ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ειδικής εκδήλωσης που πραγματοποιήθηκε στο αμφιθέατρο του Πανεπιστημίου προς τιμήν του πρώην κοσμήτορα της Σχολής Ναυτιλίας και Βιομηχανίας Κώστα Χλωμούδη, ο καθηγητής παρουσίασε τις προτάσεις του για ένα πιο ολοκληρωμένο, βιώσιμο, εθνικό λιμενικό σύστημα της χώρας.
Το Πανεπιστήμιο Πειραιά μέσω του τμήματος ναυτιλιακών σπουδών πρωτοπορεί στην προαγωγή της επιστήμης και της τεχνολογίας, είπε ο καπετάν Παναγιώτης Τσάκος στη διάρκεια της εκδήλωσης, προσθέτοντας ότι αποτελεί πραγματική τιμή για τον ίδιο -έναν καπετάνιο από τα Καρδάμυλα της Χίου- να μιλάει για τον σπουδαίο ρόλο του Πανεπιστημίου Πειραιά.
«Καλό θα ήταν το Πανεπιστήμιο να το αποκαλούμε Θεμιστόκλειο Πανεπιστήμιο Πειραιά προς τιμήν του ιδρυτή και θεμελιωτή της πόλης, αλλά και της ναυτικής ισχύος της Αθήνας» τόνισε ο ίδιος, ενώ κάλεσε τις πρυτανικές αρχές να ξαναμελετήσουν το συγκεκριμένο θέμα, εκτιμώντας ότι θα το τολμήσουν και θα το καταφέρουν.
Επεσήμανε επίσης ότι η Ακαδημία Αθηνών θα πρέπει να έχει έδρα ναυτιλίας ανάμεσα στις 52 σχολές που υπάρχουν σήμερα. Αναφερόμενος στον σημαντικό ρόλο του πανεπιστημιακού καθηγητή Κώστα Χλωμούδη, είπε ότι τον γνωρίζει πολλά χρόνια και ότι έχει βοηθήσει στο master plan του λιμανιού της Χίου ως εργαλείο ανάπτυξης του νησιού.
Ο καπετάν Παναγιώτης Τσάκος τόνισε επίσης ότι ο Όμιλος Τσάκου πιστεύει στους αποφοίτους του τμήματος Ναυτιλίας του Πανεπιστημίου και τους προσλαμβάνει κατά προτίμηση.
Από την πλευρά του και ο υπουργός Ναυτιλίας, Χρήστος Στυλιανίδης, εξέφρασε τη βαθιά του εκτίμηση προς τον Κώστα Χλωμούδη, αναφέροντας ότι πρόκειται για έναν διακεκριμένο πανεπιστημιακό του τμήματος ναυτιλιακών σπουδών του Πανεπιστημίου Πειραιά, που έχει συμβάλει τα μέγιστα στην επιστήμη και στην παιδεία της ναυτιλίας.
Το λιμενικό σύστημα
Την ανάγκη ύπαρξης περιφερειακών δικτύων, που θα εποπτεύουν και θα ρυθμίζουν τα 900 λιμάνια της χώρας, προκειμένου να διασφαλιστεί το δημόσιο συμφέρον των χρηστών, της ιδιοκτησίας, των καταναλωτών και όλων όσοι εμπλέκονται, πρότεινε στη διάρκεια της συγκεκριμένης εκδήλωσης ο πανεπιστημιακός καθηγητής Κώστας Χλωμούδης.
Τα λιμάνια θα πρέπει να αντιμετωπιστούν ως μηχανές ανάπτυξης και όχι ως real estate» είπε, προσθέτοντας ότι ήρθε η ώρα, στο πλαίσιο του περιφερειακού συστήματος και στα ιδιαίτερα ενδιαφέροντα που έχουν οι επιμέρους περιοχές, να δημιουργηθούν κάποιες οντότητες που θα παίξουν τον ρόλο του ρυθμιστή, τη στιγμή που οι δημόσιες αρχές των λιμανιών δεν έχουν, αναφέροντας σε αυτό το σημείο τις περιπτώσεις
της Θεσσαλονίκης, του Πειραιά, της Ηγουμενίτσας, του Βόλου και του Ηρακλείου.
Επανέλαβε ότι θα πρέπει να προσδιοριστεί ο ρόλος της λιμενικής αρχής, που σε ένα αναπτυγμένο λιμάνι δεν παράγει λιμενικές υπηρεσίες αλλά εποπτεύει, ελέγχει και σχεδιάζει, ενσωματώνοντας δυναμικές της τεχνολογίας, των νόμων και των εξελίξεων στα πολιτικοοικονομικά, κοινωνικά, περιβαλλοντικά νομοθετικά δεδομένα που μεταβάλλονται διαρκώς. Εκτίμησε ότι ο αριθμός αυτών των περιφερειακών δικτύων θα μπορούσε να είναι τέσσερα, ωστόσο είπε ότι θα πρέπει να μελετηθεί και να προσδιοριστεί από την πολιτεία.
Πρόσθεσε ότι εκείνο που έχει σημασία είναι να υπάρχει στα 900 λιμάνια έλεγχος και εποπτεία και όχι το αδιοίκητο, καθώς υπάρχουν πολλά αρκετά ορφανά λιμάνια που δεν έχουν καν φορέα διαχείρισης.
Συμπλήρωσε επίσης ότι δεν θα μπορεί να είναι η Γενική Γραμματεία Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής εκείνη που θα «μανατζάρει» από το τηλέφωνο το κάθε τερματικό ή την κάθε λιμενική υποδομή ανά την Ελλάδα από τις 900 που υπάρχουν.
Το ευρωπαϊκό μοντέλο
Στόχος -τόνισε- είναι να οδηγηθούμε σε ένα πιο ολοκληρωμένο, βιώσιμο εθνικό λιμενικό σύστημα για την οικονομία, την ανάπτυξη της χώρας και την εδαφική συνοχή μιας χώρας που χαρακτηρίζεται από πολυνησιωτικότητα. Συμμόρφωση των λιμένων με τα εθνικά δίκτυα εφοδιασμού και μεταφορών, με έμφαση στην τοπική ανάπτυξη.
Ο κ. Χλωμούδης πρόσθεσε επίσης ότι η εθνική λιμενική πολιτική πρέπει και μπορεί να προχωρήσει με βάση το ευρωπαϊκό μοντέλο, καθώς αυτό που ισχύει σήμερα δεν έχει καμία σχέση με την Ευρώπη.
Τόνισε, τέλος, ότι με βάση τις κατακτήσεις στον ευρωπαϊκό χώρο αυτό δεν μπορεί να γίνει αν δεν επανέλθει η Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων στο γενεσιουργό κείμενα ίδρυσής της ή να καταργηθεί εντελώς και να αναζητηθεί ένας άλλος τρόπος αντιμετώπισης των προβλημάτων της διαχείρισης των λιμένων.