Ναυτιλία: Αυξάνονται οι διελεύσεις από τον Παναμά

Τον Απρίλιο ήταν κατά μέσο όρο 26,3 ημερησίως από 24,1 τον Μάρτιο

Στο υψηλότερο το επίπεδο των τελευταίων έξι μηνών σκαρφάλωσαν τον Απρίλιο οι διελεύσεις των πλοίων από τη Διώρυγα του Παναμά, η οποία προσπαθεί να ανακάμψει σταδιακά από τις διαταραχές που προκάλεσαν τα προβλήματα ξηρασίας.

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Αρχής του καναλιού, τα οποία μελέτησε ο βρετανικός οίκος Drewry, τον περασμένο μήνα καταγράφηκαν κατά μέσο όρο 26,3 ημερήσιες διελεύσεις από 24,1 τον Μάρτιο.

Σημειώνεται βέβαια ότι τα νούμερα του Απριλίου παραμένουν 38% χαμηλότερα σε ετήσια βάση.

Η Αρχή της Διώρυγας ευελπιστεί ότι θα επανέλθει σε κανονικούς ρυθμούς λειτουργίας από το 2025 και αυξάνει σιγά σιγά τις επιτρεπόμενες ημερήσιες διελεύσεις, τονίζει ο Simon Heaney, senior manager σε θέματα containers της Drewry.

Έτσι, από τις 16 του τρέχοντος μήνα ο αριθμός των ημερήσιων διελεύσεων θα αυξηθεί σε 31, απελευθερώνοντας επτά πρόσθετα Panamax slots, ενώ από την 1η Ιουνίου θα προστεθεί μία ακόμη διέλευση και ένα όγδοο Neopanamax slot.

Σημειώνεται ότι τον Φεβρουάριο οι ημερήσιες διελεύσεις υποχώρησαν σε 18, όταν υπό κανονικές συνθήκες φτάνουν και τις 40 την ημέρα.

Επιστρέφοντας στα στοιχεία του Απριλίου, είναι ορατή η άνοδος σε μηνιαία βάση των διελεύσεων των chemical tankersbulk carriers και LPG carriers, ενώ ελαφρά πιο πάνω κινήθηκαν τα car carriers και τα containerships.

Ο αντίκτυπος στα ναύλα

Η μείωση των διελεύσεων είχε επιφέρει συνθήκες συμφόρησης στο κανάλι, συγκρατώντας την προσφορά διαθέσιμου προς ναύλωση τονάζ και συμπαρασύροντας ανοδικά τα ναύλα, ιδιαίτερα στα product tankers, τα LPG carriers, τα μεσαίου μεγέθους bulk carriers, αλλά και στα containerships.

Την ίδια ώρα, ευνοϊκός για τις αγορές ήταν και ο επανασχεδιασμός των δρομολογίων όσων πλοίων ήθελαν να παρακάμψουν την υπό συμφόρηση Διώρυγα, καθώς τα νέα ταξίδια διαρκούν περισσότερες ημέρες, προσθέτοντας τονο-μίλια στην αγορά.

Τώρα, και με δεδομένη τη σταδιακή επαναφορά της Διώρυγας στην κανονικότητα, οι αναλυτές επανεξετάζουν τον αντίκτυπο στις αγορές.

«Άμεσες επιπτώσεις» βλέπει στον κλάδο των containerships ο Hua Joo Tan, αναλυτής του εξειδικευμένου οίκου Linerlytica. «Όλα τα δρομολόγια που έχουν εκτραπεί από το Ακρωτήρι της Καλής Ελπίδας ή τη Διώρυγα του Σουέζ από τον Νοέμβριο του 2023, θα επιστρέψουν στον Παναμά τον Μάιο» επισημαίνει ο ίδιος στη «Ν».

Εξετάζοντας την αγορά των bulkers, ο Γιάννης Παργανάς, επικεφαλής του Τμήματος Ερευνών του ναυλομεσιτικού οίκου Intermodal, αναμένει αρνητικές συνέπειες στα ναύλα, όχι, όμως, άμεσα, καθώς προτεραιότητα στα πρώτα διαθέσιμα slots θα λάβουν τα containerships και τα gas carriers.

O ίδιος τοποθετεί ως ορίζοντα πιθανών εξελίξεων τον προσεχή Σεπτέμβριο. Όπως λέει στη «Ν», από το σύνολο των bulkers περισσότερο ωφελημένα μέχρι σήμερα από τη συμφόρηση στον Παναμά και τα μεγαλύτερα ταξίδια από το νότιο άκρο της Αφρικής ήταν τα panamaxes και τα ultramaxes, τα οποία μετέφεραν σιτηρά από τον Κόλπο των ΗΠΑ έως την Ασία.

Όσο για τα LPG carriers, αναλυτές και ναυλομεσίτες της αγοράς τονίζουν στη «Ν» πως ο Παναμάς διαδραματίζει κομβικό ρόλο για την πορεία των ναύλων των πλοίων και ιδιαίτερα των μεγάλων τύπου VLGC, αλλά όπως έχει η κατάσταση σήμερα κανείς δεν μπορεί να προβλέψει με ασφάλεια τι θα συμβεί τους επόμενους μήνες.

Εναλλακτικές ρότες

Για να αντιληφθεί κανείς τον αντίκτυπο της παράκαμψης του Παναμά στις παγκόσμιες εμπορικές ρότες, επισημαίνεται ότι στα containerships ένα ταξίδι από την Κίνα έως την Ακτή Ατλαντικού των ΗΠΑ μέσω του καναλιού διαρκεί 34 ημέρες χωρίς καθυστερήσεις.

Οι εναλλακτικές διαδρομές από το Σουέζ (με τους τωρινούς κινδύνους σε ισχύ) ή από το Ακρωτήρι της Καλής Ελπίδας ανεβάζουν τη διάρκεια του ταξιδιού σε 40 και 47 ημέρες αντίστοιχα.

Αντίστοιχα, στα bulk carriers ένα ταξίδι από τον Κόλπο των ΗΠΑ έως το Qingdao της Κίνας μέσω του Παναμά διαρκεί 32 ημέρες.

Η εναλλακτική του Σουέζ ή του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας προσθέτει 13 και 17 ημέρες, αντίστοιχα, στη συνολική διάρκεια του ταξιδιού.

Για ένα δεξαμενόπλοιο μεταφοράς προϊόντων πετρελαίου, το ταξίδι Ακτής Κόλπου των ΗΠΑ – Χιλής διαρκεί 14 ημέρες μέσω του Παναμά. Εδώ η εναλλακτική είναι το Στενό του Μαγγελάνου, η διέλευση από το οποίο αυξάνει στις 27 ημέρες το ταξίδι.

Share:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Εντοπίστηκε μετά από 58 χρόνια το ναυάγιο της «Φαλκονέρας» – Η αιτία βύθισης του πλοίου

Μετά από 58 χρόνια εντοπίστηκε στα 700 μέτρα βάθος και σε απόσταση 20 ναυτικών μιλίων από την τοποθεσία στην οποία θεωρήθηκε αρχικά ότι είχε βυθιστεί, το ναυάγιο της «Φαλκονέρας». Το κύτος του οχηματαγωγού «Ηράκλειον» που βυθίστηκε στις 8 Δεκεμβρίου του 1966

Ξεκίνησαν τα δοκιμαστικά δρομολόγια του πρώτου βουλγάρικου ηλεκτρικού καταμαράν στο Δούναβη

Ο δήμος της βουλγαρικής πόλης Σιλίστρα ξεκίνησε δοκιμαστικά δρομολόγια του πρώτου βουλγαρικού ηλεκτρικού καταμαράν στον ποταμό Δούναβη. Το σκάφος, αξίας περίπου δύο εκατομμυρίων ευρώ, κατασκευάστηκε στο πλαίσιο ενός διασυνοριακού έργου μεταξύ της δημοτικής αρχής της Σιλίστρα και του νομαρχιακού συμβουλίου

Νησιά Άλαντ: Η «Αχίλλειος πτέρνα» της Φινλανδίας προκαλεί πονοκέφαλο στην Ευρώπη

Η στρατικοποίηση των ελληνικών νησιών στο Ανατολικό Αιγαίο, για την οποία η Τουρκία προβάλει συνεχώς τις αντιρρήσεις της, έχει κριθεί απαραίτητη εξαιτίας των άστατων ελληνοτουρκικών σχέσεων. Συχνά η ελληνική διπλωματία επικαλείται το ότι «η Ελλάδα δεν έχει τους γείτονες της Σουηδίας». Η εισβολή

ΜΤΝ: Αναρτήθηκαν οι βεβαιώσεις αποδοχών ΜΤΝ & ΕΚΟΕΜΝ 2023 για την Εφορία

Το ΜΤΝ ανάρτησε χτες (24/5/2024) τις Βεβαιώσεις Αποδοχών από το ΜΤΝ και από το ΕΚΟΕΜΝ για το Έτος 2023 που υποβάλλονται αυτούσιες στην Εφορία με τις φορολογικές δηλώσεις των μερισματούχων του Ταμείου. Στις Βεβαιώσεις Αποδοχών εξατομικευμένη πρόσβαση μπορεί να έχει

Μετάβαση στο περιεχόμενο