Μετατροπή – επιμέλεια κειμένου: «ΛΙΜΕΝΙΚΑ ΝΕΑ»
Επιπτώσεις στις μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών (liner shipping) επιφέρει απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να μην παρατείνει τον Κανονισμό απαλλαγής κατά κατηγορία για τις κοινοπραξίες (Conference Block Exemption Regulation – CBER 651/2014) της ΕΕ, εκτιμά η Moody’s.
Όπως σημειώνει ο οίκος αξιολόγησης, το ενδεχόμενο να περιορισθεί η συνεργασία μεταξύ των θαλασσίων μεταφορέων θα μπορούσε να μειώσει τα ποσοστά κοινής χρήσης των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και να αυξήσει τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, σε αντίθεση με τους κλιματικούς στόχους της ΕΕ.
Η λήξη του κανονισμού εξαίρεσης επηρεάζει περίπου το 16% του παγκόσμιου εμπορίου εμπορευματοκιβωτίων που διακινείται από ή προς την Ευρώπη, σύμφωνα με στοιχεία που αφορούν το 2022. Επίσης σύμφωνα με τη Moody’s οι τρεις ναυτιλιακές συμμαχίες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, η 2Μ, η Ocean Alliance και η THE Alliance, διαχειρίστηκαν το 82% της κίνησης στις γραμμές Ασία – Ευρώπη και Ευρώπη – Βόρεια Αμερική το τρίτο τρίμηνο του 2023. Η μη ανανέωση του κανονισμού απαλλαγής από τον Απρίλιο του 2024 δημιουργεί νέες λειτουργικές αβεβαιότητες που έρχονται να προστεθούν σε έναν κυκεώνα περιφερειακών και παγκόσμιων περιβαλλοντικών κανόνων που πολλές φορές δεν συμφωνούν μεταξύ τους, τονίζει ο οίκος αξιολόγησης.