Οι πόλεις που θα βυθιστούν κάτω από τη θάλασσα λόγω της παγκόσμιας θέρμανσης

Οι επικίνδυνες περιοχές που ενδέχεται να βρεθούν κάτω από τη θάλασσα στην Ελλάδα

H ιδέα ολόκληρων πόλεων να βυθίζονται κάτω από το νερό μπορεί να ακούγεται σαν σενάριο ταινίας επιστημονικής φαντασίας. Ωστόσο, σύμφωνα με μία τρομακτική μελέτη κάτι τέτοιο θα μπορούσε να γίνει πραγματικότητα και αυτή η μέρα είναι πιο κοντά από ότι μπορεί κάποιος να φανταστεί καθώς εκτιμάται ότι θα πάρει μόλις 75 χρόνια.

Όπως προέβλεψαν ερευνητές από το Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Nanyang (NTU) στη Σιγκαπούρη προέβλεψαν ότι η παγκόσμια στάθμη της θάλασσας θα μπορούσε να αυξηθεί κατά 1,9 μέτρα έως το 2100, εάν οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα (CO2) συνεχίσουν να αυξάνονται.

«Η υψηλή πρόβλεψη των 1,9 μέτρων υπογραμμίζει την ανάγκη για τους υπεύθυνους λήψης αποφάσεων να σχεδιάσουν την κρίσιμη υποδομή αναλόγως», δήλωσε ο καθηγητής Benjamin Grandey, κύριος συγγραφέας της μελέτης.

Εάν η παγκόσμια στάθμη της θάλασσας αυξανόταν κατά 1,9 μέτρα, πόλεις και κωμοπόλεις σε όλο τον κόσμο θα μπορούσαν να βυθιστούν κάτω από το νερό – συμπεριλαμβανομένων των Χαλ, Λονδίνου και Κάρντιφ.

Tι θα συμβεί στην Κρήτη και την Ελλάδα

Στην Κρήτη ευάλωτες περιοχές είναι όλο σχεδόν το βόρειο παραλιακό μέτωπο και η περιοχή των ακτών της Μεσσαράς.

Στην Ελλάδα φαίνεται να επηρεάζονται σημαντικά όλες οι παράκτιες πόλεις με πιο ευάλωτη την περιοχή της Θεσσαλονίκης όπου μεγάλο μέρος της πεδιάδας νοτιοδυτικά της πόλης αλλά και του παραλιακού μετώπου θα βρεθούν κάτω από το νερό.

Είναι λοιπόν ο τόπος που κατοικείτε σε κίνδυνο;

Σύμφωνα με το Climate Central και το διαδραστικό διαδικτυακό εργαλείο (Coastal Risk Sreening Tool) μπορείτε να δείτε τις επικίνδυνες περιοχές που ενδέχεται να βρεθούν κάτω από τη θάλασσα στην Κρήτη, την Ελλάδα αλλά και ολόκληρο τον κόσμο όπως φαίνεται στον παρακάτω χάρτη.

Οι τρέχουσες προβλέψεις για τη στάθμη της θάλασσας βασίζονται σε μια σειρά μεθόδων μοντελοποίησης των κλιματικών διεργασιών. Για παράδειγμα, ορισμένες προβλέψεις περιλαμβάνουν καλά γνωστά φαινόμενα, όπως η τήξη των παγετώνων.

Άλλες, ωστόσο, ενσωματώνουν πιο αβέβαια γεγονότα, όπως η απότομη κατάρρευση των παγοκαλυμμάτων. Ως αποτέλεσμα, αυτά τα μοντέλα παράγουν διαφορετικές προβλέψεις, καθιστώντας δύσκολη την αξιόπιστη εκτίμηση της ανόδου της στάθμης της θάλασσας.

XARTIS.jpg

Στην Έκτη Έκθεση Αξιολόγησης της IPCC, που δημοσιεύθηκε το 2023, ο ΟΗΕ εκτίμησε ότι σε σενάρια υψηλών εκπομπών, η παγκόσμια στάθμη της θάλασσας θα αυξανόταν μεταξύ 0,6 και 1,0 μέτρων.

Ωστόσο, οι ερευνητές του NTU υιοθέτησαν μια «συγχωνευτική» προσέγγιση στις εκτιμήσεις τους, ενσωματώνοντας στατιστικές μεθόδους με απόψεις ειδικών.

Ισχυρίζονται ότι αυτό προσφέρει μια σαφέστερη και πιο αξιόπιστη εικόνα για τη μελλοντική άνοδο της στάθμης της θάλασσας.

«Η νέα μας προσέγγιση αντιμετωπίζει ένα βασικό ζήτημα στην επιστήμη της στάθμης της θάλασσας: οι διαφορετικές μέθοδοι προβολής της ανόδου της στάθμης της θάλασσας συχνά παράγουν πολύ διαφορετικά αποτελέσματα», δήλωσε ο καθηγητής Grandey.

XARTIS1.jpg

Το συγχωνευτικό μοντέλο προβλέπει ότι σε ένα σενάριο χαμηλών εκπομπών, η παγκόσμια στάθμη της θάλασσας είναι πολύ πιθανό να αυξηθεί μεταξύ 0,3 και 1,0 μέτρων έως το 2100.

Αλλά σε ένα σενάριο υψηλών εκπομπών, το συγχωνευτικό μοντέλο προβλέπει ότι η παγκόσμια στάθμη της θάλασσας είναι πολύ πιθανό να αυξηθεί μεταξύ 0,5 και 1,9 μέτρων.

Εάν οι πιο ακραίες προβλέψεις των επιστημόνων επιβεβαιωθούν και η στάθμη της θάλασσας αυξηθεί κατά 2 μέτρα περίπου, εκατοντάδες παράκτιες πόλεις και κωμοπόλεις θα μπορούσαν να βυθιστούν κάτω από το νερό.

XARTIS2.jpg

Παγετώνες και παγοκαλύματα λιώνουν

Η παγκόσμια στάθμη της θάλασσας θα μπορούσε να αυξηθεί έως και 3 μέτρα εάν ο παγετώνας Thwaites στη Δυτική Ανταρκτική καταρρεύσει.

Η άνοδος της στάθμης της θάλασσας απειλεί πόλεις από τη Σαγκάη έως το Λονδίνο, τις χαμηλές περιοχές της Φλόριντα και του Μπαγκλαντές, καθώς και ολόκληρα έθνη όπως οι Μαλδίβες.

XARTIS3.jpg

Στη Μ. Βρετανία, μια άνοδος της στάθμης της θάλασσας κατά 2 μέτρα έως το 2040 θα μπορούσε να βυθίσει μεγάλα τμήματα του Κεντ, το Πόρτσμουθ, καθώς και τις πόλεις Κέιμπριτζ και Πίτερμπορο.

Οι πόλεις γύρω από τον εκβολέα του Χάμπερ, όπως το Χαλ, το Σκάνθορπ και το Γκρίμσμπι, θα αντιμετωπίσουν επίσης έντονες πλημμύρες.

Η κατάρρευση του παγετώνα, η οποία θα μπορούσε να ξεκινήσει μέσα στις επόμενες δεκαετίες, θα μπορούσε επίσης να βυθίσει μεγάλες πόλεις όπως η Νέα Υόρκη και το Σίδνεϊ.

Τμήματα της Νέας Ορλεάνης, του Χιούστον και του Μαϊάμι στις νότιες ΗΠΑ θα επηρεαστούν επίσης σημαντικά.

Share:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η ναυτιλία συνεισφέρει 14 δισ. ευρώ στο ΑΕΠ της Ελλάδας

Η πρόσφατη μελέτη της McKinsey & Company, σε συνεργασία με την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών, αποκαλύπτει την καθοριστική συμβολή του κλάδου της ελληνικής ποντοπόρου ναυτιλίας στην παγκόσμια και την εγχώρια οικονομία. Η μελέτη αναδεικνύει τη στρατηγική σημασία της ελληνόκτητης ναυτιλίας, η

Εκπτώσεις σε ακτοπλοϊκά και αεροπορικά εισιτήρια για τη μετάβαση αναπληρωτών εκπαιδευτικών στην περιοχή τοποθέτησής τους

Εκπτώσεις σε ακτοπλοϊκά και αεροπορικά εισιτήρια θα έχουν οι εκπαιδευτικοί Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης που προσλαμβάνονται ως προσωρινοί αναπληρωτές για το διδακτικό έτος 2024-2025 και πρόκειται να αναλάβουν υπηρεσία τις επόμενες ημέρες, προκειμένου να μεταβούν στην περιοχή τοποθέτησης και ανάληψης

Συνάντηση Στυλιανίδη και Σημαντώνη για τα θέματα της Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων

Ο πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου, Χαράλαμπος Σημαντώνης, καθώς και οι εκπρόσωποι της Ένωσης Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων (ΕΕΝΜΑ), Έλπη Πετράκη, Β’ Αντιπρόεδρος, Ευστράτιος Τσαλαμανιός, Ταμίας, Δανάη Τσόπελα, Διευθύντρια και Αλέξανδρος Λαγουρός, Σύμβουλος Ναυτιλιακών Θεμάτων, πραγματοποίησαν συνάντηση εργασίας με τον Υπουργό Ναυτιλίας

Κέρκυρα: Σύσκεψη υπό τον Στ. Γκίκα για τη λειτουργία του λιμανιού της Αλύπας

Ευρεία σύσκεψη με τη συμμετοχή του Δημάρχου Κεντρικής Κέρκυρας Στ. Πουλημένου, της Γ.Γ. Τουρισμού, της Γ. Διευθύντριας Τουριστικών Λιμένων, του Προέδρου της Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων και άλλων υπηρεσιακών παραγόντων, θα πραγματοποιηθεί σήμερα στην Αθήνα με πρωτοβουλία του Υφυπουργού Ναυτιλίας και

Μετάβαση στο περιεχόμενο