελίξεις στην περιοχή βρίσκονται στα ραντάρ των διεθνών αγορών και των αλυσίδων εφοδιασμού λόγω της μεγάλης σημασίας της συγκεκριμένης πλωτής οδού για το παγκόσμιο εμπόριο, όπως επισημαίνει στο CNBC ο αναλυτής τηςBCAResearch, Μάρκο Πάπιτς.
«Η θάλασσα της Νότιας Κίνας είναι η πιο πολύτιμη ναυτιλιακή οδός στον κόσμο όσον αφορά την αξία του εμπορίου που διέρχεται από αυτήν» είπε ο Πάπιτς στο CNBC, σημειώνοντας ότι μια πιθανή σύγκρουση εκεί εγκυμονεί υψηλούς κινδύνους για την παγκόσμια ναυτιλία. Όπως επεσήμανε, η Θάλασσα της Νότιας Κίνας είναι ζωτικής σημασίας για τα αγαθά που είτε εισάγονται είτε εξάγονται από την Κίνα.
Με βάση τα στοιχεία του CSIS China Power Project εκτιμάται ότι συνολικά εμπορικά αγαθά αξίας 3,4 τρισεκατομμυρίων δολαρίων διήλθαν από τη Θάλασσα της Νότιας Κίνας το 2016 (τελευταία διαθέσιμα επίσημα στοιχεία). Η αξία αυτή αντιπροσωπεύει το 21% του παγκόσμιου εμπορίου.
Από την πλευρά της και η Διάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών για το Εμπόριο και την Ανάπτυξη υπολογίζει ότι το 60% του θαλάσσιου εμπορίου διέρχεται κάθε χρόνο από την Ασία, με το ένα τρίτο της παγκόσμιας εμπορικής ναυτιλίας να χρησιμοποιεί τη Θάλασσα της Νότιας Κίνας.