Το μεγαλύτερο πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο που κινείται με μεθανόλη παρουσίασε η Maersk.
Το πλοίο έχει χωρητικότητα για 16.592 εμπορευματοκιβώτια ισοδύναμης μονάδας είκοσι ποδιών (teu) ή περίπου 29.000 αφρικανικούς ελέφαντες, σύμφωνα με την εταιρεία και θα εκτελεί δρομολόγια μεταξύ της Κίνας, άλλων ασιατικών χωρών, της Μέσης Ανατολής και της Ευρώπης.
Σύμφωνα με δημοσίευμα του Bloomberg, tο νεότερο πλοίο της A.P. Moller-Maersk A/S που κινείται με μεθανόλη θα αποπλεύσει σύντομα από τη Νότια Κορέα.
Η εταιρεία με έδρα την Κοπεγχάγη παρουσίασε την Πέμπτη στο ναυπηγείο της κορεατικής ναυπηγικής εταιρείας HD Hyundai Heavy Industries στην πόλη Ulsan το πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων μήκους 350 μέτρων με την ονομασία Ane Maersk.
Οι αποστάσεις
Θα τεθεί σε λειτουργία τον Φεβρουάριο και είναι το πρώτο μεγάλο πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο που κινείται με πράσινη μεθανόλη και μπορεί να διανύσει μεγάλες αποστάσεις στους ωκεανούς.
Οι ναυτιλιακές εταιρείες σε όλο τον κόσμο αγωνίζονται να ανανεώσουν τους στόλους τους, καθώς εντείνεται η πίεση, μεταξύ άλλων από μεγάλους πελάτες όπως η Amazon.com και η Ikea, για τη μείωση των εκπομπών του κλάδου.
Ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός έχει θέσει ως στόχο το μηδενισμό των εκπομπών μέχρι το 2050, αν και η Maersk φιλοδοξεί να πετύχει τον στόχο αυτό μέχρι το 2040, με τα καθαρότερα καύσιμα να αποτελούν βασικό πυλώνα της στρατηγικής της.
Ο στόλος
«Μέχρι το 2030 η φιλοδοξία μας είναι το 25% του όγκου που μεταφέρουμε να μεταφέρεται με πράσινα καύσιμα», δήλωσε ο Leonardo Sonzio, επικεφαλής διαχείρισης στόλου και τεχνολογίας της Maersk, σε συνέντευξή του στο πλοίο. «Για να το πετύχουμε αυτό, έχουμε ένα σχέδιο για την αντικατάσταση του υπάρχοντος στόλου με πλοία που μπορούν να πωλούν με πράσινα καύσιμα».
Η Maersk σχεδιάζει να έχει 25 πλοία που θα μπορούν να λειτουργούν με τη λεγόμενη πράσινη μεθανόλη – καύσιμο που είτε παράγεται από βιομάζα, όπως στερεά αστικά απόβλητα, είτε από υδρογόνο και διοξείδιο του άνθρακα – μέχρι το 2027. Έχει ήδη ένα πλοίο που τροφοδοτείται με πράσινη μεθανόλη, το οποίο εγκαινιάστηκε πέρυσι, αν και αυτό είναι μικρότερο και μπορεί να πλέει μόνο σε μικρές αποστάσεις κατά μήκος παράκτιων περιοχών.
Η εταιρεία ποντάρει πολλά στην πράσινη μεθανόλη. Τον περασμένο Νοέμβριο συμφώνησε να αγοράζει 500.000 μετρικούς τόνους του καυσίμου κάθε χρόνο από μια κινεζική εταιρεία, τη μεγαλύτερη συμφωνία του είδους της μέχρι στιγμής.
Οι ναυλωτές
Η οικογένεια δισεκατομμυριούχων που βρίσκεται πίσω από την ναυτιλιακή εταιρεία δημιουργεί επίσης μια εταιρεία που θα έχει ετήσια παραγωγική ικανότητα άνω των 3 εκατομμυρίων τόνων έως το 2030.
Και άλλοι ναυλωτές συμμετέχουν στην προσπάθεια: περισσότερα από 150 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων έχουν παραγγελθεί για παράδοση έως το 2027, σύμφωνα με το BloombergNEF. Παρόλα αυτά, τα πλοία που κινούνται με μεθανόλη αποτελούσαν μόλις το 9,4% του συνολικού βιβλίου παραγγελιών στο τέλος του 2023.
Με την εντατικοποίηση των προσπαθειών για τη μείωση των εκπομπών, το BNEF εκτιμά ότι η ετήσια παραγωγική ικανότητα πράσινης μεθανόλης θα ανέλθει σε περίπου 5,5 εκατομμύρια τόνους έως το 2027 – 11 φορές υψηλότερη από τα σημερινά επίπεδα.
Αλλά αυτό συγκρίνεται με τους 540 εκατομμύρια τόνους που απαιτούνται για την πλήρη αντικατάσταση όλων των ναυτιλιακών καυσίμων το 2050 και ο κλάδος αντιμετωπίζει σημαντικά εμπόδια γύρω από την κλιμάκωση της παραγωγής, σύμφωνα με το BNEF.
Εναλλακτικά καύσιμα
Πέρα από τη μεθανόλη, η Maersk εξετάζει μια σειρά από πράσινα καύσιμα για να βοηθήσει στην επίτευξη του στόχου του καθαρού μηδενός, συμπεριλαμβανομένης της αμμωνίας, δήλωσε ο Sonzio. Εξετάζει επίσης την ηλεκτροδότηση των πλοίων, δεδομένου ότι το κόστος των μπαταριών ανά κιλοβατώρα αναμένεται να μειωθεί, είπε.
«Η αμμωνία είναι ένα πολύ ενδιαφέρον καύσιμο λόγω του γεγονότος ότι δεν έχει μόριο άνθρακα και είναι αρκετά επεκτάσιμη», δήλωσε ο Sonzio, προσθέτοντας ότι η ουσία εξακολουθεί να έχει ανησυχίες για την ασφάλεια λόγω της τοξικότητάς της.
Η ναυπηγική εταιρεία HD Hyundai αναμένει ότι περισσότερο από το 70% των παραγγελιών πλοίων που στοχεύει να κερδίσει φέτος θα τροφοδοτούνται με πράσινα καύσιμα, δήλωσε σε συνέντευξή του ο Sungjoon Kim, διευθύνων σύμβουλος της HD Korea Shipbuilding & Offshore Engineering Co, μητρικής εταιρείας της HD Hyundai.
Όμως, με τη μετάβαση της ναυτιλιακής βιομηχανίας σε καθαρότερες μορφές ενέργειας να βρίσκεται ακόμη σε πρώιμο στάδιο, οι εταιρείες αξιολογούν ακόμη το καλύτερο μείγμα για τους στόλους τους.
Η HD Hyundai κατασκευάζει 19 από τα 25 πλοία της Maersk που κινούνται με μεθανόλη, ενώ δύο έχουν ήδη ολοκληρωθεί. Αλλά αναπτύσσει επίσης κινητήρες για πλοία που λειτουργούν με αμμωνία σε συνεργασία με τη Man Energy Solutions SE και τη WinGD, αφού κέρδισε παραγγελίες για δύο πλοία στα τέλη του περασμένου έτους από διαφορετική εταιρεία, σύμφωνα με τον Kim.
«Οι ναυλωτές θα αποφασίσουν αν θα πρέπει να πληρώσουν πρόστιμο για τη μη χρήση πράσινων πλοίων ή να υιοθετήσουν αμέσως την τεχνολογία», δήλωσε ο Κιμ. «Πιστεύουμε ότι η ζήτηση για οικολογικά πλοία θα αυξηθεί σημαντικά».