Το πρώτο ρωσικό δεξαμενόπλοιο που επιχείρησε να παραδώσει αργό πετρέλαιο ενώ βρισκόταν υπό αμερικανικές κυρώσεις λόγω της εισβολής στην Ουκρανία, πραγματοποίησε μυστική μεταφορά φορτίου σε άλλο πλοίο, δείγμα των προσπαθειών της Μόσχας να υπονομεύσει την αποτελεσματικότητα των αμερικανικών περιορισμών στον στόλο της.
Στο SCF Primorye επιβλήθηκαν κυρώσεις από το Γραφείο Ελέγχου Εξωτερικών Περιουσιακών Στοιχείων του αμερικανικού υπουργείου Οικονομικών τον Οκτώβριο, μετά τις οποίες δεν φόρτωσε ξανά πετρέλαιο για περίπου έξι μήνες. Αλλά στα τέλη Απριλίου, το δεξαμενόπλοιο πήγε στο ρωσικό λιμάνι της Μαύρης Θάλασσας, το Νοβοροσίσκ, και παρέλαβε αργό πετρέλαιο, προτού ξεκινήσει ένα ταξίδι 7.500 μιλίων σε μια τοποθεσία περίπου 70 μίλια ανατολικά της Σιγκαπούρης.
Τεράστια έσοδα
Η Ρωσία έχει στείλει περίπου 3,4 εκατομμύρια βαρέλια αργού την ημέρα μέχρι στιγμής φέτος, αξίας περίπου 37 δισεκατομμυρίων δολαρίων στο σημείο εξαγωγής, και η εργασία γύρω από τις δυτικές κυρώσεις ήταν μέρος αυτού. Τα έσοδα από το πετρέλαιο στον κρατικό προϋπολογισμό αυξήθηκαν σχεδόν κατά 50% τον Μάιο σε σχέση με ένα χρόνο πριν, καθώς οι τιμές του αργού αυξήθηκαν και το έθνος προσαρμόστηκε στα μέτρα.
Παρ’ όλα αυτά, τα πειραγμένα logistics στα οποία εμπλέκεται η SCF Primorye δείχνουν ότι υπάρχουν εμπόδια στο εμπόριο. Λίγο καιρό αφότου έφτασε ανατολικά της Σιγκαπούρης, το δεξαμενόπλοιο 900 ποδιών εξαφανίστηκε από το σύστημα αυτόματης αναγνώρισης ή AIS, όπου τα εμπορικά πλοία μεταδίδουν τις θέσεις και τους προορισμούς τους για λόγους ασφαλείας. Το AIS μπορεί να απενεργοποιηθεί από το πλήρωμα του πλοίου.
Μυστική μεταβίβαση
Ωστόσο, μετά την εξαφάνισή του, δορυφορικές εικόνες δείχνουν ότι το πλοίο άλλαξε το φορτίο του σε ένα άλλο πλοίο, το Ocean Hermana, στις 3 Ιουνίου. Η μυστική μεταβίβαση θα βοηθούσε θεωρητικά όποιον αγοράζει το πετρέλαιο να αποστασιοποιηθεί από τη συναλλαγή με ένα πλοίο στο οποίο έχουν επιβληθεί κυρώσεις και από κάθε κίνδυνο περαιτέρω ενεργειών από το Υπουργείο Οικονομικών.
Η ταυτοποίηση του πλοίου υποδοχής καθιστά δύσκολη την απόκρυψη της προέλευσης του φορτίου. Το SCF Primorye, το οποίο κρατούσε περίπου 1 εκατομμύριο βαρέλια πετρελαίου, ανήκει στη ρωσική κρατική εταιρεία πετρελαιοφόρων Sovcomflot PJSC. Τα δύο πλοία αναγνωρίστηκαν από το Bloomberg με βάση τις διαστάσεις τους, τη διαμόρφωση του καταστρώματος και τον χρωματισμό τους.
Θολές διαψεύσεις
Η ταυτότητα και των δύο επιβεβαιώθηκε από την TankerTrackers.com Inc., η οποία ειδικεύεται στην ερμηνεία δορυφορικών εικόνων για τον εντοπισμό δεξαμενόπλοιων που παραβιάζουν τις κυρώσεις. Το Ocean Hermana είναι περίπου 20 ετών και με άγνωστο ασφαλιστή. Έχει περάσει το μεγαλύτερο μέρος της πρόσφατης ιστορίας του πηγαινοερχόμενο γύρω από τη Σιγκαπούρη, τα Στενά της Μαλάκα και λιμανιών στην Κίνα.
Το Equasis, μια βάση δεδομένων που δημιουργήθηκε για την προώθηση της ασφαλούς ναυτιλίας, αναφέρει ότι ο διαχειριστής του είναι μια εταιρεία που ονομάζεται Sygnius Ship Management Pvt στην Καλκούτα. Η εταιρεία ανέφερε ότι αυτό ήταν εσφαλμένο και ότι ο μοναδικός της ρόλος ήταν ως πράκτορας πληρώματος του πλοίου. Η Sygnius διαβίβασε ένα μήνυμα εκ μέρους ενός φορέα εκμετάλλευσης που δεν προσδιόρισε, λέγοντας ότι το τάνκερ συμμορφωνόταν με όλους τους σχετικούς κανόνες και κανονισμούς και ότι δεν είχε εμπλακεί σε καμία παράνομη μεταφορά πετρελαίου.
Κυρώσεις
Το αν το φορτίο παραδοθεί τελικά σε διυλιστήριο – πιθανότατα στην Κίνα, δεδομένης της τοποθεσίας της μεταφοράς – θα προσφέρει ενδείξεις για το πόσο εύκολα η Ρωσία μπορεί να είναι σε θέση να επαναλάβει τη διαδικασία με τα άλλα πλοία της, στα οποία έχουν επιβληθεί κυρώσεις. Από τον Οκτώβριο, σχεδόν όλα τα 40 δεξαμενόπλοια στα οποία έχουν επιβληθεί κυρώσεις από την OFAC απέτυχαν να φορτώσουν φορτία και μόνο ένα έχει αφαιρεθεί από τον κατάλογο των χαρακτηρισμένων πλοίων. Δεν ανήκουν όλα στη Sovcomflot.
Το Bloomberg παρακολούθησε τις κινήσεις του SCF Primorye στο AIS και στη συνέχεια, όταν εξαφανίστηκε από το εν λόγω σύστημα, εξέτασε τροποποιημένα δεδομένα του Copernicus Sentinel, τα οποία επεξεργάστηκε με EO Browser από το Sentinel Hub. Το SCF Primorye συνέχισε τώρα το ταξίδι του, κατευθυνόμενο βορειοανατολικά μέσω της Θάλασσας της Νότιας Κίνας και εμφανίζοντας ένα σχέδιο πορείας που δείχνει ότι είναι πλέον άδειο.
Κι άλλα τάνκερ
Το τελευταίο σήμα από το Ocean Hermana ήταν στις 10 Ιουνίου, κοντά στο σημείο όπου έγινε η μεταφορά του φορτίου. Το βύθισμά του δείχνει ότι οι δεξαμενές φορτίου του πλοίου είναι τώρα γεμάτες. Ένα άλλο κυρωμένο πλοίο, το Bratsk, ακολουθεί ήδη τη διαδρομή του SCF Primorye. Βρίσκεται τώρα στον Ινδικό Ωκεανό, μεταφέροντας αργό πετρέλαιο Ουράλς που φόρτωσε στο Νοβοροσίσκ στις 23 Μαΐου και αναμένεται να φτάσει στα ανοικτά της Σιγκαπούρης στις 17 Ιουνίου.
Μπορεί να ακολουθήσουν και άλλα δεξαμενόπλοια που υπόκεινται σε κυρώσεις και ανήκουν στη ρωσική Sovcomflot PJSC. Άλλα επτά εξαφανίστηκαν από τον εντοπισμό μετά την είσοδό τους στη Μαύρη Θάλασσα. Πιθανότατα βρίσκονται ακόμη εκεί, καθώς οι κανονισμοί απαιτούν να στέλνουν αυτοματοποιημένα σήματα θέσης κατά τη διέλευση από τα τουρκικά στενά, γεγονός που καθιστά δύσκολο να έχουν πλεύσει στη Μεσόγειο χωρίς να γίνουν αντιληπτά.