ΖΗΤΗΜΑΤΑ ασφάλειας ναυσιπλοΐας σε πολλά νησιά του Αιγαίου εξαιτίας της ανεξέλεγκτης διέλευσης ή αγκυροβολίας παντός είδους πλωτών μέσων κατά τη διάρκεια κατάπλου ή απόπλου πλοίων της ακτοπλοΐας σε νησιωτικά λιμάνια θέτει η Πανελλήνια Ένωση Πλοιάρχων Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΠΕΝ). Τελευταία παραδείγματα τα λιμάνια της Πάρου, της Σκοπέλου, των Λειψών, αλλά και της Τήλου, της Σχοινούσας και της Μήλου.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα το λιμάνι της Πάρου, για το οποίο, σύμφωνα με την ΠΕΠΕΝ, είναι επιτακτική ανάγκη να διασφαλιστεί η απρόσκοπτη και ασφαλής προσέγγιση και αναχώρηση πλοίων που εκτελούν ακτοπλοϊκά δρομολόγια.
Οι πλοίαρχοι ζητούν να «μπει τέρμα στην άναρχη και ανεξέλεγκτη παραμονή ή διέλευση κάθε κατηγορίας σκαφών στους χώρους των λιμένων και ιδιαίτερα όταν τα πλοία της γραμμής εκτελούν τις κρίσιμες κινήσεις που απαιτούνται», είτε για να δέσουν είτε για να αποπλεύσουν για τον επόμενο προορισμό τους.
Επίκληση επιστολής
Η ΠΕΠΕΝ επικαλείται και επιστολές τόσο της Attica όσο και της Golden Star Ferries, οι οποίες επισημαίνουν τις ανεπίτρεπτες συνθήκες που επικρατούν στο κυκλαδίτικο νησί, αφού η κυκλοφορία κάθε είδους τουριστικών σκαφών είναι ανεξέλεγκτη στον όρμο της Παροικίας.
Όσον αφορά το λιμάνι της Σκοπέλου, η ΠΕΠΕΝ εστιάζει σε συγκεκριμένο περιστατικό που έλαβε χώρα στις αρχές Ιουλίου. «Οι δυσκολίες που είχε να αντιμετωπίσει ο συνάδελφος, αλλά και άλλοι πλοίαρχοι σε άλλα λιμάνια, δεν περιορίζονται μόνο στις καιρικές συνθήκες οι οποίες συχνά είναι ιδιαίτερα αντίξοες.
Δεν περιορίζονται επίσης στο ότι τα μεγέθη των πλοίων διαρκώς αυξάνονται, ενώ τα περισσότερα λιμάνια παραμένουν ίδια και απαράλλακτα όπως τα παλιά χρόνια». Προσθέτει επίσης: «Αντιμετωπίζουν επιπλέον κινδύνους από την ανεξέλεγκτη κίνηση πάσης φύσεως σκαφών και ιδιαίτερα σκαφών αναψυχής, μέσα στον χώρο των λιμανιών και μάλιστα στην ώρα του κατάπλου ή του απόπλου. Δυστυχώς, σε πολλά λιμάνια είναι ελλιπής ή και ανεπαρκής η αστυνόμευση ως προς το ζήτημα αυτό ή δεν υπάρχουν ειδικά καθορισμένοι χώροι για το δέσιμο αυτών των σκαφών».
Ζητήματα στην ασφάλεια ναυσιπλοΐας, σύμφωνα με την ΠΕΠΕΝ, υπάρχουν και στα λιμάνια των Λειψών και της Τήλου. Το πρόβλημα παρουσιάζεται πάλι στον κατάπλου ή τον απόπλου των ακτοπλοϊκών, αυτή τη φορά όμως λόγω της ανεξέλεγκτης και άναρχης αγκυροβολίας. «Η παντελής έλλειψη αστυνόμευσης, σε συνδυασμό με τις ελλείψεις που υπάρχουν ως προς την οριοθέτηση των χώρων αγκυροβολίας, δημιουργεί επικίνδυνες καταστάσεις πρόκλησης ατυχημάτων και μάλιστα ιδιαίτερα σοβαρών» τονίζεται. Σύμφωνα με την ΠΕΠΕΝ, και άλλοι πλοίαρχοι της ακτοπλοΐας ενημερώνουν ότι αντιμετωπίζουν ανάλογα προβλήματα στη Σχοινούσα και τη Μήλο.
Χαρακτηριστική είναι η επιστολή πλοιάρχων της ακτοπλοΐας για τα θέματα ασφαλείας που αντιμετωπίζουν στους Λειψούς και την Τήλο.
Ειδικότερα αναφέρουν: «Θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε ότι τους θερινούς μήνες δημιουργείται ένα μεγάλο πρόβλημα από τα αγκυροβολημένα ιστιοπλοϊκά σκάφη και σκάφη αναψυχής. Όπως μας έχουν ενημερώσει από τα λιμεναρχεία, δεν υπάρχει σκάφος λιμενικού, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να απομακρύνουνται σκάφη που δένουν ανεξέλεγκτα στον όρμο τους και βρίσκονται κοντά στον προβλήτα ή στον ήδη περιορισμένο χώρο χειρισμών του πλοίου. Το πλοίο αναγκάζεται να εισέρχεται στους συγκεκριμένους λιμένες και να κάνει χειρισμούς σε πολύ κοντινή απόσταση με τα σκάφη».
Θέτουν επίσης το θέμα της απουσίας περιοχής αγκυροβολίας σύμφωνα με τους χάρτες στους Λειψούς και ότι δεν υπάρχει κάποια τοπική οριοθέτηση αγκυροβολίου . Στην Τήλο, προσθέτουν, υπάρχει γενική ένδειξη αγκυροβολίας σε όλο τον κόλπο αλλά όχι οριοθετημένη.
Καταλήγοντας, προτείνουν να γίνει κάποια τοπική οριοθέτηση αγκυροβολίου, διότι υπάρχει μεγάλος χώρος για αγκυροβολία στα σκάφη αναψυχής μακριά από την πορεία και τους χειρισμούς των ακτοπλοϊκών ή να υπάρχει μόνιμα σκάφος του Λιμενικού τους θερινούς μήνες στους λιμένες αυτούς.