ΘΕΜΑ: Στρατιωτικά Νοσοκομεία (Νοσηλευτικό Ίδρυμα ΜΤΣ)
ΣΧΕΤ.: α. Υπ’ αριθμ. πρωτ. 1028/2023 έγγραφό μας
β. Υπ’ αριθμ. πρωτ. 1159/2023 έγγραφό μας
γ. Φ. 959.1/91/1449749/Σ.339/28-Δεκ-23/ΓΕΣ/ΔΟΙ
δ. Υπ’ αριθμ. πρωτ. 169/2024 έγγραφό μας
ε. Υπ’ αριθμ. πρωτ. 189/2024 έγγραφό μας
στ. Υπ’ αριθμ. πρωτ. 225/2024 έγγραφό μας
ζ. Υπ.Υγείας αρ.πρωτ. 10472/28-3-2024
η. Υπ’ αριθμ. πρωτ. 486/2024 έγγραφό μας
θ. ΥΠΟΙΚ/ΓΛΚ αρ.πρ. 2/60114/12-7-2024
ι. Υπ’ αριθμ. πρωτ. 775/2024 έγγραφό μας
ια. Υπ’ αριθμ. πρωτ. 809/2024 έγγραφό μας
ιβ. Υπ’ αριθμ. πρωτ. 856/2024 έγγραφό μας
ιγ. Φ. 959.1/38/1474241/Σ.3791/30-Ιουλ-24/ΓΕΣ/ΔΟΙ
Κύριε Υπουργέ.
Προσφάτως περιήλθε εις γνώση μας μια ιδιαίτερα σοβαρή πληροφορία, σύμφωνα με την οποίαν, ενώ το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας με το σχετικό (θ) προέβη στην ικανοποίηση αιτήματος του ΝΙΜΤΣ αναφορικά με την αποδέσμευση και διάθεση ποσού ύψους 10 εκατομμυρίων ευρώ από το αποθεματικό του νοσοκομείου, για κάλυψη ανελαστικών οικείων αναγκών, το ΔΣ του νοσοκομείου έλαβε απόφαση απόρριψης αυτής της, επαναλαμβάνουμε εγκεκριμένης, ενέργειας, με την επισήμανση της συζήτησης σε επόμενη συνεδρίαση του ΔΣ, με ψήφους οκτώ (8) υπέρ έναντι μίας (1) κατά, μετά από εισήγηση του Προέδρου αυτού, όπου μειοψήφησε ο Διευθυντής του ΝΙΜΤΣ.
Η ανωτέρω ενέργεια μας προκαλεί εύλογες απορίες, καθ’ όσον ο προϋπολογισμός του ΝΙΜΤΣ για το έτος 2024 ακόμα και μετά την πρόσφατη αναθεώρησή του, παραμένει ελλειμματικός κατά 4 εκατομμύρια ευρώ [σχετικά (γ) και (ιγ)]. Υπενθυμίζουμε ότι σύμφωνα με πρόσφατη απάντηση του Υπουργού Υγείας, οι ληξιπρόθεσμες οφειλές του ΕΟΠΥΥ μόνο προς το ΝΙΜΤΣ για τη δεκαετία 2013-23 ανέρχονται σε ύψος σχεδόν 62 εκατομμυρίων ευρώ, για τις οποίες δεν υφίσταται η πρόνοια της υποχρέωσης εξόφλησης εντός ενός έτους, όπως θέσπισε το άρθρο 59 του ν.5110/2024 (βεβαίως, μαζί με το «κούρεμα» του 10%). Διερωτώμεθα: το ΝΙΜΤΣ έχει όντως την πολυτέλεια να παραπέμψει το εν λόγω θέμα σε επόμενη συνεδρίαση;
Θεωρούμε προφανές ότι το ΝΙΜΤΣ εξωθείται, είτε σε οικονομικό στραγγαλισμό εφόσον αυτό συνεχίσει να διεκπεραιώνει ιατρικές πράξεις (πχ χειρουργεία), είτε σε αδυναμία υλοποίησης ιατρικών πράξεων δηλαδή σε αδυναμία παροχής υπηρεσιών υγείας, με όσα αυτό μπορεί να συνεπάγεται για την υγεία των ασθενών και των δικαιούχων εν γένει, καθόσον η Διοίκηση του νοσοκομείου υποχρεούται να τηρεί τα δημοσιονομικά όρια που έχουν καθοριστεί. Επί τούτου οφείλουμε να συμπληρώσουμε ότι, εξ όσων είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε, το ίδιο το ΓΕΣ έχει εκτιμήσει πρόσφατα ότι το σύνολο των πιστώσεων για προμήθεια φαρμακευτικού υλικού αναμένεται να έχει αναλωθεί εντός του μηνός Αυγούστου, ενώ αντίστοιχα μας έχει μεταφερθεί ότι οι πιστώσεις για το υγειονομικό υλικό φαίνεται ότι επαρκούν το πολύ μέχρι τις αρχές Οκτωβρίου, με ευοίωνους υπολογισμούς. Υπενθυμίζουμε ότι πολύ πρόσφατα σχολιάσαμε το θέμα των ανεξόφλητων εφημεριών, γεγονός που δεν μπορεί να αποκλειστεί ότι δεν σχετίζεται με το ανωτέρω πρόβλημα ρευστότητας [σχετικό (ιβ)].
Εντούτοις, τα γεγονότα δεν σταματούν εδώ. Με ιδιαίτερο προβληματισμό πληροφορηθήκαμε, την 16/8/24 παύθηκε πρόωρα από τα καθήκοντά του ο Διευθυντής του ΝΙΜΤΣ, ο οποίος υπενθυμίζουμε ήταν ο μοναδικός μειοψηφήσας, γεγονότα που θεωρούμε ευλόγως ότι βρίσκονται σε άμεσο συσχετισμό. Επακόλουθο αυτής της ενέργειας θα είναι η αδυναμία υπογραφής οικονομικών εγκρίσεων του νοσοκομείου μέχρι τον ορισμό νέου Διευθυντή μιας και είναι το πρόσωπο με την εν λόγω εξουσία. Κοινώς, διαφαίνεται ορατός ο κίνδυνος το ΝΙΜΤΣ για ένα πολύ μεγάλο για νοσοκομείο χρονικό διάστημα να βάλει λουκέτο. Στο πλαίσιο των «συμπτώσεων» οφείλουμε να υπενθυμίσουμε το σχέδιο νόμου που έχει ήδη διαρρεύσει σε ΜΜΕ και που μεταξύ άλλων, τουλάχιστον προς ώρας δείχνει να προβλέπει και διορισμό πολιτικού υπαλλήλου ως Διευθυντή [σχετικό (ια)].
Τα ανωτέρω θεωρούμε ότι συνιστούν μια επιθετική ενέργεια επιτάχυνσης των διαδικασιών που έχουμε αποκαλύψει ότι βρίσκονται σε εξέλιξη και μία εξ αυτών είναι η προικοδότηση του ΝΙΜΤΣ στο ΕΣΥ. Θεωρούμε, βεβαίως, περιττό να θέσουμε το ερώτημα, που και πως θα διοχετευθούν όλοι οι δικαιούχοι του νοσοκομείου, όταν την ίδια στιγμή ο «επιτελικός σχεδιασμός» δείχνει να συμπεριλαμβάνει την σκόπιμη δημιουργία προβλήματος στη λειτουργία του νοσοκομείου. Ωστόσο, είναι εξίσου βέβαιο ότι μια τέτοια ενέργεια δεν θα μπορέσει να υλοποιηθεί εάν δεν συνοδευτεί από γενικευμένες παρεμβάσεις στα στρατιωτικά νοσοκομεία, οι οποίες διαρκώς διαψεύδονται, πιθανώς με την ελπίδα να λειτουργήσουν ως στάχτη στα μάτια, αλλά βρίσκονται προ των πυλών [σχετικό (ια)].
Κατόπιν των ανωτέρω και με δεδομένο ότι επηρεάζεται άμεσα η υγεία των δικαιούχων, πιθανώς ενάντια ακόμα στις συνταγματικές προβλέψεις περί προστασίας της από την Πολιτεία, παρακαλούμε να μας ενημερώσετε σχετικά για τα κάτωθι:
α. Εάν υπήρξε παρέμβαση προς το ΔΣ για να οδηγηθεί στη συγκεκριμένη απόφαση.
β. Ποιες οι ενέργειες που προτίθεται να αναλάβει το ΥΠΕΘΑ στο πλαίσιο της προστασίας της Υγείας και των δικαιωμάτων των δικαιούχων.
γ. Για τους λόγους που οδήγησαν στην παύση του Διευθυντή του ΝΙΜΤΣ πριν τη λήξη της θητείας του.
Παραμένουμε στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε διευκρίνιση ή πληροφορία.
Οι κ.κ. βουλευτές της Βουλής των Ελλήνων, προς τις/τους οποίες/ους κοινοποιείται το παρόν, παρακαλούνται για την ανάδειξη του θέματος, δια του κοινοβουλευτικού ελέγχου.