Ο ΙΜΟ καλεί έκτακτη σύνοδο καθώς οι ναυτικοί παραμένουν πιασμένοι στην Ουκρανία

Ανταποκρινόμενος στις διεθνείς εκκλήσεις για δράση, ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός του ΟΗΕ ανακοίνωσε ότι θα συγκαλέσει έκτακτη σύνοδο του Συμβουλίου για να αντιμετωπίσει τις επιπτώσεις στη ναυτιλία και τους ναυτικούς από την κατάσταση στη Μαύρη Θάλασσα και την Αζοφική Θάλασσα. Η κίνηση έρχεται καθώς αυξάνεται ο φόβος για την ασφάλεια των ναυτικών που έχουν παγιδευτεί στην περιοχή και ιδιαίτερα κοντά στην Οδησσό, η οποία, σύμφωνα με τους αναλυτές, μπορεί να γίνει στόχος επικείμενης αμφίβιας και χερσαίας επίθεσης. 

Αυτή την εβδομάδα βυθίστηκε το πρώτο εμπορικό πλοίο κατά τη διάρκεια της σύγκρουσης και ο πρώτος επιβεβαιωμένος θάνατος ενός ναυτικού που σκοτώθηκε από επίθεση με πύραυλο ενώ βρισκόταν σε επιφυλακή σε ένα πλοίο που ήταν αγκυροβολημένο στα ανοιχτά της Ουκρανίας. Υπάρχει ένας μακρύς κατάλογος κινδύνων που πρέπει να συζητήσουν τα κράτη μέλη του ΙΜΟ. Η Ουκρανία έκλεισε τους θαλάσσιους λιμένες της παγιδεύοντας ουσιαστικά εμπορικά πλοία χωρίς να αναχωρούν οι υπηρεσίες όπως ρυμουλκά και πιλότοι λιμανιών και να επιβαρύνουν την ικανότητα ανανέωσης των πλοίων. Το ΝΑΤΟ έχει προειδοποιήσει ότι τα ύδατα γύρω από την Ουκρανία μπορεί κάλλιστα να είναι ναρκοθετημένα, ενώ αναλυτές ασφαλείας έχουν προτρέψει τα πλοία που μπορούν να αναχωρήσουν να κινηθούν έξω από την πρόσφατα κηρυγμένη «πολεμική περιοχή» στη βόρεια Μαύρη Θάλασσα. Εξίσου ανησυχητικό είναι και οι χιλιάδες Ουκρανοί και Ρώσοι ναυτικοί εκτός σπιτιού που εργάζονται στη θάλασσα καθώς και ναυτικοί στη ζώνη μάχης που δεν θα μπορέσουν να φτάσουν στις δουλειές τους στα πλοία.

Μετά την έναρξη της ρωσικής επίθεσης στην Ουκρανία στις 24 Φεβρουαρίου, ο Γενικός Γραμματέας του ΙΜΟ Κιτάκ Λιμ δήλωσε ότι «ανησυχεί σοβαρά για τις δευτερογενείς επιπτώσεις της στρατιωτικής δράσης στην Ουκρανία στην παγκόσμια ναυτιλία». Στη συνέχεια, καθώς η ανθρωπιστική κρίση συνέχιζε να εκτυλίσσεται, ο Λιμ εξέδωσε μια δήλωση λέγοντας: «Υποστηρίζω πλήρως και υποστηρίζω την έκκληση του Γενικού Γραμματέα του ΟΗΕ Αντόνιο Γκουτέρες για άμεση παύση των εχθροπραξιών», αλλά ο ΙΜΟ όπως και ο ΟΗΕ μπορούν μόνο να σχολιάσουν και να εκδώσουν ψηφίσματα για την ασφάλεια των ναυτικών.

Η σύνοδος του ΙΜΟ θα πραγματοποιηθεί στις 10 και 11 Μαρτίου ως εξ αποστάσεως. Το συμβούλιο αποτελείται από 40 χώρες που εκλέγονται για να εκπροσωπούν την παγκόσμια ναυτιλιακή κοινότητα, αλλά άλλα έθνη, συμπεριλαμβανομένης της Ουκρανίας, θα μπορούν να υποβάλλουν δηλώσεις στο Συμβούλιο του ΙΜΟ.

Τα νέα της συνεδρίας έρχονται καθώς ανάλυση του Bloomberg εκτιμά ότι υπάρχουν 140 πλοία που είναι εγκλωβισμένα αυτή τη στιγμή μέσα ή κοντά σε λιμάνια της Ουκρανίας. Η Ένωση Γερμανών Εφοπλιστών εκτίμησε έναν παρόμοιο αριθμό περίπου 100 φορτηγών πλοίων που δεν μπορούσαν να αναχωρήσουν από τα λιμάνια τους στη Μαύρη Θάλασσα και την Αζοφική Θάλασσα. 

Το Bloomberg υπολογίζει ότι καθένα από τα μεγάλα, ωκεανόπλοια έχει κατά μέσο όρο 20 μέλη πληρώματος «που σημαίνει ότι πάνω από 1.000 ναυτικοί θα είχαν κολλήσει». Δεν είναι σαφές εάν περιλάμβαναν επίσης τα μικρότερα, παράκτια και περιφερειακά φορτηγά πλοία, όπως το Helt που βυθίστηκε χθες με πλήρωμα έξι ατόμων. Εσθονοί αξιωματούχοι ανέφεραν ότι όλο το πλήρωμα του πλοίου διασώθηκε.

Η Ένωση Γερμανών Εφοπλιστών (VDR), όπως πολλοί παγκόσμιοι οργανισμοί, καταδίκασε την επίθεση της Ρωσίας στην Ουκρανία καλώντας τη Ρωσία να προστατεύσει τα εμπορικά πλοία και τους ναυτικούς. Ο Πρόεδρος του VDR Gaby Bornheim είπε «Απαιτούμε να επιτραπεί σε όλα τα πλοία και τα πληρώματά τους να εγκαταλείψουν τη ζώνη σύγκρουσης σώα. Η Ρωσία πρέπει να σεβαστεί την ελευθερία της ναυσιπλοΐας. Τα μη εμπλεκόμενα εμπορικά σκάφη δεν πρέπει να δέχονται επίθεση».

Ορισμένες χώρες και ναυτιλιακές εταιρείες έχουν λάβει μέτρα. Υπήρχαν εκκλήσεις προς το Μπαγκλαντές να απομακρύνει τους ναυτικούς του από την εμπόλεμη ζώνη. Αφού ο τρίτος μηχανικός στο Banglar Samriddhi σκοτώθηκε στην πυραυλική επίθεση την Τετάρτη, το Υπουργείο Εξωτερικών και το Υπουργείο Ναυτιλίας της χώρας ενήργησαν. Τα 28 μέλη του πληρώματος και το σώμα του μηχανικού απομακρύνθηκαν από το σκάφος, εγκαταλείποντας το πλοίο και μεταφέρθηκαν σε ασφαλές σημείο. Έκαναν διευθετήσεις να μεταφέρουν τους ναυτικούς στη Μολδαβία ή σε άλλη γειτονική χώρα και να τους μεταφέρουν στη Ρουμανία για να τους επαναπατρίσουν. 

Share:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Εντοπίστηκε το ναυάγιο του Σπερχειού – Η μεγάλη ναυτική τραγωδία που συγκλόνισε το πανελλήνιο τη Μεγάλη Τετάρτη του 1945

Ένα από τα πλέον τραγικά ναυάγια των ελληνικών θαλασσών εντόπισε η ομάδα υποβρυχίων ερευνών του Κώστα Θωκταρίδη σε βάθος 153 μέτρων βορειοανατολικά της Ύδρας: Το ναρκαλιευτικό ΣΠΕΡΧΕΙΟΣ που βυθίστηκε Μεγάλη Τετάρτη, τον Μάιο του 1945, και έγινε υγρός τάφος 98 ανθρώπων. «Το

Τραγωδία στη Λαμία: Στρατιωτικός αυτοπυροβολήθηκε με καραμπίνα

Νεκρός μέσα στο σπίτι του, στο κέντρο της Λαμίας, βρέθηκε 70χρονος συνταξιούχος στρατιωτικός. Τις τελευταίες ώρες, σύμφωνα με το ρεπορτάζ του LamiaReport, ο 70χρονος δεν απαντούσε στις κλήσεις των συγγενών του, με αποτέλεσμα η αδερφή του να ανησυχήσει και να βρεθεί το απόγευμα

Η ακρίβεια αναγκάζει τους πολίτες να τρώνε από τα έτοιμα – «Χάθηκαν» καταθέσεις άνω των €4,5 δισ. το α’ 3μηνο

Η παρατεταμένη ακρίβεια και οι περιορισμένες αυξήσεις που έχουν δοθεί στους εργαζομένους τα τελευταία χρόνια έχουν ως αποτέλεσμα να περιοριστεί σημαντικά το διαθέσιμο εισόδημα και αυτό περιγράφεται περίτρανα από την πορεία των καταθέσεων, ειδικά τους τελευταίους μήνες, όπου και καταγράφεται σημαντική πτώση. Οι πολίτες,

Χ. Στυλιανίδης: Η ασφάλεια των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών είναι για μας, πρώτη προτεραιότητα

«Η ασφάλεια των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών είναι για μας, πρώτη προτεραιότητα» δήλωσε το πρωί ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Χρήστος Στυλιανίδης, ο οποίος επισκέφθηκε το λιμάνι του Πειραιά και συγκεκριμένα την πύλη Ε-7, ενόψει της εξόδου των εκδρομέων του Πάσχα.

Μετάβαση στο περιεχόμενο