Νέα στοιχεία για την τραγωδία στο Μάτι αποκαλύπτονται σχεδόν τρεις
μήνες μετά την τραγωδία. Σύμφωνα με ρεπορτάζ του Παναγιώτη Σπυρόπουλου
στον Ελεύθερο Τύπο μία από τις 7 αεροδιακομιδές ασθενών που έγιναν τον
«μαύρο» Ιούλη του 2018, με ελικόπτερο του Πυροσβεστικού Σώματος, έγινε
μία ημέρα πριν την τραγωδία στο Μάτι, η οποία σε συνδυασμό με μία
περιπολία πάνω από την Σκιάθο, αποτέλεσε την αφορμή, το ελικόπτερο ΒΚ
117-AC με κωδικό ΦΛΟΓΑ 10 παρατήρησης και συντονισμού των επίγειων
δυνάμεων να μείνει από καύσιμα μετά από πτήση 15 λεπτών!
class=”irafi-content” id=”irafi-367659721″>
H Βαρβάρα Φύτρου, η οποία έχασε σύζυγο και δύο παιδιά στη φωτιά στο
Μάτι, ζήτησε να μάθει εάν υπήρχαν καθηλωμένα ελικόπτερα εκείνη τη μέρα
κάτι το οποίο πιθανόν να ήταν καθοριστικό για την έκβαση των πραγμάτων.
Την ώρα που το Πυροσβεστικό Σώμα από την 1η Ιανουαρίου 2016 έγινε
«εναέριος σωτήρας» συνδράμοντας σημαντικά το αποδυναμωμένο ΕΚΑΒ, με
πέντε ελικόπτερα (2 Super Puma και 3 ΒΚ 117) για τις αεροδιακομιδές
ασθενών από νησιά και ακριτικές περιοχές της Ελλάδας, φαίνεται ότι και
το ίδιο είχε την ατυχία να μείνει γυμνό και «τυφλό» την χειρότερη
στιγμή της ιστορίας του. Ακόμη και σε αυτό το επίπεδο, στελέχη της
ηγεσίας του Σώματος, δεν αξιολόγησαν ή δεν προέβλεψαν ότι κατά τη
διάρκεια της αντιπυρικής περιόδου, πόσο μάλλον τις ημέρες
επικινδυνότητας πυρκαγιάς στην κλίμακα 4, αυτές οι πτήσεις θα έπρεπε να
γίνονται λελογισμένα ή να αναβάλλονται.
Ένα ελικόπτερο, το άλλο έμεινε
Τις κρίσιμες στιγμές της φωτιάς στο Ναού Πεντέλης, από αέρος, σύμφωνα
με τεχνική έκθεση, επιχείρησε μόνο ένα S-64 (ERICSSON), το οποίο στις
17:15 έδωσε την πρώτη εικόνα επικινδυνότητα της πυρκαγιάς και ήταν το
μοναδικό μέχρι τις 17:45 που επιχειρούσε, χωρίς όμως αποτέλεσμα. Το
δεύτερο πτητικό μέσο που πέταξε ήταν ένα Super Puma με κάδο, που έφθασε
στις 19:00 όταν η φωτιά είχε μπει στο Μάτι και επιχείρησε μέχρι τις
20:50.
Το κρίσιμο χρονικό διάστημα, από τις 17:15 έως 17:30 χρησιμοποιήθηκε
το ελικόπτερο ΒΚ 117-AC με κωδικό ΦΛΟΓΑ 10, ως συντονιστικό των επίγειων
δυνάμεων, χωρίς Αρχηγό ή Υπαρχηγό στο πλήρωμα. Αυτό το ελικόπτερο την
προηγούμενη μέρα είχε χρησιμοποιηθεί για την μεταφορά τραυματία στην
Θεσσαλονίκη και την ημέρα της πυρκαγιάς περιπολούσε στην Σκόπελο, όταν
κλήθηκε να πάει Μάτι. Στις 17:30 εγκατέλειψε το πεδίο της μάχης
επιστρέφοντας στο Αεροδρόμιο της Ελευσίνας για ανεφοδιασμό, όπου
προσγειώνεται στις 17:55. Ήταν ένα κενό και μοιραίο χρονικό διάστημα
χωρίς κανέναν συντονισμό των επίγειων δυνάμεων από αέρος.
Κρίσιμο, κατά τους διορισμένους εμπειρογνώμονες των οικογενειών
θυμάτων, χαρακτηρίζεται κυρίως το χρονικό σημείο 17:20, καθώς τότε το
μέτωπο της φωτιάς διασπάται στα δύο «οπότε απέκτησε τα κατά νόμο
χαρακτηριστικά της »καταστροφής» και μάλιστα »Περιφερειακής καταστροφής
μεγάλης έντασης» (άρθρο 2, παρ. 1α και 3γ του Ν. 3013/2002), έπρεπε να
ληφθεί αρμοδίως η απόφαση εκκένωσης των ανωτέρω οικισμών, αφού το ως άνω
χρονικό διάστημα, θεωρείται επιχειρησιακά το »έγκαιρα» της λήψης της
σχετικής απόφασης, κάτι βέβαια που στην πράξη δεν συνέβη και είχαμε τις
γνωστές τραγικές απώλειες», έγραφε χαρακτηριστικά ένας από τους
πραγματογνώμονες και πρώην υπαρχηγός του Σώματος, Ανδριανός
Γκουρμπάτσης.
Από την ημέρα επισημοποίησης αυτού του «μνημονίου συνεργασίας», τα
ελικόπτερα του Πυροσβεστικού Σώματος που διατέθηκαν, έως και τις 31
Αυγούστου 2018, σύμφωνα με επίσημα στοιχεία του Αρχηγείου του
Πυροσβεστικού Σέχουν προβεί σε 166 αεροδιακομιδές ασθενών καταγράφοντας
550 ώρες πτήσης. Οι 78 από αυτές έγιναν κατά τη διάρκεια αντιπυρικής
περιόδου.
Έσωσαν βρέφη
Βρέφος μόλις 24 ώρες από τη γέννησή του, αντιμετώπισε σοβαρό πρόβλημα
υγείας. Ήρθε στη ζωή στο νησί της Μυκόνου στις 9 Απριλίου 2016. Ο
γιατρός το πήρε εσπευσμένα από τη μητέρα του μέσα σε θερμοκοιτίδα.
Ταξίδεψε άμεσα με ελικόπτερο του Πυροσβεστικού Σώματος σε νοσοκομείο της
Αθήνας. Η γρήγορη αεροδιακομιδή έσωσε τη ζωή του. Έγκυος γυναίκα από
την Άνδρο, δύσκολο περιστατικό, υπήρχε ενδεχόμενο να γεννήσει στο
ελικοδρόμιο ή στον αέρα, το χρονικό περιθώριο ήταν 20 λεπτά. Μαζί της
ταξίδευσαν ο γυναικολόγος, η μαία και ένας νοσηλευτής.
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΕΡΟΔΙΑΚΟΜΙΔΩΝ ΑΣΘΕΝΩΝ ΚΑΙ ΤΡΑΥΜΑΤΙΩΝ ΜΕ ΤΑ ΙΔΙΟΚΤΗΤΑ ΕΛΙΚΟΠΤΕΡΑ ΤΟΥ ΠΥΡΟΣΒΕΣΤΙΚΟΥ ΣΩΜΑΤΟΣ
ΑΕΡΟΔΙΑΚΟΜΙΔΕΣ ΕΤΟΥΣ 2016
ΜΗΝΑΣ | ΑΡΙΘΜΟΣ ΑΣΘΕΝΩΝ-TΡΑΥΜΑΤΙΩΝ |
ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ | 14 |
ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ | 12 |
ΜΑΡΤΙΟΣ | 14 |
ΑΠΡΙΛΙΟΣ | 10 |
ΜΑΙΟΣ | 0 |
ΙΟΥΝΙΟΣ | 0 |
ΙΟΥΛΙΟΣ | 6 |
ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ | 6 |
ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ | 3 |
ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ | 0 |
ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ | 7 |
ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ | 6 |
ΣΥΝΟΛΟ | 78 |
Για το έτος 2016 πραγματοποιήθηκαν 60 έξοδοι από τα Ε/Π του Π.Σ. και μεταφέρθηκαν συνολικά 78 ασθενείς – τραυματίες.
ΑΕΡΟΔΙΑΚΟΜΙΔΕΣ ΕΤΟΥΣ 2017
ΜΗΝΑΣ | ΑΡΙΘΜΟΣ ΑΣΘΕΝΩΝ-ΤΡΑΥΜΑΤΙΩΝ |
ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ | 2 |
ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ | 3 |
ΜΑΡΤΙΟΣ | 3 |
ΑΠΡΙΛΙΟΣ | 5 |
ΜΑΙΟΣ | 5 |
ΙΟΥΝΙΟΣ | 9 |
ΙΟΥΛΙΟΣ | 14 |
ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ | 5 |
ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ | 6 |
ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ | 6 |
ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ | 1 |
ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ | 1 |
ΣΥΝΟΛΟ | 60 |
Για το έτος 2017 πραγματοποιήθηκαν 48 έξοδοι από τα Ε/Π του Π.Σ. και μεταφέρθηκαν συνολικά 60 ασθενείς – τραυματίες.
ΑΕΡΟΔΙΑΚΟΜΙΔΕΣ ΕΤΟΥΣ 2018
ΜΗΝΑΣ | ΑΡΙΘΜΟΣ ΑΣΘΕΝΩΝ-ΤΡΑΥΜΑΤΙΩΝ |
ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ | 1 |
ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ | 1 |
ΜΑΡΤΙΟΣ | 4 |
ΑΠΡΙΛΙΟΣ | 4 |
ΜΑΙΟΣ | 0 |
ΙΟΥΝΙΟΣ | 2 |
ΙΟΥΛΙΟΣ | 7 |
ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ | 9 |
ΣΥΝΟΛΟ | 28 |
Για το έτος 2018 μέχρι 31/8 2018
πραγματοποιήθηκαν 22 έξοδοι από τα Ε/Π του Π.Σ. και μεταφέρθηκαν
συνολικά 28 ασθενείς – τραυματίες.
Πηγή: Ελεύθερος Τύπος