Μια (ευρωπαϊκή) ιδέα

Παρά τη φθορά την οποία υπέστη στο διάβα του χρόνου, αλλά και τις εγγενείς αδυναμίες του μοναδικού σε έκταση και σε ένταση εγχειρήματος της ενοποίησης, το ευρωπαϊκό όραμα δεν πρέπει να μείνει ανυπεράσπιστο

Έχω μια ιδέα. Μια ιδέα, προφανώς όχι υπό την έννοια μιας νέας νοητικής σύλληψης, αλλά υπό το πρίσμα ενός παλιού ιδεώδους. Ενός μεγαλεπήβολου οράματος που εμπνεύστηκαν και υπηρέτησαν σημαντικές ιστορικές προσωπικότητες της γηραιάς ηπείρου. Από τον Schumman και τον Willy Brand μέχρι τον Mitterand και τον Kohl. Μια ιδέα που συνεχίζει να εμπνέει εκατομμύρια ευρωπαίους πολίτες σε ολόκληρη την Ευρώπη: Την ιδέα της ευρωπαϊκής ενοποίησης. Την ιδέα της μεγάλης, φιλελεύθερης, ευέλικτης και συμπεριληπτικής ευρωπαϊκής οικογένειας. Μια ιδέα που συνεχίζει να συγκινεί μια ολόκληρη γενιά, όπως τη δική μου, η οποία διαθέτει βιωματική εμπειρία από τη μετάβαση της χώρας μας από το εθνικό νόμισμα στη νομισματική ένωση, καθώς και τις μεγάλες ιστορικές στιγμές της Ένωσης, όπως η μεταρρύθμιση της Συνθήκης της Λισαβόνας που άλλαξε ολόκληρη την αρχιτεκτονική του ευρωπαϊκού οικοδομήματος.

Για πολλούς, ακόμα νεότερους, όμως, το όραμα της ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης έχει μετατραπεί από ιδεατό σε αυτονόητο. Ωστόσο, η διαδικασία της ευρωπαϊκής ενοποίησης δεν είναι μια εύκολη άσκηση, ούτε είναι βεβαίως αυτονόητη. Οι μνήμες του 2015 με την Ελλάδα να βρίσκεται ένα βήμα πριν την εκπαραθύρωσή της από την Ευρωζώνη και το BREXIT ένα χρόνο αργότερα, είναι ακόμα νωπές.

Ειδικά για τη χώρα μας, μετά από 10 χρόνια μνημονίων με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα να έχουν κομβικό ρόλο στην εφαρμογή των μνημονιακών υποχρεώσεων της χώρας μας, αντιλαμβάνομαι πως είναι εξόχως αντιδημοφιλής η υπεράσπιση της ευρωπαϊκής ιδέας. Ακόμα περισσότερο σήμερα, εν μέσω υποθέσεων διαφθοράς που ταλανίζουν το ευρωπαϊκό κοινοβούλιο και εν μέσω της ενεργειακής κρίσης για την οποία τα ευρωπαϊκά όργανα επιδεικνύουν για μια ακόμα φορά ασθενή αντανακλαστικά.

Παρά τη φθορά την οποία υπέστη στο διάβα του χρόνου, αλλά και τις εγγενείς αδυναμίες του μοναδικού σε έκταση και σε ένταση εγχειρήματος της ενοποίησης, το ευρωπαϊκό όραμα δεν πρέπει να μείνει ανυπεράσπιστο. Ειδικά αν αναλογιστεί κανείς την προστασία που παρείχε η Ένωση σε κρίσιμες στιγμές, όπως στη διαχείριση της πανδημίας ή στον μετριασμό –έστω- των επιπτώσεων του πολέμου στην Ουκρανία.

Αν το ύψιστο χρέος μας ως πολίτες, επομένως, είναι η υπεράσπιση της πατρίδας μας, τότε η δική μας γενιά έχει ένα δίδυμο χρέος. Να υπερασπιστούμε την ευρωπαϊκή της πορεία. Και, μαζί, να υπερασπιστούμε τα μεγάλα επιτεύγματα της Ένωσης που συνεχίζει να παράγει για περισσότερα από 70 χρόνια συνθήκες ειρήνης, ευημερίας και προόδου για τους ευρωπαϊκούς λαούς.

Το 2023 συμπληρώνονται 30 χρόνια από την εγκαθίδρυση της ενιαίας αγοράς που επιτρέπει την όσμωση των αγορών και τη συνεργασία μεταξύ των Ευρωπαίων πολιτών παράγοντας την κοινή ευρωπαϊκή μας κουλτούρα και τoν ευρωπαϊκό τρόπο ζωής. Είναι ίσως αυτή η ευκαιρία μας να υπενθυμίσουμε στους σκεπτικιστές τα επιτεύγματα της μακρόχρονης διαδικασίας της ενοποίησης, ώστε να πνεύσει ξανά ούριος άνεμος στα πανιά της Ένωσης.

* Ο Αντώνης Φιλιππής είναι οικονομολόγος

Share:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πετρέλαιο: Η Ισπανία ζητά πιο αυστηρούς κανόνες στη μεταφορά ρωσικού αργού

Σε εκκλήσεις στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ) προχώρησε η Ισπανία ζητώντας να μπει ένας έλεγχος στη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου από πλοίο σε πλοίο για να αποφευχθεί κάποια περιβαλλοντική καταστροφή. Παράλληλα η Ισπανία ανακοίνωσε ότι θα επιδιώξει να αυστηροποιήσει τους κανόνες της σχετικά

Το Ναυτικό Απομαχικό Ταμείο σε Νέα Πορεία

Η αλλαγή πλεύσης του Ναυτικού Απομαχικού Ταμείου, του αρχαιότερου ασφαλιστικού φορέα της Ελλάδας, και τα αποτελέσματα της προσπάθειας εκσυγχρονισμού του, που οδήγησαν στο να γίνει ο πρώτος φορέας χωρίς ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις, έχοντας μηδενίσει τις χιλιάδες εκκρεμότητες στις απονομές κύριων και επικουρικών συντάξεων και εφάπαξ,

Αυτές είναι οι αλλαγές στον Ποινικό Κώδικα που ψηφίζει σήμερα η Βουλή – Δείτε τις ρυθμίσεις κατά άρθρο

Σειρά αλλαγών στον Ποινικό Κώδικα ψηφίζονται σήμερα στη Βουλή στο νομοσχέδιο του Υπουργείου Ανάπτυξης που εισήχθη στη Ολομέλεια. Οι ρυθμίσεις αυτές αφορούν κυρίως σε ζητήματα που σχετίζονται με την πρόσβαση στη Δικαιοσύνη των θυμάτων της τραγωδίας των Τεμπών, αναβάθμιση του τιμωρητικού πλαισίου για σιδηροδρομικά

10 νεκροί από πυρκαγιά σε επιβατικό πλοίο στις Φιλιππίνες

Δέκα άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους και άλλοι 230 διασώθηκαν όταν ξέσπασε πυρκαγιά σε επιβατικό πλοίο στα ανοικτά των ακτών της επαρχίας Μπασίλαν των Φιλιππίνων χθες το βράδυ, ανακοίνωσε αξιωματικός της ακτοφυλακής του αρχιπελάγους. Άλλοι εννέα άνθρωποι τραυματίστηκαν εξαιτίας της

Μετάβαση στο περιεχόμενο