Ο στόχος της Τουρκίας να αναδειχθεί σε παγκόσμια ναυτική δύναμη και ο κίνδυνος απόλυτης ανισορροπίας δυνάμεων στο Αιγαίο

Την ώρα που το Πολεμικό Ναυτικό βρίσκεται στην πλέον κρίσιμη χρονικά καμπή και ενώπιον αποφάσεων που θα καθορίσουν το μέλλον του για τις επόμενες δεκαετίες, παγκόσμια είναι πλέον η ανησυχία για ανατροπή της ναυτικής ισορροπίας δυνάμεων στην ανατολική Μεσόγειο με ότι αυτό συνεπάγεται για τις τουρκικές διεκδικήσεις.

Το τελευταίο αναλυτικό άρθρο του πρακτορείου Bloomberg περιγράφει με τον πλέον ξεκάθαρο τρόπο την πρόθεση που δείχνει η Τουρκία να εξασφαλίσει απόλυτη ναυτική υπεροχή στην ευρύτερη περιοχή προκειμένου να εξασφαλίσει αδιαμφισβήτητη κυριαρχία στις θαλάσσιες ζώνες πολύ μακριά από τις ακτές της και ταυτόχρονα να «πλασαριστεί» μεταξύ των παγκόσμιων ναυτικών δυνάμεων.

Η «οροφή» των 209 πολεμικών πλοίων την οποία «σημαδεύουν» οι γείτονες και μάλιστα με μπαράζ εγχώριων ναυπηγήσεων καταδεικνύει ότι η Τουρκία έχει βάλει πολύ ψηλά τον πήχη μη υπολογίζοντας το κόστος. Τα 45 δισεκατομμύρια δολάρια που προορίζει για αμυντικές δαπάνες το 2025 με αύξηση μάλιστα κατά 11% σε σχέση με την χρονιά που προηγήθηκε αποτελούν τη μέγιστη απόδειξη για το εξοπλιστικό «ράλι» των γειτόνων. Το γεγονός πάντως ότι το 80% των εξοπλιστικών δαπανών αφορούν οπλικά συστήματα που κατασκευάζονται στην Τουρκία «πιστώνεται» στα επιτεύγματα του Ταγίπ Ερντογάν και αποτελεί αποτέλεσμα συστηματικού σχεδίου το οποίο βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη τουλάχιστον τις τελευταίες δεκαετίες.

Τουρκία - Ναυτικό

Έπειτα από την κατασκευή μη επανδρωμένων UCAV όπως το Bayraktar, το οποίο ήδη γνωρίζει σημαντική εξαγωγική επιτυχία, οι γείτονες στοχεύουν σε μαζική κατασκευή με επανδρωμένων θαλάσσιων USV τα οποία όπως όλα δείχνουν θα βρεθούν στο επίκεντρο του παγκόσμιου ενδιαφέροντος τα επόμενα χρόνια. Και όπως ήδη ο πόλεμος στην Ουκρανία ανέδειξε την τεράστια συμβολή των UCAV επί του πεδίου επιχειρήσεων στην ξηρά, οι αναλυτές προβλέπουν ανάλογα καθοριστικό ρόλο των USV σε ενδεχόμενη σύγκρουση στη θάλασσα. Και ειδικά σε κλειστές θάλασσες όπως το περιβάλλον επιχειρήσεων στο Αιγαίο όπου οι τουρκικές ακτές βρίσκονται σε πολύ κοντινή απόσταση από τα ελληνικά νησιά.

Όμως η Τουρκία όχι μόνο δεν περιορίζεται στην κατασκευή USV αλλά αντίθετα προχωρά στη ναυπήγηση μεγάλων Μονάδων Επιφανείας. Ήδη επιχειρεί το ελικοπτεροφόρο TCG «ANADOLU», σε εξέλιξη βρίσκεται η ναυπήγηση φρεγατών, ενώ ο σχεδιασμός προβλέπει την κατασκευή τόσο αντιτορπιλικών με δυνατότητες αεράμυνας περιοχής όσο και υποβρυχίων, αλλά ακόμα και αεροπλανοφόρου. Όλα τα νεότευκτα πλοία και υποβρύχια εγχώριας ναυπήγησης πρόκειται να εξοπλιστούν με οπλικά και ηλεκτρονικά συστήματα «made in Turkey» καθώς το «reverse engineering» των γειτόνων φαίνεται να λειτουργεί υποδειγματικά. Σε κάθε εξοπλιστικό πρόγραμμα προμήθειας οπλικών συστημάτων εκτός χώρας, η Τουρκία ζητά είτε συμπαραγωγή είτε εμπλοκή σε μεγάλο ποσοστό της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας.

Με αυτά τα δεδομένα και αν συνυπολογίσει κάποιος τους ρυθμούς με τους οποίους προχωρά το εξοπλιστικό πρόγραμμα της Ελλάδας όσον αφορά την ενίσχυση του Πολεμικού Ναυτικού, είναι κατανοητό ότι τα επόμενα χρόνια η αριθμητική υπεροπλία των γειτόνων σε πλοία θα υπερκαλύπτει το ποιοτικό πλεονέκτημα που θα φέρει στον ελληνικό Στόλο η απόκτηση των φρεγατών Belharra.

Τουρκία - Ναυτικό

Σε βάθος χρόνου δε η ανισορροπία δυνάμεων δείχνει να γίνεται όλο και πιο έντονη καθώς όλα τα υπόλοιπα εξοπλιστικά προγράμματα του Πολεμικού Ναυτικού δείχνουν να καθυστερούν δραματικά με πρώτο αυτό του εκσυγχρονισμού των φρεγατών ΜΕΚΟ. Επιπλέον καμία εξέλιξη δεν φαίνεται να υπάρχει για άμεση απόκτηση άλλων καινούργιων Μονάδων Επιφανείας.

Του Κώστα Σαρικά

ΠΗΓΗ

Share:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Συνάντηση Στυλιανίδη με τον ΓΓ του ΙΜΟ

Όλες οι τελευταίες εξελίξεις στον ναυτιλιακό κλάδο θα εξεταστούν σε συνάντηση που θα έχει την Τρίτη 28/01 στο Λονδίνο, ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Χ. Στυλιανίδης με τον ΓΓ του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού Αrsenio Domingez. Στη ατζέντα των συνομιλιών

Διώρυγα του Σουέζ: Πτώση στους ναύλους από την επιστροφή των container ships

H επιστροφή των Container Ships από τη διώρυγα του Σουέζ μετά την εκεχειρία Ισραήλ-Χαμάς και τον προσωρινό τερματισμό των επιθέσεων των Χούθι εναντίον της Διεθνούς ναυτιλίας στην κρίσιμη ναυτιλιακή οδό της Ερυθράς Θάλασσας, θα σημάνει και τη μείωση των ταξιδιωτικών

Το 82% των πολιτών θεωρεί τον ΕΝΦΙΑ άδικο φόρο και το 71% ζητά να καταργηθεί

Τι δείχνει η έρευνα που δημοσιοποίησε η ΠΟΜΙΔΑ Η φορολογία (ΕΝΦΙΑ και φόρος εισοδήματος) είναι τα βασικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν σήμερα οι ιδιοκτήτες ακινήτων, και είναι ταυτόχρονα μία από τις αιτίες για τις οποίες μειώνεται συνεχώς η προσφορά κατοικιών προς

Αναδρομικά Συνταξιούχων: Απόφαση-σταθμός από το Ανώτατο Ειδικό Δικαστήριο – Τι να περιμένουν οι δικαιούχοι

Η πολυαναμενόμενη απόφαση του Ανώτατου Ειδικού Δικαστηρίου (ΑΕΔ) που αφορά τα αναδρομικά των συνταξιούχων για το διάστημα Ιούνιος 2015 – Μάιος 2016 πρόκειται να εκδοθεί εντός του επόμενου μήνα. Το κρίσιμο αυτό θέμα αφορά τις περικοπές στα δώρα Χριστουγέννων, Πάσχα

Μετάβαση στο περιεχόμενο