Παγόβουνο μεγέθους πόλης ξεμακραίνει από την Ανταρκτική

Ακολουθεί μακροχρόνια περιπλάνηση στο Νότιο Ωκεανό και, τελικά, το λιώσιμο

Μετάφραση-απόδοση κειμένου στα ελληνικά: «ΛΙΜΕΝΙΚΑ ΝΕΑ»

Είναι τεράστιο! Είναι παγωμένο! Και ταξιδεύει…

Είναι το παγόβουνο A23a. Για περιμένετε λιγάκι…Έτσι το βάφτισαν; Σίγουρα, θα μπορούσαν να βρουν καλύτερο όνομα…

Όπως υπέρ-παγόβουνο (Superberg)!

Για πάνω από 100 χρόνια, κανένα παγόβουνο δεν ήταν πιο διάσημο από εκείνο που βύθισε τον “Tιτανικό” διακόπτοντας άδοξα τον κινηματογραφικό έρωτα της Rose και του Jack (στη διάσημη ταινία του John Cameron). Όλα αυτά, όμως, ίσχυαν μέχρι που το παγόβουνο-μαμούθ άρχισε να πλέει από την Ανταρκτική με πορεία προς Βορρά.

Πού πηγαίνει; Πώς συνέβη; Τί σημαίνουν όλα αυτά; Έχετε τις ερωτήσεις, έχουμε τις απαντήσεις…

Αρχικά, αποκολλήθηκε από την Ανταρκτική — σε μια διαδικασία που αποκαλείται “τοκετός” (αγγλ. calving) — το 1986. Αλλά δεν απομακρύνθηκε και, σύντομα, παγιδεύτηκε στη Θάλασσα του Weddell, νοτίως της Ν. Αμερικής.

Όλα άλλαξαν το 2020, όταν άρχισε πάλι να κινείται. Τώρα, γρατσουνίζει τις ακτές και σύντομα θα ξεφύγει από το άκρο της Ανταρκτικής Χερσονήσου αφήνοντας πίσω του τα ύδατα της Ανταρκτικής.

Οι επιστήμονες υποστηρίζουν ότι σήμερα θεωρείται το μεγαλύτερο παγκόσμιο του πλανήτη με επιφάνεια 1.500 τετραγωνικά μίλια. Που ισοδυναμεί με το πενταπλάσιο της χερσαίας επιφάνειας της πόλης της Νέας Υόρκης. Επίσης, το πάχος του είναι 1.300 πόδια, όσο περίπου είναι το ύψος του διάσημου ουρανοξύστη της Ν. Υόρκης Empire State Building.

Κατά πάσα πιθανότητα το παγόβουνο θα κατευθυνθεί προς εκείνο το τμήμα του Νότιου Ωκεανού, γνωστού ως “Λεωφόρος των Παγόβουνων”, όπου συνωστίζονται συνήθως τα παγόβουνα. Συνεπώς, δε θα το δείτε ούτε στην παραλίας της Copacabana ούτε στην Κυανή Ακτή.

Παρά τα όσα έχετε μάθει από το Hollywood, το A23a δε θα διαπλεύσει κατοικημένες περιοχές, ούτε θα πάρει εκδίκηση για την κακομεταχείριση που υπέστησαν οι πολικές αρκούδες από την ανθρωπότητα.

Αντιθέτως, θα ακολουθήσει το δρόμο των χιονοπτώσεων περασμένων ετών ή θα καταλήξει παγάκι στο ποτήρι σας, διαλυόμενο σε μικρότερα κομμάτια πριν, τελικά, λιώσει εντελώς. Ωστόσο, εξαιτίας του τεράστιου μεγέθους του, θα περάσουν αρκετά χρόνια μέχρι να εξαφανισθεί τελείως στη θάλασσα. (Ένα παλαιότερο παγόβουνο, χαρακτηριζόμενο κι εκείνο ως το μεγαλύτερο της εποχής του, χρειάστηκε περίπου δύο δεκαετίες για να διαλυθεί.)

Όσο οι πάγοι αποκολλώνται από την Ανταρκτική, εύκολα κανείς σκέφτεται την κλιματική αλλαγή και αρχίζει να ανησυχεί για κοπάδια γιγαντιαίων παγόβουνων να “αλωνίζουν” τον Ατλαντικό “σπέρνοντας” στο διάβα τους την καταστροφή τα επόμενα χρόνια.

“Το κλίμα αλλάζει και επιδρά στον τρόπο που λιώνουν οι παγετώνες,” είπε η κα Indrani Das, αν. καθηγήτρια έρευνας στο παρατηρητήριο Lamont-Doherty Earth Observatory του Πανεπιστημίου University και ειδική ερευνήτρια παγετώνων, με ειδικότητα στο χιόνι και τον πάγο. “Η μάζα των παγετώνων συρρικνώνεται επειδή ζεσταίνεται ο ωκεανός. Ο “τοκετός” είναι μια φυσιολογική διαδικασία, που όμως επιταχύνεται από το κλίμα.”

Επειδή, όμως, το συγκεκριμένο παγόβουνο “γεννήθηκε” το 1986, ούτως ή άλλως θα απομακρυνόταν, είπε. Αυτό, πάντως, δεν είναι κατ’ ανάγκη κακό.

“Η απώλεια μάζας ενός παγετώνα είναι φυσιολογική διαδικασία,” δήλωσε. “Αν δεν προκληθεί “τοκετός”, θα συνεχίσει να διογκώνεται. Ο παγετώνας πρέπει να διατηρείται σε ισορροπία.”

Μάλλον όχι… Σίγουρα, υπάρχουν κίνδυνοι από το ταξίδι του υπέρ-παγόβουνου.

“Τα παγόβουνα είναι επικίνδυνα όταν εισέρχονται σε ζώνες θαλάσσιας ναυσιπλοΐας,” είπε η Δρ. Das. “Θα μπορούσε να απομονωθεί μια αποικία πιγκουίνων. Θα γνωρίζουμε εφόσον παρακολουθούμε την τροχιά του.”

Πρόσθεσε, όμως: “Μου αρέσει να βλέπω την ευχάριστη όψη των πραγμάτων. Όσο λιώνουν τα παγόβουνα, προσφέρουν γλυκό νερό και θρεπτικές ουσίες στους ωκεανούς. Τα παγόβουνα είναι όμορφα και ενδιαφέροντα.”

Υπό την προϋπόθεση, βεβαίως, ότι δεν είσαι ούτε ο Jack Dawson (της ταινίας “Τιτανικός”), ούτε ένας από τους απομονωμένους πιγκουίνους…

Μετάφραση-απόδοση κειμένου στα ελληνικά: «ΛΙΜΕΝΙΚΑ ΝΕΑ»

Share:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Στυλιανίδης στον «Πολίτη»: «Η Ελλάδα ασπίδα στην προστασία της διεθνούς ναυτιλίας»

Ηγετικό ρόλο για αντιμετώπιση των επιθέσεων που δέχονται πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα έχει αναλάβει η Ελλάδα, η οποία μαζί με άλλες χώρες επιχειρεί με στόχο τη διατήρηση της ελεύθερης ναυσιπλοΐας. Ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής της Ελλάδας, Χρήστος Στυλιανίδης,

Νέα ΓΓ Υποδοχής Αιτούντων Άσυλο η Στελλίνα Σιαράπη

Με απόφαση του Πρωθυπουργού, κ. Κυριάκου Μητσοτάκη, και του Υπουργού Μετανάστευσης και Ασύλου, κ. Δημήτρη Καιρίδη, αναλαμβάνει καθήκοντα  Γενικής Γραμματέα Υποδοχής Αιτούντων Άσυλο η κα. Στελλίνα Σιαράπη. Η νέα Γενική Γραμματέας αντικαθιστά τον κ. Δημήτρη Ιατρίδη, ο οποίος διετέλεσε Γενικός

Πλοίο container «σφήνωσε» σε γέφυρα (vid)

Ένα δυνατός θόρυβος ξεσήκωσε τους κατοίκους όταν ένα γερμανικό πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων δεν εκτίμησε σωστά το ύψος της μιας γέφυρας στο Ρότερνταμ. Το πλοίο προσέκρουσε και σφήνωσε κάτω από τη γέφυρα Willemsbrug που διασχίζει το Nieuwe Maas έχοντας σαν αποτέλεσμα

Έκτακτες Κρίσεις Ανωτάτων Αξιωματικών των Ενόπλων Δυνάμεων

Το ΣΑΓΕ κατά την 10η Συνεδρίασή του, το Σάββατο 2 Mαρτίου 2024, έκρινε ως ακολούθως: Στην Πολεμική Αεροπορία Προήγαγε στο βαθμό του Υποπτεράρχου για πλήρωση κενών θέσεων, τους: 1. Ταξίαρχο (ΜΗ) Δελή Γεώργιο 2. Ταξίαρχο (ΜΑ) Ρούγγο Ιωάννη 3. Ταξίαρχο (ΕΑ) Σουρρή

Μετάβαση στο περιεχόμενο