Μία εγκύκλιο γεμάτη μηνύματα προς τις εισαγγελικές Αρχές έρχεται από τον Άρειο Πάγο λίγα 24ωρα μετά την ολοκλήρωση της δίκης για τον θάνατο του Αντώνη Καργιώτη. Στην εγκύκλιο αναφέρονται σε διάφορα σημεία οι διατάξεις για την προστασία ανθρώπινης ζωής και καθίσταται σαφές πως σε περιπτώσεις ατυχημάτων θα πρέπει να εφαρμόζεται η αυτόφωρη διαδικασία.
«Ενόψει της επερχόμενης θερινής τουριστικής περιόδου και της αναμενόμενης αύξησης των ακτοπλοϊκών μεταφορών αλλά και της περιόδου της εορτής του Πάσχα κατά την οποία ταξιδεύει μεγάλος αριθμός μαθητών στα πλαίσια των σχολικών εκδρομών τους, σας επισημαίνουμε τα εξής σχετικά με την ασφαλή εκτέλεση των πλόων και την τήρηση της κείμενης νομοθεσίας στα πλαίσια της αρμοδιότητας σας, σε συνεργασία με τις κατά τόπον αρμόδιες Λιμενικές Αρχές» σημειώνεται στην εγκύκλιο της Αντεισαγγελέως του Αρείου Πάγου, Αικατερίνης Ψύρη.
Παραπέμπει δε στις «ειδικές ποινικές διατάξεις για την παράβαση του κανονισμού περί αποφυγής συγκρούσεων, για την παράλειψη βοήθειας σε κινδυνεύοντα πρόσωπα, για τον πλου υπό ελλιπή σύνθεση, για τον απόπλου πλοίου άνευ ελέγχου της λιμενικής αρχής και για την παράβαση υπηρεσιακών υποχρεώσεων του πλοιάρχου και του πληρώματος».
Στις επισημάνσεις μεταξύ άλλων αναφέρονται επιμέρους νομοθετικές διατάξεις για την ασφάλεια των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών όπως εκείνη που «καθιερώνει ένα διεθνές πρότυπο για την ασφαλή διαχείριση και λειτουργία των πλοίων με στόχο τη διασφάλιση της ασφάλειας στη θάλασσα, την πρόληψη ανθρώπινου τραυματισμού ή απώλειας ζωής και την αποφυγή βλάβης στο περιβάλλον» ή άλλη σύμφωνα με την οποία «όλα τα πλοία πρέπει να διαθέτουν σχέδια και διαδικασίες για την περισυλλογή ανθρώπων από τα ύδατα, λαμβάνοντας υπόψη τις οδηγίες που εκπόνησε ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (ΙΜΟ)».
Εγκύκλιος Αρείου Πάγου για ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες: Αυτόφωρη διαδικασία σε ατυχήματα
Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται στην εγκύκλιο στις ευθύνες του πλοιάρχου, όπου υπογραμμίζεται ότι «ο πλοίαρχος έχει την κυβέρνηση του πλοίου, τηρώντας τους κανονισμούς προς αποφυγή συγκρούσεως πλοίων και τις αναφερόμενες στην ασφάλεια της ναυσιπλοΐας εν γένει διατάξεις, διευθύνει δε αυτοπροσώπως το πλοίο κατά τον είσπλουν εις τους λιμένας και όρμους και κατά τον έκπλουν εξ αυτών, κατά την διέλευση διά διωρύγων και στενών και κατά πάσαν γενικούς περίπτωση ιδιαιτέρως δυσχερούς πλου» και «ο πλοίαρχος παρέχει πάσαν δυνατή βοήθεια σε πλοία ή αεροσκάφη ή πρόσωπα κινδυνεύοντα στη θάλασσα, εφ’ όσον δε δημιουργείται σοβαρός κίνδυνος για το πλοίο ή τους επιβαίνοντας».
Σε κάθε περίπτωση, η Αντεισαγγελέας του Ανωτάτου Δικαστηρίου επισημαίνει ότι «η εφαρμογή της αυτόφωρης διαδικασίας, η οποία οδηγεί στην άμεση αποκατάσταση της προσβολής της εννόμου τάξεως και στην ικανοποίηση των παθόντων (όταν υπάρχουν) θα πρέπει να αποτελεί τον κανόνα για τους εισαγγελικούς λειτουργούς των Εισαγγελιών Πρωτοδικών και η μη εφαρμογή της την εξαίρεση».
Προστίθεται επίσης πως «η επικοινωνία των Λιμενικών Αρχών με τον αρμόδιο Εισαγγελέα σε κάθε συγκεκριμένη περίπτωση είναι απαραίτητη και χρήσιμη, ώστε αυτός να κρίνει αν πρέπει να τηρηθεί η αυτόφωρη διαδικασία για μία συμπεριφορά που ενδεχομένως είναι εξαιρετικά ελαφράς μορφής και δεν διαταράσσει σοβαρά την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας και την ειρηνική κοινωνική διαβίωση».
Για το λόγο αυτό αναφέρεται: «Οι Εισαγγελείς Πρωτοδικών, θα πρέπει να ενημερώσουν καταλλήλως για το ως άνω θέμα τις Λιμενικές Αρχές της περιφέρειας τους που επιλαμβάνονται της αυτεπάγγελτης αστυνομικής προανάκρισης, ώστε να ενεργούν κάθε φορά τα δέοντα, λαμβανομένων υπ’ όψη των ανωτέρω και να προβαίνουν στην τήρηση της αυτόφωρης διαδικασίας πάντα κατόπιν προηγούμενης συνεννόησης με τον αρμόδιο εισαγγελέα».
ΔΕΙΤΕ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΤΗΝ ΕΓΚΥΚΛΙΟ ΤΟΥ ΑΡΕΙΟΥ ΠΑΓΟΥ