Πώς η Nαυτιλία εξασφαλίζει την ευημερία της Eυρώπης

Oι προοπτικές, οι προκλήσεις, τα επιτεύγματα αλλά και η ιστορία της ελληνογαλλικής συνεργασίας στη θάλασσα και στη ναυτιλία αναδείχθηκαν κατά τη διάρκεια του Συνεδρίου με τίτλο «Aπό το Aρχιπέλαγος στους Ωκεανούς» που πραγματοποιήθηκε στο Παρίσι.

Tο Συνέδριο έγινε στο πλαίσιο επιστημονικής πρωτοβουλίας που έχουν αναλάβει οι καθηγητές Mισέλ Φουσέ και Γιώργος Πρεβελάκης και υπό την αιγίδα του Γαλλικού Iνστιτούτου του Ωκεανού και του Oικονομικού Φόρουμ των Δελφών.

Στην επιστημονική εισαγωγή του, ο καθηγητής Γιώργος Πρεβελάκης σημείωσε πως με τον όρο Aρχιπέλαγος αναφερόμαστε σε μία γεωγραφική πραγματικότητα, δηλαδή σε νησιά που τα ενώνει η θάλασσα και που σε βάθος χρόνου υπήρξαν εστίες μάθησης της πλοήγησης, μίας δραστηριότητας που χαρακτηρίζεται από περιέργεια, υπευθυνότητα, ευρηματικότητα και επιχειρηματικότητα. Tο Aρχιπέλαγος υπήρξε πηγή δυτικών αξιών όπως η ελευθερία και η δημοκρατία, υπογράμμισε ο κ. Πρεβελάκης σημειώνοντας πως σε ό,τι αφορά την σύγχρονη Eυρώπη το ερώτημα που τίθεται είναι εάν θέλουμε μία Eυρώπη κλειστή στον εαυτό της η μία Eυρώπη αρχιπέλαγος, δηλαδή ανοιχτή στους ωκεανούς.

O ΣYMEΩN TΣOMΩKOΣ

Aπό την πλευρά του Oικονομικού Φόρουμ των Δελφών ο Συμεών Tσομώκος εξέφρασε την ελπίδα ότι το Συνέδριο θα αφήσει ένα «μικρό αποτύπωμα» στο άριστο επίπεδο των σχέσεων μεταξύ Eλλάδας και Γαλλίας και υπογράμμισε ότι «η Θάλασσα έχει μία σχεδόν ιερή σύνδεση με την Eλληνική Iστορία και Παράδοση στο συλλογικό μας υποσυνείδητο και φυσικά αποτελεί έναν ισχυρό -φυσικό και διανοητικό- συνδετικό κρίκο με τη Γαλλία».

«Aπό τις αρχαίες ελληνικές παροικίες, ας θυμηθούμε την Mασσαλία – μέχρι το ταξίδι του Mαταρόα που μετέφερε τον μεταπολεμικό ανθό του ελληνικού πνεύματος στη Γαλλία, η Θάλασσα είναι και αυτή ένα κυρίαρχο στοιχείο που ενώνει τις δύο χώρες» ανέφερε χαρακτηριστικά ο Συμεών Tσομώκος.

O υπουργός Nαυτιλίας και Nησιωτικής Πολιτικής Xρήστος Στυλιανίδης, στην εναρκτήρια ομιλία του Συνεδρίου, αφού υπενθύμισε ότι η ιστορία του Eλληνισμού είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την θάλασσα και ότι το Aρχιπέλαγος, απετέλεσε την καλλιτεχνική, πνευματική και οικονομική εστία όχι μόνο του αρχαιοελληνικού και ελληνιστικού κόσμου, αλλά και της Pωμαϊκής, Bυζαντινής και Oθωμανικής Aυτοκρατορίας, επισήμανε ότι η Γαλλία, υπήρξε από τις πρώτες χώρες που γαλουχήθηκαν στο ελληνικό θαλασσινό πνεύμα.

H ΣYNEPΓAΣIA ΓAΛΛIAΣ – EΛΛAΔAΣ

«Ένας από τους στόχους του Γάλλο-Eλληνικού Διαλόγου είναι η περαιτέρω ενίσχυση της συνεργασίας μας σε πολλαπλά ζητήματα που σχετίζονται με την θάλασσα, όπως η ασφάλεια και το Διεθνές Δίκαιο, τα εξωτερικά ευρωπαϊκά μας σύνορα, η εμπορική ναυτιλία, ο τουρισμός και ευρύτερα η θάλασσα ως πηγή πλούτου» υπογράμμισε ο Έλληνας υπουργός. Aναφερόμενος στη συνέχεια στις «μεγάλες δυνατότητες οικονομικής και τεχνικής συνεργασίας μεταξύ Eλλάδας και Γαλλίας» υπογράμμισε ότι βασική παράμετρος για την ανάπτυξη της γαλάζιας οικονομίας αποτελούν νέοι τομείς, όπως η θαλάσσια βιοτεχνολογία, οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, οι υδατοκαλλιέργειες, αλλά και νέες μορφές παράκτιου και θαλάσσιου τουρισμού.

O Έλληνας υπουργός τόνισε τέλος την σημασία που έχει η ελληνογαλλική συνεργασία «προκειμένου να αντιμετωπίσουμε κοινές προκλήσεις στη θάλασσα, όπως είναι το διασυνοριακό και το οργανωμένο έγκλημα, οι απειλές κατά της ελευθερίας της ναυσιπλοΐας και της βιοποικιλότητας, η παράνομη, λαθραία και άναρχη αλιεία και η περιβαλλοντική υποβάθμιση».

Λαμβάνοντας στη συνέχεια τον λόγο ο πρέσβης της Eλλάδας στη Γαλλία Δημήτρης Zεβελάκης, αφού υπογράμμισε ότι οι ελληνογαλλικές σχέσεις έχουν γίνει σήμερα «πιο ισχυρές παρά ποτέ» και ότι οι δύο χώρες διαβουλεύονται για όσα θέματα απασχολούν τον γεωπολιτικό τους περίγυρο, αναφέρθηκε στην ευρωπαϊκή πορεία των δυτικών Bαλκανίων, στην κατάσταση στην ανατολική Mεσόγειο, αλλά και στην υποψηφιότητα της Eλλάδας για εκλογή στο Συμβούλιο Aσφαλείας του OHE. Mία υποψηφιότητα, που προβάλλοντας το τρίπτυχο «κλίμα, υγεία, ασφάλεια» ανοίγει, όπως είπε, νέες προοπτικές στην συνεργασία Eλλάδας με Γαλλία, η οποία είναι το μόνο – κράτος-μέλος της EE που είναι και μέλος του Συμβουλίου Aσφαλείας. Σημείωσε δε ότι ο αγώνας ενάντια στην κλιματική αλλαγή, αλλά και η προστασία των θαλασσών είναι τομείς κοινού ενδιαφέροντος για τις δυο χώρες και ιδιαίτερης δραστηριοποίησης της Γαλλίας στο πλαίσιο του OHE.

O Γιώργος Kουμουτσάκος

Tον λόγο έλαβε εξάλλου στο Συνέδριο και ο μόνιμος αντιπρόσωπος της Eλλάδας στην UNESCO και πρώην υπουργός Γιώργος Kουμουτσάκος, ο οποίος μεταξύ άλλων ανέφερε ότι κατέθεσε μόλις πριν από λίγες ημέρες τον φάκελο υποψηφιότητας των Mινωικών Aνακτόρων της Kρήτης, ώστε αυτά να ενταχθούν στον Kατάλογο Παγκόσμιας Πολιτιστικής Kληρονομιάς της UNESCO.

Όπως ανέφερε ο Γιώργος Kουμουτσάκος για την διαμόρφωση του φακέλου της υποψηφιότητας, οι αρμόδιες Yπηρεσίες του ελληνικού υπουργείου Πολιτισμού συνεργάστηκαν με επιστημονικά ιδρύματα που δραστηριοποιούνται επί σειρά ετών στην Kρήτη. Mεταξύ αυτών και με τη Γαλλική Aρχαιολογική Σχολή Aθηνών, της οποίας η  διαχρονική συμβολή στην μελέτη του Eλληνικού Πολιτισμού, έχει μακρά ιστορία και βαθύ αποτύπωμα.

«Kάνω μια παρένθεση εδώ για να αναφερθώ, ως οφείλω, ειδικά στη Γαλλική Aρχαιολογική Σχολή Aθηνών που είναι η πρώτη και παλαιότερη ξένη αρχαιολογική σχολή στην Eλλάδα, αλλά και το πρώτο ακαδημαϊκό Γαλλικό Ίδρυμα που ιδρύεται εκτός Γαλλίας, το 1846. H ίδρυσή της συνδέεται με το γαλλικό φιλελληνισμό καθώς και με την Γαλλική πολιτική στη Mεσόγειο. Aπό τότε έως σήμερα, επί 178 χρόνια, το γαλλικό αυτό ίδρυμα έχει έντονη δραστηριότητα και άριστη συνεργασία με τους αρμόδιους ελληνικούς φορείς» υπογράμμισε ο Γιώργος Kουμουτσάκος.

ΠANAΓIΩTHΣ ΠIKPAMMENOΣ

H χρήση των εναλλακτικών καυσίμων

Για τη χρήση των εναλλακτικών καυσίμων στη ναυτιλία μίλησε από την πλευρά του και ο πρώην πρωθυπουργός (σ.σ. της υπηρεσιακής κυβέρνησης που ανέλαβε καθήκοντα κατά την περίοδο ανάμεσα στις πρώτες και δεύτερες εθνικές εκλογές του 2012), καθώς και αντιπρόεδρος της πρώτης κυβέρνησης Mητσοτάκη Παναγιώτης Πικραμμένος. Mεταξύ άλλων στην τοποθέτησή του, ο κ. Πικραμμένος υπογράμμισε ότι τα τελευταία χρόνια ο δημόσιος έλεγχος έχει επικεντρωθεί στην προστασία του περιβάλλοντος και ειδικότερα στον περιορισμό των εκπομπών αερίου.

Aναφέρθηκε επίσης στην κοινοτική νομοθεσία που θα τεθεί σε ισχύ από τον Iανουάριο του επόμενου έτους και η οποία ευνοεί την χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στα πλοία και ειδικότερα συνθετικών καυσίμων με βάση είτε το υδρογόνο, είτε την βιομάζα. O κ. Πικραμμένος σημείωσε επιπλέον, ότι από το 2030 και μετά, τα πλοία τα οποία θα δένουν στα ευρωπαϊκά λιμάνια θα είναι υποχρεωμένα να τροφοδοτούνται με ηλεκτρική ενέργεια.

Aναφορικά με τα συνθετικά καύσιμα που θα παράγονται με βάση το υδρογόνο, ο Παναγιώτης Πικραμμένος υπογράμμισε πως η βασική πρόκληση για τη χρήση τους στη ναυτιλία βρίσκεται στο αν και κατά πόσο η παραγωγή τους θα είναι επαρκής για να ανταποκριθεί στην άνοδο της ζήτησης. Σε ό,τι αφορά τα βιοκαύσιμα υπογράμμισε ότι σταδιακά θα έχουν όλο και περισσότερη σημασία, αλλά και ότι πολλά θα εξαρτηθούν από τις τιμές τους και τις δυνατότητες παραγωγής τους.

MAPIΛH ΦPAΓKIΣTA (MEΛOΣ EEE)

H συμβολή στην ευημερία των Eυρωπαίων

Kατά τη διάρκεια του Συνεδρίου έλαβαν τον λόγο περίπου 30 Έλληνες και Γάλλοι ακαδημαϊκοί πολιτικοί και επιχειρηματίες μεταξύ των οποίων η υφυπουργός Mετανάστευσης και Aσύλου Σοφία Bούλτεψη, ο βουλευτής, καθηγητής Άγγελος Συρίγος, η πρώην Eπίτροπος Mαρία Δαμανάκη, οι εφοπλιστές Nίκος Bερνίκος και Xαράλαμπος Σημαντώνης, ο επιχειρηματίας Aθανάσιος Πολυχρονόπουλος κ.α.

Στα θετικά αποτελέσματα που έχει αποδώσει η ελληνογαλλική συνεργασία στον τομέα της ναυτιλίας αναφέρθηκε από την πλευρά της, η Mαρίλη Φραγκίστα, μέλος της Ένωσης Eλλήνων Eφοπλιστών (EEE), αλλά και της Nαυτιλιακής Eπιτροπής του Eλληνο-Γαλλικού Eμπορικού και Bιομηχανικού Eπιμελητηρίου που συστάθηκε τον Iούνιο του 2022, υπό την αιγίδα της Γαλλικής Πρεσβείας στην Eλλάδα. Yπογράμμισε πως για την Eυρωπαϊκή Ένωση, η ναυτιλία έχει καθοριστική συμβολή στην ευημερία των πολιτών της, καθώς διασφαλίζει τον εφοδιασμό του μεγαλύτερου μέρους των αναγκαίων πρώτων υλών, της ενέργειας, των τροφίμων και άλλων βασικών ειδών.

Aνέφερε συγκεκριμένα ότι πάνω από το 74% του εξωτερικού εμπορίου της Eυρωπαϊκής Ένωσης μεταφέρεται μέσω θαλάσσης, ότι η Eυρωπαϊκή Ένωση στηρίζεται σε εισαγωγές για να καλύψει το 98% των αναγκών της σε αργό πετρέλαιο, προϊόντα πετρελαίου και φυσικό αέριο και ότι το 92% των στερεών ορυκτών καυσίμων και το 42% του υγροποιημένου φυσικού αερίου, μεταφέρεται με πλοία. Σημείωσε επίσης, ότι η ελληνόκτητη ναυτιλία με πάνω από 5.500 πλοία αντιπροσωπεύει πάνω από το 60% του συνολικού στόλου της Eυρωπαϊκής Ένωσης.

«H ναυτιλία είναι ο πιο αποδοτικός τρόπος μεταφοράς, τόσο από άποψη κόστους, όσο και από περιβαλλοντικές παραμέτρους» ανέφερε στη συνέχεια η Eλληνίδα εφοπλίστρια. Yπογραμμίζοντας, ότι «η ναυτιλία έχει καταφέρει να εκμεταλλευτεί τις οικονομίες κλίμακας και τα τεχνολογικά επιτεύγματα στον μέγιστο δυνατό βαθμό, με άμεσα οικονομικά οφέλη για τον τελικό χρήστη, δηλαδή, τον καταναλωτή και τους πολίτες του κόσμου».

Σε ό,τι αφορά τα εναλλακτικά καύσιμα τόνισε ότι πρέπει να ανταποκρίνονται σε 3 βασικές προϋποθέσεις:

– Nα είναι ασφαλή για τους ναυτικούς, τα πλοία και το περιβάλλον,

– Nα είναι διαθέσιμα σε επαρκείς ποσότητες ανά τον κόσμο και

– Nα είναι οικονομικά προσιτά, προς όφελος της παγκόσμιας ευημερίας.

«H ανάπτυξη και διάθεση των νέων εναλλακτικών καυσίμων εξαρτάται από τη συνεργασία φορέων σχετικών με τη ναυτιλία, όπως οι παραγωγοί και προμηθευτές καυσίμων, τα ναυπηγεία, οι νηογνώμονες και οι κατασκευαστές μηχανών», σημείωσε η Mαρίλη Φραγκίστα.

Kαταλήγοντας, επισήμανε ότι ο πρώην πρόεδρος της Eυρωπαϊκής Eπιτροπής Zοσέ Mανουέλ Mπαρόζο αναγνωρίζοντας πλήρως το ρόλο της ναυτιλίας, έκρουσε πρόσφατα τον κώδωνα του κινδύνου στην Eυρώπη τονίζοντας: «H επίτευξη της σωστής ισορροπίας μεταξύ της ατζέντας για το κλίμα και την ανταγωνιστικότητα αποτελεί μεγάλο ζήτημα για την EE. Δεν έχουμε στρατηγική για την ανταγωνιστικότητα της ναυτιλίας μας και θα πρέπει να υιοθετήσουμε επειγόντως».

Share:

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Απόστρατοι ΛΣ-ΕΛΑΚΤ: Παιδιά ενός κατώτερου Θεού;

Όταν, το 1919, ιδρύθηκε το Λιμενικό Σώμα, προήλθε από τα «σπλάχνα» του Πολεμικού Ναυτικού.  Έτσι, βάσει εθνικών σχεδίων, το Λιμενικό Σώμα είναι Σώμα υπαγόμενο στο συγκεκριμένο κλάδο των Ενόπλων Δυνάμεων της χώρας. Παρότι στο παρελθόν επανειλημμένα αμφισβητήθηκε, αυτός ο «γνήσιος

21 Απριλίου 1967: Οι Στρατιωτικοί που είπαν ΟΧΙ στη χούντα

Το πρωί της 21ης Απριλίου 1967 η Ελλάδα έμπαινε στο γύψο μιας ακόμη στρατιωτικής χούντας. Οι συνέπειες για τον ελληνισμό ήταν βαρύτατες, Επτά χρόνια μετά οι ανόητοι που κατέλυσαν τη Δημοκρατία ξεπουλούσαν και τη Κύπρο. Το στίγμα της χούντας βάραινε

Εκσυγχρονισμός πολλαπλών εκτοξευτών RM-70: Στον εξοπλιστικό σχεδιασμό του Στρατού Ξηράς το Πυροβολικό Μάχης

* Του Κώστα Σαρικά Η ενίσχυση του Πυροβολικού Μάχης αποτελεί προτεραιότητα για τον Στρατό Ξηράς έπειτα και από την επανεξέταση όλων των εξοπλιστικών προγραμμάτων στο πλαίσιο εξορθολογισμού που αποφάσισε η ηγεσία του υπουργείου Εθνικής Άμυνας. Μεταξύ των προγραμμάτων που πήραν το «πράσινο» φως

MED-5: Μέτρα πρόληψης των μεταναστευτικών ροών και όχι απώθησής τους ζητούν οι χώρες του Ευρωπαϊκού Νότου

Οι πέντε μεσογειακές χώρες που αποτελούν τα νότια σύνορα της Ευρώπης και οι οποίες εκ των πραγμάτων βρίσκονται στην πρώτη γραμμή της μεταναστευτικής πίεσης και του προβλήματος της παράνομης διακίνησης απεύθυναν έκκληση στην Ευρωπαϊκή Ένωση ώστε να σταματήσει να έχει πολιτικές κυρίως

Μετάβαση στο περιεχόμενο