Γράφει ο Δημήτρης Καπράνος, Δημοσιογράφος, διευθυντής του περιοδικού Shipping International
ΓΕΜΑΤΗ η κεντρική αίθουσα εκδηλώσεων της Ναυτιλιακής Λέσχης (Πειραιά). Κι όπως θα έλεγε πρόεδρός της…«sold out». Διά να είμεθα ειλικρινείς, έλειπαν τα «μεγάλα ονόματα». Είχαν, όμως, στείλει εκπροσώπους. Δεν είναι πλέον «όπως παλιά» τα πράγματα, που κάθε παρουσία υπουργού Ναυτιλίας στη Λέσχη έφερνε τα «βαριά χαρτιά» του χώρου.
ΚΑΤΑ κάποιον τρόπο, η προχθεσινή (18/1) παρουσία του υπουργού Γ. Πλακιωτάκη στο κτίριο της Ακτής Μιαούλη είχε -αναγκαστικά- τον χαρακτήρα απολογισμού, καθώς καταγόμενος από την ευρωπαϊκή πλευρά της Κρήτης (κατά δήλωσή του) πλησιάζει να γίνει ο μακροβιότερος υπουργός Ναυτιλίας (κοντεύει τα τέσσερα χρόνια). Και είχε πολλά να πει, πράγματα που έγιναν, σχεδόν αθόρυβα, τα τελευταία χρόνια στην Ακτή Βασιλειάδη, τα περισσότερα από τα οποία μπορεί κανείς να τα χαρακτηρίσει σημαντικά.
ΕΜΦΑΝΕΣ πλέον το ότι το υπουργείο έχει αναβαθμιστεί σε επιτελικό φορέα, με κύριο βραχίονα το Λιμενικό Σώμα, το οποίο τα τελευταία χρόνια έχει σημειώσει άλματα προόδου και έχει αναλάβει τεράστιες ευθύνες, φυλάσσοντας τα θαλάσσια σύνορα, δικά μας και της Ευρώπης! Το «μεταναστευτικό» άλλαξε τον σχεδόν «τεχνοκρατικό» χαρακτήρα του υπουργείου και του προσέδωσε ένα περισσότερο «στρατιωτικό» χρώμα.
ΘΥΜΟΜΑΣΤΕ το «Λιμενικό» να αποτελεί τον διοικητικό φορέα της ναυτιλίας, με αξιωματικούς «τεχνοκράτες», με αρχηγούς οι οποίοι «έπαιζαν στα δάχτυλα» τα θέματα της ποντοπόρου ναυτιλίας. Όχι ότι και σήμερα δεν υπάρχουν, αλλά οι «στρατιωτικές» υποχρεώσεις και αρμοδιότητες του ΛΣ έχουν τόσο διευρυνθεί που ο τίτλος «Ελληνική Ακτοφυλακή» τείνει να υπερκαλύψει εκείνο το «Λιμενικό Σώμα».
ΜΕΧΡΙ πριν από λίγα χρόνια, οι λιμενικοί άκουγαν περίεργα τους ξένους επισκέπτες να τους αποκαλούν «Greek Coast Guard», καθώς πίστευαν ότι αποτελούν ένα ξεχωριστό στρατιωτικό – τεχνοκρατικό σώμα. Σήμερα οι δραστηριότητες και ο ρόλος του Σώματος έχουν αλλάξει.
Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ, λοιπόν, συνοδευόμενος από τον υφυπουργό, τους γενικούς γραμματείς και τον αρχηγό του ΛΣ. είχε πολλά να πει. Και, λόγω χρόνου, άφησε εκτός αναφοράς κάποιες σημαντικές παρεμβάσεις, όπως στον τομέα του γιότινγκ, όπου το πλαίσιο έχει γίνει πιο λειτουργικό, παρά τις όποιες αρχικές δυσκολίες.
ΑΛΛΑ έδωσε και μια «είδηση», την οποία, όμως, την είπε «ψιθυριστά». Αναφερόμενος στο θέμα της ναυτικής εκπαίδευσης, δήλωσε ότι «είναι έτοιμος ένας νόμος-πλαίσιο, με τον οποίο θα ανοίξει δρόμος και για την ιδιωτική πρωτοβουλία».
«ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ πιο έξυπνοι κάποιοι άλλοι από εμάς. Δεν είναι σωστό να πηγαίνουν τα Ελληνόπουλα να σπουδάζουν τη ναυτιλία στη Βουλγαρία και σε άλλες χώρες» είπε και χειροκροτήθηκε.
ΜΑΚΑΡΙ να είναι έτσι τα πράγματα. Μακάρι να «βάλαμε μυαλό» και να τρέξουμε να φέρουμε τους νέους και πάλι στο ναυτικό επάγγελμα. Μακάρι να γεμίσει πάλι ο Πειραιάς νεολαία που θα έχει πρόσβαση στη ναυτική εκπαίδευση, την οποία ακρωτήριασε το κοντόφθαλμο ελληνικό κράτος, θεσπίζοντας έναν ασφυκτικό κρατισμό, κλείνοντας τον «Αρχιμήδη», τον «Προμηθέα», τον «Πυθαγόρα», τον «Αναξαγόρα».
ΤΟ ΑΡΘΡΟ 16 του Συντάγματος, στον τομέα των ναυτικών σπουδών, δεν είναι εμπόδιο. Το ξέρουμε όλοι. Καιρός για έργα, κύριοι. Όχι άλλα λόγια και σχέδια στα κλειδωμένα συρτάρια…
ΠΗΓΗ: Ναυτεμπορική (έντυπη έκδοση)