Πόλεμος προσφορών στα σούπερ μάρκετ αλλά και νέο «τσουνάμι» ανατιμήσεων

Έως και το 50% των προϊόντων στα ράφια βγαίνουν σε προσφορά με όλο και μεγαλύτερα ποσοστά εκπτώσεων, την ώρα που οι προμηθευτές και οι αλυσίδες παύουν να συγκρατούν τις αυξήσεις στις τιμές. Στο 3% εκτιμάται ότι θα φθάσει η μείωση του τζίρου το 2022.

Οι προσφορές των αλυσίδων σούπερ μάρκετ φαίνεται πως αποτελούν τελικά το μόνο ανάχωμα στο ανατιμητικό κλίμα που επικρατεί στην αγορά και, όπως αναφέρουν έγκυρες πηγές του BD, πρόκειται να ενταθούν τους επόμενους μήνες. Οι επιχειρήσεις καταναλωτικών προϊόντων –κι όχι μόνο- βαδίζουν προ το άγνωστο, μη γνωρίζοντας τι πρόκειται να συμβεί στο επόμενο εξάμηνο, ενώ οι μοναδικές τους βεβαιότητες είναι πως τους μήνες που έρχονται η καταναλωτική δαπάνη θα συνεχίσει να εξαντλείται και η αγορά να συρρικνώνεται. Σύμφωνα με τις σχετικές εκτιμήσεις, παρά τις ανατιμήσεις, εφέτος η αγορά θα συρρικνωθεί κατά 3%.

Ωστόσο, οι ίδιες πηγές ανέφεραν ότι «τα πράγματα μέχρι τον Σεπτέμβριο ήταν σχετικά καλά, κυρίως λόγω του τουρισμού και οι καταναλωτές στην πλειονότητα τους δεν φαινόταν να έχουν πανικοβληθεί. Οι τελευταίοι τρεις μήνες του χρόνου δεν έχουν τουρισμό κι ως εκ τούτου η κατάσταση γίνεται πιο δύσκολη». Μάλιστα, το τελευταίο ανατιμητικό κύμα έχει αποκτήσει και «πολιτική αύρα», δεδομένου ότι έγινε αντικείμενο συζήτησης στην  προχθεσινή συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου από τον πρωθυπουργό κ. Κυρ. Μητσοτάκη. Η ανησυχία του ήταν εμφανής. Και δεν αποκλείεται ένας νέος γύρος συζητήσεων του υπουργού Ανάπτυξης με επιχειρηματίες από το λιανεμπόριο και την βιομηχανία.

Αναλυτικότερα, πηγές του λιανεμπορίου με τις οποίες συνομίλησε το BD, έλεγαν πως «στόχος μας στο επόμενο διάστημα είναι να έχουμε όσο το δυνατόν μεγαλύτερο αριθμό προσφορών με όσο το δυνατόν μεγαλύτερο ποσοστό έκπτωσης». Πρόσθεταν μάλιστα πως η καθυστέρηση των ανατιμήσεων, ένα «εργαλείο» που λειτούργησε στο παρελθόν, δεν είναι πλέον ούτε αποτελεσματική, αλλά ούτε και εφικτή.

Κι εξηγούσαν ότι οι προμηθευτικές εταιρείες δεν μπορούν να απορροφήσουν τις επιπλέον κοστολογικές επιβαρύνσεις, όπως έκαναν πολλές εταιρείες στους προηγούμενους μήνες -«πολιτική» που θα φανεί στα φετινά κέρδη των επιχειρήσεων- και αλλάζουν αμέσως τις τιμές, ενώ οι λιανέμποροι, από την πλευρά τους, δεν μπορούν ούτε να συγκρουστούν, όπως το έκαναν πολλές φορές στο παρελθόν, ούτε να «φρενάρουν» τις ανατιμήσεις «στοκάροντας» με παλιές τιμές, γιατί αναγνωρίζουν το αδιέξοδο των προμηθευτών τους.

Αντιθέτως η μόνη πολιτική που προκρίνεται στην προκειμένη περίπτωση είναι η ενίσχυση των προσφορών. Αξίζει μάλιστα να σημειωθεί, ότι όπως έλεγε αρμόδια πηγή, ότι το περίπου 50% των προϊόντων σε ένα κατάστημα σούπερ μάρκετ βρίσκεται με τον ένα ή τον άλλο τρόπο σε προσφορά.

Το βασικό βέβαια είναι να υπάρχουν σημαντικές προσφορές σε προϊόντα άμεσης ανάγκης, ή σε προϊόντα leaders στους κλάδους τους. Εκεί ακριβώς, σημειώνει η ίδια πηγή, βρίσκεται πολλές φορές και το σημείο διαφωνίας με τους προμηθευτές. Οι ίδιοι θέλουν ενδεχομένως να ενισχύσουν τις πωλήσεις πιο «αδύναμων» καταναλωτικά προϊόντων, ενώ οι λιανέμποροι θέλουν ενδεχομένως τις προσφορές στα δυνατά προϊόντα που λειτουργούν και ως «κράχτες».

Η ελληνική αγορά μάλιστα σύμφωνα με σχετική έρευνα της Nielsen είναι αυτή που πραγματοποιεί τις μεγαλύτερες πωλήσεις με προσφορές στο σύνολο της Ευρώπης –κι όπως λέει σχετικά πηγή της αγοράς «η έννοια της προσφοράς είναι μία ευκαιρία που στην ελληνική αγορά έχει γίνει πλέον ανάγκη». Αξίζει μάλιστα να σημειωθεί ότι σε αρκετές περιπτώσεις στις προσφορές συμμετέχουν με ποσοστό –σαφώς μικρότερο από τους προμηθευτές– και οι ίδιοι οι λιανέμποροι, κάτι που βεβαίως δεν συνέβαινε στο παρελθόν. Τα πράγματα όμως άλλαξαν και η ανάγκη για διατήρηση του όγκου των πωλήσεων έχει γίνει πιεστική, δεδομένου ότι όλες οι εταιρείες του κλάδου θα εμφανίζουν υψηλούς τζίρους, λόγω του πληθωρισμού, αλλά η κερδοφορία προκύπτει από τις όγκο των πωλήσεων.

Share:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΔΥΠΑ και ΟΝΕΧ ενώνουν τις δυνάμεις τους για την εκπαίδευση εργαζομένων

Με αφορμή την έναρξη των εργασιών στα Ναυπηγεία Ελευσίνας, η ΕΠΑΣ Μαθητείας Ελευσίνας της ΔΥΠΑ θα λειτουργήσει τις νέες ειδικότητες «Τεχνίτης Ναυπηγικής Βιομηχανίας» και «Τεχνίτης Υποστήριξης Ηλεκτρολογικών Συστημάτων». Mνημόνιο συνεργασίας της Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης με τον Όμιλο ONEX Shipyards & Technologies για τη στενότερη

Υπογραφή Μνημονίου Συνεργασίας Μεταξύ της Γενικής Γραμματείας Αντεγκληματικής Πολιτικής και του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών

Την Τετάρτη 30/11/2022, ο Γενικός Γραμματέας Αντεγκληματικής Πολιτικής, κ. Κωνσταντίνος Παπαθανασίου και ο Πρύτανης του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών, κ. Σπυρίδων Κίντζιος, υπέγραψαν μνημόνιο συνεργασίας μεταξύ της Γενικής Γραμματείας Αντεγκληματικής Πολιτικής και του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών. Το αντικείμενο συνεργασίας είναι η

Συνάντηση του Γενικού Γραμματέα Δημόσιας Τάξης, Μιχαήλ Καραμαλάκη με τον Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου Εσωτερικών της Βουλγαρίας, κ. Petar Todorov

Ο Γενικός Γραμματέας Δημόσιας Τάξης, Μιχαήλ Καραμαλάκης συναντήθηκε, χθες Τρίτη 29 Νοεμβρίου 2022, στη Σόφια με τον Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου Εσωτερικών της Βουλγαρίας, κ. Petar Todorov. Κατά τη διάρκεια της συνάντησης, συζητήθηκαν θέματα αμοιβαίου ενδιαφέροντος, δίνοντας έμφαση στη διασυνοριακή

Εορτασμός Αγίου Νικολάου: «Ανοικτά» για το κοινό τα πολεμικά πλοία

Από το Γενικό Επιτελείο Ναυτικού ανακοινώθηκε η λίστα των λιμανιών στα οποία θα δέσουν τα πολεμικά πλοία στο πλαίσιο του εορτασμού του προστάτη του Π.Ν. Αγίου Νικολάου. Κατά την διάρκεια παραμονής τους θα δοθεί η ευκαιρία στο κοινό να τα επισκεφθεί από τις 10.00