Η αγορά δεξαμενόπλοιων, μετά από μια δύσκολη περίοδο, έχει σημειώσει ισχυρή ανάκαμψη από το 2022. Ενώ οι τιμές των ναύλων για τα υπερ δεξαμενόπλοια έχουν ξεπεράσει τα 15.000 δολάρια στο 65% των ημερών, τα άλλα τμήματα δεξαμενόπλοιων έχουν υπερκεράσει σταθερά αυτό το όριο στο 90% περίπου των ημερών.
Λαμβάνοντας υπόψη ότι τα λειτουργικά έξοδα για τα εν λόγω πλοία κυμαίνονται συνήθως από 7.500 έως 12.000 δολάρια, ανάλογα με την ηλικία και το μέγεθος, η αγορά δεξαμενόπλοιων βιώνει περίοδο 2,5 συνεχόμενων ετών κατά την οποία τα πλοία έχουν καλύψει με άνεση τα λειτουργικά τους έξοδα, κάτι που έχει να συμβεί τουλάχιστον από το 2009.
«Η αγορά δεξαμενόπλοιων έχει επιδείξει ανθεκτικότητα, με σημαντική αύξηση στα μικρότερα μεγέθη του στόλου, ιδίως μετά την ανάκαμψη των ναύλων των δεξαμενόπλοιων το 2022 μετά από παρατεταμένη ύφεση» σχολιάζουν οι αναλυτές του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers:
«Το 2024, η αγορά δεξαμενόπλοιων περιλαμβάνει:
α) έξι εταιρείες με στόλο άνω των 101 δεξαμενόπλοιων,
β) οκτώ εταιρείες που κατέχουν από 61 έως 100 δεξαμενόπλοια,
γ) δεκαεννέα εταιρείες που διαχειρίζονται από 31 έως 60 δεξαμενόπλοια,
δ) ένα μεγαλύτερο τμήμα 107 εταιρειών που κατέχουν από 11 έως 30 δεξαμενόπλοια,
ε) άλλες 139 εταιρείες που διαχειρίζονται στόλο από 6 έως 10 δεξαμενόπλοια,
στ) η πλειονότητα των ιδιοκτητών, 1.249 εταιρείες, κατέχουν από 1 έως 5 δεξαμενόπλοια. Από το 2022 έως το 2024, ο αριθμός των εταιρειών του ομίλου δεξαμενόπλοιων με στόλο 1 έως 5 πλοίων αυξήθηκε κατά 23%, ενώ εκείνων με 6 έως 10 πλοία κατά 9%.
«Αυτή η ανοδική τάση αντικατοπτρίζει την έξαρση του επενδυτικού ενδιαφέροντος, με πολυάριθμους νεοεισερχόμενους είτε από διαφορετικούς τομείς της ναυτιλιακής βιομηχανίας είτε από εντελώς άσχετους τομείς. Επιπλέον, οι μεγαλύτεροι ιδιοκτήτες δεξαμενόπλοιων μείωσαν στρατηγικά ή πούλησαν τμήματα του στόλου τους, αναδιαμορφώνοντας τη δυναμική της αγοράς, καθώς νέοι συμμετέχοντες καταλαμβάνουν αυτά τα περιουσιακά στοιχεία» σχολιάζουν οι αναλυτές.
ΜΗΝΑΣ ΤΣΑΜΟΠΟΥΛΟΣ