Πώς επηρέασε τη ναυλαγορά ο σεισμός της Τουρκίας

Της Αναστασίας Βαμβακά

Τα 7,8 ρίχτερ που χτύπησαν τη γειτονική Τουρκία και Συρία και οι αλλεπάλληλοι αντιστοίχου μεγέθους μετασεισμοί που καταγράφονται συνεχώς σε περισσότερες από 10 πόλεις της Ανατολικής Τουρκίας, εκτός από το δράμα της απώλειας ανθρώπινων ζωών, δεν αφήνουν ανεπηρέαστο και το διεθνές εμπόριο, καθώς σημαντικές οδικές αρτηρίες έχουν διακοπεί, ενώ η μεγάλη πυρκαγιά που ξέσπασε στον εμπορευματικό σταθμό του λιμένα του Ισκεντερούν (Αλεξανδρέττα) στη νότια Τουρκία έχει ήδη ωθήσει αρκετές εταιρείες που αξιοποιούν τον λιμένα για τα εμπορεύματά τους να ανακοινώσουν καθυστερήσεις ή και ματαιώσεις παραδόσεων.

“Δεδομένης της κατάστασης στο Ισκεντερούν, θα χρειαστεί να πραγματοποιήσουμε αλλαγή προορισμού για όλες τις κρατήσεις που κινούνται προς το λιμάνι. Για την ώρα σχεδιάζουμε να εκτρέψουμε εμπορευματοκιβώτια σε κοντινούς κόμβους ή να τα κρατήσουμε σε λιμάνια μεταφόρτωσης — συμπεριλαμβανομένων των λιμένων της Μερσίνας και του Πορτ Σάιντ”, ανακοίνωσε η Maersk. Το ίδιο κάνει και η Hapag-Lloyd. Η Sealand, θυγατρική του δανέζικου κολοσσού, δήλωσε ότι θα εκτρέψει τα φορτία από την Αλεξανδρέττα σε άλλα λιμάνια.

Επίσης και το εμπορικό λιμάνι της Μερσίνας ανέστειλε τη λειτουργία του μετά τους σεισμούς για λίγα 24ωρα, αν και τώρα επαναλειτουργεί κανονικά.  Η Μερσίνα και το Ισκεντερούν είναι το τρίτο και το έβδομο μεγαλύτερο λιμάνι της Τουρκίας, αντίστοιχα, όσον αφορά τη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων το περασμένο έτος.

“Ο σεισμός θα επηρεάσει την κανονική παραγωγή και τη ζωή στην Τουρκία και ο αντίκτυπος στη βιομηχανική αλυσίδα και στην αλυσίδα εφοδιασμού της χώρας  μπορεί να επηρεάσει αρνητικά τη συναλλαγματική ισοτιμία και τον πληθωρισμό της”, εκτιμά ο Μπάι Μινγκ, αναπληρωτής διευθυντής του διεθνούς ινστιτούτου έρευνας αγοράς στην Κινεζική Ακαδημία Διεθνούς Εμπορίου και Οικονομικής Συνεργασίας.

Η Τουρκία βρίσκεται ανάμεσα στη Μαύρη Θάλασσα και τη Μεσόγειο Θάλασσα και το στενό του Βοσπόρου λειτουργεί ως σημαντικός πλωτός διάδρομος για την παγκόσμια ναυτιλία. “Ο σεισμός αναμφίβολα θα διαταράξει τη ναυτιλία”, τόνισε ο αναλυτής.

Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της ναυλαγοράς, ο δείκτης Drewry World Container για πρώτη φορά έπειτα από πολλούς μήνες επέστρεψε κάτω από το όριο των 2.000 δολαρίων. Η μείωση την τελευταία εβδομάδα ήταν 2%, ενώ σε σύγκριση με την ίδια εβδομάδα του 2022 η μείωση είναι 79%, διαμορφώνοντας τις τιμές στα 1.954,64 δολάρια για ένα κοντέινερ – που, φυσικά, δεν σχετίζεται αποκλειστικά με την Τουρκία.

Όσον αφορά τον αντίκτυπο στην κινεζική ναυτιλία από και προς την Ευρώπη, ο Wu Minghua, Κινέζος αναλυτής ναυτιλίας, δήλωσε στους “Global Times” ότι ο αντίκτυπος είναι περιορισμένος, καθώς το λιμάνι που έχει υποστεί ζημιά στην Τουρκία δεν βρίσκεται σε κομβική θέση για τις ναυτιλιακές διαδρομές Κίνας-Ευρώπης.

Ο Zhong Zhechao, ιδρυτής της One Shipping, εκτιμά πως ο σεισμός που έπληξε περιοχές της Τουρκίας είναι πολύ μακριά από το μεγαλύτερο λιμάνι εμπορευματοκιβωτίων της χώρας στην Κωνσταντινούπολη και σε κάποια απόσταση από το δεύτερο μεγαλύτερο στη Μερσίνα.

Στήριξη της ελληνικής και παγκόσμιας ναυτιλίας στον σεισμόπληκτο λαό της Τουρκίας

Την έμπρακτη στήριξή της στους πληγέντες από τον σεισμό στην Τουρκία και τη Συρία δείχνει η παγκόσμια ναυτιλιακή κοινότητα. Η Maersk θα δωρίσει 1.000 εμπορευματοκιβώτια στους Τούρκους συνανθρώπους μας που πραγματικά βρίσκονται σε ανάγκη μετά τον ισχυρότατο σεισμό της 6ης Φεβρουαρίου. Τα εμπορευματοκιβώτια θα μετατραπούν σε λυόμενα σπίτια, παρέχοντας με αυτόν τον τρόπο ένα είδος κατοικίας για όσους επηρεάστηκαν από τον σεισμό. Η Maersk στην ανακοίνωσή της σημειώνει ότι οι πρωτοβουλίες για την ενίσχυση των σεισμόπληκτων θα συνεχιστούν τις επόμενες εβδομάδες. Την ίδια ώρα, οι ΝΥΚ και K Line δώρισαν 13 εκατ. γεν σε φιλανθρωπικούς οργανισμούς για τη στήριξη των θυμάτων του σεισμού, ενώ η MOL 5 εκατ. γεν στον ιαπωνικό Ερυθρό Σταυρό. Η ισραηλινή ΖΙΜ, μέσω του γραφείου που διατηρεί στη Σμύρνη, δώρισε και απέστειλε εμπορευματοκιβώτια με είδη πρώτης ανάγκης, όπως βρεφικές τροφές, στις πληγείσες περιοχές. Αεροσκάφος της CMA CGM Air Cargo, έμφορτο με ιατρικές προμήθειες, αναχώρησε προς το Γκαζιαντέπ της Τουρκίας. Αντίστοιχη θα είναι η συνεισφορά του γαλλικού ομίλου και στις πληθυσμιακές ομάδες της Συρίας, που επίσης βιώνουν τα δεινά του σεισμού.

Και από το λιμάνι του Πειραιά, πλοίο της ναυτιλιακής εταιρείας Neptune Lines της προέδρου της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, κυρίας Μελίνας Τραυλού, ξεκίνησε να μεταφέρει ανθρωπιστική βοήθεια στην Τουρκία. Πρόκειται για το πλοίο “Neptune Okeanis”, το οποίο απέπλευσε για την Τουρκία από το car terminal του λιμανιού του Πειραιά, τροποποιώντας την προγραμματισμένη του πορεία προκειμένου να προσεγγίσει το λιμάνι της Αλεξανδρέττας, και μετέφερε τέσσερα φορτηγά με είδη πρώτης ανάγκης όγκου 250 κυβικών μέτρων, όπως κουβέρτες, κλινοσκεπάσματα, θερμαντικά, είδη προσωπικής υγιεινής και φάρμακα, τα οποία ζήτησαν, κατά προτεραιότητα, οι τουρκικές Αρχές.

Share:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Βυζαντινή Χορωδία ΛΣ-ΕΛΑΚΤ στο αίθριο ΥΝΑΝΠ

Ενόψει των εορτών του Πάσχα, πραγματοποιήθηκε σήμερα εκδήλωση, στον αίθριο χώρο του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, με τίτλο ”Ιδού αναβαίνομεν εις Ιεροσόλυμα”. Στην εκδήλωση, με συντονιστή και σχολιαστή τον Ιερέα Λ.Σ. – ΕΛ.ΑΚΤ. Πλωτάρχη Λ.Σ. (Ι) Δημήτριο Βαρσαμίδη, συμμετείχε

Πειραιάς: Εντοπίστηκε μεγάλη ποσότητα ακατέργαστης κοκαΐνης σε εμπορευματοκιβώτιο με λιπάσματα

Μεγάλη ποσότητα ναρκωτικών στο λιμάνι του Πειραιά εντόπισαν τελωνειακοί ελεγκτές της ΑΑΔΕ. Ένα εμπορευματοκιβώτιο προερχόμενο από το Εκουαδόρ με τελικό προορισμό την Κροατία, δηλωμένο με φορτίο λιπασμάτων, δεσμεύτηκε ως ύποπτο για ύπαρξη ναρκωτικών ουσιών. Κατά τη διενέργεια ελέγχου από το αυτοκινούμενο όχημα Χ-ray, υπήρξε ένδειξη για ύπαρξη σάκων με υλικά

Οι προτεραιότητες των ευρωπαϊκών λιμανιών για την επόμενη πενταετία

Ενόψει των επικείμενων ευρωεκλογών, ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Λιμένων (ESPO) θέτει τις προτεραιότητές του για την επόμενη πενταετία. Στη σχετική ανακοίνωση τονίζεται ότι, περισσότερο από ποτέ, τα λιμάνια αποτελούν συντελεστές των φιλοδοξιών της Ευρώπης και του βιώσιμου, ψηφιακού, ανταγωνιστικού, ισχυρού και

Γιώργος Γεννηματάς: Πέρασαν 30 χρόνια από τον θάνατο του

Συμπληρώνονται φέτος 30 χρόνια από το θάνατο του σπουδαίου πολιτικού Γιώργου Γεννηματά,  ο οποίος έφυγε από τη ζωή σαν σήμερα, στις 25 Απριλίου του 1994. Γεννημένος στην Αθήνα το 1939, με καταγωγή από την Σύμη, σπούδασε στην σχολή Πολιτικών Μηχανικών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου όπου ανέπτυξε σημαντική φοιτητική συνδικαλιστική δράση. Παντρεύτηκε την Κάκια Βέργου, με την οποία απέκτησε δύο κόρες, τη Φώφη, η οποία διετέλεσε πρόεδρος

Μετάβαση στο περιεχόμενο