Αγώνας δρόμου προκειμένου να αυξηθούν οι διαθεσιμότητες των πολύτιμων μεταγωγικών αεροσκαφών C-130 της Πολεμικής Αεροπορίας ξεκινά, μετά το «πράσινο φως» της αρμόδιας Επιτροπής της Βουλής.
Σύμφωνα με πληροφορίες, τρία αεροσκάφη θα μεταφερθούν στο Ισραήλ, ώστε να γίνει εκεί η εργοστασιακή τους συντήρηση και να «καταστούν πτήσιμα», δίνοντας «ανάσα» στις Ένοπλες Δυνάμεις που αναγκάζονται εδώ και καιρό να μεταφέρουν στρατεύματα και υλικά με άλλα μέσα ή ακόμη και με τα πλοία της γραμμής. Η μεταφορά των C-130 στο Ισραήλ, πάντως, ενδέχεται να κρύβει δυσάρεστες εκπλήξεις, καθώς θα γίνει με πλωτά μέσα και προκειμένου τα αεροσκάφη να χωρέσουν, θα πρέπει να αφαιρεθούν οι πτέρυγές τους. Η κίνηση αυτή μπορεί να εγκυμονεί σημαντικούς κινδύνους, όπως, για παράδειγμα, την αδυναμία επανατοποθέτησης των πτερύγων λόγω των δομικών παραμορφώσεων που έχουν υποστεί από τις αμέτρητες ώρες που έχουν «γράψει» στον αέρα.
Αν οι φόβοι αυτοί επιβεβαιωθούν, τότε το κόστος αποκατάστασης θα είναι πολύ υψηλό, αφού το αεροπλάνο θα γίνει «καινούργιο» προτού αποδοθεί και πάλι στην Πολεμική Αεροπορία. Η πολιτική και στρατιωτική ηγεσία του υπουργείου Εθνικής Άμυνας πήρε αυτήν τη δύσκολη απόφαση που αποτελεί μονόδρομο, ειδικά από τη στιγμή που η ΕΑΒ αδυνατεί να συντηρήσει τα μεταγωγικά που βρίσκονται καθηλωμένα για χρόνια στην πίστα της Τανάγρας. Η εικόνα εκεί θυμίζει «νεκροταφείο» αεροσκαφών με πολλά C-130, C-27, Super Puma και P-3 έκθετα στις καιρικές συνθήκες, ακόμα και στην πανίδα της περιοχής. Μάλιστα, το ΓΕΕΘΑ είχε έτοιμο σχέδιο για την αποκατάστασή τους από το 2020 και αν είχε υιοθετηθεί αμέσως, σήμερα η κατάσταση θα ήταν πολύ καλύτερη.
«Γκάζι» για τις διαθεσιμότητες
Εκτός από τα τρία αεροσκάφη που θα μεταφερθούν στο Ισραήλ, ένα ακόμη θα επισκευαστεί στην Πορτογαλία και αν ισχύουν όσα ανακοίνωσε πριν από λίγες εβδομάδες η ΕΑΒ, δύο ακόμη θα αποδοθούν στην Πολεμική Αεροπορία στο τέλος του χρόνου. Το πόσο σημαντικά είναι αυτά τα αεροσκάφη το γνωρίζουν καλά στην κυβέρνηση και αυτός είναι ο λόγος που οδήγησε τον Κυριάκο Μητσοτάκη να συγκαλέσει σύσκεψη στα μέσα Μαΐου με αντικείμενο τη ζοφερή εικόνα του στόλου των μεταγωγικών.
Αντίδοτο στους S-400
Στην Πολεμική Αεροπορία, πάντως, πληροφορήθηκαν με ανακούφιση την έγκριση της Βουλής για το πρόγραμμα των C-130, ωστόσο, αβέβαιο παραμένει το μέλλον των C-27, όπου αναζητούνται λύσεις για την υπογραφή σύμβασης εν συνεχεία υποστήριξης, ενώ πολύ πίσω από τα χρονοδιαγράμματα βρίσκεται το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας Ρ-3 του Πολεμικού Ναυτικού.
Μία ακόμη σημαντική προμήθεια περιείχε το «πακέτο» των εξοπλιστικών που έλαβε την έγκριση της Ειδικής Επιτροπής της Βουλής.
Η Ελλάδα θα προσθέσει στο οπλοστάσιό της τους πανίσχυρους αντι-ραντάρ πυραύλους AGM-88E AARGM, που αποτελούν «απάντηση» για τα ρωσικής κατασκευής αντιαεροπορικά συστήματα S-400 της Άγκυρας. Αν και η πραγματική εμβέλειά τους αποτελεί απόρρητη πληροφορία, εκτιμήσεις κάνουν λόγο για βεληνεκές μεγαλύτερο από τους S-400.
Αυτό σημαίνει ότι ένα αεροσκάφος μπορεί να εξαπολύσει το βλήμα χωρίς να κινδυνεύσει από τον αντιαεροπορικό πύραυλο, και στη συνέχεια ο AGM-88E θα ακολουθήσει την πηγή εκπομπής ηλεκτρομαγνητικής ακτινοβολίας, δηλαδή το ραντάρ των S-400, και θα το εξουδετερώσει.
Η Πολεμική Αεροπορία είχε την παλαιότερη έκδοση στο οπλοστάσιό της, ωστόσο ο αναβαθμισμένος AGM-88E έχει πολύ μεγαλύτερο βεληνεκές και η αποδέσμευσή του από τους Αμερικανούς αποτελούσε διακαή πόθο του Αεροπορικού Επιτελείου.
Γράφει ο Σταύρος Ιωαννίδης – [email protected] – ΠΗΓΗ: POLITICAL 29/06/2022 – [Μετατροπή σε κείμενο: staratalogia.gr]
«Πράσινο φως» από τη Βουλή για τα C-130 και το «Αντίδοτο» στους S-400