Ναυτιλία: Ποιός πληρώνει τελικά τα τέλη;

Στη «δύνη» των τελών βρίσκεται όπως όλα δείχνουν για το τρέχον έτος το παγκόσμιο εμπόριο. Οι συζητήσεις για την επιβολή λιμενικών τελών σε πλοία που κατασκευάστηκαν στις ΗΠΑ δεν έχουν τελεσιδικήσει καθώς αναμένεται η τελική απόφαση επί της προτάσεως του Εμπορικού Αντιπροσώπου που είδε το φως της δημοσιότητας.

Αλλά και στην Ευρωπαϊκή Ένωση η επέκταση του Συστήματος Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών της Ευρωπαϊκής Ένωσης (EU ETS) ώστε να συμπεριλάβει τη ναυτιλιακή βιομηχανία έχει εισαγάγει σημαντικά οικονομικά και επιχειρησιακά εμπόδια για όλους τους πλοιοκτήτες που ταξιδεύουν προς ή μέσω λιμένων της ΕΕ. Οι πλοιοκτήτες πρέπει τώρα να αγοράζουν δικαιώματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης ανεξάρτητα από την εθνικότητα του πλοίου.

Τα δικαιώματα εκπομπής της Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι αγορακεντρικά μέσα και πρέπει να αγοράζονται μέσω ενός από τα ρυθμιζόμενα χρηματιστήρια άνθρακα. Οι τιμές των δικαιωμάτων εκπομπής παρουσιάζουν διακυμάνσεις όπως και άλλα είδη τίτλων και είναι εξαιρετικά ευμετάβλητες από την έναρξή τους. Οι αναλυτές της αγοράς προβλέπουν ότι οι τιμές θα αυξηθούν δραματικά τα επόμενα πέντε χρόνια.
Η πρώτη προθεσμία για τη συμμόρφωση με αυτή τη νέα υποχρέωση είναι ο Σεπτέμβριος του 2025, πράγμα που σημαίνει ότι οι ναυτιλιακές εταιρείες έχουν μόλις 6 επιπλέον μήνες για να υπολογίσουν και να αγοράσουν τα απαιτούμενα δικαιώματα για να καλύψουν τις εκπομπές τους το 2024, προκειμένου να συμμορφωθούν και να αποφύγουν κυρώσεις.

Το EU ETS έχει σχεδιαστεί για να αυξήσει τις τιμές των ανθρακούχων εκπομπών με την πάροδο του χρόνου, καθιστώντας τη συμμόρφωση αυξανόμενη οικονομική επιβάρυνση για τους πλοιοκτήτες. Επιπλέον, οι διακυμάνσεις των τιμών προσθέτουν πολυπλοκότητα στη διαχείριση του κόστους.
Με το αυξανόμενο κόστος και τους ρυθμιστικούς κινδύνους, οι πλοιοκτήτες πρέπει να αναζητήσουν τρόπους βελτιστοποίησης της στρατηγικής εκπομπών τους. Οι εταιρείες που αποτυγχάνουν να προσαρμοστούν κινδυνεύουν να μείνουν πίσω από τους ανταγωνιστές που διαχειρίζονται προληπτικά τη συμμόρφωση.

Αλλά τα τέλη είναι τέλη, είτε με το “κάλυμμα” για την αναζωογόνηση της αμερικανικής ναυπηγικής βιομηχανίας, είτε με το περιβαλλοντικό όπως στην περίπτωση της ΕΕ. Αλλά το συμπέρασμα στο οποίο όλες οι αναλύσεις συμφωνούν είναι ότι το παγκόσμιο εμπόριο βρίσκεται στην «δύνη» των τελών σε ένα οικονομικό πόλεμο όπου επίσης οι πάντες συμφωνούν ότι στην τελική η παράπλευρη απώλεια είναι ο τελικός καταναλωτής. Ο οποίος θα κληθεί να πληρώσει τις επιπρόσθετες χρεώσεις αφού αυτές κατά παράδοση μετακυλιόνται σε αυτόν.

του Γιάννη Λαζάρου από theseanation.com

Share:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Aνταλλαγή κρατουμένων Ουκρανίας και Ρωσίας…

Η Ρωσία και η Ουκρανία αντάλλαξαν σήμερα από 270 αιχμαλώτους πολέμου και 120 πολίτες η κάθε πλευρά, ανακοίνωσε το ρωσικό υπουργείο Άμυνας… Ο πρόεδρος της Ουκρανίας, Βολοντίμιρ Ζελένσκι, δήλωσε ότι το πρώτο στάδιο της ανταλλαγής κρατουμένων «1000 έναντι 1000» ολοκληρώθηκε.«Επιστρέφουμε

Ο Παναθηναϊκός παρέδωσε το στέμμα του…

Κατώτερος των περιστάσεων εμφανίστηκε ο Παναθηναϊκός κόντρα στη Φενέρμπαχτσε, στον πρώτο ημιτελικό του φάιναλ φορ για τη Euroleague που διεξάγεται στο Αμπού Ντάμπι… Οι «πράσινοι» δεν κατάφεραν να υπερασπιστούν τον περσινό τους θρίαμβο και παρέδωσαν το στέμμα τους μετά την

Ναυάγιο Πύλου: Ποινική δίωξη για κακουργήματα σε 17 μέλη του Λιμενικού – Ανάμεσά τους ο τότε Αρχηγός του Λιμενικού Σώματος

Ποινική δίωξη για κακουργήματα ασκήθηκε εναντίον 17 μελών του Λιμενικού Σώματος, μεταξύ των οποίων και ανώτεροι αξιωματικοί της ηγεσίας του, σχετικά με το ναυάγιο του αλιευτικού σκάφους “Adriana” που έγινε δυτικά της Πύλου στις 14 Ιουνίου 2023. Υπενθυμίζεται ότι στο πλοίο επέβαιναν 700-750 μετανάστες.

Πώς… βυθίστηκε η υπερηφάνεια του Κιμ: Δορυφορικές εικόνες από τις ζημιές στο πολεμικό πλοίο μετά την αποτυχημένη καθέλκυσή του

Δορυφορικές εικόνες κατέγραψαν τις ζημιές που υπέστη το νέο πολεμικό πλοίο της Βόρειας Κορέας κατά την αποτυχημένη καθέλκυσή του σε ναυπηγείο στην πόλη Τσονγκτζίν, παρουσία του Κιμ Γιονγκ Ουν. Το πλοίο εμφανίζεται πλαγιασμένο στο νερό, καλυμμένο με μεγάλους μπλε μουσαμάδες, ενώ ένα τμήμα του βρίσκεται εκτός νερού,

Μετάβαση στο περιεχόμενο